Autor Thema: Tams-MC drivers voor Windows 7 64 bit  (Gelesen 7811 mal)

Offline Bram

• Senior-Mitglied
Tams-MC drivers voor Windows 7 64 bit
« am: 07. August 2010, 15:01:47 »
Hallo allemaal,

Is er ook iemand die met de Tams-MC (versie 1.4.5m of 1.4.5o) en Windows 7 Home Premium rijdt. En zo ja welke driver voor de Tams-MC gebruik je dan. Ik krijg het bij mij niet voor elkaar, heb de driver "USB-Driver-Win7.zip" gedownload van de Tams site, vervolgens geïnstalleerd, maar het werkt niet.
Heb alles al een paar keer verwijder (ook uit het register) en weer opnieuw geïnstalleerd.
Als ik WDP opstart krijg ik steeds de volgende melding:

Klik je dan weer op "Ok" dan wordt weer geprobeerd om de Tams te initialiseren maar dan krijg je weer dezelfde melding, ik moet dan eerst de usb-kabel uit de Tams of Pc trekken en dan pas kan ik Wdp weer afsluiten.
Soms. als ik het berichtje krijg en ik wacht zo'n 20 minuten dan is het bericht weg en werkt het wel, alleen als ik dan een lok uit de locdatabank wil slepen of een lok wil bedienen, moet ik eerst met de rechtermuisknop klikken (maakt niet uit waar in het scherm) en dan pas kan ik de loc verslepen c.q. bedienen. Verder werkt de muis wel goed in Wdp.

Start ik Wdp zonder de Tams te laden op, dan werkt alles (HSI-88-Usb en het CS2) wel goed. Dus het ligt duidelijk aan de drivers voor de Tams.

Hopelijk heeft iemand een oplossing.

Met vriendelijke groeten,
Bram
---------------------------------------------------
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits

jlt

• Gast
Re: Tams-MC drivers voor Windows 7 64 bit
« Antwort #1 am: 07. August 2010, 16:02:52 »
Hallo Bram,

Ik probeer iedergeval even met je mee te denken, wat er eventueel aan de hand zouden kunnen zijn.
Ik heb de berichten op het Duitse forum gezien en Karlheinz en Peter noemen bij hun analyse dat er sprake van kunnen zijn, dat er een kabel variant of een converter probleem zouden kunnen zijn.

Dus ik ga even mee analyseren.
Je hebt als ik het goed heb ook de CS2 aan je PC zitten. Zitten die aansluiting van de CS2 op dezelfde interface kaart aangesloten?.

Een ander fenomeen kan zijn. dat je eventueel niet de correcte kabel tussen Tams en de interface kaart hebt. Peter Ploch heeft een converter omdat hij geen interface heeft.

Ik denk dat je even moet nagaan of je de juiste data kabel hebt. (omdat ik niet weet welke kabel wel de juiste is, denk ik dat je bij Tams handleiding of Tams zelf even naar informeren)
Je gebruikt een USB aansluiting, en als je van USB naar seriele aansluiting ga, dan moet Win7 dat direct herkennen.
Probeer wat meer informatie te achterhalen.

Daarnaast probeer ik even via een ander kanaal wat informatie in te winnen.

Jan Leendert

Offline Bram

• Senior-Mitglied
« Antwort #2 am: 07. August 2010, 19:04:34 »
Hallo Jan,

Zitat
Dus ik ga even mee analyseren.
Je hebt als ik het goed heb ook de CS2 aan je PC zitten. Zitten die aansluiting van de CS2 op dezelfde interface kaart aangesloten?.

Het CS2 zit verbonden via een netwerkkabel en de Tams via een USB aansluiting

Zitat
Daarnaast probeer ik even via een ander kanaal wat informatie in te winnen.

Bedankt alvast voor de moeite
Bram
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits

Offline Bram

• Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 07. August 2010, 19:21:59 »
Hoi Rob,

Zitat
Windows 7 gaat heel anders om met drivers dan XP of Vista. Windows 7 werkt niet met flutsoftware/drivers en eist in ieder geval goede door Windows "gecertificeerde" drivers.  In het ergste geval (zoals nu blijkt bij Tams) werkt de driver niet of niet goed (Windows heeft misschien de driver niet gecertificeerd) en moet je een seriële kabel gebruiken, dus met aan beide zijden een seriële interface (stekker).

Je zegt dat Windows 7 alleen met gecertificeerde drivers kan werken, als dat zo is hoe kan het dan dat de drivers van de HSI-88-USB (die niet gecertificeerd zijn) wel werken,

en dat de drivers van Tams (die wel gecertificeerd zijn) niet werken.

Ik ga eerst maar eens uitzoeken waarom een USB kabel nu niet werkt en een seriële kabel eventueel wel

Bram

jlt

• Gast
« Antwort #4 am: 07. August 2010, 20:18:57 »

Hallo Bram,

Oke, en kun je mij de type USB kabel die je gebruikt opgeven (voor zover je kunt achterhalen)

Jan Leendert

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
« Antwort #5 am: 07. August 2010, 20:42:29 »
Hallo Bram,

Ik ga eerst maar eens uitzoeken waarom een USB kabel nu niet werkt en een seriële kabel eventueel wel
USB und seriell arbeiten mit zwei verschiedenen Protokollen, das ist schon mal ein Unterschied. Dann ist ja auch die Hardware (der Stecker) ganz anders. Je nachdem, was Windows an Zugriffen auf die Hardware erlaubt oder nicht, kann das große Unterschiede in der Programmierung des Treibers ausmachen.
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

Offline Bram

• Senior-Mitglied
« Antwort #6 am: 08. August 2010, 09:11:53 »
Hallo Jan,

Oke, en kun je mij de type USB kabel die je gebruikt opgeven (voor zover je kunt achterhalen)

De Usb kabel werd bij de Tams geleverd en er staat verder niets op, dus wat voor een type kabel het is kan ik je niet zeggen.

Bram

Offline Bram

• Senior-Mitglied
« Antwort #7 am: 08. August 2010, 09:15:27 »
Hallo Stefan,

Hallo Bram,

USB und seriell arbeiten mit zwei verschiedenen Protokollen, das ist schon mal ein Unterschied. Dann ist ja auch die Hardware (der Stecker) ganz anders. Je nachdem, was Windows an Zugriffen auf die Hardware erlaubt oder nicht, kann das große Unterschiede in der Programmierung des Treibers ausmachen.

Kan man das zugriffen auf die hardware auch einstellen ??
Bram

jlt

• Gast
« Antwort #8 am: 08. August 2010, 10:07:38 »
Hallo Bram,

Dan ga ik er vanuit, dat het om een standaard USB kabel gaat, en geen Hi-Speed USB kabel.

Wat Stefan naar voren haalt is juist.
Heb je eventueel gekeken naar de eigenschappen van 64 bit naar 32 bit.
Het komt weleens voor dat Win7 als standaard op 64 bit staat.
De meeste apparaten zijn nog niet op 64 bit aangepast en het zo kunnen zijn dat de Tams een 32 bit apparaat is. (even controleren of dat zo is). Kijk even of die bit waarde op 64 bit staat, zoja, dan veranderen in 32 bit en opnieuw opstarten, en kijken wat er gebeurd.

Ondertussen ben ik in contact gekomen met een Win7 expert en a.s dinsdag ga ik daarover navragen.
Je hoort iedergeval van mij of de verdere informatie van belang kunnen zijn. ;D

Jan Leendert

jlt

• Gast
« Antwort #9 am: 08. August 2010, 13:52:46 »

Overigens is het zo dat 32 of 64 slaat op de wijze waarop het besturingssysteem met de apparaten omgaat. Je kan (zolang je geen expert bent en de broncode kan lezen) alleen aan de naam cq beschrijving van et driverpakket ontdekken of het 32 of 64 is. Maar dat terzijde.

Sorry Rob, daar moet ik even een correctie toevoegen.

Die Bit waarden hebben met betrekking tot het grafische bewerking, de zogenaamde Vektoren bewerking. Het heeft niets van broncode van doen met de besturingssysteem. Sorry, leuk geprobeerd, maar dat gaat niet.

Daarnaast is het omzetten van 64 naar 32 bit een fluitje van een cent.

Om te veranderen, gaat het als volg: Ga met de muis onwilligkeurig op het scherm, en klik met de rechtermuis. Dan verschijnt een menu en klik op Grafische eigenschappen ..... . Vervolgens op Grafische Eigenschappen aanklikken en daarna op scherm instelling. Bovenaan zie je de Bit waarden. Wanneer een systeem via interface wordt aangesproken die met een 32 Bit conversie bewerkt, dan accepteerd de interface de protocol. Wanneer Win7 standaard 64 Bit opstaat en de Tams 32 Bit dan is het mogelijk dat de interface conflicten geeft.
Ik zeg nogmaals expliciet, het kan deze vorm van conflicten geven. Natuurlijk kunnen er ook andere achtergronden zijn die conflicten geven, maar ik geef de voorkeur voor stapsgewijze diagnose om uiteindelijke te zoeken naar de oorzaak. Dus in mijn geval mee analyseren.

Daarnaast noem je de "Administator", als men een installatie programma installeerd, dan geeft, of de leverancier of Win7 een melding dat je moet activeren via Adminitrator. Anders niet, namelijk dat Win7 in vele gevallen automatisch doet..

Jan Leendert

Offline Bram

• Senior-Mitglied
« Antwort #10 am: 08. August 2010, 14:11:07 »
Hallo Jan,

Heb je eventueel gekeken naar de eigenschappen van 64 bit naar 32 bit.
Het komt weleens voor dat Win7 als standaard op 64 bit staat.
De meeste apparaten zijn nog niet op 64 bit aangepast en het zo kunnen zijn dat de Tams een 32 bit apparaat is. (even controleren of dat zo is). Kijk even of die bit waarde op 64 bit staat, zoja, dan veranderen in 32 bit en opnieuw opstarten, en kijken wat er gebeurd.

Als je Win 7 64 bit hebt geïnstalleerd kan je niet overschakelen naar 32 bit. Of je installeert een 64 bits besturingssysteem of een 32 bits besturingssysteem.
Ook je programma's (software) moeten dan 64 of 32 bits zijn. Heb je een apparaat die voor een 32 bits besturingssysteem is bedoeld (en dat zijn de meesten) dan moet je een driver voor een 64 bits besturingssysteem voor dat apparaat installeren. Deze drivers kun je dan meestal wel van de site van de fabrikant downloaden.
Dit heb ik dus ook gedaan voor de drivers voor de Tams, echter nu blijkt dus dat de drivers voor het 64 bits besturingssysteem van Windows 7, nog niet helemaal goed werken. (dit dus volgens de heer Batterman).

Bram

Offline Bram

• Senior-Mitglied
« Antwort #11 am: 08. August 2010, 14:29:59 »

Overigens is het zo dat 32 of 64 slaat op de wijze waarop het besturingssysteem met de apparaten omgaat. Je kan (zolang je geen expert bent en de broncode kan lezen) alleen aan de naam cq beschrijving van et driverpakket ontdekken of het 32 of 64 is. Maar dat terzijde.

Daarnaast is het omzetten van 64 naar 32 bit een fluitje van een cent.

Om te veranderen, gaat het als volg: Ga met de muis onwilligkeurig op het scherm, en klik met de rechtermuis. Dan verschijnt een menu en klik op Grafische eigenschappen ..... . Vervolgens op Grafische Eigenschappen aanklikken en daarna op scherm instelling. Bovenaan zie je de Bit waarden. Wanneer een systeem via interface wordt aangesproken die met een 32 Bit conversie bewerkt, dan accepteerd de interface de protocol. Wanneer Win7 standaard 64 Bit opstaat en de Tams 32 Bit dan is het mogelijk dat de interface conflicten geeft.
Ik zeg nogmaals expliciet, het kan deze vorm van conflicten geven. Natuurlijk kunnen er ook andere achtergronden zijn die conflicten geven, maar ik geef de voorkeur voor stapsgewijze diagnose om uiteindelijke te zoeken naar de oorzaak. Dus in mijn geval mee analyseren.

Jan, ten eerste als ik klik met de rechtermuisknop op het scherm dan krijg ik geen optie "Grafische eigenschappen" in het menu te zien.
Je kan wel de compatibiliteitsinstellingen van software veranderen, zie onderstaande uit de helpfile van Windows

"De meeste programma's die voor Windows Vista zijn geschreven, werken ook in deze versie van Windows, maar sommige oudere programma's worden mogelijk gebrekkig of helemaal niet uitgevoerd. Als een programma dat voor een eerdere Windows-versie is geschreven, niet correct wordt uitgevoerd, kunt u proberen de compatibiliteitsinstellingen voor het programma te wijzigen. U kunt de instellingen handmatig wijzigen of hiervoor de probleemoplosser Programmacompatibiliteit gebruiken."

Dit geldt dus niet voor hardware

Bram

jlt

• Gast
« Antwort #12 am: 08. August 2010, 15:06:03 »
Hallo Bram,

Daar komen we verder. ;)

Dus, die compatibiliteitsinstellingen blijk dus van belang te zijn. Heb je die dan ook uitgeprobeerd?.

Daarnaast als jij geen grafisch instelling op jouw Win7 hebt. Dan zit er een verschil tussen jouw en mijn Win7 programmatuur.
Maar evengoed, ik zie dus dat het te maken heeft met jouw geinstalleerde communicatie programma en de Win7 compatibiliteitsinstellingen.

Om even mijn situatie te beschrijven.
Ook een communicatie programma geinstalleerd voor mijn RH interface systeem.
Dat gaat super en vlot, op 32 Bit conversie. Stel ik die op 64 Bit, dan wordt de communicatie afgebroken.
Ik zal jouw probleem a.s dinsdag voorleggen, en dan hoor je het van mij.

Rob,

Het gaat hier niet om wie er gelijk heeft. Het gaat hier om ondersteunende advisering en je bent altijd welkom, om ook ander mee te helpen, maar dan graag gestructueerd, en niet van de ene stekker naar de andere kontaktdoos in te steken, en maar kijken of dat werkt. Alstublieft, hou het leuk en gezellig. ;)
Ik heb heel veel zon in mijn leven, en die wil ik graag zo houden. :D

Jan Leendert

jlt

• Gast
« Antwort #13 am: 08. August 2010, 15:34:50 »
Rob,

Wil je de gelijkheid van de wereld hebben!
Bij deze dan.

Maar daarnaast bevalt mij jouw communicatie niet, accepteren zal ik doen, maar ik respecteer dat niet.

Ik ben met Bram aan het communiceren, en met hem kan ik uitstekend op golflengte "praten". Ook van mijn zijde kan ik wat naast zitten, maar daar staat tegenover dat Bram op een uitstekende manier "tegengas" geeft die mij aan het denken zet. Dat is een veel prettige manier van communicatie. Gewoon als mens elkaars informatie uitwisselen. Dat heet open vraagstelling. En ik heb mij aangeboden hem te helpen. Begrijp je dat.!

Overigens heb je weer je trucjes laten zien, door gauw een bericht te plaatsen en weer gauw weg stuffen.

Hier heb je een citaat geplaatst:

"Hoi Bram, ik krijg dit te zien bij het rechtsklikken in mijn Windows 7 64 bits.
Maar hij heeft een Windows 7 waarin je kunt wisselen tussen 32 en 64 bits en dat ziet er natuurlijk bij het rechtsklikken heel anders uit dan bij ons. :D ;D :D ;D :D ;D"

En inderdaad heb ik waarschijnlijk een ander Win7 dan bij jullie. Mag het even.
In de computer wereld is niet alles even feilloos.

Hou het a.u.b leuk.

Jan Leendert.

jlt

• Gast
« Antwort #14 am: 08. August 2010, 16:18:34 »
Rob,

Ga nou niet weer zitten naapen (over mijn zonnetje) en op een oorlogzuchtige wijze je gelijkheid te halen (Je zit veel teveel op je eigen "ik" te focussen).

Daar heeft Bram er niets aan. :(
Tevens kan je wel gelijk in hebben, maar daarmee heb je Bram nog niet mee geholpen.
Hij zit nog steeds met hetzelfde probleem. Dus mijn aanwijzing geeft toch aan in die richting van de Bit waarden.

Heb jij dan een goeie oplossing voor hem.?

Jan Leendert