Autor Thema: Bereiken in de ZFA  (Gelesen 2595 mal)

Offline Bram

• Senior-Mitglied
Bereiken in de ZFA
« am: 21. Oktober 2009, 00:26:25 »
Hallo mensen,

Al een tijdje vraag ik me af waarvoor gebruik je, en wat kun je met de bereiken (onder Optionen) in de ZFA doen ???

Bereik 1 is bij mij personentreinen en bereik 2 is goederentrein.
Ik dacht dus dat alle rijwegen geplaatst in bereik 1, ook alleen maar door personentreinen gebruikt worden, maar dat is dus niet zo. Ook goederentreinen gebruiken dus de rijwegen van bereik 1.

Ook als je alleen maar bereik 2 wil laten rijden werkt het niet.
Heb echt wel het handboek hierover bestudeerd maar kom er niet uit hoe je de bereiken nu moet gebruiken, en waarvoor.

Kan iemand mij dit uitleggen ???

Mvg,

Bram
Met vriendelijke groeten,
Bram
---------------------------------------------------
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
Re: Bereiken in de ZFA
« Antwort #1 am: 21. Oktober 2009, 00:55:59 »
Bram,

ik weet er niet alles van, maar als je in de ZFA achter bepaalde rijwegen en/of treinritten een vinkje zet bij bv.
bereik 2. Als je dan de ZA opstart en daar vinkje ook bereik 2 aan(dat pijltje rechts bovenaan zodat de ZA uitklapt)
dan kun je alleen rijden met de rijwegen en treinritten die in de ZFA ook met 2 zijn aangevinkt.

Je zou dit bv kunnen gebruiken > je rangeerterrein is bereik 2 en daar wil je op een bepaald moment mee rijden
en niet met de rest van je baan. enz. of een combinatie van bereiken bv.

je kunt natuurlijk ook meerdere ZFA's maken en die een bepaald bereik geven, zodat je niet steeds hoeft te vinken
in de ZFA die voor je hele baan geldt.
Maar nogmaals misschien zijn er anderen die er wel uitgebreid mee gewerkt hebben en weten er meer van.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

jlt

• Gast
« Antwort #2 am: 21. Oktober 2009, 02:05:56 »
Beste Bram,

Als je in WDP projekt de Demo 2009 opstart.
En je kiest "Unsere erste Automatik.ZFA".
Vervolgens klap je die ZFA opstart menu, dan zie je die twee verschillende "bereich".
Als je de Demo program opstart en je laat 1 van die twee vinken weg, dan wordt alleen die regel die aangevinkt wordt uitgevoerd, de andere die niet aangevinkt wordt, wordt niet uitgevoerd.

In ZFA kun je elke regel waarbij je FS hebt geplaatst met al dan niet een profil, kun je die regel ook apart
onder een bereich plaatsen. Je vinkt dus die regel ook aan, en met de bijbehorende ingevoerd tekst.

Vervolgens ga net als bij de Demo versie de ZFA opstarten en je klapt het menu uit, dan zie je het jouw gewijzigde tekst met de aangevinkte "bereich".

Overigens in het systeem instelling wordt in Matrix de Epochen en de Prio weergegeven.
Hiermee kun je verder deze functie uitbreiden in combinatie met "Bereich".

Jan Leendert

Offline Bram

• Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 23. Oktober 2009, 01:29:42 »

ik weet er niet alles van, maar als je in de ZFA achter bepaalde rijwegen en/of treinritten een vinkje zet bij bv.
bereik 2. Als je dan de ZA opstart en daar vinkje ook bereik 2 aan(dat pijltje rechts bovenaan zodat de ZA uitklapt)
dan kun je alleen rijden met de rijwegen en treinritten die in de ZFA ook met 2 zijn aangevinkt.

Hier was ik al achter.
Nu een voorbeeld:
Voor personenvervoer heb ik vanuit het schaduwstation via het station (d.m.v rijwegen en treinritten) een complete rit gemaakt weer terug naar het schaduwstation. (Bereik 1)

Voor goederenvervoer ook (Bereik 2).
Ga ik nu rijden met de beide bereiken aangevinkt in de ZA, dan pakt de goederentrein ook de rijwegen/treinritten van bereik 1.

Dus ik heb de volgende rijwegen voor personenvervoer ingevoerd onder bereik 1:
Van
A > B,
B > C,
C > D,
D < E, en van E weer terug naar A

Voor goederen vervoer (Bereik 2)moet ik ook via de rijwegen, A > B - B > C en C > D  weer naar A maar dan niet via D > E maar via  D > F en dan van F weer naar A.

Als ik nu beide bereiken laat rijden dan hoef ik in de ZFA in bereik 2 (goederen) niet de rijwegen A > B - B > C - C > D in te voeren omdat deze al in bereik 1 staan en de goederentrein gebruikt dan deze rijwegen ook.

Wil ik alleen bereik 2 laten rijden, dan moet ik ze wel invoeren in bereik 2.

Omdat er soms vervolg rijwegen/treinritten aan een rijweg verbonden zijn, kan het dus gebeuren dat een goederentrein een verkeerde vervolgweg opgaat. Is het nu zo, dat als je meerdere bereiken aanlegt je altijd eerst moet kijken naar de bovenliggende bereiken, of de rijweg/treinrit daar al instaat, en ook naar de volgorde van boven naar beneden ???

Kun je ook rijwegen/treinritten in de eerste bereik sperren voor bereik 2 cq 3 enz. maar die toch wel weer gebruiken in een volgende bereik ???
Dus in bereik 1 rijweg A > B sperren voor goederen en in bereik 2 rijweg A > B sperren voor personen ???

Hopelijk is het wat duidelijk (al snap ik het soms zelf niet)

Bram

Bram
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #4 am: 23. Oktober 2009, 08:45:13 »
Morgen Bram,

Zonder plaatje is e.e.a. wat moeilijk te volgen.
Maar als ik begrijp wat jij misschien wel of niet begrijpt begrijp ik ongeveer dat jij begrijpt dat enz.... kun je beter dat wat je wilt voor elkaar krijgen met matrixen.
Door het invoeren van allemaal vinkjes bij bereiken kom je er niet.
Matrixen kun je in meerdere vensters invoeren.
Een matrix meegeven aan een rijweg(fahrstr.ed.)
In de ZFA kun je matrixen invoeren.

Met matrixen kun je een veelheid aan onderscheid aanbrengen in welke lok waar wel of niet naar toe mag.
Je kunt zelfs een lok automatisch van matrix laten veranderen dmv. de profielen (bv. na het rangeren)
Het kan nodig zijn om bepaalde treinritten en/of rijwegen dubbel aan te maken omdat je ze een andere matrix geeft(kopieeren is vrij simpel) omdat bv.
de ene treinrit/rijweg alleen voor ice is en de andere voor goederen. Of zoals in jou omschrijving geef de vervolgritten een andere matrix.
In de lokcontrol(snelste manier) kun je de lok voorzien van matrixen of in de lokdatabank.

Dit is een beetje kort samengevat, maar ja ik moet ook nog wel eens werken, ik hoop dat dit is wat je bedoelt,ik lees het vanavond wel.

Gr. Kees
« Letzte Änderung: 23. Oktober 2009, 08:50:50 von Kees Polm »

Offline Bram

• Senior-Mitglied
« Antwort #5 am: 23. Oktober 2009, 11:01:59 »
Goedemorgen Kees,

Je hebt gelijk (natuurlijk) wat de matrixen betreft. Ik wou alleen weten of het juist is dat bij gebruik van alle bereiken tegelijk, alle rijwegen/treinritten gebruikt worden van boven naar beneden.
Je kan dus niet, bv bij gebruik van bereik 1 en 2 tegelijk, de rijwegen/treinritten van bereik 1 uitschakelen voor bereik 2.
Dit moet je dus doen d.m.v matrixen in te stellen voor de betreffende rijwegen/treinritten.

Mille gratie

Bram
Bram

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #6 am: 23. Oktober 2009, 21:34:40 »
Hoi Bram,

volgens mij kan wat jij wilt niet.
In de kern zijn de bereiken er voornamelijk om gedeelten van je baan in of uit te schakelen, als je je ZFA hiertoe hebt onderverdeeld, BV hoofdbaan bereik 1 rangeerterr. bereik 2 enz, door dan een simpel vinkje te (de)activeren loopt dat gedeelte wel of niet mee in de ZFA.
Het is geloof ik ooit eens bedacht voor mensen met een grote baan maar met een langzame oudere computer.
ik gebruik het zelf wel eens als ik bep. gedeelten wil testen zonder dat de hele baan in beweging komt, maar je kunt ook
alle loks op rood zetten, behalve degenen die je wilt laten rijden dan.
kortom het is leuk te weten hoe het werkt maar of het echt nuttig is voor ons soort banen? ik kan op het Duitse forum
niet echt iets vinden dat ik zeg dat ga ik ook doen. Maar daar is iedereen vrij in natuurlijk.

Maar heb je ideeen dan hoor ik ze graag.

Gr. Kees

Offline Bram

• Senior-Mitglied
« Antwort #7 am: 23. Oktober 2009, 21:51:15 »
Hoi Kees,

Begin het nu te snappen.
Kan nu niets meer uittesten want ik kan geen verbinding meer krijgen met het CS2. Gisteren alles gewoon uitgezet, vanmiddag weer opgestart maar geen verbinding. Alles hetzelfde als gisteren maar niets meer.
Als ik ping met het CS2 dan krijg ik antwoord. Het groene lampje brand en het oranje lampje flikkert.

Snap er geen moer meer van. Een IT'er erbij gehad die alle instellingen weer nagekeken heeft en alles staat goed ingesteld.
WDP eraf gegooid en weer opnieuw geinstalleerd met de updates, maar niets nada noppes. >:( >:(

Help  :-\ :-\ :-\

Groeten Bram
Bram