Autor Thema: Schakelen van voorsignalen  (Gelesen 6837 mal)

jlt

  • Gast
Re: Schakelen van voorsignalen
« Antwort #15 am: 02. Dezember 2009, 11:19:09 »
Goedemorgen Kees en Bob,

In principe is een traject na uitrijsein, na het wegrijden van een station bijv., tot aan de volgende station, in die traject (mits die niet bezet is) principieel vrij (ook mede afhankelijk van de Epoche periode). Dus groen. En daarnaast binnen die traject (afhankelijk van de afstand) kunnen of worden in blokken opgedeeld. In die blokken worden veiligheids seinen (Hp0,Hp1,Hp2) en of al dan niet in combinatie met voorseinen Vr0,Vr1,Vr2 (die de controle van een baanvak controleert). De functie van een voorsein is, dat altijd twee baanvakken (blokken) vooruit wordt gekeken. Stel dat je in die traject alles rood zou moeten staan, dan kan de machinist niet zien of de twee opvolgende baanvakken bezet of vrij zijn?. En de trein zal onregelmatige snelheiden moet handhaven. Dat is niet de bedoeling, de trein dient snel van punt A naar B te gaan. En als er onderweg een trein die baanvak bezet houdt, dan geeft de voorsein twee baanvakken vooraf aan, dat er alvast geremd moet worden en rekening mee houden dat de daarop volgende Hp sein op rood staat.

Anders is, op het station is het dan weer rood, de trein moet wachten op de instructies van de treindienstleider, c.q op instructies, dat wordt d.m.v seinen stand aangegeven of de machinist mag rijden of blijven staan tot nader instructies.

Kees, Ik begrijp Bob zijn redenering ook wel.
"Vele wegen leiden naar Rome" zullen we het maar zeggen, en je kunt zo gek niet bedenken of WDP doet het.
Dat weet ik al te goed.

Omtrent die "Prufe Kontakt" wat je aanhaalde, en dat gerelateerd aan Dirk Steuber zijn artikel, wordt bedoeld dat "Prufe Kontakt" op verschillende manieren worden geinterpreteerd. In STW wordt ook als mogelijkheid die "Prufe Kontakt" genoemd. De essentie ligt bij de STW en niet in FS. Dat is wat ermee wordt bedoeld.

Kortom, het gehele seinwezen protocol zoals ik die gebruik de Hp0,Hp1,Hp2 en in combinatie Vr0, Vr1, Vr2wordt geheel ondergebracht in STW. En het is eigenlijk heel simpel.
Elke baanvak wordt gewoon als een aan en uit schakelaar gebruikt, dus in STW worden ook juist die aan en uit schakelaar gehanteerd. Zelfs kun je die combineren met snelheid aanpassing. Een voorbeeld van de boven beschreven "twee baanvakken vooruit kijken" kun je op de eertse baanvak laten remmen als de tweede baanvak bezet is. Of zelfs 1 baanvak altijd vrijhouden, dat kan allemaal geheel onder STW worden beheerd.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert

P.s: Ik denk dan ook eerder dat Bob zijn schakelmethode niet verkeerd is, maar de wijze waarop het geschakeld wordt.
Dus de "grund einstellung" kan daar van invloed zijn. ::)
« Letzte Änderung: 02. Dezember 2009, 11:52:50 von jan leendert »

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Schakelen van voorsignalen
« Antwort #16 am: 02. Dezember 2009, 22:23:20 »
beste Jan  (en)   (Bob)

Betreft 1e deel van je verhaal:
ik neem direkt van je aan dat bij uitrijden de seinen tot het volgende station op groen staan, al dan niet verdeelt in blokken en dat het voorsein 2 blokken vooruit kijkt.
Alleen en dat heb ik wel eens vaker gezegd we hebben niet allemaal banen met sporen van 20 meter m.a.w.
je gaat dan wel heel erg het verkeer op je baan beperken.

Betreft 2e deel van je verhaal:
Er is geen discussie mogenlijk over de vertaling van Dirk zijn verhaal , als het gaat om de noodzaak van het terugleggen van het proefkontakt bij het schakelen van de voorseinen.
Het gebruikte woord erforderlich laat geen ruimte voor een andere vetaling dan noodzakelijk
Hij geeft dit ook in zijn tekening aan! en zegt er nog wel meer dingen over

Betreft 3e deel van je verhaal:
Bob heeft, weet ik wel haast zeker net als de meesten van ons zijn hoofdseinen als grunstellung, rood ingegeven
in de blokken.(ik zeg niet dat het niet anders kan in bep. situaties, ik maak daar ook wel gebruik van)
Dus Bob doet helemaal niets verkeerd met zijn schakelmethode.
Hij wil terecht twee hoofdseinen achter elkaar op groen. oplossing > (Erforderlich > terugleggen van het proefkontakt)

Als je de grundstellung groen ingeeft, moet je de vervolgschakeling rood ook uit je rijwegen halen anders ben je weer terug bij af. toch zal dat sein op rood moeten wanneer bij een aankomende trein het volgende blok niet vrij is.
ik ben het met je eens dat je dit allemaal met de st.w.w. kan regelen, maar de hoeveelheid werk die dit met zich meebrengt tegenover het resultaat loont voor mij in ieder geval niet de moeite.je moet dan o.a. zo'n grote hoeveelheid rmk's ingeven als stellbedinung in de st.w.w. om eventualiteiten uit te sluiten, dat ik al moe wordt als ik er aan denk.

Maar ik vind het op zich wel een interressante manier om eens uit te proberen.

(citaat)
Kortom, het gehele seinwezen protocol zoals ik die gebruik de Hp0,Hp1,Hp2 en in combinatie Vr0, Vr1, Vr2wordt geheel ondergebracht in STW. En het is eigenlijk heel simpel.

Wil je jou complete banenplan als zip op het forum zetten dan kunnen ik en degenen die het interressant vinden
het inladen en eens op ons gemak bekijken om goede ideeen op te doen.

Met vr. gr. Kees


 


WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Schakelen van voorsignalen
« Antwort #17 am: 02. Dezember 2009, 23:12:17 »
Hallo Kees en Jan,

Zitat
het terugleggen van het proefkontakt bij het schakelen van de voorseinen.
Ik heb e.e.a. eens zeer uitdrukkelijk nagelezen(bijlage Kees en Jan) ook de artikelende die er in het verleden zijn geschreven en ik kom tot de conclusie dat Dirk het contact inderdaad in de rijweg verlegt. Dat heb ik inmiddels ook geprobeerd en dat werkt prima, een simpele methode. Thuis ook live op de baan zien hoe dat werkt.

Zitat
Bob heeft, weet ik wel haast zeker net als de meesten van ons zijn hoofdseinen als grunstellung, rood ingegeven
in de blokken
Ja ik heb net als alle andere de seinen op rood staan en dat blijft ook zo denk ik tot dat ik de methode van Jan eens thuis heb uitgetest zodat ik het resultaat daarvan Live kan bewonderen. Maar een proef in de symulatie mode werkt op die manier ook.

Bovenstaande geld dan in hoofd zaak voor Hp0, Hp1, Hp2 in combinatie Vr0, Vr1, Vr2 voorts denk ik dat voor de afwijkingen veel STW nodig is en dat is ook leuk om te gebruiken want dat is wel even een mooie toel geworden invergelijk met de vorige versie war kn je daar veel mee doen nu.

Jan, ook ik zie er naar uit je baan gegevens te kunnen bewonderen ten aanzien bovenstaande "probleem" want vermoedelijk kunnen we ook daar wat van leren.

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: Schakelen van voorsignalen
« Antwort #18 am: 03. Dezember 2009, 00:46:41 »
Beste Kees en Bob,

Ik kan momenteel geen complete banenplan in gezipte bestand aanbieden.
Dit heeft te maken met het hulpprogramma die ik momenteel met mijn collega's aan het uitbouwen zijn.
Maar ik kan op later tijdstip, wanneer mijn banenplan gedeelte, waarbij bijv. alleen de "blokken" met Hp en Vr seinen middels met STW kan laten zien.
In de bijgaande screenshot heb ik wel een voorbeeld van hoe de structuur en de ordelijke wijze van schakeling uitziet. Als voorbeeld bij deze screenshot zien jullie dat bij een voorsein twee RMK (worden ook als prufe contact gezien) worden gebruikt en met behulp van Und/Oder functie. Tevens nummer ik de seinen met de teksten die daar bijhoren in de wijze van schakeling. Deze schakeling is het voorbeeld uit de Miba blad Signale 4, en de Viessmann seinen boek uit de Epoche periode 5 en hoger. Straks wordt ook de nieuwe sein protocol met visueel snelheids aanduiding opgenomen.

Kees,
Ook hier heb ik even een screenshot bijgeleverd van een tekst die Dirk Streuber als "Hinweis" heeft toegevoegd.
Ik weet dus ook niet over welke artikel je bedoeld, maar ik heb geen "erforderlich" gezien?. ::)
Tevens een kleine opmerking van mij.
Het artikel (die ik in bezit heb) dateert uit de tijd van de WDP 9.1.
Je weet dat er inmiddels de "Bomenstructuur" in STW worden gebruikt, en daar zijn de mogelijkheden verder uitgebreid. Dat is ook wat ik bedoelde met mijn uitspraak "De nieuwe STW structuur werkt iets anders dan bij de oude STW structuur."

Daarnaast geef je aan dat we niet allemaal een baan hebben waarbij een trajekt van 20 meter en opgedeeld is in aantal blokken. Nee, dat is ook niet de bedoeling, maar een kleine baan kan ook heel goed bijv. 3 blokken waarbij je de combinatie seinen kunt gebruiken.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Schakelen van voorsignalen
« Antwort #19 am: 03. Dezember 2009, 10:46:11 »
Hallo Jan en Kees,

Zitat
In de bijgaande screenshot heb ik wel een voorbeeld van hoe de structuur en de ordelijke wijze van schakeling uitziet.
. Duidelijk heb ik wat aan en ik zie duidelijk dat het voorsein in zijn geheel door de STW wordt bestuurd.

Zitat
Tevens nummer ik de seinen met de teksten die daar bijhoren in de wijze van schakeling. Deze schakeling is het voorbeeld uit de Miba blad Signale 4
Ik heb dat boek en zal dat er een even bij halen want ook de goede nummering heb ik nog niet doorgevoerd op de baan.

De tekst van Dirk over het niet meer hebben van het voorsein in de rijweg was mij niet opgevallen en dat ga ik in de komende dagen eens proberen.

Ik heb nu het "prüfe contact" verlegt en dan komen de Hoofdseinen mooi op groen. Ik moet dit nog verder bestuderen hoe dat gaat bij meerdere blokken en zijvertakkingen. Ook het idee van Jan heb ik uitgewerkt (groen in de rijweg opnemen) maar dat moet ik eerst eens op mijn baan bekijken of dat wel goed is want in Duitland staan de hoofd seinen naar mijn idee altijd op rood als er geen trien bewegingen zijn (op de vrije baan) zijn. Misschien kan Stefan daar wat over vertellen als hij dit leest.
 
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: Schakelen van voorsignalen
« Antwort #20 am: 03. Dezember 2009, 11:11:18 »

Ik heb nu het "prüfe contact" verlegt en dan komen de Hoofdseinen mooi op groen. Ik moet dit nog verder bestuderen hoe dat gaat bij meerdere blokken en zijvertakkingen. Ook het idee van Jan heb ik uitgewerkt (groen in de rijweg opnemen) maar dat moet ik eerst eens op mijn baan bekijken of dat wel goed is want in Duitland staan de hoofd seinen naar mijn idee altijd op rood als er geen trien bewegingen zijn (op de vrije baan) zijn. Misschien kan Stefan daar wat over vertellen als hij dit leest.
 
Citaat uit de vorige Bijdrage: Vermoedelijk heb je bij "Grund einstellung" de seinen (R2/R103) op rood staan (kan ook andersom zijn)



Hallo Bob en Kees,

Ik heb eerder aangegeven "kan ook andersom zijn".

Als je de "Grund einstellung" op rood hebt staan, en je hebt een FS aangemaakt waarbij de schakeling op groen staat.
Dan zie je in het Gleisbild als spoorbaan dat alles op rood staat.
Activeer je de FS met bijv de ID-nummer, dan schakelen de seinen op groen, dat laatste heb je in feitelijk een opdracht gegeven. STW ziet dus niet in welke van de twee schakel instelling moet overnemen.

Hiermee kun je prioriteit of voorrang geven uit 1 van die twee schakel standen.
Neem de schakel toestand van de "Grund einstellung" of de schakel toestand van de FS.
Dat maakt even een verschil, en van daaruit heb ik ook met de STW deze vorm van structurele en ordelijkheid die maakt het overzicht wat makkelijker. Met deze vorm kun je altijd goed zien in welke blokken die voorseinen staan en je kunt altijd tussentijds binnen de STW regels veranderingen aanbrengen, bijv een wisselstand omzetten of een wegovergang laten werken e.d.

Het is eigenlijk heel simpel en overzichtelijk en je weet meteen over welke blok je hebt.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert

jlt

  • Gast
Re: Schakelen van voorsignalen
« Antwort #21 am: 03. Dezember 2009, 16:08:41 »
Beste Kees en Bob,

Ik heb nog even verder opgezocht en Peter Ploch heeft in Excel een prachtig voorbeeld weergegeven, omtrent "Prüfe Kontakt". Zoals Peter Ploch het ook heeft weergegeven, dit is een algemene term.

Zie link onder en ga naar tabblad "Streckenaufteilung" (uitgenomen uit Peter Ploch sammlung liste).
Dan zien jullie ook de herkenbare RMK verdeling en de definities.

Met Dank aan Peter Ploch.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.