Autor Thema: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen  (Gelesen 25019 mal)

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #60 am: 22. September 2010, 13:46:03 »
Hallo allen,

Ik probeer niet jullie van een samen komst af te houden maar ik probeer logische na te denken (wil niet zeggen dat dat niet door iedereen gebeurd). Ik heb in een vorig verhaal aan gegeven hoe je e.e.a. met zekerheid kan testen ten aanzien van de RMKs. Tot op heden weten we eigen lijk alleen dat het niet werkt maar een duidelijk duur test is niet gedaan en dan lijkt het mij dat je blijf gissen. Heb daar echter geen reacties meer op gezien.

Het probleem is op de baan van Rob en iedereen weet dat de combinatie van electronica zoals hij die heeft werkt ( dat is toch niet het probleem). Dat hoeft dus niet bevestigd te worden op een andere demo baan. Dat zou het zelfde zijn als wanneer mijn stofzuiger defect is en de reparateur gaat terug naar de winkel en kijkt of een ander stofzuiger met het zefde systeem wel werkt  ;). Een test van de apperatuur heeft alleen dan zin als Rob ook zijn apperatuur mee neemt en dan nog heb je de bedrading en de RMK's niet waar door je (indien het zou werken) tot de conclusie kom en nu?

Zitat
Als dit weer zo gebeurt, zou ’t richting elektronica kunnen wijzen: elektronica wordt warm en gaat zich anders (fout) gedragen.
We weten dat het de electronica (lees hardware) is. Naar mijn stelligste overtuiging is WDP uitgesloten van dit probleem. Het kan ook zijn dat de storing uit de bekabeling komt.

Zitat
Goeie nieuws is dat de “laufzeitfehler”  wel weg lijkt te blijven, gisteravond niet gezien.
:D

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline prins_rob

• Mitglied
« Antwort #61 am: 22. September 2010, 17:38:59 »
Hallo Bob,
door één voor één al mijn componenten aan Jacques zijn baan te hangen, kunnen we denk ik weldegelijk een helder beeld krijgen waar 't bij mij mis gaat: IB-com wisselen, RMK wisselen en eventueel PC wisselen (niet tegelijk natuurlijk), dan moet 't raar lopen willen we niet iets meer weten. Zelfs als met al mijn componenten Jacques zijn baan goed blijft draaien, kunnen we daaruit conclusies trekken (mijn bedrading is de oorzaak of toch WDP, mijn baan layout is uiteindelijk anders dan die van Jaques)
Maar , zoals gezegd ik ga eerst zelf nog even verder zoeken voordat we dit allemaal aan de hand gaan halen  ;)
Mvrgr,
Rob
IB-Com centrale met WDP2009 small op Vista Home Premium laptop. Uhlenbrock en ESU decoders in vooral ROCO en Fleischmann locs. RMK's van Uhlenbrock (LocoNet), wisseldecoders van ESU

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #62 am: 22. September 2010, 19:07:30 »
Rob,

Presies
Zitat
mijn bedrading is de oorzaak of toch WDP, mijn baan layout is uiteindelijk anders dan die van Jaques)
dat is wat ik bedoel. Je kan WDP uit dat lijstje halen. Ben blij dat je verder gaat zoeken op de baan met het probleem. Start met een duur test van je rmk's zoals omschreven en ga daarna dingen uitsluiten een voor een.

Veel succes. ;) :D

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline willebrand

• Senior-Mitglied
« Antwort #63 am: 22. September 2010, 19:52:35 »
Hallo Jan Leendert,  Bob,
gisteravond de WDP update geïnstalleerd en even dacht ik dat het probleem inderdaad opgelost was! Een heel kwartier lang reed alles feilloos!! Echter: na dit kwartiertje werd de eerst (stop-) RMK gemist!, met de hand gecorrigeerd en weer door laten rijden. Na 10 minuten opnieuw RMK gemist, daarna steeds vaker RMK’s missen, eigenlijk weer zo als t eerder ook ging.
Goeie nieuws is dat de “laufzeitfehler”  wel weg lijkt te blijven, gisteravond niet gezien.
Ik ga vanavond kijken of eerst wegblijven van fouten en daarna steeds vaker, of dat steeds zo gaat of dat dit toeval was. Als dit weer zo gebeurt, zou ’t richting elektronica kunnen wijzen: elektronica wordt warm en gaat zich anders (fout) gedragen.

Voor ’t testen aan Jacques zijn baan ’t volgende: ik ben degene met het probleem, dus ik vindt het logisch dat ik de moeite neem om naar iemand toe te gaan, ik ben blij dat ik komen mag en dat iemand me helpen wil! (ik weet niet waar Jaques woont, maar ’t  zal wel niet in Noord Holland zijn ?!)  Maar ik ga eerst nog wel even verder zoeken.

Overigens, de andere update waar Stefan ‘t over had is voor IB Util programma, niet voor de IB-com zelf (die had ik wel al geïnstalleerd), voor de IB-com heb ik nog geen update gevonden.
Rob

Hi Rob exact hetzelfde gebeurt hier.

Ik begin te vermoeden dat het absoluut een hardware probleem is

We moeten alleen nog vaststellen

*Is het de IB

*Is het de terugmelder

Het lijkt me interessant om dit te onderzoeken

Groet
Jos
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline prins_rob

• Mitglied
« Antwort #64 am: 22. September 2010, 21:33:28 »
Hallo allemaal, vanavond weer een uurtje naar m'n baan zitten staren en inderdaad 't zelfde als gisteren, de storingen treden steeds vaker op, naarmate de boel langer aan staat.
Bob, je hebt gelijk dat het erg onwaarschijnlijk is dat dit in de software zit ! (ik heb jaren als storingsmonteur gewerkt en heb geleerd dat je NOOIT een mogelijke storingsbron op voorhand uit mag sluiten, vandaar m'n eigenwijsigheid ....  ;)
Ik ga denk ik mijn probleem nog maar eens aan Hobby Time voorlegen, kijken of zij mij een nieuwe IB-com en/of RMK 63320 willen lenen, zodat ik uit kan proberen waar 't probleem zit (ik vind dat zij als importeur hier best wat voor doen mogen); lukt dat niet dan moeten we maar eens wat afspreken om met Jan Leendert en Jacques aan de gang te gaan (ook wel leuk natuurlijk, leren we elkaar ook nog kennen, dat praat vaak wel makkelijker  :D  )
Jullie horen nog van me. (zoals trouwens al gezegd, dat kan de komende tijd wat langer gaan duren, zit de komende tijd voor m'n werk weer regelmatig in 't buitenland, dus dan duurt 't ff
Gr, Rob
IB-Com centrale met WDP2009 small op Vista Home Premium laptop. Uhlenbrock en ESU decoders in vooral ROCO en Fleischmann locs. RMK's van Uhlenbrock (LocoNet), wisseldecoders van ESU

Offline prins_rob

• Mitglied
« Antwort #65 am: 22. September 2010, 21:41:06 »
Ha !! je gelooft t niet, maar nadat ik vorig stukje had geschreven, keek ik nog even m'n emails na, daar zat een mailtje vanUhlenbrock bij naar aanleiding van m'n klachten, of ik AUB terug wil bellen!! (m'n laatste mailtje ws ook wel erg lelijk   >:   (gaat er toch nog wat gebeuren ?!?! )
Rob

Offline willebrand

• Senior-Mitglied
« Antwort #66 am: 22. September 2010, 21:46:36 »
Ha !! je gelooft t niet, maar nadat ik vorig stukje had geschreven, keek ik nog even m'n emails na, daar zat een mailtje vanUhlenbrock bij naar aanleiding van m'n klachten, of ik AUB terug wil bellen!! (m'n laatste mailtje ws ook wel erg lelijk   >:   (gaat er toch nog wat gebeuren ?!?! )
Rob

Hi Rob

welk nummer mag jij dan bellen?

Ik bel met het algemene service nummer en dat neemt niet op

Groet

Jos
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

jlt

• Gast
« Antwort #67 am: 22. September 2010, 22:02:16 »
Hallo Rob,

Dat begint erop te lijken dat Uhlenbrock begint te reageren.
Ik vind het overigens wel goed, dat er een antwoord mag komen.

Laten we het dan even afwachten wat zij jouw (en hopelijk ook voor Jos natuurlijk) voor een oplossing aandragen.

Daarna zien we dan of dat allemaal werkt. ;)

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #68 am: 22. September 2010, 22:49:24 »
Allen,

Zitat
of ik AUB terug wil bellen!!
  :D
Mooi, hopelijk eind goed al goed

Offline willebrand

• Senior-Mitglied
« Antwort #69 am: 23. September 2010, 21:47:46 »
Rob

Hi Rob

welk nummer mag jij dan bellen?

Ik bel met het algemene service nummer en dat neemt niet op

Groet

Jos

Vandaag nog contact gehad met hobbytime.

Het is erg druk bij Uhlenbrock en daarom antwoorden ze niet.

Ben daar niet echt tevreden over

Groet

Jos
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline prins_rob

• Mitglied
« Antwort #70 am: 24. September 2010, 12:10:19 »
Ik ben op 't ogenblik zelf er druk met m'n werk, ben daardoor vaak niet berijkbaar, maar ik blijf hier wel achteraanzitten (ik heb een uitgebreide mail gestuurd met daarin onze probleem beschrijving, daar heb ik nog geen antwoord op gehad, daar ga ik vanmiddag of anders maandag nog verder achteraan) als ik wat meer weet, horen jullie 't ook meteen
Rob

Offline willebrand

• Senior-Mitglied
« Antwort #71 am: 26. September 2010, 13:14:16 »
ik blijf hier wel achteraanzitten (ik heb een uitgebreide mail gestuurd met daarin onze probleem beschrijving,
Rob

Ik heb het hetzelfde gedaan en ook antwoordt gekregen.

Het antwoordt is niet bevredigend.  Stuur de terugmelder op voor testen.

Mijn mening

Met de terugmelder is niets aan de hand. Wel wellicht met de software van het apparaat of de communicatie tussen IB en Terugmelder

Ik heb nogmaals het probleem tot in detail beschreven

Ben benieuwd naar het antwoordt.

Ook ik zal jullie op de hoogte houden

Met vriendelijke groet
Jos Willebrand
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline willebrand

• Senior-Mitglied
« Antwort #72 am: 28. September 2010, 21:43:34 »
Even een kleine update.

Ik heb antwoord gehad van uhlenbrock Duitsland.

Stuur de terugmelder in voor inspectie.
Begrijpen ze het zelf wel?

Ik heb geschreven dat ik 6 terugmelders nieuwe type naast enkele van het oude type ( zonder problemen ) in een string heb en ze op verschillende adressen 1% random weigert.

Wat willen ze dan met 1 module? Kunnen ze zelf ook een uit hun magazijn nemen en testen.

Ik heb een voorstel gedaan bij ze langs te komen. Dat willen ze niet.

Jos
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline prins_rob

• Mitglied
« Antwort #73 am: 29. September 2010, 16:18:36 »
Hallo allemaal,
even een update over dit onderwerp: gesproken met iemand van de Uhlenbrock reparatie afdeling, vanuit mijn probleembeschrijving heeft hij de indruk dat er iets met de hardware van mijn RMK 63320 module aan de hand is. Verzoek inderdaad: module opsturen (heb ik vandaag gedaan), waarbij hij toegezegd heeft binnen enkele dagen na ontvangst met een reaktie te komen. Ze gaan een simulatie draaien, waarbij de inputs van de 63320  1 voor 1 van buitenaf aangestuurd worden, ze kunnen zien welke boodschappen er via Loconet verstuurd worden en welke de IB-com ontvangen heeft. Als daar verschillen in zitten, weten ze in welke stap de data verloren is gegaan.
@ Jos: als jouw oude 63250 modules wel probleemloos werken, mag je daaruit toch de conclusie trekken dat voor deze modules de communicatie 63250 - loconet - IB - PC goed werkt (anders zouden die modules ook storingen moeten geven?) dan blijft alleen de 63330 over; dat ze die dan willen testen snap ik wel.....? of heb ik je ergens niet goed begrepen? (deze redenatie gaat natuurlijk alleen op als er nooit een storing vanuit een 63250-deel van de baan ontstaan is; ik kan me voorstellen dat dat op een grote baan lastig vast te stellen is....)
Uhlenbrock lijkt op dit moment wel oprecht behulpzaam, ze beamen dat de ondersteuning de afgelopen maanden eigenlijk onacceptabel slecht is geweest; "vervelende samenloop van omstandigheden, we doen erg ons best....."
Afwachten hoe 't verder gaat, hou jullie op de hoogte.
Rob
« Letzte Änderung: 29. September 2010, 16:25:08 von prins_rob »

Offline willebrand

• Senior-Mitglied
« Antwort #74 am: 29. September 2010, 20:30:16 »

@ Jos: als jouw oude 63250 modules wel probleemloos werken, mag je daaruit toch de conclusie trekken dat voor deze modules de communicatie 63250 - loconet - IB - PC goed werkt (anders zouden die modules ook storingen moeten geven?) dan blijft alleen de 63330 over; dat ze die dan willen testen snap ik wel.....? of heb ik je ergens niet goed begrepen?

Hi Rob

Dat begrijp ik wel Rob. Alleen nu moest ik een module uit mijn  baan halen ( gelukkig had ik er nog twee liggen en een daarvan heb ik geplaatst ). Kijk heb je die niet dan moet je er eerst weer een kopen om je spoorbaan compleet te maken.

Ze kunnen toch ook een module uit hun magazijn nemen. Daar komen die van mij ook vandaan. 6 stuks random faillures ligt natuurlijk niet aan een module die ik dan vandaag heb opgestuurd. Ik ben net zo benieuwd wat deze testen zullen opleveren.

Ik had graag nar hen toe gereden met mijn IB en WDP op laptop het probleem laten zien. Deze setup hadden we ook kunnen gebruiken om te testen.

Nu ben je afhankelijk van de door hen gebruikte apparatuur

Overigens de power 4 booster werkend. Dat is werkelijk een super ding. Duurde wel een jaar voordat alle fouten eruit waren. Deze kan ik mooi via WDP aan en uit zetten. Dus mooi te besturen via WDP via een adres van een magneet artikel.

Zitat

deze redenatie gaat natuurlijk alleen op als er nooit een storing vanuit een 63250-deel van de baan ontstaan is; ik kan me voorstellen dat dat op een grote baan lastig vast te stellen is....)

Bij mij kan ik dat goed overzien omdat ik de oude heb gebruikt in het deel met drie schaduw stations. Als het daar fout gaat dan heb  ik echt een probleem.

Daar is zelden iets gebeurd. Hoogstens doordat ik buiten WDP beveiligingen iets heb gedaan. Dit wordt dan vaak meteen afgestraft. Mijn problemen zitten nu juist in het deel van de baan naar het zichtbare deel en de stations in dit deel.

Groet

Jos

« Letzte Änderung: 29. September 2010, 20:49:51 von willebrand »
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP