Autor Thema: Bezetmelders plaatsen  (Gelesen 8768 mal)

Offline Bram

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 155
  • Ort: Steenwijk Ort bei GoogleMaps suchen
Bezetmelders plaatsen
« am: 06. Mai 2009, 23:02:33 »
Hallo mensen,

Mijn naam is Bram Diekmann ben 57 jaar en woon in Steenwijk (Overijssel)

Ik ben in januari dit jaar begonnen met een modelspoorbaan die ik ga maken met c-rails van Märklin. Verder wil ik alles digitaal gaan besturen via de Pc.
Heb ondertussen heel veel geleerd van Riny (bij de meesten wel bekend denk ik) over hoe een digitalebaan werkt.
Ook werd ik door Riny attent gemaakt op WDP en heb inmiddels de demo versie van WDP Pro X3 gedownload.

Weet echt nog niks van WDP af maar wil wel mijn baan gaan voorbereiden voor dit gigantisch mooi programma.
Heb het CS2 dus moet ik nog wachten totdat WDP 2009 NL uitkomt (volgens de Hr. Peterlin wordt dit op z'n vroegst oktober 2009) dus zolang maar studeren met een demo versie.
Ben al wel bezig om het handboek van WDP Pro X NL te bestuderen (is allemaal nog best ingewikkeld)

Heb nu wel een vraag over de bezetmelders: Heb in onderstaand schema van mijn schaduwstation al wat Tmc ingevuld maar weet niet of dit goed is.



De bovenste 4 sporen kan ik evt. nog met 4 railstukken verlengen.
Het schaduwstation is al aangelegd en ik kan er ook al automatisch mee rijden, maar dit gaat dan via het CS2 en een K84 (hiermee zet ik de stopsectie stroomloos).
Heb inmiddels begrepen dat er in WDP geen secties meer stroomloos gezet worden.
Ook heb ik al de opstelsporen elk van 3 Tmc"s voorzien maar lees op dit forum dat 3 Tmc's te weinig zijn.
Het aantal vakjes van de opstelsporen komen overeen met het aantal rails (24188)die er liggen.
Als het beter is dat ik alles aan moet passen kan ik het beter nu gelijk doen want nu kan ik er nog bij.

Zouden er mensen naar mijn schema willen kijken en daar hun mening over willen geven ??

Verder heb ik nog geen rails liggen, maar de rails, wissels, boosters enz. komen als het goed is deze week binnen.
Mochten er mensen zijn die mijn baanplan als .tra bestand willen bekijken dan kan dat.
Ik zet het hier niet op het forum omdat dit een forum is alleen voor WDP.

Bij voorbaat dank en

Met vriendelijke groeten,

Bram
Met vriendelijke groeten,
Bram
---------------------------------------------------
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Bezetmelders plaatsen
« Antwort #1 am: 07. Mai 2009, 02:46:31 »
Hallo Bram,

Heb je sporenplan eens bekeken en daar zijn wel enkel punten van aandacht nodig.
Voor een goed beeld zouden we moeten weten hoe je de sporen gaat bereiden (1 of 2 richtingen) daarom is het ook van belang dat je de seinen plaats zodat we kunnen zien hoe de sporen bereden kunnen worden.

Op het forum onderdeel bij "tips en handigheidjes" staat een artikeltje over het minimale aantal RMK's lees dat eens door.
Verder kan ik bij de meeste sporen niet ontdekken waar je de "stop" secties hebt geplaatst.

Kijk ook een naar de bijlage afbeelding 2 van het artikeltje over de ZFA (ook in tips en handigheidjes) daar zie je diverse voorbeelden van  hoe het moet. (lees ook hoofdstuk 6.1  van het handboek, vooral het begin deel, nog eens door)

Verder lezen in het hand boek hoofdstuk 18.15 blz 514 over treinnummervelden want die ontbreken in je sporen plan en die moet je eigenlijk gelijk gaan integreren voor een goed overzicht van wat je aan het doen bent.

Kom ook op 16 mei naar de WDP dag in Roosendaal dan zijn er vele die je op weg kunnen helpen, neem je laptop dan mee!
Wel even aanmelden kosten zijn €25,=
 
Veel succes
« Letzte Änderung: 07. Mai 2009, 02:49:27 von Bob Vermeulen »
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Bram

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 155
  • Ort: Steenwijk Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Bezetmelders plaatsen
« Antwort #2 am: 07. Mai 2009, 13:19:37 »
Beste Jan en Bob,

Seinen en lokvelden had ik nog niet geplaatst omdat ik eerst wou weten of het aantal Tmc"s goed waren en ook omdat ik dit eerst nog eens goed moet bestuderen hoe dit allemaal moet. (ben een beginner weet je nog)

Wat betreft de rijrichting het volgende: In eerste instantie zou ik eenrichtingverkeer gaan rijden maar nu ik WDP gezien heb is het (dacht ik) niet zo moeilijk om 2 richtingen te gaan rijden. Of denk ik nu te simpel ??

Verder heb ik de bezetmelders de lengte van 2 rails (24188) gemaakt, dus 2 rails het zelfde Tmc nummer = 36 cm per terugmelder.

Ook zal ik verder nog de art. doornemen die jullie vermeld hebben. En uiteraard het gehele handboek.

Verder heb ik beide demoversie gedownload.
Kan ik beter de demoversie van WDP 2009 gaan gebruiken ??

Wat betreft Roosendaal, daar wil ik wel naartoe, Heb echter nog geen laptop. (is dit een probleem ???)
Waar kan ik mij hiervoor aanmelden ??

V.w.b. de vraag die ik stelde over de bezetmelders het volgende:
Het ging er mij om of het aantal Tmc's zo goed is, want als het zo het beste is dan moet ik het hele schaduwstation weer uit elkaar halen om er bezetmelders bij te plaatsen. Kan er n.l. nou nog gemakkelijk bij.

Nog een vraag over de K84:
Er worden nu Tmc's 8, 16, 29, 36, en 43 (zijnde stopsecties die uiteraard nu nog andere Tmc nr's hebben omdat ik er maar 3 per opstelspoor heb geplaatst) door de K84 stroomloos geschakeld, straks in WDP hoef ik dit dan toch niet meer te doen ??

Met vriendelijke groeten,

Bram

Met vriendelijke groeten,
Bram
---------------------------------------------------
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Bezetmelders plaatsen
« Antwort #3 am: 07. Mai 2009, 22:25:14 »
Hallo Bram,

Behalve de tips die Bob al gegeven heeft heb ik er nog twee voor je.

probeer de nummering van je rmk's een beetje te verdelen, zeker als je 2 richtingen gaat rijden is dat aan te bevelen,
i.v.m. de plaatsing van je seinen en treinnr. velden en een glijkmatiger beeld als de loks straks echt rijden en je de sporen bezet ziet dmv. de kleur die dan anders wordt.

De plaatsing van de treinnr. velden kun je trouwens op 2 manieren doen (zie screenshots) houdt er rekening mee dat
elk treinnr. veld (bij 3 aan elkaar gekoppeld) hetzelde rmk nummer heeft en dat voor het eerste veld er ook minmaal 1 zelfde rmknr. als het bijbehorende veld moet zijn dit geldt ook voor de enkele velden.
In een enkel veld wordt alleen het decodernr. weergegeven en in 3 gekoppelde velden ook de lok aanduiding.

Het stroomloos schakelen dmv. de k84 vervalt inderdaad helemaal.

Vr. Gr. kees

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 08. Mai 2009, 11:08:53 von Kees Polm »
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Bezetmelders plaatsen
« Antwort #4 am: 08. Mai 2009, 11:08:37 »
Beste Jan en Bram,

Ik heb wat opm. gemaakt in algemene zin kijk naar rmk 19, 18, 17 betreffende de verdeling(resp. 4x 6x 7x) dit kan wat gelijkmatiger.En het is goed om dat op je hele baan zoveel als mogenlijk na te streven.
Verder op de mogenlijkheid gewezen van 3 treinnr. velden, maar dan moet je daar met de nummering van de rmk's rekening mee houden.
Ik vind dit niet te ver vooruitlopen eerlijk gezegd.

Ik ben een voorstander van zoveel mogenlijk rmk,s i.v.m. de mogenlijkheden van WDP.
(binnen ieders mogenlijkheden, qua baan en financiele middelen)
En inderdaad bij Bram kun je het zo inrichten dat je ook 2 korte treinen kwijt kunt.
Om het voor Bram wat te verduidelijken wat jij bedoeld met 2 korte treinen bijg. scr. shot.
(Bram op de middelste 3 sporen kun je 2 korte treinen vanuit 2 richtingen achter elkaar kwijt.)

Wat ik niet snap is dat je zegt dat voor 1 richting rijden 3 rmk;s genoeg is en voor 2 richtingen rijden niet. Dat verschil zie ik niet. Nogmaals hoe meer hoe beter maar voor heen en terug maakt dat niet uit.

Gr. Kees



Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Bram

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 155
  • Ort: Steenwijk Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Bezetmelders plaatsen
« Antwort #5 am: 08. Mai 2009, 17:28:06 »
Hallo Kees en Jan,

Hierbij weer een schets van het schaduwstation.
Heb de bovenste 3 sporen verlengd naar 17 stukken rails (24188 = 320 cm) waarin ik 8 Tmc's geplaatst heb van elk 38 cm (2 rails).



Wil ik, zoals Jan schrijft, de lengte van 1 Tmc op 40 - 45 cm aanhouden dan red ik 8 Tmc per opstelspoor niet.

Even voor de duidelijkheid,

Jan schrijft: "Met 4 RMK's kun je in het schaduwstation zelfs twee korte treinen rangeren"

Begrijp ik het goed, dat als jullie over 3 of 4 RMK's spreken, jullie bedoelen dat (als je 1 opstelspoor in 2 stukken verdeeld dus voor 2 korte treinen in tweerichtingsverkeer) er per deel 3 of 4 RMK's in elk gedeelte moet zitten ?????
Dus m.a.w. in 1 opstelspoor moeten totaal tenminste 6 of liefst 8 TMC's zitten.

Begrijp alleen nog niet wat en waarom er in de screenshot van Kees, in de 3 middelste sporen, RMK's 964 - 965 en 966 zitten.

Op dit moment ben ik nog bezig een baan te bouwen. Het schaduwstation heb ik al liggen en werkt ook al automatisch met het CS2.
In mijn schaduwstation (eenrichtingsverkeer) rijd ik nu binnen op de onderste 3 sporen (2 opstelsporen en 1 doorgaandspoor naar de bovenste 3 opstelsporen en 1 doorgaand spoor).

Elk opstelspoor in het schaduwstation is nu voorzien van 3 RMK's t.w. 1 railstuk direct na de wissel = 1 RMK, dan de volgende 11 rails zijn ook 1 RMK (deze heeft alleen een meld functie), dan weer 1 railstuk = ook 1 RMK en dan 2 railstukken = stopsectie (geen RMK)

Echter de stopsecties werken nu via een K84, dit omdat ik nog niet wist hoe WDP werkt. (had er eigenlijk nog nooit van gehoord) Maar nu ik een paar avonden met WDP heb gewerkt, ben ik daar zo van onder de indruk dat ik WDP (als de rails liggen) straks wil gaan gebruiken.

Omdat ik nu nog (redelijk) makkelijk bij het schaduwstation kan komen om te veranderen heb ik dus de vraag gesteld over de hoeveelheid RMK's die ik moet plaatsen, dit om te voorkomen dat als de baan straks ligt en ik WDP wil gaan gebruiken, ik niet als nog de boel weer moet afbreken om meerdere RMK's te plaatsen.

Ik denk dat hoe langer je met deze hobby bezig bent hoe meer je wil gaan doen, dus lijkt het mij verstandig om in ieder geval in de baan zoveel RMK's te plaatsen dat ik straks ook  tweerichtingsverkeer kan gaan rijden.

Of ik dat ook zal gaan doen weet ik nog niet (de tijd zal het leren) maar dan heb ik in ieder geval genoeg RMK's geplaatst.

Hopelijk snappen jullie mijn gedachtegang nu een beetje en waardeer het zeer dat jullie me helpen.


Met vriendelijke groeten,

Bram

Met vriendelijke groeten,
Bram
---------------------------------------------------
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Bezetmelders plaatsen
« Antwort #6 am: 08. Mai 2009, 19:07:53 »
Hallo Bram,

moet nu even eten, maar zal straks proberen je een uitgebreid antwoord te geven

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Bezetmelders plaatsen
« Antwort #7 am: 08. Mai 2009, 20:44:08 »
Hallo Bram,

even voor de duidelijkheid,
ik tel bij het bovenste spoor 8 rmk's de rest 7 en het onderste opstelspoor 6 rmk's. klopt dat?

De rmk's bij mij 964, 965, 966 zijn virtuele rmk's die tot doel hebben te voorkomen dat 2 korte treinen achterop elkaar rijden.

Jij hebt je sporen verlengd tot 3.20 mtr. naar ik begrijp om aan 8 rmk's te kunnen komen volgens advies van Jan die spreekt over 40-45 cm per RMK jij komt nu aan de 38 cm zijnde 2 rails.

Wel, 3.20 is natuurlijk een lengte om jaloers van te worden, maar mijns inziens alleen nodig als je inderdaad met zulke lange treinen rijdt of op zo'n spoor een heleboel korte treinen wil parkeren(of combinatie natuurlijk)
Heb je de ruimte en/of zoveel treinen is dat prachtig.
Maar nodig is het niet om 2 rails per RMK aan te houden, met uitzondering van de stop rmk misschien.(die voor het sein waar de lok moet stoppen).
Als je straks verder bent ga je ongetwijfeld met profielen rijden wat er dan gebeurt is het volgende. Een lok rijdt naar het sch. st.(of station), voor die daar is laat je hem al vertragen(je komt daar niet met 100 km per uur binnenrijden) met het aangemaakte profiel laat je de lok op elk volgend rmk in je sch. st.  steeds verder afremmen
en dat kan op een heel vloeiende rustige manier zodat hij met heel lage snelheid op z'n stopkontakt komt en daar ook heel vloeiend tot stilstand komt.
Hierdoor begrijp je, dat hoe meer rmk's en dan in combinatie met profielen des te mooier je treinen optrekken en afremmen. en natuurlijk hoe meer rail een rmk heeft hoe mooier, maar om het mooi te laten verlopen hoeft het geen 2 rails per rmk t zijn te zijn, bij mij zijn ze geen twee rails maar 11/2 rail(grote sch.st.) en op het station maar 1 rail per rmk en ik heb stopkontakten die maar 1 rail lang zijn.
Ik zeg dus niet dat je het niet kan doen, maar als je alles goed afregeld in WDP hoeft het niet en zeker niet als je daarvoor op de rest van de baan met ruimte moet woekeren.
Mijn andere sch. st. hebben maar 3 rmk's en daar stoppen de loks ook heel vloeiend en rustig, kwestie van regelen in WDP.
Jan bedoeld inderdaad 2 rmk's(per korte trein)(dus 4 in totaal voor 2 korte treinen) om te kunnen stoppen. Dit vind ik persoonlijk te weinig.
Ik heb zo'n situatie maar dat betreft een korte pendeltein die voor een stootblok stopt en daar na verloop van tijd weer vandaan vertrekt.
Als je dat nl. doet moet je met heel erg lage snelheid aan komen om rustig te kunnen stoppen(om doorschieten te voorkomen) met als gevolg dat je de rest van de treinen die achterop komen of door deze lok geaktiveerd worden om te vertrekken erg ophoudt.
Dus de keuze is aan jou, ik leg je alleen uit hoe het in grote lijnen werk en hoe het anders, maar net zo mooi kan.

Je opsomming van hoe het nu is met de K84 kun je skippen want je zet staks niets meer stroomloos.

Je opm. over de hoeveelheid rmk's t.a.v. van de toekomst is terecht (je moet je alleen afvragen waar is het nuttig).

3 rmk's heb je eigenlijk altijd nodig in een blok. Meer rmk's zou ik alleen maken in de zichtbare gedeelten. en zoals boven beschreven in je sch. st. want daar kijk je toch ook wel eens naar denk ik(al dan niet met een cameraatje tzt.)

Alleen, meer rmk's heeft niets te maken met 2 richtings verkeer. Om die reden hoeft het absoluut niet.
Sterker nog als je op enkelspoor 2 richtingen rijdt heb je geen 2 x 3= 6 rmk's nodig, maar volstaan 5 rmk's voor 2 blokken.

Nou ik hoop dat ik je vragen heb beantwoord en dat je weer ff vooruit kunt.

Vr. Gr. Kees

« Letzte Änderung: 08. Mai 2009, 20:46:55 von Kees Polm »
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Bezetmelders plaatsen
« Antwort #8 am: 08. Mai 2009, 21:44:38 »
goede dag Bram,

Je schrijft (Jan schrijft)
Zitat
de lengte van 1 Tmc op 40 - 45 cm aanhouden
  ???
Dat is naar mijn idee onzin  ;). Wat je moet doen is je baan logisch indelen naar lenge van treinen die je denkt te gaan laten rijden. Ik zou het bovenste spoor als volgt indelen.

stop sectie voor treinen die naar links rijden RMK21
rem sectie voor treinen die naar links rijden RMK22
rij sectie voor alle treinen (het langste deel) RMK23
rem sectie voor treinen die naar rechts rijden RMK24
stop sectie voor trienen die naar rechts rijden RMK25, dat zijn dus 5 RMK's en geen 8

Als het hier gaat om schaduwstation dan volstaat ook

stop sectie voor treinen die naar links rijden RMK21
rij sectie voor alle treinen (het langste deel) RMK22
stop sectie voor trienen die naar rechts rijden RMK23, dat zijn dus maar 3 RMK's

Denk daar eens over na dan zal je zien dat het goed werkt en het scheeld veel geld aan RMK's
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Bezetmelders plaatsen
« Antwort #9 am: 08. Mai 2009, 22:10:20 »
Hallo Bob,

Ik heb e.e.a wat voorzichter geschreven dan jij, maar het komt op hetzelfde neer.

Ik begrijp alleen niet goed wat jij met rijsectie bedoelt en eerlijk gezegd ook niet waarom een onderscheid gemaakt wordt tussen naar links en naar rechts rijden.
Het zijn 2 verschillende rijwegen 1 naar links en 1 naar rechts die gebruik maken van dezelfde rmk's alleen in omgekeerde volgorde.
Dus als je over 5 rmk's praat kun je ze alle 5(incl.stopsektie) gebruiken in je profielen om te remmen.

ik neem aan dat je dit ook bedoelt want met 3r mk's in de sch. st. maak je geen onderscheid in naar links en rechts rijeden en met rijsectie bedoel je remsektie neem ik aan ?

Of mis ik nu wat?

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Bram

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 155
  • Ort: Steenwijk Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Bezetmelders plaatsen
« Antwort #10 am: 08. Mai 2009, 22:25:27 »
Hallo Kees,

Zet mijn reactie bij jou tekst in blauw (voor de duidelijkheid)

Hallo Bram,

even voor de duidelijkheid,
ik tel bij het bovenste spoor 8 rmk's de rest 7 en het onderste opstelspoor 6 rmk's. klopt dat?
Nee, Bovenste spoor zijn 9, de rest 8 alleen zie ik dat b.v. rmk 9 alleen het lokveld is, dit is dus niet goed.

De rmk's bij mij 964, 965, 966 zijn virtuele rmk's die tot doel hebben te voorkomen dat 2 korte treinen achterop elkaar rijden.
Hier snap ik nog weinig van, maar daar hoop ik nog achter te komen.

Jij hebt je sporen verlengd tot 3.20 mtr. naar ik begrijp om aan 8 rmk's te kunnen komen volgens advies van Jan die spreekt over 40-45 cm per RMK jij komt nu aan de 38 cm zijnde 2 rails.
Dit klopt

Wel, 3.20 is natuurlijk een lengte om jaloers van te worden, maar mijns inziens alleen nodig als je inderdaad met zulke lange treinen rijdt of op zo'n spoor een heleboel korte treinen wil parkeren(of combinatie natuurlijk)
Heb je de ruimte en/of zoveel treinen is dat prachtig.
De ruimte wel maar de treinen nog niet. Treinen van 3 meter zal ik niet hebben maar wel treinen van ongeveer 1,5 meter.

Maar nodig is het niet om 2 rails per RMK aan te houden, met uitzondering van de stop rmk misschien.(die voor het sein waar de lok moet stoppen).
Als je straks verder bent ga je ongetwijfeld met profielen rijden wat er dan gebeurt is het volgende. Een lok rijdt naar het sch. st.(of station), voor die daar is laat je hem al vertragen(je komt daar niet met 100 km per uur binnenrijden) met het aangemaakte profiel laat je de lok op elk volgend rmk in je sch. st.  steeds verder afremmen
en dat kan op een heel vloeiende rustige manier zodat hij met heel lage snelheid op z'n stopkontakt komt en daar ook heel vloeiend tot stilstand komt.
Hierdoor begrijp je, dat hoe meer rmk's en dan in combinatie met profielen des te mooier je treinen optrekken en afremmen. en natuurlijk hoe meer rail een rmk heeft hoe mooier, maar om het mooi te laten verlopen hoeft het geen 2 rails per rmk t zijn te zijn, bij mij zijn ze geen twee rails maar 11/2 rail(grote sch.st.) en op het station maar 1 rail per rmk en ik heb stopkontakten die maar 1 rail lang zijn.
Als ik het goed begrijp zeg jij het volgende: Een trein komt langzaam (te regelen via WDP) het sch.st. binnen.
Op het moment dat de trein het opstelspoor oprijdt hoeft aan het einde van dit spoor maar 1 rmk te zitten van 1 1/2 rail lengte ??? (1 x 24188+24094 = 29 cm)om te stoppen.
Ik heb nu opstelsporen van 263 cm en 282 cm. Wil ik hier 2 treinen opstellen dan krijg ik dus voor elke trein een stuk spoor van resp. 131,5 cm en 141 cm. Deze stukken worden dus een blok, in elk blok moeten minimaal 3 rmk's geplaatst worden waarvan de laatste dan de stopsectie wordt van 2 rails = 38 cm. De overige lengte van het blok resp. 93,5 cm en 103 cm gebruik ik dan voor de andere 2 rmk's, dus 1 rmk voor de inrijsectie en de volgende voor de afremsectie. Klopt dit ??

Ik denk dat ik de fout al zelf zie maar corrigeer me a.u.b. als ik het mis heb. Volgens mij moet het zo:

Trein rijd het opstelspoor op - rijd dan over de eerste inrijsectie (1ste rmk), vervolgens over een afremsectie (2de rmk) en dan op de eerste stopsectie (3de rmk). Dit wordt dus tevens de inrijsectie van het 2de blok, daarna weer op de afremsectie van het 2de blok (4de rmk) en tenslotte op de stopsectie van het 2de blok 5de rmk). Conclusie 5 rmk's.
De lengte van de inrij en afremsectie, maakt dat nog wat uit ??
Kan er op deze mannier dan ook in 2 richtingen gereden worden ??

Die virtueele rmk's waar je het over had, plaats je die dan in de eerste stopsectie ??


Ik zeg dus niet dat je het niet kan doen, maar als je alles goed afregeld in WDP hoeft het niet en zeker niet als je daarvoor op de rest van de baan met ruimte moet woekeren.
Mijn andere sch. st. hebben maar 3 rmk's en daar stoppen de loks ook heel vloeiend en rustig, kwestie van regelen in WDP.
Je spreekt hier over 3 rmk's, maar hoelang is dan 1 rmk??

Jan bedoeld inderdaad 2 rmk's(per korte trein)(dus 4 in totaal voor 2 korte treinen) om te kunnen stoppen. Dit vind ik persoonlijk te weinig.
Hier neem ik aan dat er dan 1 afremsectie en een 1 stopsectie mee wordt bedoeld, maar over wat voor raillengte spreek je dan ??

Ik heb zo'n situatie maar dat betreft een korte pendeltein die voor een stootblok stopt en daar na verloop van tijd weer vandaan vertrekt.
Als je dat nl. doet moet je met heel erg lage snelheid aan komen om rustig te kunnen stoppen(om doorschieten te voorkomen) met als gevolg dat je de rest van de treinen die achterop komen of door deze lok geaktiveerd worden om te vertrekken erg ophoudt.
Dus de keuze is aan jou, ik leg je alleen uit hoe het in grote lijnen werk en hoe het anders, maar net zo mooi kan.

Je opsomming van hoe het nu is met de K84 kun je skippen want je zet staks niets meer stroomloos.
Dit is begrepen

Je opm. over de hoeveelheid rmk's t.a.v. van de toekomst is terecht (je moet je alleen afvragen waar is het nuttig).

3 rmk's heb je eigenlijk altijd nodig in een blok. Meer rmk's zou ik alleen maken in de zichtbare gedeelten. en zoals boven beschreven in je sch. st. want daar kijk je toch ook wel eens naar denk ik(al dan niet met een cameraatje tzt.)

Alleen, meer rmk's heeft niets te maken met 2 richtings verkeer. Om die reden hoeft het absoluut niet.
Sterker nog als je op enkelspoor 2 richtingen rijdt heb je geen 2 x 3= 6 rmk's nodig, maar volstaan 5 rmk's voor 2 blokken.

Nou ik hoop dat ik je vragen heb beantwoord en dat je weer ff vooruit kunt.

Vr. Gr. Kees



Als je op mijn vragen nog zou willen antwoorden, zou ik dat zeer op prijs stellen,

Met vriendelijke groeten,

Bram
Met vriendelijke groeten,
Bram
---------------------------------------------------
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Bezetmelders plaatsen
« Antwort #11 am: 08. Mai 2009, 22:26:40 »
Hallo Kees,

Zitat
met rijsectie bedoel je remsektie neem ik aan
nee met rijsectie bedoel ik geen rem remsectie.
Als je 3 secties hebt zoals omschreven kan je in je schaduwstation zowel links als naar rechts rijden. Ik heb bijvoorbeeld in al mijn schaduwstations maar 2 secties (3) start, rij en stopsectie met andere woorden:

rmk 20, 21 ,22 als je naar rechts rij ( start , rij, stop)
rmk 47, 22, 21 als je naar links rij (start, rij, stop)
  
Mooier is natuurlijk ( maar niet noodzakelijk in je schaduwstation)

rmk 20, 21, 22, 23 start, rij, rem, stop
rmk 47, 23, 22, 21 start, rij, rem, stop
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Bram

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 155
  • Ort: Steenwijk Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Bezetmelders plaatsen
« Antwort #12 am: 08. Mai 2009, 22:45:24 »
goede dag Bram,

Je schrijft (Jan schrijft)
Zitat
de lengte van 1 Tmc op 40 - 45 cm aanhouden
  ???
Dat is naar mijn idee onzin  ;). Wat je moet doen is je baan logisch indelen naar lenge van treinen die je denkt te gaan laten rijden. Ik zou het bovenste spoor als volgt indelen.

stop sectie voor treinen die naar links rijden RMK21
rem sectie voor treinen die naar links rijden RMK22
rij sectie voor alle treinen (het langste deel) RMK23
rem sectie voor treinen die naar rechts rijden RMK24
stop sectie voor trienen die naar rechts rijden RMK25, dat zijn dus 5 RMK's en geen 8

Als het hier gaat om schaduwstation dan volstaat ook

stop sectie voor treinen die naar links rijden RMK21
rij sectie voor alle treinen (het langste deel) RMK22
stop sectie voor trienen die naar rechts rijden RMK23, dat zijn dus maar 3 RMK's

Denk daar eens over na dan zal je zien dat het goed werkt en het scheeld veel geld aan RMK's


Hallo Bob,

Als je met deze indeling werkt dan kan je toch geen 2 treinen achter elkaar plaatsen toch ??

Met vriendelijke groeten,

Bram
Met vriendelijke groeten,
Bram
---------------------------------------------------
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Bezetmelders plaatsen
« Antwort #13 am: 08. Mai 2009, 23:13:55 »
Hallo Bob,

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt,
maar probeer me even te volgen, als je de officiele benamingen even vergeet, maar gewoon praktisch.
Dit sch. st. heeft 3 rmk's (scr.shot) nr. 232 231 230 in dit geval dus een rijweg van rechts naar links,
van treinnr. veld voor het sch. st. naar sein bij 230 dus rijweg van 120- 230
Een stukje voor 120 laat ik de lok wat vertragen. Op 120 (start van de rijweg)neem ik een lagere startsnelheid dan normaal maar wel iets lager dan de snelheid die de lok al had en vervolgens vertraag ik verder ook op 232, 231 en ik stop
met bv. 4 op kontakt 230.
Gevolg, is een lok die met een steeds verder afnemende snelheid rustig het sch. st. inrijdt en rustig stopt op 230.
Een rijgedeelte waarin de lok dus niet remt heb ik niet.
Ze remmen dus op alle beschikbare kontakten.
Doe je dit niet dan moet je dus op het remkontakt vrij hard afremmen en vrij bruusk stoppen op het stopkontakt.
Kun je zeggen dat je dat toch niet ziet, maar waarom niet van deze mogenlijkheid gebruik maken, het kost geen rmk's extra en hoeveel van ons zien de sch. st. wel dmv. een camera en/of omdat ze toch zichtbaar zijn.
Dit is naar mijn idee 1 van de voordelen van profielen waarbij je optimaal gebruik kunt maken van alle rmk's.

Het is een ander verhaal en misschien bedoel je dat, als je kontakt 120 meetelt, dan zou je kunnen volstaan met 2 rmk's in het sch. st. Dat gaat natuurlijk ook maar als je dan treinen hebt die net tussen de wissels passen wordt dat toch wel lastig.

Gr. Kees
 

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Bezetmelders plaatsen
« Antwort #14 am: 08. Mai 2009, 23:16:27 »
hoi Bram,

we vergeten je niet hoor, komen er op terug, maar we willen je een goed antwoord geven dus volg het even

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88