Autor Thema: wissels Marklin  (Gelesen 6518 mal)

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
wissels Marklin
« am: 22. August 2009, 14:19:42 »
hallo allen,

Ik heb tot nu toe al zo'n 50 wisselaandrijvingen K en C omgeruild doordat ze na verloop van tijd nog maar 1 kant op werken, ik wordt het nu een beetje zat en los het nu maar zo op(want Marklin doet er niets aan en ook de omgeruilde begeven het steeds).
Voor wie het nog niet wist zie bijgaande fotootjes. de K aandrijvingen zien er wat anders uit maar het idee is hetzelfde.

Gr. Kees 

Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 22. August 2009, 14:21:50 von Kees Polm »
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Bram

• Senior-Mitglied
Re: wissels Marklin
« Antwort #1 am: 29. August 2009, 11:26:35 »
Hallo Kees,

Blijven de wissels nu wel goed schakelen ??? Zo ja, dan ga ik ze ook ombouwen.

Groeten Bram
Met vriendelijke groeten,
Bram
---------------------------------------------------
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #2 am: 29. August 2009, 12:33:44 »
hoi Bram,

Ja tot nu toe wel, ze klinken ook krachtiger, je schijnt alleen je beveiliging tegen doorbranden kwijt te zijn.
Maar op het 3-rail forum las ik weer dat als je ze schakeld via een decoder dat de kans op doorbranden nihil is.

In ieder geval vind ik het beter als dat je iedere keer een paar treinen uit de knoop moet halen omdat er ergens weer eens een wissel niet schakeld.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Antwort #3 am: 29. August 2009, 21:28:26 »
Met elke wisseldecoder (magneetartikeldecoeer) komt er uitsluitend op het moment van schakelen een puls dus doorbranden is uitgesloten.
Dus op dat punt hoeft men zich geen zorgen en/of problemen te maken.

Hopelijk stelt dit enigzins gerust.

P.s. Na mijn verhuizing en dus de heropbouw overweeg ik mijn wissels aan te gaan drijven middels servo's.
De oude K-wissels mogen hun magneetspoelen blijven behouden dus worden bij uitbreiding alleen nog maar handwissels aangeschaft waar vervolgens, na het aanpassen van de wissels, deze via servo's zullen gaan werken.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #4 am: 31. August 2009, 10:07:04 »
Hoi Riny, je bent terug  ;D
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #5 am: 31. August 2009, 12:22:31 »
Rob,

Jij bent ook wereld beroemd geworden de afgelopen week. Ik kocht een krant in Australie en las je commentaar ;)
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Antwort #6 am: 31. August 2009, 13:22:20 »
Hoi Riny, je bent terug  ;D
Beste Rob,

Ik ben nooit weg geweest ;)
Alleen, druk, druk, druk, en jij kent de situatie.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #7 am: 31. August 2009, 17:51:47 »
Da's mooi Riny. Tja Bob hoe is het mogelijk he. Dus jij leest ook het AD wherever you are 8)
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #8 am: 05. Oktober 2009, 00:23:55 »
Ik doe dit al lange tijd bij al mijn Märklin wisselaandrijvingen 74490.

Ook ik had veel last van dit probleem, en ook hier ging met regelmaat alles op en over elkaar omdat er weer eens een wissels bleef hangen.

Nu ik zo’n jaar geleden van alle wisselaandrijvingen de micro switch heb verwijderd op de manier zoals jij hier omschrijft, ben ik van dit probleem verlost.

Ik moet wel even vermelden dat ik mijn wissels digitaal aanstuur via een Viessmann 5211magnetartikeldecoder die alleen maar een puls geeft van 250 ms.

m.v.g. Willy…
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline indusi

• Senior-Mitglied
« Antwort #9 am: 07. November 2009, 21:39:58 »
Hallo Kees ik heb dezelfde problemen gehad met wissels Crail sys.
Nadat ik echter de magneetschakelaar annaloog  met een travo verbond(60052 marklin)
dwz geel cont verb en de twee andere blauwe om de beurt schakelen(kort) kon ik na verloop van tijd
weer een normale schakeling verkrijgen  het lijkt alsof bij een te lage spanning dus een te hoog gebruik
voor 1 booster  zowel dig. of anal. de magn.schakelaars als het ware hun magnetisme verliezen
Heb je wel teugmelding van de wissels  nadat dit onderdeel verwijderd hebt?
                     Groetjes Hans
Viele Grüsse aus Nijmegen
  • Win-Digipet-Version:
    WDP2018 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C Gleis 28 magnetartikel (motorola) CSreload Hardwareversion:1.1.3 Softwareversion 4.1.2 ESU    5xRuckmeldemodulen LDT(RM-88-N-opto) 2xESU Booster 10 züge (MFX M4 DCC Motorola)
  • Rechnerkonfiguration:
    windows 10.SYstem processor;intel(R) core (TM) i5-4570 cpu @3.20 GHz 3.20 GHz Installiertes arbeidsspeicher:8.00GB (7.87GB verwendbar)System Typ:64-Bit-BetriebsystemX64-basierter prozessor.

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #10 am: 07. November 2009, 22:38:20 »
Hallo Allen,

ook ik wil even een "duit in het zakje" doen door te zeggen dat dergelijke problemen ook bij mij spelen. Ik weet nog niet hoe ik dit ga oplossen maar ik kreeg ooit als tip van iemand om de (wissel)decoders op een aparte stroomkring (lees: booster) aan te sluiten. Heeft iemand van ons daar ervaring mee?

Ook overweeg ik servo aandrijvingen te gaan gebruiken; lees ik ook zeer positieve berichten over.

Maar zien...
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.14 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #11 am: 07. November 2009, 23:41:10 »
Hallo Allen,

ook ik wil even een "duit in het zakje" doen door te zeggen dat dergelijke problemen ook bij mij spelen. Ik weet nog niet hoe ik dit ga oplossen maar ik kreeg ooit als tip van iemand om de (wissel)decoders op een aparte stroomkring (lees: booster) aan te sluiten. Heeft iemand van ons daar ervaring mee?

Ook overweeg ik servo aandrijvingen te gaan gebruiken; lees ik ook zeer positieve berichten over.

Maar zien...

Het is niet zo dat de decoders het probleem veroorzaken, het probleem zit “meestal” in de spoelen van de aandrijving. Bij een spannings plus wil het wel eens voorkomen dat de microswitch net niet geheel wil schakelen, met als gevolg dat er geen spannings pulsen meer door komen richting de spoel. De microswitch zorgt er eigenlijk voor dat de spanning naar de spoel wordt onderbroken als deze zijn eindstand heeft bereikt, maar zoals hier al over is gesproken geven de decoders alleen maar een puls af, en zijn die microswitch in de spoel aandrijvingen eigenlijk overbodig. Dit geld dus niet als je de spoelen analoog schakels.

m.v.g. Willy…
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline indusi

• Senior-Mitglied
« Antwort #12 am: 23. Januar 2010, 22:29:31 »
Hoi Kees ook ik heb dit probleem .
Nadat ik echter mijn machneet schakelaars via een aparte ringleiding gevoedt
door een booster (ESU 4amp) en ongelovelijk maar waar de amperage verlaagde naar 1amp
lijkt het erop dat het probleem verholpen is waarschijnlek  is het zo dat de decoders bij een
te hoge spanning dichtslaan ik bedoel dus teweinig spanning leveren zodat na verloop van tijd
de machneet schakelaar ophouden (te weinig eindspanning)
Dit probleem schijnt met de wisselpanning normaal te zijn.
Maar ook de oplossing met verwijderen van de eindschakelaars uit de machneet schakelaar lijkt
een goede oplossing. :)
Heb je eigenlijk nog wel terugmelding van MS.?
Groetjes Hans.

Viele Grüsse aus Nijmegen
  • Win-Digipet-Version:
    WDP2018 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C Gleis 28 magnetartikel (motorola) CSreload Hardwareversion:1.1.3 Softwareversion 4.1.2 ESU    5xRuckmeldemodulen LDT(RM-88-N-opto) 2xESU Booster 10 züge (MFX M4 DCC Motorola)
  • Rechnerkonfiguration:
    windows 10.SYstem processor;intel(R) core (TM) i5-4570 cpu @3.20 GHz 3.20 GHz Installiertes arbeidsspeicher:8.00GB (7.87GB verwendbar)System Typ:64-Bit-BetriebsystemX64-basierter prozessor.