de lengte van 1 Tmc op 40 - 45 cm aanhouden
Hallo Bram,even voor de duidelijkheid,ik tel bij het bovenste spoor 8 rmk's de rest 7 en het onderste opstelspoor 6 rmk's. klopt dat?Nee, Bovenste spoor zijn 9, de rest 8 alleen zie ik dat b.v. rmk 9 alleen het lokveld is, dit is dus niet goed.De rmk's bij mij 964, 965, 966 zijn virtuele rmk's die tot doel hebben te voorkomen dat 2 korte treinen achterop elkaar rijden.Hier snap ik nog weinig van, maar daar hoop ik nog achter te komen.Jij hebt je sporen verlengd tot 3.20 mtr. naar ik begrijp om aan 8 rmk's te kunnen komen volgens advies van Jan die spreekt over 40-45 cm per RMK jij komt nu aan de 38 cm zijnde 2 rails.Dit kloptWel, 3.20 is natuurlijk een lengte om jaloers van te worden, maar mijns inziens alleen nodig als je inderdaad met zulke lange treinen rijdt of op zo'n spoor een heleboel korte treinen wil parkeren(of combinatie natuurlijk)Heb je de ruimte en/of zoveel treinen is dat prachtig.De ruimte wel maar de treinen nog niet. Treinen van 3 meter zal ik niet hebben maar wel treinen van ongeveer 1,5 meter.Maar nodig is het niet om 2 rails per RMK aan te houden, met uitzondering van de stop rmk misschien.(die voor het sein waar de lok moet stoppen). Als je straks verder bent ga je ongetwijfeld met profielen rijden wat er dan gebeurt is het volgende. Een lok rijdt naar het sch. st.(of station), voor die daar is laat je hem al vertragen(je komt daar niet met 100 km per uur binnenrijden) met het aangemaakte profiel laat je de lok op elk volgend rmk in je sch. st. steeds verder afremmenen dat kan op een heel vloeiende rustige manier zodat hij met heel lage snelheid op z'n stopkontakt komt en daar ook heel vloeiend tot stilstand komt.Hierdoor begrijp je, dat hoe meer rmk's en dan in combinatie met profielen des te mooier je treinen optrekken en afremmen. en natuurlijk hoe meer rail een rmk heeft hoe mooier, maar om het mooi te laten verlopen hoeft het geen 2 rails per rmk t zijn te zijn, bij mij zijn ze geen twee rails maar 11/2 rail(grote sch.st.) en op het station maar 1 rail per rmk en ik heb stopkontakten die maar 1 rail lang zijn.Als ik het goed begrijp zeg jij het volgende: Een trein komt langzaam (te regelen via WDP) het sch.st. binnen.Op het moment dat de trein het opstelspoor oprijdt hoeft aan het einde van dit spoor maar 1 rmk te zitten van 1 1/2 rail lengte (1 x 24188+24094 = 29 cm)om te stoppen.Ik heb nu opstelsporen van 263 cm en 282 cm. Wil ik hier 2 treinen opstellen dan krijg ik dus voor elke trein een stuk spoor van resp. 131,5 cm en 141 cm. Deze stukken worden dus een blok, in elk blok moeten minimaal 3 rmk's geplaatst worden waarvan de laatste dan de stopsectie wordt van 2 rails = 38 cm. De overige lengte van het blok resp. 93,5 cm en 103 cm gebruik ik dan voor de andere 2 rmk's, dus 1 rmk voor de inrijsectie en de volgende voor de afremsectie. Klopt dit ??Ik denk dat ik de fout al zelf zie maar corrigeer me a.u.b. als ik het mis heb. Volgens mij moet het zo:Trein rijd het opstelspoor op - rijd dan over de eerste inrijsectie (1ste rmk), vervolgens over een afremsectie (2de rmk) en dan op de eerste stopsectie (3de rmk). Dit wordt dus tevens de inrijsectie van het 2de blok, daarna weer op de afremsectie van het 2de blok (4de rmk) en tenslotte op de stopsectie van het 2de blok 5de rmk). Conclusie 5 rmk's.De lengte van de inrij en afremsectie, maakt dat nog wat uit ?? Kan er op deze mannier dan ook in 2 richtingen gereden worden ??Die virtueele rmk's waar je het over had, plaats je die dan in de eerste stopsectie ?? Ik zeg dus niet dat je het niet kan doen, maar als je alles goed afregeld in WDP hoeft het niet en zeker niet als je daarvoor op de rest van de baan met ruimte moet woekeren.Mijn andere sch. st. hebben maar 3 rmk's en daar stoppen de loks ook heel vloeiend en rustig, kwestie van regelen in WDP.Je spreekt hier over 3 rmk's, maar hoelang is dan 1 rmk??Jan bedoeld inderdaad 2 rmk's(per korte trein)(dus 4 in totaal voor 2 korte treinen) om te kunnen stoppen. Dit vind ik persoonlijk te weinig.Hier neem ik aan dat er dan 1 afremsectie en een 1 stopsectie mee wordt bedoeld, maar over wat voor raillengte spreek je dan ??Ik heb zo'n situatie maar dat betreft een korte pendeltein die voor een stootblok stopt en daar na verloop van tijd weer vandaan vertrekt.Als je dat nl. doet moet je met heel erg lage snelheid aan komen om rustig te kunnen stoppen(om doorschieten te voorkomen) met als gevolg dat je de rest van de treinen die achterop komen of door deze lok geaktiveerd worden om te vertrekken erg ophoudt.Dus de keuze is aan jou, ik leg je alleen uit hoe het in grote lijnen werk en hoe het anders, maar net zo mooi kan.Je opsomming van hoe het nu is met de K84 kun je skippen want je zet staks niets meer stroomloos.Dit is begrepenJe opm. over de hoeveelheid rmk's t.a.v. van de toekomst is terecht (je moet je alleen afvragen waar is het nuttig).3 rmk's heb je eigenlijk altijd nodig in een blok. Meer rmk's zou ik alleen maken in de zichtbare gedeelten. en zoals boven beschreven in je sch. st. want daar kijk je toch ook wel eens naar denk ik(al dan niet met een cameraatje tzt.)Alleen, meer rmk's heeft niets te maken met 2 richtings verkeer. Om die reden hoeft het absoluut niet.Sterker nog als je op enkelspoor 2 richtingen rijdt heb je geen 2 x 3= 6 rmk's nodig, maar volstaan 5 rmk's voor 2 blokken.Nou ik hoop dat ik je vragen heb beantwoord en dat je weer ff vooruit kunt.Vr. Gr. Kees
met rijsectie bedoel je remsektie neem ik aan
goede dag Bram,Je schrijft (Jan schrijft) Zitatde lengte van 1 Tmc op 40 - 45 cm aanhouden Dat is naar mijn idee onzin . Wat je moet doen is je baan logisch indelen naar lenge van treinen die je denkt te gaan laten rijden. Ik zou het bovenste spoor als volgt indelen.stop sectie voor treinen die naar links rijden RMK21rem sectie voor treinen die naar links rijden RMK22rij sectie voor alle treinen (het langste deel) RMK23rem sectie voor treinen die naar rechts rijden RMK24stop sectie voor trienen die naar rechts rijden RMK25, dat zijn dus 5 RMK's en geen 8Als het hier gaat om schaduwstation dan volstaat ookstop sectie voor treinen die naar links rijden RMK21rij sectie voor alle treinen (het langste deel) RMK22stop sectie voor trienen die naar rechts rijden RMK23, dat zijn dus maar 3 RMK'sDenk daar eens over na dan zal je zien dat het goed werkt en het scheeld veel geld aan RMK's