Dat is waar, niet iedereen heeft 2.50 mtr een blok.Mij gaat hierom, om Bram meer achtergrond informatie te geven, zodat hij in iedergeval met de flexibilisering van mogelijkheden. Je weet dat Bram zijn vraag, ons ook treft. Gezien de vele misverstanden omtrent de plaatsing van RMK.Ik weet ook dat Bob en Jij het heus wel weten hoe we die RMK weergegeven kunnen worden.Hierin zit het grote punt, .......... Ervaring.De ene zegt dit, en de andere zegt dat.Ik ben meer voorstander van gericht advies geven, en meer doorvragen naar de behoeften van WDP gebruikers.Dat heeft niets van doen over theorie of praktijk.Mij is van belang dat Bram geholpen wordt met een gedegen advies.Dat advies kun jij beter onderbouwen, omdat hij ook Marklin gebruikers is.Van dat advies kan ik alleen maar aanwijzingen geven, die alleen met WDP te maken heeft.We weten hoe lastig dat is, om een beginner, aan een goed advies te geven.Wij voelen precies wat er mee bedoeld wordt, maar probeer het eens goed te verwoorden.Dat valt niet mee.Dus, ik zou eigenlijk aan Bram willen vragen, Bram blijven vragen stellen.
Zitat von: Bob Vermeulen am 08. Mai 2009, 21:44:38Zie bijgaande link van Karlheinz Battermann.http://www.modellbahn.kabasoft-computing.de/images/win_digipet/SbhfProX.pdfHallo Jan,Wat ik nog vragen wou is het volgende:In het schema van Karlheinz Battermann zijn 9 rmk's getekend over 38 vakjes, dit zijn toch niet allemaal railstukken Mijn bovenste 3 opstelsporen zijn 17 rails (24188 van M*) = 17 x 18,8 = 320 cm langDe onderste 2 opstelsporen zijn 15 rails (24188 van M*) = 15 x 18.8 = 282 langAls ik ze nu als volgt indeel: Voor tweerichtingsverkeerVan links naar rechts gezien:2 rails = stopsectie 1= 1 rmk4 rails = rijsectie 1= 1 rmk2 rails = stopsectie 2= 1 rmkdan weer 2 rails = stopsectie 3= 1 rmk5 rails = rijsectie 2= 1 rmk2 rails = stopsectie 4= 1 rmktotaal dus 6 rmk'sVoor de onderste 2 opstelsporen dan:2 rails = stopsectie 1= 1 rmk4 rails = rijsectie 1= 1 rmk2 rails = stopsectie 2= 1 rmkdan weer 2 rails = stopsectie 3= 1 rmk3 rails = rijsectie 2= 1 rmk2 rails = stopsectie 4= 1 rmkMoeten de stopsecties 2 en 3 wel elk 2 rails lang zijn of kan daar ook 1 stopsectie van 2 rails komen waar dan de eerste trein overheen rijd en de achteropkomende trein op stopt ?Als ik dit dan in het sporenplan van WDP teken moet ik dan voor elk railstuk 1 vakje nemen of mogen dat ook meerdere vakjes zijn ?? Ik bedoel, staat 1 vakje voor 1 raillengte Als ik n.l. ook 3 vakjes voor het loc.veld gebruik kom ik lang niet uit.Tussen stopsectie 2 en 3 moeten dan nog virtuele rmk's geplaatst worden en een schakelaar.Verder nog de volgende vraag:Aangezien er nu geen NL versie van WDP 2009 uitkomt moet ik, als ik WDP wil gaan gebruiken i.v.m. het CS2, wel de Duitse versie kopen. Als ik daarbij nu het NL handboek van WDP Pro X3 gebruik dan kom ik toch ook een heel eind of is WDP 2009 heel anders ??Met vriendelijk groeten,Bram
Zie bijgaande link van Karlheinz Battermann.http://www.modellbahn.kabasoft-computing.de/images/win_digipet/SbhfProX.pdf
Ik moet eerlijk zeggen, dat je het verschrikkelijk goed door hebt genomen, en DAT dit de goede RMK organisatie. Mijn complimeten, dat je met WDP het zo snel door hebt gekregen.Bedankt voor het compliment, dit geef de burger weer moed.Met deze variant kun je zeer goed twee richtingen flexibel rijverkeer creeren.Die stopsectie die je in het midden van de schaduwstation hebt geplaatst, is een goeie.Deze constructie heb ik ook in mijn Sch.St en die werkt heel goed.Hiermee heb je dus voor die midden stopsectie een dubbel functie gegeven.Namelijk voor links en rechts verkeer.Echter moet je later bij het aanmaken van rijwegen de stop functie als "diamant" sectie worden aangezien.Wat een "diamant sectie" is weet ik nog niet maar daar kom ik t.z.t. hopelijk nog achter.Ga je twee treinen recht tegenover elkaar, dan kan alleen 1 trein die stopsectie gebruiken, en de andere trein (bijv van rechts) wordt de stopsectie even geleend uit de eerdere RMKsectie.Bij een situatie van 2 treinen recht tegenover elkaar kan ik me niets bij voorstellen. Als je dat doet, zou er 1 trein toch weer achteruit moeten. Dat is het voordeel van meerdere RMK plaatsen. Dat is ook wat Kees aangaf.Ik heb op jouw RMK verdeling geen commentaar en het ziet er goed uit.
Dus, de manier waarop je het doet om van rails naar het aantal RMK toe te wijzen is goed.Het is niet zo, dat je elk rail een RMK voorstelt, nee je moet aan de afstand denken en denken aan rijwegen.Dus een rijweg legt immers een afstand af. Die afstand kan 3 of 5 of zelfs 10 railsen zijn, op 1 RMK. Het belangrijkste is hoe lang moet die afstand zijn.Succes.
Ja, zo is het precies.