Autor Thema: Schakelen van voorsignalen  (Gelesen 6838 mal)

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Schakelen van voorsignalen
« am: 28. November 2009, 01:54:50 »
Hallo allen,

In de afgelopen week ben ik driftig bezich geweest met het schakelen van voorsignalen en heb nu een klein prbleempje en zie vermoedelijk wat over het hoofd. In het handboek staat op blz436 (345) een figuur en daar wordt bij verteld dat de twee hoofd signalen R2 en R103 groen moeten staan om het voorsignaal R101-R104 te laten schakelen op groen. Nu is mijn probleem dat de R2 en R103 nooit tegelijk op groen staan en dus het voorsignaal op nooit op groen komt. Als een lok voorbij komt dan schakeld R2 even groen en daarna keurig terug naar rood en als de lok dan bij R103 komt gaat hij ook op groen en daarna op rood.
Ik test dit met de simulator (zit in Australie) maar kan ook nergens wat op het forum vinden.
wie heeft zoiets ook bij de hand gehad, heb ik wat verkeerd ingestel ergens? of lees ik het geoon verkeerd?

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
Re: Schakelen van voorsignalen
« Antwort #1 am: 28. November 2009, 21:00:00 »
Hallo Bob,

Hoofdsignaal R103 krijg je op groen als je de rijweg die begint bij dit sein eerder laat vrijgeven.
D.m.v. verleggen van het prufe kontakt van de eerste rijweg dus de rijweg die begint bij sein R2.(dit prufe kontakt kijkt of de rijweg van R103 vrij is maar dan ben je R2 al zogoed als voorbij)
als je dit prufe kontakt teruglegt naar nog weer een rijweg eerder dan zul je zien dat de rijweg van R2 en die van R103
allebei worden vrijggeven en beide signalen dus ook op groen staan, en dan kun je het bijbehorende voorsignaal met de stellw.w. laten schakelen.

Gr. Kees
« Letzte Änderung: 29. November 2009, 09:55:33 von Kees Polm »
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #2 am: 01. Dezember 2009, 14:59:18 »
Hallo Kees,

Ik heb dat geprobeerd maar dat werkt niet (in de symulatie althans).
normaal plaatst WDP zelf het proefcontact en dat is dan meestal altijd het remcontact.
Nu heb ik dat proefcontact het zelfde gegeven als het start contact (je kunt geen RMK nemen buiten de rijweg) maar dan zie ik wel dat de hoofdseinen eerder op groen komen maar ze zijn nooit te gelijk (zoals in het handboek) tegelijk op groen.

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #3 am: 01. Dezember 2009, 18:44:27 »
Hallo Bob,

je hebt helemaal gelijk met het eerste deel van je antwoord, maar je kunt wel degelijk een rmk buiten de rijweg
ingeven zie screenshot.
Dit is een afbeelding van een rijweg die ik gebruik voor het schakelen van de voorseinen.
De geel gekleurde rmk 183 ligt in de rijweg voor de rijweg 178-158.Daarom wordt hij ook geel weergegeven
maar hij funktioneerd wel.
de rijweg waar rmk 183 ligt wordt weer met het proefkontakt gesteld in de rijweg daar weer voor.
Elke betreffende rijweg wordt dus eerder geschakeld zodat de seinen op groen staan en je dus het voorsein op groen kunt schakelen.
Het zou in de simulatie moeten werken, zo heb ik het toendertijd ook uitgedokterd.
Ik heb toen een ovaaltje getekend met 5 blokken en het zo geprobeerd.
Nu heb ik het op een deel van mijn baan en daar werkt het uiteraard ook.
Het is ff vogelen, maar het is de enige manier, er is trouwens ook een workshop over daar kun je dat ook lezen van
dat proefkontakt. ik heb hem bijgevoegd. hoop dat dat zo lukt anders mail ik hem je wel.

Gr. Kees

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #4 am: 01. Dezember 2009, 19:09:53 »
Bob,

ik zal als ik vanavond, anders morgen de complete opbouw dmv. scr.shots van een te schakelen voorsein laten zien
want er zijn uiteraard meer rijwegen bij betrokken met steeds terugelegde proefkontaken.
Nb. je kunt zels het proefkontakt 2 rijwegen terugleggen indien nodig.

Gr. Kees

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #5 am: 01. Dezember 2009, 23:45:19 »
Bob ik zie dat je online bent, nog 10 min ik ben voor je bezig
zit je nog in down under?

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #6 am: 01. Dezember 2009, 23:48:38 »
Hallo Kees,

Ja, ik sta nog op mijn kop

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #7 am: 02. Dezember 2009, 00:04:20 »
Bob,

Om voldoende tijd te hebben en het een beetje echt te laten lijken heb ik het bij voorsein 16(bij rmk 178) als volgt gedaan.
In rijweg 0 wordt bij rmk 276 gekeken of rijweg 2 vrij is(normaal gebeurd dat bij rmk 179)
het sein bij het voorsein gaat op groen.
In rijweg 1 wordt bij rmk 183 gekeken of rijweg 3 vrij is(normaal gebeurd dat bij rmk 162)
het sein bij rmk 161 gaat op groen.
De lok is nu bij rmk 183, vooropgesteld dat alle rijwegen vrij zijn staan de seinen bij rmk 178 en 161 op groen
de lok komt nu op rmk 182 en nu doet de st.w.w z,n werk en schakeld het voorsein bij rmk 178 op groen
het sein bij rmk 161 staat immers op groen en dat is wat het voorsein aangeeft. het sein bij rmk 178 staat ook op groen
en deze 2 stellbed. zijn in de stw.w. ingegeven. evenals het bezet zijn van rmk 182.
dit laatste is uiteraard een keuze die per baan/voorsein verschillend kan zijn(kan ook later)
maar op dit gedeelte lijkt het op mijn baan net echt. ;)

Zu diesem Beitrag gehören 4 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 02. Dezember 2009, 00:25:18 von Kees Polm »

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #8 am: 02. Dezember 2009, 00:15:13 »
vervolg scr. shots

nou ik hoop dat ik e.e.a. een beetje duidelijk heb uitgelegd.
Je kunt het natuurlijk anders inplannen en het zal per voorsein anders kunnen en dan heb je ook nog evt
uitwijk mogenlijkheden dus het kan een hele puzzel zijn.
Maar blijft een feit dat je 2 opeenvolgende seinen op groen krijgt door het proefkontakt te verleggen
naar de rijweg die ervoor ligt of nog een rijweg eerder en op welk kontakt heeft te maken met de afstand en snelheid van de lok om het een beetje echt te laten lijken.

gr. Kees

Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #9 am: 02. Dezember 2009, 00:16:15 »
Kees,

Prachtig, hier ga ik mee aan de slag en zal het eens miniteus uit pluizen.
Je voorbeelden zijn duidelijk en bedankt voor je screenshots
Ga nu eerst wat werken en dan gaat het WDP weer aan! ;)

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #10 am: 02. Dezember 2009, 00:29:17 »
Bob,

de volgorde van de bovenste 4 scr.sh. is niet helemaal goed maar deze 4 rijwegen zijn betrokken,
in dit geval althans, bij het schakelen van voorsein 16 bij rmk 178.

Werk ze, ik ga een tukkie doen

jlt

• Gast
« Antwort #11 am: 02. Dezember 2009, 00:42:06 »
Beste Kees,

Je kunt heel eenvoudig die RMK183 en 276 (in Prufe Kontakt) onder STW wegbergen.
Die Prufe kontakt is niet nodig (ik zou die alleen voor FS benutten), en je kunt in STW met Und/Oder functie die RMK183 c,q 276 verwijzen. En het kan nog velemale eenvoudiger worden bewerkt.
Niet moeilijk doen als het eenvoudig kan.
Zoals dat in het verhaal van Karl Heinz Battermann en Dirk Steuber staat. ::)

Met vriendelijke groet,

Jan Leendert
« Letzte Änderung: 02. Dezember 2009, 01:48:50 von jan leendert »

jlt

• Gast
« Antwort #12 am: 02. Dezember 2009, 02:20:24 »
Hallo allen,

In de afgelopen week ben ik driftig bezich geweest met het schakelen van voorsignalen en heb nu een klein prbleempje en zie vermoedelijk wat over het hoofd. In het handboek staat op blz436 (345) een figuur en daar wordt bij verteld dat de twee hoofd signalen R2 en R103 groen moeten staan om het voorsignaal R101-R104 te laten schakelen op groen. Nu is mijn probleem dat de R2 en R103 nooit tegelijk op groen staan en dus het voorsignaal op nooit op groen komt. Als een lok voorbij komt dan schakeld R2 even groen en daarna keurig terug naar rood en als de lok dan bij R103 komt gaat hij ook op groen en daarna op rood.
Ik test dit met de simulator (zit in Australie) maar kan ook nergens wat op het forum vinden.
wie heeft zoiets ook bij de hand gehad, heb ik wat verkeerd ingestel ergens? of lees ik het geoon verkeerd?

Beste Bob,

Vermoedelijk heb je bij "Grund einstellung" de seinen (R2/R103) op rood staan (kan ook andersom zijn)
Blokken waar "Vorsignal" worden gebruikt, zijn doorgaans op groen.
Ik heb 16 tal blokken gemaakt op mijn spoorbaan. Die werken volgens de Vr0,Vr1,V2 gecombineerd met Hp0,Hp1,Hp2 schakelingen. Deze schakelingen heb ik geheel volgens het plan, met STW, zoals dat beschreven staat op blz 436 Handbuch van KarlHeinz Battermann.

STW instelling gaat gepaard met hoe de "grund einstellung" van de MA (seinen) ingesteld staat. (Tevens ook de FS waar de schakel stand bewerkt wordt)
Als ik het zo bekijkt, dat je het noemde dat de seinen na groen omschakelen direct weer terug naar rood, dan doet dat mij denken aan die instelling. Tevens kan het ook een ander fenomeen zijn die zich voordoen, namelijk als je de Seinsymbool in de STW hebt ingevoerd, dan moet je de Sein-symbool bij de eerste opgave (Linker-kolom) ook de stand van de werkelijke afgelezen stand invoeren. Vervolgens doe je in de rechter-kolom de in-schakelen of uitschakelen die je wilt gaan invoeren. Als je in de In-schakeling en Uit-schakeling beiden hebt gebruikt, en je hebt bij de afleesvenster (in de linker-kolom) een gelijke schakeling bij de In-schakeling, dan heb je hetzelfde effect dat deze van groen overspringt naar rood.
Als het blijkt dat dit het geval zou zijn, dan moet je bij de Uit-schakeling Seinsymbool weglaten, en een nieuwe STW blad aanmaken en vervolgens de stand van de Sein in de linker-kolom (zoals boven) en vervolgens aan de rechter-kolom de seinsymbool in de Uitschakeling.
De nieuwe STW structuur werkt iets anders dan bij de oude STW structuur. Tevens met Und/Oder kun je allerlei verdere functies uitvoeren.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #13 am: 02. Dezember 2009, 05:56:09 »
Jan,
Ook jij bedankt voor je verhelderende bijdrage.

Zitat
Vermoedelijk heb je bij "Grund einstellung" de seinen (R2/R103) op rood staan (kan ook andersom zijn)
Blokken waar "Vorsignal" worden gebruikt, zijn doorgaans op groen.
weet je of dat (groen staan van blokken) naar Duits voorbeeld ook zo geld?

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #14 am: 02. Dezember 2009, 09:03:49 »
Goedemorgen Jan,

ik ben het met je eens dat als het makkelijk kan moeten we het niet moeilijk maken.
Het gaat er ook niet om hoe je een voorsein schakelt dat is bij Bob en mij wel duidelijk.
Het gaat erom hoe je twee opeenvolgende seinen op groen krijgt (als de standaard instelling rood is)
Bij mijn weten gebeurd dit door een Fs die vrijgegeven wordt als er een lok aankomt en daar het voorsein hoort bij het volgende blok zal dit toch ook eerst moeten worden vrijgegeven Hoe wil jij dit dan met de stellw.w. regelen?
Wat m.i. ook hierin meespeelt is dat een voorsein ruim voordat de lok aankomt al op groen moet staan en niet pas op het allerlaatste moment want dat is ook geen gezicht.
Overigens staat dat verleggen van het prufekontakt in het verhaal van Dirk Streuber als hij verteld over het schakelen van voorseinen

Als je de hoofdseinen standaard op groen zet (is dit zo in Duitsland, ik zie dit niet in de gleisbilden van onze buren)? dan heb je inderdaad met het prufekontakt weinig te maken.

ik ben benieuwd

Gr. Kees

« Letzte Änderung: 02. Dezember 2009, 09:32:10 von Kees Polm »