Autor Thema: Win-Digipet niet langer Nederlandstalig verkrijgbaar!  (Gelesen 6895 mal)

Offline Jaap Kramer

• Junior-Mitglied
Geachte Win-Digipet forumleden,

Onlangs werd door mij een aankondiging gedaan dat in het late najaar van 2009 een Nederlandstalige
versie van Win-Digipet zou worden uitgebracht. In de tussenliggende tijd hebben mij geen reacties
bereikt dat hiervoor belangstelling bestaat. Inmiddels is mij gebleken, dat de meeste Nederlandse
licentiehouders van Win-Digipet hebben gekozen voor de onlangs verschenen Duitstalige versie.
Op zich begrijpelijk, omdat ook evt. updates en bugfixes sneller worden uitgebracht dan andere taal-
varianten.

In overleg met de auteur van Win-Digipet Dhr. Dr. P. Peterlin heb ik besloten mijn vertaalwerkzaamheden
na 10 jaar te moeten beëindigen. De enorme hoeveelheid vertaalwerk van de programmacode en het bijbehorende handboek wegen niet op tegen het geringe afzetgebied. Maw. Win-Digipet 2009 Premium
en volgende versies zullen niet meer in het Nederlands worden uitgebracht.

Wel blijf ik verbonden aan Win-Digipet en kunnen via mij updates en nieuwe versies van Win-Digipet
worden aangeschaft.

Mvg. De Spoorkraam,
n.d. Jaap Kramer

Offline PeterBastin

• Junior-Mitglied
Re: Win-Digipet niet langer Nederlandstalig verkrijgbaar!
« Antwort #1 am: 08. Mai 2009, 00:01:32 »
Jaap,

Jammer, maar helaas. In ieder geval veel respect voor het monnikenwerk dat je hebt verricht in de duizenden regels programmacode vertaling in ViisualBasic en de rest van de vertalingen.
Chapeau.
Groet uit Schagen,  ing.Peter Bastin.
XP, WDPpro NL, Marklin CS1 met update, mfx,  Krail, LDT

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #2 am: 08. Mai 2009, 21:56:57 »
Jaap goede avond,

Ik begrijp je reactie niet, je schrijft
Zitat
In de tussenliggende tijd hebben mij geen reacties
bereikt dat hiervoor belangstelling bestaat.
je bijdrage van enekel dagen geleden vraagt ook om geen enkele reacyie en was een puur zakelijke mededeling. Volgens mij hoefde ook niemand te reageren. Volgens mij zijn er nog steeds mensen die de Nederlandse versie gebruiken alleen hadden die dan moeten reageren en waar op?

Ik begrijp overigens wel dat je niet voor een klein publiek kunt werken en dat dat de moeite niet loont maar ook die sytuatie is niet geijzigd ten aanzien van het verleden. Het feit dat WDP niet in het Nederlands wordt verkocht komt omdat er geen enkele publicteit in Nederland door de inporteur wordt gedaan. Zo lees ik nooit in de Nederlandse moba bladen iets over nieuwe versies of dat WDP in het Nederlands is verkrijgbaar. Ik heb aangeboden om WDP op de komende bijeenkomst te verkopen voor jullie maar ook daar geen reactie op gehad. Ook heb ik zowel van de Nederlandse als van de Belgische inporteur nooit een reactie mogen krijgen voor de komende WDP bijeenkomsten en is mij nooit de vraag gesteld van hoe jullie dit zouden kunnen onder steunen. Want hoe beter die dagen en hoe meer promotie er is hoe meer pakketen er verkocht worden.

Verkopen is marketing en dat gaat vooraf aan verkopen.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Antwort #3 am: 08. Mai 2009, 23:56:14 »
Alle begrip voor de situatie betreffende de uitleg en ondebouwing.
Alleen vind ik het persoonlijk niet WDP-waardig dat een NL versie wordt uitgesloten.
En dat net in een periode dat ik voor mijzelf aan het overwegen was om eind van dit jaar mogelijk over te stappen naar de 2009 versie NL.

Ik denk dat er voor mij niets anders opzit om dan maar bij Pro X3 te blijven of er zou een Engelse versie moeten komen.
Maar ook dat kan ik nergens terug vinden.
Jammer dat het risico bestaat dat WDP in NL een stille dood zal sterven want ik ben echt de enige niet die moeite heeft met de Duitse taal.

Het programma is bere-goed alleen de promotie en marketing zijn jammer genoeg ver beneden pijl wat mij dus zeer teleursteld.

Maar ja, het is niet anders, het had zo mooi kunnen zijn en dat in een tijd dat WDP in NL toch aardig in de lift zit of nu dan, zat.
Verder ben ik van mening dat dit zakelijk gezien geen echte goede beslissing is, maar dat is persoonlijk.

Dit is een teleurgestelde uiting van een mening van een echte WDP liefhebber die nu toch wel het vertrouwen aan het verliezen is.

Jammer  :'(
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
  • Touring on Hard pavement
« Antwort #4 am: 09. Mai 2009, 00:03:16 »
Hallo allen,

het is, ook al blijft het in de toekomst slechts in het Duits, een waardevol programma.
echter zoals Bob en Jan al vermelde, valt of staat een product met bekendheid.
Google maar eens naar "modelspoor software" je komt dan helaas van alles tegen, maar geen WinDigipet in de eerste 4 pagina's.
Promoten, en zeker toegankelijk maken, kan de verkoop stimuleren.
Een groot deel van de "niet" Duitse personen, die best wel "digitaal zouden willen rijden", is de Duitse taal niet machtig, of spreekt het wel, maar heeft veel moeite met het lezen en schrijven in het Duits.
Deze eigenlijk best wel potentiële gebruikers, zullen niet voor WinDigipet kiezen, met name om die reden.
ook ik koop mijn software beroepsmatig niet als het geschreven is in een taal die ik niet of niet genoeg machtig ben.

Persoonlijk ben ik niet door promotie aan de naam WinDigipet gekomen, slechts door toeval, en het had ook een andere producent kunnen zijn. Zeker als je ook nog de licentie prijs er naast bekijkt.
Wij WinDigipet gebruikers weten dat het bedrag staat voor goede en doordachte software en het waard is.
Maar weten de niet gebruikers dit ook ? zouden deze eventuele potentiele gebruikers software willen aankopen waar men de taal niet of niet volledig beheerst ??/

Nu weet ik, dat het vertalen van de software, op een handmatige manier en dan ook nog het inkloppen van die vertaling best wel een monnikenwerk kan zijn. maar ja, ook monniken worden uiteindelijk beloond. :D

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline Bram

• Senior-Mitglied
« Antwort #5 am: 09. Mai 2009, 01:04:00 »
Hallo allemaal,

Ben net op een ander topic bezig om uitleg te krijgen over het aantal Rmk's zodat ik mijn baan kan voorbereiden voor WDP en nu lees ik dit. Geen WDP NL versie meer voor het CS2.

Dit is echt balen.

Ik weet dat het heel veel werk is om zo'n programma als WDP te vertalen maar ik denk dat als er meer promotie voor dit programma gemaakt zou zijn dat er heel wat meer mensen zo'n machtig programma als Win-Digipet zouden aanschaffen.

Men koopt ook gemakkelijk een paar dure locomotieven en een programma om de locs mee te besturen zullen de mensen ook wel willen kopen, als ze het maar weten.

Ik heb zelf eerst ook wel gezocht naar treinsoftware maar hoorde nooit wat over WDP, als je in een winkel vroeg
naar software hoorde je alleen iets over Koploper, niet dat daar iets mis mee is hoor.
Hoorde via Riny (ook een WDP gebruiker) van het bestaan van WDP en was na een demo download gelijk weg van dit programma.

Maarja, dan moeten we nu ook maar een cursus Duits gaan volgen. Dan maar een loc minder (ha,ha,)

Vind het echt jammer.

Met vriendelijke groeten,

Bram
Bram
---------------------------------------------------
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Antwort #6 am: 09. Mai 2009, 10:07:21 »
Een ander volgende optie is.
De Nederlandse WDP bijeenkomsten.
Door met andere in contact te komen, steek je daar ook behoorlijk van op.
Beste Jan,

Ten dele ben ik dit met je eens alleen zie ik dit voor een ander deel toch ook anders.
De bijeenkomsten zijn goed geregeld en gezellig, daar is niets mis mee.
Alleen dienen wij er wel bij stil te staan dat iemand, op een dergelijke dag, veel informatie krijgt en soms teveel informatie.
Resultaat, wanneer de dag ten einde is, is men al een deel vergeten wanneer men huiswaarts gaat.

Ik heb hier pesoonlijke ervaring mee.
Zelf heb heb ik les gegeven in mijn eigen vakgebied en daar deden dergelijke problemen zich ook voor.

Algemeen, dus voor iedereen:

Een andere optie zou zijn, wanneer er dus geen NL versie uitgebracht wordt, dat er een cursusboek zou kunnen worden samengesteld en uitgebracht die mensen, die de Duitse taal niet machtig zijn, zoals ik zelf.
De handleiding schiet daar in te kort naar mijn persoonlijke mening.
Het geeft alleen aan wat het programma kan, welke opties er in het programma zitten, maar geen stap voor stap uitleg hoe men bepaalde dingen kan verwezelijken om tot resultaten te komen.

Misschien zou het een optie zijn wanneer Willy de Vaal een dergelijk cursus zou kunnen schrijven wanneer daar een vergoeding tegenover zou staan.
Willy heeft zich hierin al bewezen met de delen van Pro X3.
Ik ben best bereid om een extra boek in de vorm van een cursus aan te schaffen.
Gezien de kosten van WDP zelf maakt, naar mijn mening, een dergelijk extra bedrag dan ook niet meer uit.
Dan maar een locomotief minder aanschaffen met het voordeel dat men op een fijne en prettige manier met WDP kan werken zonder irritaties omdat het allemaal niet lukt. 

Men kan zich vastklampen aan mensen die uitleg willen geven betreffende de vertaling wanneer er iets niet begrepen word, maar het lijkt mij een prettigere manier van werken met WDP wanneer men zelf, middels een goede handleiding, door kan gaan en niet afhankelijk is van mensen met goede bedoelingen op een forum.

Tot zover weer mijn gedachtengang.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Bram

• Senior-Mitglied
« Antwort #7 am: 09. Mai 2009, 10:48:59 »
Hallo Riny,

Ben het helemaal met je eens.
Mocht zo'n cursusboek er komen (evt. tegen betaling) dan wil ik het ook wel.

Verder denk ik eraan om t.z.t toch dan maar de Duitse versie te kopen maar nu ga ik eerst het sch.st. weer opnieuw inrichten met de nodige tmc's

Volgende week naar Roosendaal is me eigenlijk wat te vroeg, latere WDP dagen zal ik zeker gaan bezoeken.

Bram

Bram
---------------------------------------------------
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
« Antwort #8 am: 09. Mai 2009, 16:34:23 »
Hallo Allemaal,

even mijn gedachte kronkel...

Riny schreef:,
    De bijeenkomsten zijn goed geregeld en gezellig, daar is niets mis mee.
    Alleen dienen wij er wel bij stil te staan dat iemand, op een dergelijke dag, veel informatie krijgt en soms teveel informatie.
    Resultaat, wanneer de dag ten einde is, is men al een deel vergeten wanneer men huiswaarts gaat.

Ik zie heel vaak tijdens lezingen, mondelinge cursussen e.d. dat men een digitale memorecorder bij zich heeft en ook gebruikt.
Ook ik gebruik een memorecorder (voicelogger) bij gesprekken en instructie en maak dan daarnaast ook nog aantekeningen (schetjes e.d.)
Het voordeel daar bij is dat je alles nogmaals in je eigen tempo kan terug luisteren

Een andere optie zou zijn, wanneer er dus geen NL versie uitgebracht wordt, dat er een cursusboek zou kunnen  worden samengesteld en            uitgebracht die mensen, die de Duitse taal niet machtig zijn, zoals ik zelf.
    De handleiding schiet daar in te kort naar mijn persoonlijke mening.
    Het geeft alleen aan wat het programma kan, welke opties er in het programma zitten, maar geen stap voor stap  uitleg hoe men bepaalde          dingen kan verwezenlijken om tot resultaten te komen.

Na mijn persoonlijke mening, is het handboek duidelijk en voldoende, maar zoals Jan al schreef, ligt het aan de lezer hoe deze de diverse zaken interpreteert.
Het forum met al haar gebruikers, geeft een diversiteit aan zienswijze en dus ook een goed dialoog.

Misschien zou het een optie zijn wanneer Willy de Vaal een dergelijk cursus zou kunnen schrijven wanneer daar een vergoeding tegenover            zou staan.
    Willy heeft zich hierin al bewezen met de delen van Pro X3.
    Ik ben best bereid om een extra boek in de vorm van een cursus aan te schaffen.
    Gezien de kosten van WDP zelf maakt, naar mijn mening, een dergelijk extra bedrag dan ook niet meer uit.
    Dan maar een locomotief minder aanschaffen met het voordeel dat men op een fijne en prettige manier met WDP  kan werken zonder                  irritaties omdat het allemaal niet lukt. 

Natuurlijk zou het „leuk“ zijn als er een soort cursusboek in een simpele vorm zou zijn. Het gevaar rust dan weer op die eigen interpretatie, met een nog grotere frustratie als het dan ook weer niet wil gaan zoals gedacht was.
Na mijn simpele zienswijze, denk ik eerder dat „workshops“ zowel op papier (of digitaal) als tijdens de bijeenkomsten, een veel succesvoller effect zullen hebben.
Wat er dan besproken en uitgelegd wordt, al dan met of zonder voorbeeld (Baan) heb je meer aan dan als er slechts iets op papier staat waar door die eigen interpretatie wederom geen goede resultaten worden bereikt.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Misschien, moeten wij wel, ipv WDP-bijeenkomsten, WDP workshops gaan houden,
open en toegankelijk voor iedereen een DEMO-baan, bedoeld als uitleg-project, waar ook een fout op kann worden gereproduceerd.
Dit allemaal onafhankelijk van een digitale centrale, want een ieder heeft daar in een eigen keus (gemaakt)
Er is voldoende materieel aan de Duitse zijde van het forum te vinden onder de noemer workshop, het meest gerelateerd aan Marklin, en niet gelijkwaardig in toepassing voor de gelijkstroom rijders.
Toch is die opzet goed en duidelijk. Komt daar nog bij een persoonlijke uitleg en eventueel een demo, daar hebben wij wat aan.
Onduidelijkheden of onbegrepen zaken, kunnen dan direct worden beantwoord en of behandeld.
Dat Win-DigipeT sterk vermoedelijk niet meer in het Nederlands zal worden uitgebracht, kann en mag geen belemmering zijn voor ons „speelgenot“,
Het zal in den beginne wat onwennig zijn, al die Duitse terminologie en benamingen, maar uiteindelijk zijn het minder woorden, om te leren dan wij binnen ons Nederlands Taalstel wel begrijpen. Daar naast vereenvoudigd het ook de communicatie naar en van de Duitse zijde van het forum.
Dus "de weg naar Beter" ligt in onze eigen handen, en niet bij een gebrek aan taalkunde.

Met de meest vriendelijke groet

Thomass
« Letzte Änderung: 09. Mai 2009, 16:37:13 von Raphael »
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline ninahondje

• Senior-Mitglied
« Antwort #9 am: 10. Mai 2009, 09:35:37 »

Het is jammer dat er geen nederlandse versie komt.
WDP is nu ook geen programma dat je in een namiddag geheel door heb.
Denk als er goede workshops in het nederlands gegeven word dat je ook met het duits wel uit komt. ( er mee gaan werken in het duits doet wonderen.)
En voor vele veel leerzamer is, daar kan naar behoefte op de mogelijkheden worden ingegaan.
Het betreft hier toch een hele kleine groep mensen, in verhouding met het werk is dit niet geheel onvoorstelbaar.
Wat betreft de promotie van WDP in nederland is dat een zaak van de uitgever van het programma of importeur.
Wat je er ook van denk of vind het is een programma op commerciele basis.
Laten we eens kijken hoeveel mensen komen 16 Mei naar Roosendaal, het laatste wat ik gehoord heb is 14.
Wie niet kan zijn enkele of door werk of om persoonlijke redenen. Ik bedoel te zeggen hoe groot is de behoefte.
In duitsland worden de workshops herhaald vanwege de vraag.

Groetjes Hans
Werk met Marklin m rails en marklin k rails
tamsmaster control   1 marklin booster, 2 b2 booster tams 3 transformatoren
decoder k83 5233 Viessman terugmelding
20 digi loks
Pentium 4 computer service pack 2 windos xp
2 ghz 256mb ram geheugen alleen windigipet werkt op
deze computer of met vista

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #10 am: 10. Mai 2009, 09:42:29 »
Hallo Hans en alle anderen,

Zitat
Laten we eens kijken hoeveel mensen komen 16 Mei naar Roosendaal, het laatste wat ik gehoord heb is 14.
het zijn er 10

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #11 am: 10. Mai 2009, 09:46:06 »
Hallo allen,

Zitat
Misschien, moeten wij wel, ipv WDP-bijeenkomsten, WDP workshops gaan houden,
wat is het verschil? Ik heb vorig jaar voor gestel om op regelmatige basis bij elkaar te komen demeeste mensen toen wilde maar 2x per jaar. Ik zou ook best 1x per 2 maanden een avond ergens op een vaste plek kunnen.

Maar geef eens antwoord wat je bedoel met het verschil tussen wdp bijeenkomst (nederlands woord) en workshop (engels woord)

Offline ninahondje

• Senior-Mitglied
« Antwort #12 am: 10. Mai 2009, 10:18:03 »
Hallo Bob.

Ik bedoel het zelfde als jij.
Het is teleurstellend dat er zo weinig vraag naar is. Vind dit erg jammer.
20 digi loks

Offline ninahondje

• Senior-Mitglied
« Antwort #13 am: 10. Mai 2009, 11:05:43 »

Hoi Bob.

Nog even dit, ik heb helemaal gaan commentaar op de bij eenkomst in Roosendaal.
Dat je een keer in de twee maanden bij eenkomsten wilde organiseren is toen niet echt tot mij door gedrongen. Mijn fout.
Maar mijn verhaal moet je zien in samenhang met de vertaling van WDP in het nederlands.
Wilde met mijn verhaal aangeven hoeveel behoefte er aan is, ik heb Roosendaal hier puur als voorbeeld genomen.

In iedergeval tot zaterdag ik kom met Jan samen die kant op
20 digi loks

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
« Antwort #14 am: 10. Mai 2009, 11:23:45 »

Hallo Bob en alle anderen,

Maar geef eens antwoord wat je bedoel met het verschil tussen wdp bijeenkomst (nederlands woord) en workshop (engels woord)

Een WinDigipeT-bijeenkomst is een bijeenkomst waarop (de meeste van) de deelnemers gebruikers zijn van de WinDigipeT software (al dan niet onder een licentie)

Een workshop (soms: "clinic") is een activiteit van een dag of meerdere dagen waarbij de deelnemers specifieke kennis meekrijgen over het onderwerp van de workshop. Anders dan in een lezing wordt in een workshop vaak de mogelijkheid tot intensieve discussie en het oefenen en verbeteren van vaardigheden gegeven, waarbij de workshopleider aanwezig is om bij te sturen en additionele informatie te geven.
Een workshop heeft vaak tot doel het inzicht in bepaalde onderwerpen te vergroten door het actief deelnemen door de participanten.
Bron Wikipedia

Ook ik ben een groot voorstander van “frequenter en vaker”
Als je kijkt naar het treffen in Duren-Stockheim, daar is men 14 maanden geleden met een zeer kleine groep begonnen. Nu is deze groep gestaagd gegroeid.
Ik denk, dat als wij aan onze bijeenkomsten dat stukje meerwaarde mee geven van een Workshop, in de vorm van “instructie en dialoog”, en “van voordoen en laten doen”, daar naast ook nog in de vakbladen en diverse fora’s hier in den beginne kenbaarheid (promoten) aan geven. Wij niet alleen de huidige gebruikers zullen ontmoeten, maar ook zeker de nu nog latente potentiële gebruikers /kopers die eigenlijk geremd worden door of de taal barrière of kennis.
Ik geloof ook wel dat wij bijval zullen krijgen van de Duitse kennis…….
Om dit te bewerkstelligen zijn er veel scenario’s,
De vraag rest slechts, is er voor dit soort  treffen/workshops annimo ?

Allen een hele fijne Moederdag

Thomass

Thomss
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration: