Autor Thema: Verlichting boven de baan  (Gelesen 4557 mal)

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Verlichting boven de baan
« am: 19. November 2009, 23:23:00 »
Hallo allen,

Heeft iemand ervaring met een goede verlichting boven zijn baan?
Ik denk aan spots of is TL beter?
Wie heeft ervaring de lampen komen ca 90cm boven mijn baan te zitten
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
Re: Verlichting boven de baan
« Antwort #1 am: 19. November 2009, 23:50:44 »
Hallo Bob,

ik neem aan dat het is om te kunnen werken aan je baan toch?
Ik heb zelf boven de baan een paar TL lampen, haaks op elkaar zodat je nooit in je eigen schaduw staat te werken.
in een schuin gedeelte van de kamer(uit de tijd dat die nog bewoont was) zitten nog wat spots dat is wat warmer licht maar minder goed om s'avonds in te kunnen werken.
onder de baan zitten aan de poten 3 verticale tl lampen zodat ik ook daar altijd helder licht heb als ik met de draadjes aan het frobelen ben.
Hopenlijk heb je wat aan deze info.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
  • Touring on Hard pavement
« Antwort #2 am: 20. November 2009, 00:51:28 »
Hey Bob,

verlichting boven de baan, voor werk licht gebruik ik TL buizen en LED spots. Normale spots, gaven teveel warmte en deden sommige dingen doen verkleuren ( ik kreeg plaatselijke verkleuring)

Voorts heb ik veel led verlichting (ikea) welke goed dimbaar zijn en in diverse graden (kelvin) te regelen zijn.
voordeel van leds is dat je ook nog eens een flinke bliksem kan nabootsen. het geheel kan dan worden aangestuurd met "nightlight" of met de modules van ldt.

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #3 am: 20. November 2009, 09:31:54 »
Kees en Raphael,

Het gaat om de verlichting van de baan tijdens het rijden en niet tijdens het werken.

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

• Gast
« Antwort #4 am: 20. November 2009, 14:12:16 »
Hallo Bob,

Het meest voor de hand liggende zou je met LED verlichtings methode kunnen gebruiken.
Ik heb hier een linkje waar je kunt zien over welke TL buizen waarin LED lampjes zijn verwerkt.
Als je op Google "LED TL Buizen" intikt, dan kom je vanzelf in die richting

Hier een linkje als voorbeeld.
http://www.ledinternational.nl/

Wat Raphael ook toelichte, kun je met LED verlichting diverse kanten opgaan.
Echter heeft LED verlichting een kleine nadeel.
De Luminicensie (dat is het aantal lichtfotonen hoeveelheid per vierkante cm) is kleiner dan bij een normale halogeen of andere lichtbronnen.
Het voordeel van LED is de energie kosten besparing.
Daarnaast heeft LED methode voor onze spoorbaan een groot voordeel.
Zoals het voorbeeld van een TL buis met daarin ingebouwde LED lampjes (die kunnen oplopen tot 70 a 80 LED lampjes), kun je met een stuurelektronica de kleuren van daglicht, s'nacht en zonondergang of zonopgang creeren.
Wat Raphael ook toelichte, zelf bliksem nabootsen.
Zelfs wanneer je de drie kleuren (groen, rood en blauw ) alle drie combineert, dan heb je een daglicht waar je bijv. aan de baan kunt werken. Wanneer je alleen voor decoratief, bijv. naar echt omgevings verlichting met een modelbouw sfeertje, dan kun je die middels een stuurelektronica elke LED lampje op kleur regelen.

Die TL buizen zijn niet goedkoop.!
Ik heb zelf dat bij mijn werkgever een test opstelling gemaakt om het uit te proberen.
Dat ziet er echt werkelijk leuk uit.
Ik denk dat bij jouw geval voor die afstand van 90 cm geen overkomelijke probleem zal opleveren.

Ik hoop dat je daar wat aan hebt.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
  • Touring on Hard pavement
« Antwort #5 am: 20. November 2009, 23:19:36 »
Zelf werk ik met materieel van een duits bedrijf, niet al te duur, en enorm makkelijk toepasbaar.

Ik heb boven mijn baan 2x2 tl balken als werklicht en als rijlicht heb ik ik slechts leds,
deze dimmen en verhelderen (dag en nacht simulatie) gelijk op met de modelbaanklok.

enkele leds van een ander type heb ik op diverse lokaties semi afgedekt boven mijn baan, waar mee ik via een pulsgenerator (NE555) bliksem kan genereren (in combinatie met wat audio is het tegen reeel aan)

kijk even op de link. (ik weet niet hoe ik de link moet verhullen)

http://www.pur-led.de/index.php?cat=c124_LED-Lightbars-Stripes.html&XTCsid=4e71b9d2b5dc6b624a28e4b7405f7cd8

daarnaast, zijn die stripjes ideaal voor verlichting van rollend en statisch materieel.

Thomass
« Letzte Änderung: 21. November 2009, 10:01:43 von Raphael »
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #6 am: 15. Dezember 2009, 22:27:47 »
Hallo Thomas en Jan,

Ik ben vandaag bij die firma geweest die die LED (TL's) leveren en heb daar een domo gehad van alle mogelijkheden.
Mijn oog is gevallen op de 3-Chip SMD Ledleisten die geven veel licht (500lumen/1000mm en kunnen eenvoudig gemonteerd worden. Het stroom verbuik is bijzonder laag slechts 10W per meter. Deze zijn 24Volt en dus ook via de LDT licht module te schakelen. Ik ga ze van het weekende eens monteren en zien wat het resultaat is.