Autor Thema: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen  (Gelesen 25030 mal)

jlt

• Gast
Re: Spookmeldingen en oncontroleerbare treinbewegingen
« Antwort #75 am: 29. September 2010, 22:12:07 »

Ze kunnen toch ook een module uit hun magazijn nemen. Daar komen die van mij ook vandaan. 6 stuks random faillures ligt natuurlijk niet aan een module die ik dan vandaag heb opgestuurd. Ik ben net zo benieuwd wat deze testen zullen opleveren.

Hallo Jos en Rob,

Jos, er kan ook een andere reden zijn waarom jullie module terug moet worden gestuurd.
Die producten kunnen elders ergens geproduceerd zijn, en kunnen afwijkingen in de massa productie openbaren.
Bij de massa productie kunnen een X percentage van die producten die bij de producent wel goed door komt, maar door de echte kwaliteits testing niet goed gekeurd is. Ik vermoed ook dat Uhlenbrock die kwaliteits testing uitvoert. Als er een X percentage gevonden afwijkingen zijn, dan wordt dat terug gekoppeld bij de producent.

Deze lijn van kwaliteits voorschrift wordt als gebruikelijk genoemd. Immers als een product door de kwaliteits testing moet doorstaan, lopen die kosten aanzienlijk hoog op. 

Een positief punt wat Rob naar voren haalt is dat Uhlenbrock toegeeft, dat er in de afgelopen periode wat nalatigheid heeft gereageerd. Dat vind ik een coulante blijk van eerlijkheid. Nu even vooruit kijken wat er nu komt.  ;)

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra

Offline zolderdorp

• Junior-Mitglied
« Antwort #76 am: 23. Oktober 2010, 17:41:07 »
Hallo Rob,
Ik heb van de zomer de modelspoor hobby na jaren weer opgepakt. Ik rij met Marklin, een Uhlenbrock Basic gkoppeld via USB aan een PC met Koploper. Voor het aansturen van wissels gbruik ik een Uhlenbrock 63410 en voor het terugmelden een 63350 en een 63330. De 63330 is de opvolger van de 63350)
Zowel binnen Koploper maar ook op de UB Basic constateer ik het regelmatig ontbreken van een terugmelding of het blijven hangen van een terugmelding wanneer de locomotief al is vertrokken.
Volgens mij eigenlijk een zelfde symptoon maar nu in combinatie met de UB Basic. Op de UB Basic is het mogelijk om direct de status van de meldpunten te bekijken. Deze komen overeen met de meldingen in Koploper. Een eerste conclusie is dan ook dat het of in de terugmeld modules of in de UB Basic als ontvangermoet zitten.
Iets wat ik nog niet nauwkeurig heb gedaan is bekijken of alleen de 63330 (deze heeft in ieder geval het probleem) en/of ook de 63350 dit probleem vertoond. Zodra ik dit wat nauwkeuriger heb bekeken meld ik me met de bevindingen.
Met vriendelijke groet,
Bram

Offline willebrand

• Senior-Mitglied
« Antwort #77 am: 24. Oktober 2010, 10:55:13 »
Hallo Rob,

De 63330 is de opvolger van de 63350)

Iets wat ik nog niet nauwkeurig heb gedaan is bekijken of alleen de 63330 (deze heeft in ieder geval het probleem) en/of ook de 63350 dit probleem vertoond.

Hallo Bram

Ik kan je melden dat ik ook allebei de melders gebruik. Bij mij werken de melders 63350 perfect. De nieuwe melder geeft de problemen. Ik heb dit uitvoerig getest.

Een deel van de baan is alleen uitgerust met de 63350 terug melders en daar heb ik nooit last van een vergeten terug melding of niet vrij melden van een ingelegde rijweg.

Het duurt alleen even voor je in de gaten hebt dat de spook treinen en ander onheil zijn oorsprong vindt in vergeten terug meldingen in het andere deel van de baan wat is uitgerust met de 63330 RMK's

Inmiddels ligt er weer een terug melder bij Uhlenbrock van mij 63330. Het zou mooi zijn als Uhlenbrock nu eens erkende dat hier een probleem in zit.

Kan soms lang duren bij hen. Ik heb 2 stuks power4 boosters van hen. Mooi dingetje, maar het heeft een jaar geduurd voor dat ze goed functioneerde.

Ik heb het idee dat het spul zonder uitvoerige testen op de markt wordt gezet. Zit jij te wachten op de extra functies die de 63330 heeft t.o.v. de 63350?? Ik niet!!! De 63350 was voor mij voldoende.

Inmiddels zit ik wel met een spoorbaan met een zeer onbetrouwbare besturing

Groet

Jos
« Letzte Änderung: 24. Oktober 2010, 11:01:12 von willebrand »
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline zolderdorp

• Junior-Mitglied
« Antwort #78 am: 24. Oktober 2010, 13:37:54 »
Hallo Jos,
Voor mij is ook de functionaliteit van de 63350 voldoende, gewoon een simpele bezet melder. De extras van de 63330 heb ik niet nodig.

Ik heb het probleem met de 63330 ook op het 3-rail forum gezet. Daar werd ook gemeld dat het probleem zich alleen met de 63330 voordoet.
Ik heb zelf nog niet gekeken of de 63350 bij mij probleemloos werkt. Na alles wat ik in de berichtjes heb gelezen vertrouw ik erop dat die het wel correct doet.

Op het 3-rail forum werd de suggestie gedaan om de massadraad op klem 1 los te maken. Het schijnt dat hij dan correct lijkt te werken. Heb jij een idee wat de functie van de massa verbinding is?

Met vriendelijke groet,
Bram

Offline willebrand

• Senior-Mitglied
« Antwort #79 am: 24. Oktober 2010, 14:21:21 »

Ik heb het probleem met de 63330 ook op het 3-rail forum gezet. Daar werd ook gemeld dat het probleem zich alleen met de 63330 voordoet.

Op het 3-rail forum werd de suggestie gedaan om de massadraad op klem 1 los te maken. Het schijnt dat hij dan correct lijkt te werken. Heb jij een idee wat de functie van de massa verbinding is?

Ja dat was ik zelf die dat geschreven heeft. Vanmorgen nadat ik jou bericht hier gelezen had heb ik nog even op het 3-rail forum gekeken.
Ik weet ook niet waar die massa draad voor is. Ik heb ze nu losgehaald en het lijkt beter te gaan. Ik merk wel dat ik de laatste tijd veel problemen had op slechts enkele stukken RMK's.

Ik test verder laat de resultaten weten.

Groet

Jos
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline prins_rob

• Mitglied
« Antwort #80 am: 28. Oktober 2010, 13:19:00 »
Hallo allemaal, lange tijd me hier niet gemeld, maar er was ook niet veel te melden :-) Mijn 63320 RMK opgestuurd, heeft een tijdje en een paar telefoontjes geduurd, maar er is nu wel naar gekeken. In eerste instantie kon men niets vinden, ik heb daarop nogmaals uitgebreid m'n probleem beschreven en vandaag heb ik een mailtje ontvangen dat er inderdaad toch iets niet goed werkte in m'n RMK, deze is nu gerepareerd en op de terugweg. Zodra ik 'm weer ingebouw en getest heb, meld ik me nog wel weer even met 't resultaat. Ik hoop dat dit nu ook echt opgelost is.
Ik ga trouwens nog iets uitproberen, ik heb ook een S88-N RMK besteld bij Rosoft. (de IB-com kan zowel met S88 als met LocoNet werken.) Als de S88 probleemloos werkt, weet ik in ieder geval zeker dat 't niet tussen de IB-com en de PC fout kan gaan. Wordt vervolgd.

Mvrgr
Rob
IB-Com centrale met WDP2009 small op Vista Home Premium laptop. Uhlenbrock en ESU decoders in vooral ROCO en Fleischmann locs. RMK's van Uhlenbrock (LocoNet), wisseldecoders van ESU

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #81 am: 28. Oktober 2010, 13:32:05 »
Hallo Rob,

Mooi dan komt er toch nog een beetje schot in. :)
Heb inmiddels ook begrepen dat je het probleem echt op je baan moet zoeken, daar de testen bij Jan positief waren ( geen fouten)   ;)
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline willebrand

• Senior-Mitglied
« Antwort #82 am: 04. November 2010, 22:05:19 »
Gisteren avond ontdekte ik dat ik op een andere module nog een oude terug melder had zitten. Die heb ik vanavond geplaatst op een locatie waar ik veel problemen ondervond met gemiste meldingen.

Het gaat dus om Uhlenbrock terug melder 63330 die ik nu gewisseld heb tegen een oude 63350.

Ik heb daar gen enkele gemiste RMK meer gezien en de treinenloop verliep nagenoeg zonder storingen. De storingen die ik gezien heb waren een gevolg van de andere 5 RMK's modules die nog van het nieuwe type zijn.

Het wordt tijd dat Uhlenbrock met een antwoordt en oplossing komt.

Groet
Jos
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

jlt

• Gast
« Antwort #83 am: 05. November 2010, 01:11:53 »
Hallo Jos,

Zo te zien, duurde het toch wel erg lang, als je wat te horen krijgt.

Jan Leendert Stienstra

Offline willebrand

• Senior-Mitglied
« Antwort #84 am: 06. November 2010, 12:10:50 »
Beste

EINDELIJK is mijn  terug melder 63350 terug gekomen en geïnstalleerd. De problemen zijn voorbij en ook ik kan nu zonder problemen WDP besturen in samenwerking met de Intellibox.

Het was duidelijk dat het probleem in de terugmelder moest zitten en niet in mijn spoorbaan.

Vaak is dat wel het eerste wat er gezegd wordt.

Volgens de Nederlandse importeur Hobbytime is er een nieuwe software geplaatst die vervolgens de problemen ondervangt. Ik ga ze dus omwisselen

Het zou eigenlijk wel netjes zijn van Uhlenbrock als er wat beter werd gecommuniceerd met de handel. Zij weten nog niets en zeggen ook geen problemen te hebben gehoord. Hobbytime geeft aan dat ook zij sinds vorige week een melding hebben ontvangen van een klant dat de terugmelder wel eens een melding mist.

Wat ik vreemd vindt is dat deze terugmelder al een half jaar op de markt is en er blijkbaar nog niet veel van verkocht zijn of ergens in een hoek gesmeten zijn. Wie zal het zeggen!!!

Groetjes

Jos
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

jlt

• Gast
« Antwort #85 am: 08. November 2010, 13:52:18 »

EINDELIJK is mijn  terug melder 63350 terug gekomen en geïnstalleerd. De problemen zijn voorbij en ook ik kan nu zonder problemen WDP besturen in samenwerking met de Intellibox.

Hallo Jos,

Dat is erg fijn dat het nu lekker loopt.

Je schreef:

Zitat

Het was duidelijk dat het probleem in de terugmelder moest zitten en niet in mijn spoorbaan.

en

Zitat

Volgens de Nederlandse importeur Hobbytime is er een nieuwe software geplaatst die vervolgens de problemen ondervangt. Ik ga ze dus omwisselen

Ik heb even moeite mee met deze twee teksten.

Ligt het nu aan de bezetmelder of ligt het aan de nieuwe software?.

Want dat zijn twee verschillende zaken.
Was de bezetmelder de boosdoender (was die echt electronisch defekt!) of was men "vergeten" de juiste software mee te leveren?.

Dit vind ik wel een belangrijke gegeven.

Nogmaals het heeft wel wat geduurd, dankzij jouw speurwerk en de analyze naar de oorzaak, maar het is uiteindelijk goed terecht gekomen.

Is dat bij Rob Prins dan ook opgelost?.

Jan Leendert Stienstra
« Letzte Änderung: 08. November 2010, 13:58:44 von Jan leendert »

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #86 am: 12. November 2010, 10:34:26 »
Hallo Jos en Rob

Op het Duitse forum is ook een soortgelijke discussie zie deze topic :D

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=64158.msg113340#msg113340

Misschien dat dat ook bij jullie nog nagekeken kan worden en word het nog stabieler  :)
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline willebrand

• Senior-Mitglied
« Antwort #87 am: 13. November 2010, 08:11:02 »

Ligt het nu aan de bezetmelder of ligt het aan de nieuwe software?.

Hi Jan Leendert

Ik begrijp het misverstand.

Het gaat om de zelfde terug melder met nieuwe software.

Er is voor zover de importeur weet geen hardware aangepast.

De Boosters power 4 hadden wel problemen met niet juiste software en hardware die aangepast moesten worden

Groet

Jos
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline willebrand

• Senior-Mitglied
« Antwort #88 am: 13. November 2010, 08:56:01 »
Hallo Jos en Rob

Op het Duitse forum is ook een soortgelijke discussie zie deze topic :D

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=64158.msg113340#msg113340

Misschien dat dat ook bij jullie nog nagekeken kan worden en word het nog stabieler  :)

Bedankt voor de link

Ik heb daar ook geantwoord en ook maar meteen een oproep gedaan om op de Kolner messe volgende week flink druk uit te oefenen bij Uhlenbrock op de stand.

Groet

Jos
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline prins_rob

• Mitglied
« Antwort #89 am: 18. November 2010, 10:00:42 »
Hallo Jan Leendert, Jos, Bob en de anderen die dit volgen,

mijn 63320 is gisteren teruggekomen van Uhlenbrock (heeft maar 1 1/2 maand geduurd :-(  ,
gisteravaond ingebouw en heeft meer dan een uur storingsvrij gewerkt, het probleem lijkt dus echt opgelost !!

Bij de reparatie staat bij mij ook alleen "software update" vermeld, kennelijk is de interne software van de module vernieuwd. Er mankeerde dus van begin af aan niets aan de baan en niets aan de bedrading, beetje zuur om daar zoveel maanden voor nodig te hebben om daar achter te komen. MAAR: aan de hulp vanuit dit forum heeft 't niet gelegen, waarvoor nog maar eens mijn hartelijke dank!! leuk om te zien dat er een hoop behulpzame mensen met dezelfde hobby zijn.

Als 't uitkomt, wil ik bij de volgende WDP dag ook komen, bij de afgelopen bijeenkomst kon ik niet :-(

Mvrgr
Rob
IB-Com centrale met WDP2009 small op Vista Home Premium laptop. Uhlenbrock en ESU decoders in vooral ROCO en Fleischmann locs. RMK's van Uhlenbrock (LocoNet), wisseldecoders van ESU