Autor Thema: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen  (Gelesen 25082 mal)

Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #45 am: 20. September 2010, 22:12:29 »

De verschillende ervaringen omtrent RMK is het volgende waargenomen:

- RMK is aangesloten, maar het de rijweg blijft op rood, zonder lok. Hierin wordt de meeste oorzaak gezocht naar lekstroom
 

Hi Jan Leendert

Ik heb nog WDP pro X3. Is die vertrager dan nog hier niet geïmplementeerd?

Wat doet die vertrager dan?

En heeft dat eigenlijk wel betrekking op mijn systeem.

Zojuist is er weer een rijweg niet vrij gemeld.

Mijn eerste trein die ik net laat rijden rijdt door twee stopsecties. en meld en weg niet vrij.

Hierna nog een keer de treijn laten rijden en rijdt als een zonnetje

Het is om gek van te worden.

Ik wacht natuurlijk nog wel even voor ik ga investeren in WDP

Groet

Jos
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

jlt

  • Gast
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #46 am: 20. September 2010, 22:21:09 »
Hallo Jos,

Ik begrijp je frustaties.
Het is ook niet leuk als je op deze manier moet aanzien dat er geen gecontroleerde structuur inzit.

In Pro X versie zit geen RMK vertrager, is alleen in WDP 2009 PE versie.
Maar ik wil je niet overhoop maken, ga eerst onderzoeken naar de oorzaak van de slechte RMK werking.
Ik weet het, het is niet leuk, maar ....... enigsinds is er hoop.

Daarnaast zou ik je wel willen aanraden om contact blijven houden met de Importeur, gezien je contacten met hun.

met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra
« Letzte Änderung: 20. September 2010, 22:23:19 von Jan leendert »

Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #47 am: 20. September 2010, 22:28:56 »

Ik begrijp je frustaties.
Het is ook niet leuk als je op deze manier moet aanzien dat er geen gecontroleerde structuur inzit.

Daarnaast zou ik je wel willen aanraden om contact blijven houden met de Importeur, gezien je contacten met hun.


Nou ik heb gisteren ernstig overwogen zoiets te maken als de stopstellen warter. Een noodstop bij het passeren van een rood sein is geheel conform de werkelijkheid. Een trein die in werkelijkheid en rood sein passeert kom met een nood remming tot stilstand. Helaas zijn is de ruimte achter de seinen niet altijd lang genoeg om de trein te laten stoppen voor de kruising. Hier haalt de betreffende machinist dus meteen het nieuws als er op dat moment een trein in de weg staat of passeert.

Een dergelijke tool in WDP zou niet gek zijn.

Groet

Jos
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

jlt

  • Gast
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #48 am: 20. September 2010, 22:39:19 »
Hallo Jos,

"Een dergelijke tool in WDP zou niet gek zijn."

Als je later met WDP tot een gevorderde gebruiker bent, dan kun je die met "Stellwarter" realiseren.
Door "Wenn"/ "und" en "oder" functie kun je dergelijke manupulaties doen uitvoeren.
Staat ook in 1 van die Artikelen die men toendertijd gebruikte, in de afgelopen weekend die je hebt kunnen lezen. ;)

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra



Offline willebrand

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 104
  • Ort: Drenthe Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #49 am: 20. September 2010, 22:51:18 »

"Een dergelijke tool in WDP zou niet gek zijn."

Als je later met WDP tot een gevorderde gebruiker bent, dan kun je die met "Stellwarter" realiseren.
Door "Wenn"/ "und" en "oder" functie kun je dergelijke manupulaties doen uitvoeren.
Staat ook in 1 van die Artikelen die men toendertijd gebruikte, in de afgelopen weekend die je hebt kunnen lezen. ;)

Jan Leendert

Ik weet hoe ik dat moet doen en daardoor weet ik dat het ook niet zo gemakkelijk is. Wil het zin hebben dan moet je het voor alle blokken doen. 

Verder is het niet eenvoudig en wellicht onmogelijk per individuele trein die noodstop te realiseren. In werkelijkheid  vallen alle seinen op rood. Dit resulteert dan in een ingreep op alle naderende treinen en ook nog ( maar dat is technisch ) afhankelijk van het gebruikte beinvloedingssysteem of de treinen dan meteen tot een snelremming komen bij een afgevallen sein of dat eerst het volgende met punt gepasseerd moet zijn met alle gevolgen van dien.

Met wat geluk ziet de machinist het sein voor zijn neus afvallen en initieert hij zelf een noodremming. Ik hing vroeger nogal eens met m'n hoofd buiten de treinen heb het zelf mogen aanschouwen dat dit werkelijk kan gebeuren.

Eigenlijk zou dit een mooie uitdaging in de programmatuur zijn.



  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #50 am: 20. September 2010, 22:58:47 »
Hallo Jos,

Jij  kunt gewoon gebruik maken van de stellwerkswarter (STW) daarmee kun je inderdaad dat soort dingen oplossen. Er zijn veel meer mensen met IB die problemen hebben en ik kan je vertellen dat het nu ook al begint met nieuwe IB2.
Maar ik zou me toch blijven consentreren op de keten zoals je dat omschrijft.

Wat ik ook eens gedaan heb is gekeken op mijn baan waar in rond kan rijden. Met andere woorden een beperk traject waar een trein rond kan rijden. Ik heb toen van dat traject een ZFA gemaakt en de trein maar rondje laten rijden.
De ZFA bij mij bestond toen uit 5 blokken (dat zijn al gauw z'n 15 RMK's). Het probleem zit ergens in de keten (zoals je goed aangeeft.) Ik heb toen op elke RMK een teller geplaatst in de STW. Na een X tijd moeten al die tellers op de zelfde stand staan (moet je de trein wel stoppen op de juiste plaats). Toen ik dat gecontroleerd heb heb ik de trein lang laten rijden tot de storing weer voor deed. Als de tellers dan allemaal het zelfde zijn afhankelijk van waar de trein gestopt is dan weet je dat het niets met de RMK's als zodanig te maken heeft. Je kunt het zelfs zo maken dat de STW constateerd dat een bepaalde RMK niet is gezien als de volgende wel wordt gezien.

Als je alle RMKs zie en de zaak gaat toch op tild dan weet je dat het probleem niet met je RMK van doen heeft maar dat het een communicatie is die fout gaat of storing op de bekabeling onderling. Mocht dat de constatering zijn dan zou ik een kijken of het mogelijk is de oude en de nieuwe RMKs tescheiden en de nieuwe uit te schaken en dan weer de test uit tevoeren. net zolang tot het weer fout gaat (of niet). daarna kan je het omdraaien allen met de nieuwe RMKs.

Zo kan je diverse dingen doen om het probleem te lokaliseren.

« Letzte Änderung: 21. September 2010, 00:52:36 von Bob Vermeulen »
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #51 am: 20. September 2010, 23:41:08 »
Hallo Jos,

"Eigenlijk zou dit een mooie uitdaging in de programmatuur zijn."

Dat is nu ook de positieve slag die je maakte. ;D
Ik weet dat veel Duitse WDP gebruikers allerlei mogelijkheden omtoveren.
Je lees nu ook Bob zijn bijdrage en hij heeft daar ook diverse trucjes die je met WDP kan realiseren.

Als ik naar mijn baan kijkt, en naar de werking van de RMK, dan werken die RMK storingsvrij. (Ook hierin zit een electronische RMK vertrager.) Dat was mijn hoogste prioriteit, die moeten goed zijn.
Als ik die vergelijk met de test die we afgelopen vrijdag met Jacques hebben uitgevoerd, dan moet ik een onafhankelijke waarneming geven, dat de Uhlenbrock RMK precies hetzelfde doet als met mijn RMK module. (en ook even duur)

Ik gebruik de Stellwarter ook voor blokken indeling waarbij gebruik wordt gemaakt in combinatie van voorseinen en hoofdseinen. Hierin moet elke RMK goed kunnen functioneren. In elke blok zit een beveiliging die ervoor zorgt dat altijd 1 blok vrij houdt voor de achterkomende trein. Mocht er zich de situatie voordoen dat de trein op e.e.a. manier doorschiet of niet voorkomen als zijnde in een rijweg in de ZFA, dan stop die trein met een noodrem. Dat is 1 keer voorgekomen, en daarna rijden de treinen als een trein. :D

met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra
 



Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #52 am: 21. September 2010, 07:57:19 »
Jan,

Wat bedoel je met:
Zitat
Ook hierin zit een electronische RMK vertrager.)

Dit fenomeen is mij onbekent is dat specifiek voor de Rauterhaus elektronica en wat doet het voor werking? ;)
Ook is het mij onbekent in de WDP software om dat je eerder sprak dat het in WDP2009 zou zitten  :(
« Letzte Änderung: 21. September 2010, 07:59:36 von Bob Vermeulen »
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #53 am: 21. September 2010, 08:20:11 »
Jan,

Wat bedoel je met:
Zitat
Ook hierin zit een electronische RMK vertrager.)

Dit fenomeen is mij onbekent is dat specifiek voor de Rauterhaus elektronica en wat doet het voor werking? ;)
Ook is het mij onbekent in de WDP software om dat je eerder sprak dat het in WDP2009 zou zitten  :(

Hallo Bob,

Ja, dat is een specifiek Rautenhaus electronica gecombineerd met de PC_Zentrale software. Dat is de nieuwe generatie RMX systeem. Je kunt met deze RMX via de genoemde software de vertrager in de bezetmelder module(s) programmeren. Door aan te klikken of je wel of niet wil gaan programmeren. Die vertrager geeft ongeveer 1 a 2 seconden de tijd. Je kunt dus ieder bezetmelder naar keuze opgeven of je wel of niet wil gaan toepassen.

In WDP (alleen in versie WDP 2009 PE) zit ook de vertrager.
Ga naar Gleisbild-Editor en klik op de RMK menu (waar je normaal de ruckmeldung kunt opgeven en intekenen). In dat RMK menu zie onderaan de vertrager die je kunt opgeven hoeveel milliseconden (msec) je wilt gaan invoeren.
In mijn hulpprogramma artikel staat het ook in, zie hoofdstuk correctie getallen. Zie foto 69a en 69b. ;)

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra
« Letzte Änderung: 21. September 2010, 08:36:50 von Jan leendert »

Offline prins_rob

  • Mitglied
  • Beiträge: 25
  • Ort: 't Veld Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #54 am: 21. September 2010, 09:24:26 »
Hallo Rob,

Ik moet mij even een beschamende excuus aanbieden.


Jaan Leendert,
excuus aanbieden als je, vrijwillig, iemand probeert te helpen hoeft natuurlijk niet!! Ik ga de update (hopelijk) vanavond installeren en dan verder kijken. Mocht dat niet helpen, dan zou het inderdaad wel mooi zijn om mijn spullen eens aan de testbaan te hangen.
Het kan trouwens de komende tijd wel wat langer duren voordat ik weer antwoord, want ik ben de komende tijd erg druk met m'n werk  :-\
Rob
IB-Com centrale met WDP2009 small op Vista Home Premium laptop. Uhlenbrock en ESU decoders in vooral ROCO en Fleischmann locs. RMK's van Uhlenbrock (LocoNet), wisseldecoders van ESU

jlt

  • Gast
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #55 am: 21. September 2010, 12:05:03 »
Hallo Rob,

Ik moet mij even een beschamende excuus aanbieden.


Jaan Leendert,
excuus aanbieden als je, vrijwillig, iemand probeert te helpen hoeft natuurlijk niet!! Ik ga de update (hopelijk) vanavond installeren en dan verder kijken. Mocht dat niet helpen, dan zou het inderdaad wel mooi zijn om mijn spullen eens aan de testbaan te hangen.
Het kan trouwens de komende tijd wel wat langer duren voordat ik weer antwoord, want ik ben de komende tijd erg druk met m'n werk  :-\
Rob

Hallo Rob,

Mijn hartelijk dank voor je nette antwoord. ;)

Probeer iedergeval de Update te installeren en mocht er toch enigsinds problemen opleveren, dan kunnen we afspreken voor een test onderzoek.

Ik heb inmiddels contact gehad met Jacques, en hij is ook bereidt daaraan mee te werken, zodat wij twee IB-Com systemen hebben om te vergelijken en te testen. Kijk maar wanneer je daarvoor de tijd hebt, en dan stemmen wij gezamelijk af voor een afspraak.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #56 am: 21. September 2010, 14:46:27 »
Hallo allemaal,

Is het niet slimmer om "goede spullen" aan de baan van Rob te hangen. ;)
Daardoor sluitje uit dat het probleem in de "nieuwe IB" zit, het probleem zit toch Rob zijn baan.

Het omgekeerde geeft geen uitsluitsel (denk ik) :(  
« Letzte Änderung: 21. September 2010, 16:08:45 von Bob Vermeulen »
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #57 am: 21. September 2010, 20:00:23 »
Hallo allemaal,

Is het niet slimmer om "goede spullen" aan de baan van Rob te hangen. ;)
Daardoor sluitje uit dat het probleem in de "nieuwe IB" zit, het probleem zit toch Rob zijn baan.

Het omgekeerde geeft geen uitsluitsel (denk ik) :(  

Hallo Bob,

Eigenlijk ja en nee. ;)

Het doel van deze test is, om zeker van te zijn dat de IB-Com en de bijbehorende bezetmelder goed moeten werken zoals het hoort te zijn. Dus duidelijk gefocust op de werking van dat apparaat.

Ten eerste weten wij dat de bezetmelder en de IB-Com van Jacques goed werkt op zijn testbaantje.

Ten tweede kunnen we de bezetmelder van Rob op de "goede " aangesloten testbaantje van Jacques aansluiten en testen. Als het blijkt dat de bezetmelder van Rob op de IB-Com systeem van Jacques werkt. Dan gaan we over op de volgende test. De IB-Com van Rob inzetten met zijn bezetmelder en dan testen.

Ten derde, als het blijkt dat de bezetmelder van Rob of de IB-Com systeem gebreken vertoont, dan weten we iedergeval dat de bezetmelder c.q IB-Com van Rob niet correct werkt.

Mocht het uit de test blijken dat alles goed werkt, dan kan Rob met zijn goedwerkende systeem op zijn baan uit testen. Als het daar niet naar behoren werkt, dan kan Rob zoeken naar de foutjes op zijn baan. dan is de locatie van de gebreken dus daar. (Jij bedoelde dus met alles daar uit te testen.) :D

Zo dacht ik het onderzoekplan uit te voeren. ;)

Of heb jij een ander suggestie? ;)

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra

 

Offline prins_rob

  • Mitglied
  • Beiträge: 25
  • Ort: 't Veld Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #58 am: 22. September 2010, 12:48:35 »
Hallo Jan Leendert,  Bob,
gisteravond de WDP update geïnstalleerd en even dacht ik dat het probleem inderdaad opgelost was! Een heel kwartier lang reed alles feilloos!! Echter: na dit kwartiertje werd de eerst (stop-) RMK gemist!, met de hand gecorrigeerd en weer door laten rijden. Na 10 minuten opnieuw RMK gemist, daarna steeds vaker RMK’s missen, eigenlijk weer zo als t eerder ook ging.
Goeie nieuws is dat de “laufzeitfehler”  wel weg lijkt te blijven, gisteravond niet gezien.
Ik ga vanavond kijken of eerst wegblijven van fouten en daarna steeds vaker, of dat steeds zo gaat of dat dit toeval was. Als dit weer zo gebeurt, zou ’t richting elektronica kunnen wijzen: elektronica wordt warm en gaat zich anders (fout) gedragen.
 
Voor ’t testen aan Jacques zijn baan ’t volgende: ik ben degene met het probleem, dus ik vindt het logisch dat ik de moeite neem om naar iemand toe te gaan, ik ben blij dat ik komen mag en dat iemand me helpen wil! (ik weet niet waar Jaques woont, maar ’t  zal wel niet in Noord Holland zijn ?!)  Maar ik ga eerst nog wel even verder zoeken.

Overigens, de andere update waar Stefan ‘t over had is voor IB Util programma, niet voor de IB-com zelf (die had ik wel al geïnstalleerd), voor de IB-com heb ik nog geen update gevonden.
Rob
IB-Com centrale met WDP2009 small op Vista Home Premium laptop. Uhlenbrock en ESU decoders in vooral ROCO en Fleischmann locs. RMK's van Uhlenbrock (LocoNet), wisseldecoders van ESU

jlt

  • Gast
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #59 am: 22. September 2010, 13:04:24 »
Hallo Rob,

Zo, nu heb je dus geen Laufzeitfehler melding meer.

Nu de volgende stap, de gemiste RMK fenomeen.
Probeer nog even verder te testen, en wellicht heb je misschien een multimeter.
Kijk of de spanning op de rail constant is, zonder een trein en/of een wagon die als stroomverbruikers is.
Laat de IB-Com aanstaan en meet dan continue de spanning op de rails.
Kijk dan na een kwartier wat er dan gebeurt.

Wat betreft de bezoeken, dat kunnen we onderling afspreken, hoe het beste uitkomt. ;)

Succes.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra