Hallo Bob,
Het meest voor de hand liggende zou je met LED verlichtings methode kunnen gebruiken.
Ik heb hier een linkje waar je kunt zien over welke TL buizen waarin LED lampjes zijn verwerkt.
Als je op Google "LED TL Buizen" intikt, dan kom je vanzelf in die richting
Hier een linkje als voorbeeld.
http://www.ledinternational.nl/Wat Raphael ook toelichte, kun je met LED verlichting diverse kanten opgaan.
Echter heeft LED verlichting een kleine nadeel.
De Luminicensie (dat is het aantal lichtfotonen hoeveelheid per vierkante cm) is kleiner dan bij een normale halogeen of andere lichtbronnen.
Het voordeel van LED is de energie kosten besparing.
Daarnaast heeft LED methode voor onze spoorbaan een groot voordeel.
Zoals het voorbeeld van een TL buis met daarin ingebouwde LED lampjes (die kunnen oplopen tot 70 a 80 LED lampjes), kun je met een stuurelektronica de kleuren van daglicht, s'nacht en zonondergang of zonopgang creeren.
Wat Raphael ook toelichte, zelf bliksem nabootsen.
Zelfs wanneer je de drie kleuren (groen, rood en blauw ) alle drie combineert, dan heb je een daglicht waar je bijv. aan de baan kunt werken. Wanneer je alleen voor decoratief, bijv. naar echt omgevings verlichting met een modelbouw sfeertje, dan kun je die middels een stuurelektronica elke LED lampje op kleur regelen.
Die TL buizen zijn niet goedkoop.!
Ik heb zelf dat bij mijn werkgever een test opstelling gemaakt om het uit te proberen.
Dat ziet er echt werkelijk leuk uit.
Ik denk dat bij jouw geval voor die afstand van 90 cm geen overkomelijke probleem zal opleveren.
Ik hoop dat je daar wat aan hebt.
Met vriendelijke groeten,
Jan Leendert