Autor Thema: NL-handleiding Pro X  (Gelesen 9967 mal)

Offline Rob Bogers

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 664
  • Ort: Hoogeveen, Nederland Ort bei GoogleMaps suchen
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
NL-handleiding Pro X
« am: 24. Mai 2009, 10:56:16 »
Ongeveer een jaar geleden heb ik een vertaling gemaakt van het handboek Pro X. Ik zou graag willen weten, wie er gebruik maakt of heeft gemaakt van deze NL-versie. Ik hoef dus niet te weten wie deze NL-versie van het handboek niet gebruikt. Uiteraard mag deze reactie ook via een privemailtje geschieden.
« Letzte Änderung: 24. Mai 2009, 14:31:21 von Rob Bogers »
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: NL-handleiding Pro X
« Antwort #1 am: 24. Mai 2009, 21:59:13 »
Rob,

Ik gebruik de NL handleiding regelmatig  :D. Ook ik ben niet z'n ster in Duits  :( en dan lees ik het nog eens extra in de NL versie en dat werkt voortreffelijk. Die combinatie is voor mij ideaal.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Ruben Derks

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 112
  • Ort: Groesbeek Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Ruben Derks
    • Ruben Derks
Re: NL-handleiding Pro X
« Antwort #2 am: 24. Mai 2009, 23:18:48 »
hallo Rob.

fijn dat je vraagt of er mensen zijn die het NL-handboek gebruiken. dat geeft ons nog hoop, want zonder Nederlandstalig handboeken is het voor ons bijna niet te doen om WinDigipet te gebruiken. wij gebruiken het handboek dan ook veel.

met vriendelijke groeten,
Gerard en Ruben Derks.
NS en DB jaren 50/60/70 |
https://www.rubenderks.nl
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021 Premium Edition Deutsch
  • Anlagenkonfiguration:
    Tillig HO | Roco, Fleischann,Trix, ESU, Artitec, Philotrain &ampampampampamp Weinert|
  • Rechnerkonfiguration:
    Dell Latitude L5400 | Win10 i5 16GB 256GB

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: NL-handleiding Pro X
« Antwort #3 am: 25. Mai 2009, 07:50:50 »
Hallo Rob,

ik heb ook het door jou vertaalde Nederlandse handboek, een aantal malen geraadpleegt,

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 540
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: NL-handleiding Pro X
« Antwort #4 am: 25. Mai 2009, 10:00:43 »
Hallo Rob,

Ook ik gebruik het door jou vertaalde handboek.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: NL-handleiding Pro X
« Antwort #5 am: 25. Mai 2009, 11:05:11 »
De hier boven staande berichten kan ik ook beamen, regelmatig maak ook ik er nog steeds gebruik van.

m.v.g. Willy...
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline PeterBastin

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 12
  • Ort: Schagen Holland Ort bei GoogleMaps suchen
Re: NL-handleiding Pro X
« Antwort #6 am: 25. Mai 2009, 14:28:26 »
Hallo Rob,

Ook ik gebruik de NL-Handleiding Pro-X, ik ben redelijk in duits maar aangezien een (gevorderde) beginner kan ik me beter concentreren op de materie en me niet af hoeven vragen begrijp ik 100% wat er staat in duits.
Ik gebruik dus eigenlijk alleen maar de Nederlandse handleiding.

Groet, Peter.
Groet uit Schagen,  ing.Peter Bastin.
XP, WDPpro NL, Marklin CS1 met update, mfx,  Krail, LDT

Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: NL-handleiding Pro X
« Antwort #7 am: 26. Mai 2009, 22:47:55 »
Hoi Rob

Ik gebruik het ook

Hoe is ie????

Groet

Jos
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline Rob Bogers

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 664
  • Ort: Hoogeveen, Nederland Ort bei GoogleMaps suchen
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
Re: NL-handleiding Pro X
« Antwort #8 am: 27. Mai 2009, 09:30:46 »
Hallo WDP vrienden, het doet mij goed dat er toch nog een aantal mensen de gebruiksaanwijzing gebruiken, heb ik het toch niet voor niets gedaan. Dank voor de medewerking aan mijn oproep.
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: NL-handleiding Pro X
« Antwort #9 am: 27. Mai 2009, 10:35:42 »
Beste Rob,

Een beetje late reactie maar ik gebruik de NL vertaling regelmatig/constant.
Ik heb er zelfs een origineel boek van laten maken.
Dit vond ik handiger dan allemaal losse bladen in een map.

Dus, ik maak er gebruik van en ben je dankbaar voor de inzet van destijds.

P.s. lekker hé, zo'n veer in je ...................... hahahahaha.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Rob Bogers

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 664
  • Ort: Hoogeveen, Nederland Ort bei GoogleMaps suchen
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
Re: NL-handleiding Pro X
« Antwort #10 am: 27. Mai 2009, 18:27:15 »
Riny, het ging mij er niet om een veer in mijn ........ te krijgen maar was wel benieuwd voor hoeveel mensen ik het nu heb gedaan. Kortom of het achteraf de moeite is geweest om het boek te vertalen. Blijkt dus dat dit het geval is. Jammer dat het alleen de bekende NL forumgebruikers zijn en waarschijnlijk niet de overige Nederlandse gebruikers (60 of zo), die weinig of het forum niet bezoeken, dat was helemaal leuk geweest.
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 679
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: NL-handleiding Pro X
« Antwort #11 am: 28. Mai 2009, 20:56:01 »
Jammer dat het alleen de bekende NL forumgebruikers zijn en waarschijnlijk niet de overige Nederlandse gebruikers (60 of zo), die weinig of het forum niet bezoeken, dat was helemaal leuk geweest.

Hallo Rob,

Dit is inderdaad een wat minder leuk facet maar, tot nu toe, wel een feit zo lijkt het. Tijdens onze laatste bijeenkomst in Roosendaal en het goede gesprek over "hoe nu verder" stonden we hier ook bij stil. Misschien is het een idee dat we met z'n allen naast het oprichten van een regelmatige Stamtafel ook nadenken over de wenselijkheid hoe en meer ruchtbaarheid we kunnen geven aan het bestaan van dit forum en daardoor ook aan jouw vertaling en de, bijvoorbeeld, door Bob geschreven handleiding m.b.t. het ZFA en de door Jan-Leendert ontwikkelde hulpsoftware waar we op onze laatste bijeenkomt kennis van mochten nemen.

't Is maar even een zijsprongetje, heeft geen antwoord op je directe vraag maar wist zo gauw niet waar dit onder te brengen.
« Letzte Änderung: 28. Mai 2009, 20:58:13 von Hans Biere »
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.14 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Rob Bogers

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 664
  • Ort: Hoogeveen, Nederland Ort bei GoogleMaps suchen
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
Re: NL-handleiding Pro X
« Antwort #12 am: 29. Mai 2009, 09:42:55 »
Hallo Hans, het is niet erg waar je jouw reactie neerzet maar het valt mij wel op, dat er zo weinig mensen aan het forum deelnemen. Hoe ruchtbaarheid te geven, nou ik ben van mening maar ik kan de enige zijn dat de site Win-Digipet en de fora Duits of Nederlands wel duidelijk vermeld staan in het handboek. Ik merk ook dat een aantal vaste leden van het forum sinds de laatste bijeenkomst niet of weinig meer deelnemen in het forum. Bijvoorbeeld Willem van Wageningen, Wim Immink, Bols Joannes en zo zijn er misschien nog wel wat mensen te noemen. Gelukkig zijn er ook een aantal nieuwe gebruikers waarmee ik sinds kort e-mail en face tot face contact heb. Dat wil zeggen we komen bij elkaar over de vloer om samen de perikelen van WDP te doorgronden. Want ook al heb ik het DE-handboek vertaald, dat wil nog niet zeggen dat ik alles snap. Helaas lees je in de vakbladen bijna nooit wat over WDP. In de folder van Viessmann staat WDP duidelijk als treincomputer software maar in bladen zoals Railhobby e.d. lees je daar "niets" over. Maar ook in de Duitse vakbladen staat WDP maar mondjesmaat vermeld, als je het als kunt vinden. In de bladen Miba en Eisenbahn journal vind ik nauwelijks iets over WDP.


Dit valt wel ver buiten mijn oorspronkelijke vraag: Het valt mij op dat na de toch wel leuke bijeenkomst van vorig jaar er maar weinig mensen zijn overgebleven en dat heeft niets te maken met het wel of niet reclame maken voor het programma. Vorig jaar waren er geloof ik 22 en nu 8 en dat ligt beslist niet aan de onbekendheid van WDP en het forum maar waaraan wel, ik heb geen idee. Feit is wel dat met name Gerard erg gemist wordt maar ja daar is niets aan te doen. Ook ik houd me regelmatig bezig met reclame maken voor WDP, dit heeft in ieder geval twee nieuwe gebruikers opgeleverd, wiens naam jullie binnenkort wel zien verschijnen op het forum (hoop ik) maar de aanschafkosten zijn voor de meeste toch wel de reden dat ze andere (soms gratis) software gebruiken. Vaak is het betreden van ons forum ook een kwestie van drempelvrees, immers de vraagsteller moet zijn vraag (als beginner zeker) zodanig stellen dat er geen vergissing mogelijk is over wat hij wil en bedoeld. Ik zie wel eens vragen, heel simpel en doeltreffend (voor de vraagsteller) maar als je dan ziet hoe uiteenlopend de beantwoording van de leden soms kan zijn, kan het voorkomen dat de vraagsteller eerder nog meer in verwarring is geraakt en afhaakt en dat is jammer. Dit is niet alleen bij dit forum het geval hoor want ik zie het ook bij andere fora op het gebied van modelspoor. Dit is zeker niet de schuld van de beantwoorders want zij beredeneren de vraag vanuit hun min of meer ervaren achtergrond en vaak kan de beginner die denkwijze nog niet helemaal volgen en dat is begrijpelijk (mijn bescheiden mening). Als je dan persoonlijk contact krijgt met een vraagsteller blijkt de vraag wel in een korte tijd te beantwoorden maar juist in een (vaak voor velen) "anoniem" forum, kan door het niet kennen van de vraagsteller(s) een vraag helemaal verkeerd begrepen worden en dat is nu zo mooi aan zo'n bijeenkomst. Je ziet eindelijk de mensen met wie je voorheen "anoniem" op het forum vragen en antwoorden uitwisselt. Je merkt ook na zo'n dag dat wanneer je de betrokkenen leert kennen de vragen ook anders worden gesteld, dat is mijn ervaring.


Nog iets buiten mijn oorspronkelijke vraag: Wat mij ook is opgevallen dat een aantal Nederlandse leden vaak ook op het Duitse forum te vinden zijn en daar val ik ook soms onder, zeker nu, bij de laatste nieuwste versie. Ik doe dit met name omdat ik van mening ben dat de Duitsers wat meer ervaring hebben met de laatste software. Ik heb nogal wat opstartprobleempjes gehad en waarschijnlijk ben ik de enige die bijvoorbeeld heeft gemerkt dat het opslaan van het Gleisbild vanuit de Bureauversie of de Premium versie niet gaat. Dit betreft niet alleen mijn trein PC maar ook mijn laptop en nog een PC. Deze zijn allemaal voorzien van de vereiste software en updates, dus daar kan het niet aan liggen. Ook na een herinstallatie blijft het probleem. Daarom is het zo waardevol dat een aantal leden een opzet hebben gemaakt speciaal voor beginners en dat is te prijzen maar ja die nieuwe versie vergt weer ander inzicht, dat heb ik gemerkt bij het lezen van het nieuwe handboek, het verschilt wel degelijk van de vorige versie. Goed, ik denk dat we deze draad wel kunnen afsluiten want de vraag waarmee ik begon is beantwoordt.
« Letzte Änderung: 02. Juni 2009, 14:59:55 von Rob Bogers »
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 679
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: NL-handleiding Pro X
« Antwort #13 am: 29. Mai 2009, 22:20:52 »
Helpen en zorgen voor elkaar. ;)

Allemaal een fijne Pinksteren toegewenst.


Hallo Rob en Jan Leendert,

Wat een prachtige betogen! Zo uitgebreid en zo goed. Ik kan niet anders dan zeer grote betrokkenheid van jullie bij de hobby constateren. Maar dat wist ik eigenlijk al toen ik jullie had leren kennen op de laatste bijeenkomst in Roosendaal. De initiatieven die o.a. door jullie worden / werden genomen (Rob: vertaalwerk; Jan Leendert: Hulpsoftware ontwikkelen; Bob: handleiding ZFA; Jos: met zijn prachtige toernees op beurzen; en nu maar hopen dat ik niemand vergeet.......) spreken boekdelen.

Vooraf zou ik willen opmerken, wellicht een open deur, dat de modelspoorhobby in al zijn facetten in vergelijking met Duitsland en Zwitserland, in Nederland veel minder leeft. Als je in Nederland vertelt dat dit je hobby is wordt er vaak al lacherig over gedaan en in het negatieve getrokken. "Zeker geld teveel" en dat soort opmerkingen. De goede en respect tonenden overigens niet te na gesproken!

Dat zet de bekendheid met aanverwante (dure) toebehoren als onze hobby "WDP" al weer verder op achterstand waar het "bekendheid geven" betreft. "De treintjes zelf zijn immers al duur genoeg" is de redenatie van de velen. Dat er daarnaast ook nog gratis bestaanbare besturingssoftware bestaat en verkrijgbaar wordt gesteld maakt het nog is extra moeilijk. Of je nou € 339,-- of € 0,-- moet neertellen voor besturingsoftware maakt (zeker in Nederland...) wel wat verschil. Wij, kenners, weten zo onderhand WEL wat het verschil is en gaan dit ook proberen uit te dragen! Ik denk dat dit een korte samenvatting is van hetgeen wij onder andere tijdens onze laatste samenkomst ook al vaststelden.

Wat bekendheid geven aan WDP betreft: dat wordt voorzover ik weet in Duitsland zeker wel gedaan. Regelmatig zie ik deze advertententie in het (Duitse) Märklin Magazin. Ik ben ook Märlin-enthousiast dus uit dien hoofde ook Märlin Insider en wil jullie dit niet onthouden. Deze bladzijde is uit het April/Mei 2009 nummer:



Wat "forumgebruik / lidmaatschap" betreft:

mijn analyse van de laatste jaren is dat ik hier gemengde gevoelens over heb. Ik ben ook aktief op het Duitse "Stummi-forum". Ik haal daar regelmatig goede tips vanaf en doe waar mogelijk ook aktief mee wanneer ik iets denk in te kunnen brengen. Dat deed ik vroeger ook op een Nederlands forum maar daar doe niet meer aktief mee. Dat geldt niet alleen voor mij. Dat mondde mij te vaak uit in onenigheid en ontaarde in onaangename discussies waar ik geen zin in heb. Ook daar de goeden niet te na gesproken maar de discussie ontspoorde mij te vaak en daar houd ik niet van. Het moet, zo denk ik er althans over wel leuk blijven. Je kunt zien als je het volgt dat veel andere aktieven met veel kundige inbreng zich toch op den duur weer terug trekken. Rob, wellicht interessant een verklaring te vinden dat sommigen van jou bekenden op dit forum ook afhaken? Ruzie-achtige sfeer op dit forum heb ik tot dusver nog niet gezien...

Hopenlijk gebeurt dat ook niet met DIT forum dat ik zo langzamerhand spe*censored*tische vormen zie aannemen en waar fatsoenlijke en respectvolle omgangsvormen, ook op het Duitse deel, nog hoog in het vaandel staan! Ik bespeur niets anders dan nette en vrolijke mensen die met veel plezier met de hobby bezig zijn en dat kan van vele andere fora naar mijn mening en ervaring helaas niet worden gezegd. Wat dat betreft mogen ook de bijdragen van onze Duitse collega's die zich zo af en toe op het Nederlandstalige deel begeven worden genoemd. Ik vind dit zeer bijzonder en van vriendschap betuigen. Ook hier geldt jou motto als boven vermeldt Jan Leendert!

Jan Leendert, om met jouw citaat in het begin van dit bericht te eindigen: zo zou het naar mijn mening ook moeten zijn! Hopenlijk krijgen we met z'n allen die Stamtafel van de grond en daardoor alles met alles ook een groter draagvlak.
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.14 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Bram

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 155
  • Ort: Steenwijk Ort bei GoogleMaps suchen
Re: NL-handleiding Pro X
« Antwort #14 am: 31. Mai 2009, 11:24:54 »
Hallo Wdp gebruikers,

Ik wou even reageren op het onderstaande en doe dit even tussen de tekst van Jan voor de duidelijkheid.


Naar mijn bescheiden mening blijft het onverlet, dat WDP reclame maken hier in Nederland een zaak van de WDP leverancier is. Zoals Bob ons in de laatste bijeenkomst al toelichtte, wordt nu een andere benaderingswijze gebruikt, om WDP onder de andere leveranciers mee te geven, in de vorm van Demoversies.

Als men aan WDP meer bekendheid wil geven in Nederland en meer gebruikers wil krijgen, waarom dan geen NL Demoversie van WDP 2009 Premium???

Het neemt niet weg, dat je daardoor geremd moet gaan voelen, om geen vertaling van te gaan maken.
Neen, nogmaals NEEN, mijn mening is DOORGAAN met de vertaling als je geroepen voelt om dat te doen.
Hoe klein die groep ook moge zijn, je brengt de nieuwe actuele stand van zaken om het gebied van verse vertaling!!!. Ook hier kun je bedrage leveren, om aan te sporen tot WDP naamsbekendheid!.
(Vertaling is een monnikenwerk, waar veel tijd in gaat zitten).
Het spreekwoord: Alle beginne is moeilijk.

Jan schrijft zelf al dat de vertaling een monnikenwerk is, en dat is ook zo en hier zullen de meeste mensen het wel mee eens zijn. Ook de uitgever van WDP, de hr Peterlin, zal het hier mee eens moeten zijn. Ik denk dat als men wil dat er meer WDP gebruikers in Nederland komen er toch een NL versie van WDP 2009 Premium uit zal moeten komen omdat de taal toch vaak een remmende factor is. Heb inmiddels begrepen dat de vertalingen vaak door mede hobbyisten belangeloos worden uitgevoerd, nou petje af daarvoor, maar waarom kost WDP dan zo veel ???

Dit komt naar mijn mening door de tijd en energie die er ingestoken wordt om zo'n programma te schrijven, dit is bij elk softwareprogramma zo, en is ook terecht.
Wereldwijd worden duizenden licenties verkocht en ik denk niet dat de Duitse vertalers dit allemaal belangeloos doen (en terecht), dus waarom moeten de Nederlandse vertalers dit dan wel belangeloos doen.
WDP is, naar mijn mening, een professioneel programma met een professionele prijs dus daar zijn dan ook professionele ontwikkelingskosten aan verbonden. (waaronder vertalingskosten)
Er schreef laatst iemand dat je maar 1 of 2 locs minder moest kopen en voor dat geld een cursus Duits moest nemen, oke dat kun je doen, maar als je b.v. Windows Xp aanschaft om met de Pc te kunnen rijden dan wil je ook de NL versie hebben, of koop je dan geen Pc en neem je een Engelse cursus ???
 


Het fenomeen met de computer in jouw geval, kan ik het volgende zeggen.
Niet iedereen kan daar direct een antwoord opgeven, als je niet machtig in bent op het gebied van interne aangelegenheden in de PC, we helpen elkaar zo goed mogelijk, en als het kan, dan proberen we het met aanwijzingen en richting aan te geven waar mogelijke oorzaak zouden kunnen liggen.
Ik heb zelf ook diverse PC problemen gehad, maar die hebben eigenlijk niet van WDP van doen.
Natuurlijk, kun je die vraag stellen, zodat iemand met een soortelijke ervaring oproept, maar uiteindelijk blijkt in het meeste gevallen aan de leverancier van de Window besturingsprogramma, of aan de randvoorwaardelijke  stuurprogramma.

Dit ligt echt niet aan de leverancier van Windows, als WDP niet goed werkt ligt dit toch ook niet aan diegene waar je WDP gekocht hebt en wat bedoel je met randvoorwaardelijke stuurprogramma's ???
Ik ken wel randapparatuur (hardware) en stuurprogramma's die nodig zijn om een softwareprogramma goed te laten werken.


Ook ik ben 1 van de gebruikers die op het Duitse forum om raad vraagt.
Louter om het gegeven, dat die vraag hier niet hoeft te plaatsen, omdat ik weet dat die vraag veel directer een antwoord terug krijgt van de (Beta) spe*censored*ten.
Waarom niet eerst je vraag op het NL forum plaatsen ??? Op deze manier komt de kennis nooit naar Nederland. Ik zou de vraag eerst op het NL forum plaatsen en, als dit geen oplossing oplevert, de vraag op het Duitse forum plaatsen. Krijg ik hier wel de oplossing dan zou ik dit weer bekend maken op het NL forum zodat anderen hier ook weer van kunnen profiteren. Maar nogmaals zo zou ik het doen.


Met vriendelijke groeten,

Bram
Met vriendelijke groeten,
Bram
---------------------------------------------------
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits