Autor Thema: verbinding Marklin interface-laptop  (Gelesen 4836 mal)

Offline jankee2

• Junior-Mitglied
verbinding Marklin interface-laptop
« am: 15. Oktober 2009, 22:21:37 »
Goedenavond allemaal,
Sinds kort ben ik in het gelukkige bezit van een nieuwe laptop, kan helaas geen verbinding maken met het interface.
Zoals bij de meeste nieuwe laptops heb ik alleen de beschikking over 4 usb poorten en een express card reader.
Zoals bekend werken de RS 232-usb converters slecht en bij mij helemaal niet.
De laptop is een Toshiba Satellite L350-17T met Vista SP2.
Wie kan mij helpen of heeft ervaring met deze verbinding.
Met vriendelijke groet, Jan Kees

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
Re: verbinding Marklin interface-laptop
« Antwort #1 am: 16. Oktober 2009, 10:14:47 »
Als je een cardreader in jouw laptop hebt kun je ook kiezen voor een PCMCIA seriele insteekkaart (interface). Bij de meeste computerwinkels zoals deze http://www.yagoda.nl/pcmcia-serieel-rs232-adapter-kaart-p-2384.html te koop. USB > Serieel opties kunnen storingen geven, liever niet doen.
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

Offline jankee2

• Junior-Mitglied
« Antwort #2 am: 16. Oktober 2009, 11:58:25 »
Hallo Bob,
Bedankt voor je response.
Het gaat over een express card reader, welke wezenlijk anders is dan de oude cardbus. Sorry.
Mvg, jan kees

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #3 am: 16. Oktober 2009, 13:44:14 »
Da's dan jammer.

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Antwort #4 am: 16. Oktober 2009, 17:53:01 »
USB > Serieel opties kunnen storingen geven, liever niet doen.
Beste Rob,

Waarom zou dit problemen moeten geven?
Het is waar dat dit bij vele voor komt maar heeft vaak te maken met de juiste driver voor de juiste kabel/OS.
Ik heb al menig persoon geholpen op het probleempunt Serieel-> USB en naar tevredenheid opgelost.

Zelf heb ik ook diverse Serieel->Usb converters met diverse laptops en systeemkasten en ongeacht wat ik uitwissel, er zijn nooit problemen.

Vele zullen het met mij eens zijn dat de RS-232 de zwakste schakel is in de communicatie van randapparatuur en Pc's/laptop's.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #5 am: 16. Oktober 2009, 19:38:36 »
Tja, wat zal ik zeggen Riny. Ik heb het niet zelf verzonnen. In diverse bijdragen van o.a. Markus Herzog (niet de minste) zijn deze perikelen aan de orde geweest en zijn advies in deze is "maak als het even kan geen gebruik van USB > Serieel". Ik kan dit alleen maar beamen, door eigen ervaring. Type de term "USB Seriell Adapter" maar eens in de zoekfunctie en zie hoeveel onderwerpen (drie pagina's) daar al aan besteedt zijn. Vaak zijn de drivers daar wel de oorzaak van. Serieel > Serieel is gewoon de beste optie. Voor PC's (insteekkaart) en de meeste laptops (PCMCIA-kaarten) zijn daar wel uitbreidingsmogelijkheden voor.
« Letzte Änderung: 16. Oktober 2009, 19:44:03 von Rob Bogers »

• Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #6 am: 16. Oktober 2009, 20:09:00 »
Beste Rob,

Inderdaad hebben vele mensen diverse meningen en dat mag en kan ook, toch?.
Ik geef hier dan ook alleen mijn persoonlijke praktijkervaring weer.
Dat er mensen zijn die niet de minste zijn geloof ik zonder meer en zal de laatste zijn die daar tegen in gaat.
Maar het geeft geen vrijwaring dat deze mensen ook altijd gelijk hebben.
Maar goed, daar gaat het niet over en is ook totaal niet belangrijk.

Nogmaals, ik geef mijn persoonlijke praktijkervaring weer en probeer een handreiking te geven, niet meer en niet minder.
Ook is de Marklin interface niet meer van deze tijd en is t.o.v. de huidige hardware veel te traag (max 2400 baudrate)
Maar goed, zonder negatief over te willen komen, Ondervinding is de beste leermeester zeg ik altijd maar.
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #7 am: 16. Oktober 2009, 20:19:55 »
Tja, wat zal ik zeggen Riny. Ik heb het niet zelf verzonnen. In diverse bijdragen van o.a. Markus Herzog (niet de minste) zijn deze perikelen aan de orde geweest en zijn advies in deze is "maak als het even kan geen gebruik van USB > Serieel".

Ik moet Riny in deze bijstaan, hij heeft gelijk.
Je schrijft ook "maak als het even kan geen gebruik van USB > Seriee", maar als je niet anders kunt ben je er toch op aangewezen. Ik zelf heb in het verleden dit probleem ook gehad (geen Seriele poort) en ook hier werkte een conventer zonder problemen.

m.v.g. Willy...
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #8 am: 17. Oktober 2009, 10:53:19 »
Hallo Willy en Riny, natuurlijk mogen jullie een andere mening hebben. Toen ik een HSI-88 moest kopen, had ik de keuze tussen een USB-uitvoering en een seriele. Daar ik nogal eens het Duitse forum raadpleeg zag ik een aantal onderwerpen van Duitsers die problemen haden met de USB > Seriele verbinding en als ik dan de antwoorden lees van Markus Herzog, kan ik niet anders, dan tot de conclusie komen dat hij wel eens gelijk zou kunnen hebben en ik heb daarop de seriele uitvoering genomen. Een extra seriele uitbreidingskaart gekocht want mijn Twin-center was met de vaste seriele poort in de PC verbonden en dan houdt het even op. Mijn ervaring en kan natuurlijk niet over andermans ervaringen spreken, geeft mij een tot op heden tevreden gevoel over deze soort interface. Als iemand anders een goede ervaring heeft met USB, dan moet hij dat natuurlijk toepassen. De vraagsteller kwam juist met deze materie op de proppen, dat zijn RS232/USB coverter (niet werkte)

Quote: "Zoals bekend werken de RS 232-usb converters slecht en bij mij helemaal niet". Unquote niet werkte en ik gaf hem slechts mijn mening, thats all.

• Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #9 am: 17. Oktober 2009, 12:47:46 »
Beste Rob,

Wij hebben allen een reactie, mening en ervaring gegeven naar de vraagsteller, alleen,........waar is de vraagsteller nu?
Naar mijns inzien hebben wij allemaal ons best gedaan, nu is het aan de vraagsteller zelf wat hij (ermee) gaat doen, of met deze info doet.

Meer als ons best en goede wil tonen kunnen wij niet doen.
Riny.

"Model Railway Workshop"

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #10 am: 17. Oktober 2009, 13:03:39 »
Mijnsinziens had de vraagsteller zijn antwoord op zijn vraag al gelezen en daarop ook al een reactie gegeven.

• Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #11 am: 17. Oktober 2009, 13:08:43 »
Dan heb ik zitten slapen, goh,............af en toe lijk ik net een mens. ;)
Riny.

"Model Railway Workshop"

Offline jankee2

• Junior-Mitglied
« Antwort #12 am: 17. Oktober 2009, 16:20:45 »
Beste mensen,
Hier is de vraagsteller dan.
Ik dacht inderdaad duidelijk geweest te zijn. Het probleem usb-serieel heb ik dus ervaren, vandaar dat ik een oplossing zoek voor een laptop die over een express card reader en 4 usb-poorten beschikt.
Een converter voor express card readers, bestaan (levertijd mim. 1 week) maar heeft slechts een RS 232 aansluiting.
Helaas heb ik een HSI-88 met seriele aansluiting en dus Marklin interface 6051 ook serieel. Het probleem van die ene aansluiting is dus op te lossen, maar kost tijd.
De in het duitse forum genoemde cards/converters heb ik in detail nog niet kunnen bekijken.
Over enige tijd hoop ik iets meer te kunnen melden.
Mvg, jan kees

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
  • Touring on Hard pavement
« Antwort #13 am: 17. Oktober 2009, 19:18:06 »
Hallo allemaal,

de ene USB2RS232 converter is niet altijd gelijk aan een ander. Alhoewel USB (universal serial bus) net als de RS232 seriele data verwerkt, zijn niet echt hetzelfde in afhandeling.
een strikte timing vereiste, zoals wij die kennen in onze "centrales" welke wij gebruiken voor onze modelspoorbanen, is alleen te realiseren met een 1:1 seriele verbinding.
De extra layer welke noodzakelijk is om USB aan te spreken of te laten reageren, zorgt in ons geval voor een extra vertraging. Ook kan de extra laag bij het apparaat stuurprogramma niveau en bus congestie de communicatie minder betrouwbaar maken.
Daar naast, de producent van de usb-converter, gebruikt niet altijd de zelfde electronica in zijn converters. wat ook weer een verandering in de RS232 "spanningen" kan veroorzaken. en is deze spanning wel voldoende om aan de eisen voor de apparatuur dat u verbinding wilt maken te voldoen?
Ook de Xpress-card, (welke intern via het USB protocol wordt aangesproken), zal in conflict kunnen komen om deze zelfde redene.

Ik zelf, heb in de laatste jaren veel converters aan mijn apparaten gehangen, van Plotters tot camera-aansturingen en natuurlijk ook mijn spoorbaan.
eigelijk was ik nooit echt gescharmeerd van deze producten, omdat ze eigelijk gemaakt zijn voor andere niet timing kritische. Echter wat ik in deze periode ook heb mogen ervaren, is dat de goedkopere converters, niet aan onze vereisten voldoen.
de duurdere (met ingebakken software  afgestemd op de hardware) zijn voor ons doel redelijk tot beter betrouwbaar, zolang er maar maximaal 2 aan een port worden gehangen zelfs geen andere apparatuur.

Ik draai nu met de converters van een bekend merk, al meer dan een jaar probleemloos.
Als ik dan een van de converters verwissel voor een goedkoper broertje, ondervind ik de problemen welke vaak op dit forum te lezen zijn..

Soms is het simpeler een goedkope desktop pc aan te schaffen en daar al dan niet een 2e seriele port in te plaatsen
en deze te gebruiken voor de aansturing van de baan.

allemaal een fijne avond (weekend)

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)