Autor Thema: Van start  (Gelesen 15302 mal)

Offline Bram

• Senior-Mitglied
Re: Van start
« Antwort #45 am: 14. November 2009, 11:35:51 »
Hallo Hans,

Ik lees dat je ook overweegt om de Tams aan te schaffen. Ik denk hier zelf ook over, omdat ik het cs2 meer dan zat ben.
Voordat ik de Tams aanschaf wil ik eigenlijk eerst het volgende weten:
Ik heb nl. 2 mfx boosters van M* en ik wil weten of ik die in samenwerking met de Tams kan gebruiken, en zo ja, passen de aansluitingen (stekkers) op de Tams. Als ik de aansluitschema van de Tams zie dan kan dit waarschijnlijk niet. Maar misschien kan dit aangepast worden, of via een verloopstekker.
Zo niet dan blijft er niets anders over om nieuwe boosters te kopen.

Ik heb de fa. Tams afgelopen maandag een mailtje gestuurd met een vraag hierover maar heb nog steeds geen antwoord. Ook heb ik 2 leveranciers van de Tams gebeld en ook in een mailtje mijn vraag voorgelegd, maar ook nog steeds geen antwoord. Schijnt zeker een moeilijke vraag te zijn.

Verder wil ik, als ik het cs2 na reparatie weer terug heb, deze alleen gebruiken voor de wissels. en niet meer voor de baanvoeding. Voor de baan wil ik dus de Tams gaan gebruiken.

Zie onderstaande link voor een uitgebreide handleiding van de Tams.
In deze handleiding staat nog niets over mfx en en het gebruik van meerdere locfuncties, maar ik heb begrepen dat de nieuwe Tams (of na een update) mfx ondersteund en dat je nu ook alle locfuncties boven de 4 kunt gebruiken.

http://www.tams-online.de/htmls/produkte/EasyControl/MasterControl_DEU.PDF

Mocht jij wat meer weten dan lees ik het wel.

Mvg Bram
« Letzte Änderung: 14. November 2009, 11:40:54 von Bram »
Met vriendelijke groeten,
Bram
---------------------------------------------------
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #46 am: 14. November 2009, 11:58:17 »
Voordat ik de Tams aanschaf wil ik eigenlijk eerst het volgende weten:
Ik heb nl. 2 mfx boosters van M* en ik wil weten of ik die in samenwerking met de Tams kan gebruiken, en zo ja, passen de aansluitingen (stekkers) op de Tams. Als ik de aansluitschema van de Tams zie dan kan dit waarschijnlijk niet. Maar misschien kan dit aangepast worden, of via een verloopstekker.

Hallo Bram,

Helaas kan ik je hier geen antwoord op geven; ik zou het echt niet weten. Maar er is deskundigheid genoeg op dit forum dus een goed antwoord zal niet lang op zich laten weachten.

Ook ik heb van Tams nog geen antwoorden op vragen gehad, we wachten het maar af. Ik heb het gevoel dat het allemaal wel goed zit.

Succes met de hobby!
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #47 am: 14. November 2009, 23:14:57 »
Hallo Bram,Hans en anderen,

Ik heb al een jaartje de Tams tot volle tevredenheid in gebruik.
ik ben al eens bezig geweest met dat m3 verhaal van de Tams maar toen ging dat niet verder dan t/m F8 het lukte toen niet gelijk en heb het vervolgens laten varen.

Door dit topic waarin de Tams ook ter sprake kwam ben ik er opnieuw mee aan de gang gegaan en bovendien
nu met de laatste Tams-update en de mogenlijkheid om tot F16 te kunnen gebruiken werd het opnieuw een uitdaging.

Het heeft wat moeite en hulp uit Duitsland gekost maar het werkt.
De eerste mfx lok rijdt nu rond met 12 werkende funkties aangestuurd door WDP, erg leuk maar ik wacht met de rest van de mfx loks tot maandag want ik koop eerst oordoppen.

Maar voor wie 16 funkties wil gebruiken in combinatie met de Tams ! Zoals we al wisten van onze oosterburen het werkt dus.

gr. Kees

WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

jlt

• Gast
« Antwort #48 am: 15. November 2009, 10:27:21 »

Maar voor wie 16 funkties wil gebruiken in combinatie met de Tams ! Zoals we al wisten van onze oosterburen het werkt dus.

gr. Kees

Beste Kees en de anderen,

Het gaat zelfs nog verder!.
Zelfs meer dan 16 functies!.

Jan Leendert

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #49 am: 15. November 2009, 18:44:02 »
Beste Allen,

Nou, dat was me het weekendje weer wel. Veel gelezen in het handboek in combinatie met het stap-voor-stap voor de computer kennis maken met WDP. Het blijft me toch steeds weer verbazen wat hier allemaal kan. En dan ben ik nog maar bij hoofdstuk 4......

Ik heb dit weekend ook veelvuldig de sites van Tams en Littfinski bezocht. Dat was voor mij echt verbijsterend. In positieve zin dan. Door de laatste jaren dit aspect uit het oog te verliezen, of blind staren op Märklin, zie ik nu ineens in ontzettend veel gemist te hebben. Wat een ontwikkelingen waar ik tot nu geen weet van had. Ik ga vrijwel zeker voor Tams en Littfinski hardware. Zeer indrukwekkend!

Ook heb ik mij het nieuwste nummer van "Modell Kurier" laten bezorgen. "Digital 2010" is de titel en ik kan het van harte aanbevelen. Zeer informatief en rijk geïllustreerd. € 11,50 en wel alleen in de Duitse taal.
« Letzte Änderung: 15. November 2009, 20:39:08 von Hans Biere »

Hans
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #50 am: 15. November 2009, 19:16:02 »

Ik ga vrijwel zeker voor Tams en Littfinski hardware. Zeer indrukwekkend!

Hallo Hans,

Daar zul je geen spijt van hebben.
Op de Seminar gezien en zag er ook indrukwekkend uit.
Zelfs mag je verwachten dat Tams in de toekomst nog meer in petto heeft.
Zo zijn er vele leveranciers die in de toekomst willen gaan ontwikkelen, maar bij mij is Tams goed bezig!.
Ook bij mij vanwege de Rautenhaus, kan ik nu ook Tams gebruiken.
Deze twee combinaties hebben vorig jaar bewezen goed met elkaar te kunnen communiceren.
Vanwege een plan van uitbreiding ga ik ook Tams met Rautenhaus gebruiken.
Dat wordt leuk, dan heb je een schitterende combinaties.

Iedergeval heel veel succes met de keuze van Tams en LDT.

Jan Leendert

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #51 am: 15. November 2009, 22:23:30 »
Hans,

gefelicieerd

Zitat
Ik ga vrijwel zeker voor Tams en Littfinski hardware.
dat werkt bij mij al jaren naar tevredenheid
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #52 am: 16. November 2009, 19:33:37 »
Beste Allen,

Vandaag antwoord gehad van Tams op mijn vraag over de MasterControl en de aanroepbaarheid van (Märklin)lokfuncties dat ik jullie niet wil onthouden:

"Sie können auch MärklinLoks damit ansteuern. Die Funktionen F0 bis F8 sind zu erreichen, bei den neueren Loks geht das über die zweite Lokadresse, so wie es auch für die Märklin 6021 funktioniert. Mit der MasterControl können Sie eine entsprechenden dauerhafte Doppeltraktion bilden und haben die Funktionen so im Zugriff."

Ik leid hier dus uit af, dat als ik een (Märklin)lok aanschaf die meer dan 9 functies heeft (bijvoorbeeld 10 tot 16) al het meerdere niet aanroepbaar is; dus met Tams MasterControl maximaal 9 functies aanroepbaar.

Wel heel erg jammer als dat inderdaad zo is. Hopenlijk zie ik het niet helemaal goed, ik ben per slot "A-technisch" wat dit betreft. Ik denk dat ik ondanks het voor mij wat tegenvallende antwoord toch bij m'n idee blijf voor o.a. Tams te gaan.

Hans
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #53 am: 16. November 2009, 20:14:21 »
Hans,

Ik ben daar nog niet zo zeker van want hij zegt dat je de andere functies over een 2e lok adres kunt gebruiken en wel zoals je dat ook met de Märklin 6021 zou uitvoeren. Dus als je weet hoe dat gaat dan heb je denk ik alle functies te pakken.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Antwort #54 am: 16. November 2009, 21:56:54 »
Beste Hans,

De MFX decoders die ik in mijn locs heb zitten bestaan uit de basisdecoder en met een daarop via een  connector een tweede (functiedecoder) decoder.
De MFX decoders van tante M* bestaan uit twee delen (printjes) die op elkaar zitten middels een vaste conector.
Vandaar ook dat bij de 6021 met de opvolgende decodernummer gewerkt moet/dient te worden.
Dus een basis BR 50 (fabriek af) decodernummer 50 en heeft als functieuitbreiding (geluiden e.d.) een tweede decoder met het nummer 51.
Deze leest de tams als 1 wanneer de M3 functie aanwezig is (MFX bij Tams) met dus alle functietoetsen/mogelijkheden.
Wanneer dit niet het geval zou zijn (wat dus eens voor kan komen) is er in wdp de optie op onder de BR 50 twee decodernummers in te voeren, 1 voor de loc en 1 voor de extra functiedecoder.
Dus persoonlijk zie ik het probleem niet zo.
Maar nogmaals, dit is zoals ik het zie en ervaar, en het werkt onder wdp perfect.

Ik zou het mijzelf niet moeilijker maken dan nodig is en gewoon voor de Tams gaan, het werkt gewoon. 
Maak eens een MFX loc open en kijk eens hoe dit er aan de binnenkant uitziet.

Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #55 am: 16. November 2009, 23:31:43 »
Beste hans,

Zoals al door diverse mensen is aangegeven kun je alle functies van je mfx loks gebruiken.

Ik heb dit uiteraard ook gelezen en het afgelopen weekend uitgeprobeerd om uit eigen ervaring te kunnen praten.
Ik heb gisteren hierover wat geschreven.

bijgaand een fotootje van de Tams met daar 15 functies via WDP aangestuurd.
Het gaat om lok BR 96 zie scr.shot hier zijn deze 15 functies in WDP geactiveerd(de laatste 4 heeft deze lok niet)
maar de Tams ziet ze wel als ik ze in de lokcontrol aanklik. Mijn BR 96 heeft 11 functies zoals je ziet en je moet me maar
geloven als ik zeg dat ik ze alle 11 hoor en zie en ruik.

Dus als je nu van alle kanten antwoord op je (overigens begrijpelijke) vraag krijgt neem het dan ook aan.
Het is logisch dat je met een dergelijke aanschaf niet over 1 nacht ijs wilt gaan, maar meer als dit kunnen we ook niet
voor je doen denk ik.

In mijn configuratie maak ik gebruik van de Beta update versie 1.45 en deze werkt zonder een 2e lokadres.
Hoewel ik wat hulp heb gehad van het Duitse forum, is het als met zoveel dingen dat als je eenmaal weet hoe, het
erg simpel is.

Nou ik hoop dat je nu met een gerust hart een keuze(TAMS !!!!!) kunt maken

Vr. Gr. Kees 

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 16. November 2009, 23:38:23 von Kees Polm »

Offline Bram

• Senior-Mitglied
« Antwort #56 am: 16. November 2009, 23:54:34 »
Hallo Kees,

Ben al overtuigd en ga dus voor de Tams. Moet alleen 2 boosters erbij kopen, want de mfx boosters van M* kunnen niet in samenwerking met de Tams. Kreeg net een berichtje van Tams (Duitsland) hierover.
Dus mensen als er nog iemand belang bij 2 mfx boosters heeft, ik heb er nog 2.

Mvg,

Bram
Bram
---------------------------------------------------
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #57 am: 17. November 2009, 00:05:22 »
Hoi Bram,

ik vermoedde al zoiets, daarom had ik je ook geadviseerd dit eerst goed uit te zoeken.
Wat ik je nog niet verteld heb, is dat toen ik het CS2 kreeg ik daar gewoon mijn marklin boosters aangehangen heb
(beetje dom natuurlijk) maar de stekkertjes pasten en ik dacht CS1 en CS2 zal wel hetzelfde zijn.
Na een week was de eerste booster in het rijtje opgeblazen. Ik vemoed om deze reden.
Vandaar dat alarmbelletje toen je over de Tams begon.

De hobby kost wat, maar uiteindelijk heb je ook wat, zullen we maar denken.

Gr. kees

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #58 am: 17. November 2009, 00:54:09 »
Dus als je nu van alle kanten antwoord op je (overigens begrijpelijke) vraag krijgt neem het dan ook aan.
Het is logisch dat je met een dergelijke aanschaf niet over 1 nacht ijs wilt gaan, maar meer als dit kunnen we ook niet
voor je doen denk ik.

Beste Kees,

dit snap ik heel goed en het houd inderdaad een keer op. Eens moet je een besluit nemen. Zoals ik al eerder heb aangegeven: ik ben zeer dankbaar voor jullie hulp, advies en meedenken. Alleen, ja, ik snap het soms niet helemaal omdat ik ook wel is tegenstrijdigheid proefde. En als je eerlijk bent: dat antwoord van Tams geeft ook weer niet echt een klip en klaar antwoord vind ik. Maar ik heb mede dankzij jullie hulp geen twijfels meer hoor. Ik ga voor de aanschaf van Tams en Littfinski apparatuur. Zoals ik ook al eerder meldde: ik heb de sites van deze firma's uitvoerig bekeken en ik ben zeer onder de indruk van wat zij bieden.

Nogmaal veel dank tot zover!!!

Hans
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #59 am: 17. November 2009, 01:03:07 »
Hans,

Het is logisch dat Tams je dit antwoord geeft, want het betreft een Beta versie die nog niet officieel is. ze zeggen er ook bij dat e.e.a. min of meer eigen risico is. Maar de betatesters in duitsland zeggen dat het goed in elkaar zit en dat Tams met een dergelijke versie wel weet wat ze doen.
Dus ze konden je niet anders zeggen als wat ze je geschreven hebben, dat betreft nl. een officiele update. die al vrijgegeven is.

Gr. Kees