Autor Thema: computercapaciteit/ geheugen  (Gelesen 5375 mal)

geert strobbe

• Gast
computercapaciteit/ geheugen
« am: 18. November 2010, 12:11:57 »
Beste,

Heb het moeilijk om de systeemvereisten te vinden voor WDP premium editie en de gratis testversie ? RAM en ROM
Hoeveel heb je nodig om het systeem optimaal te laten lopen ?
Kan iemand me helpen.
Ik ga de gratis versie laden op een computer met 144 GB en 131 GB ( beschikbaar geheugen).
 Dank voor jullie hulp ;)
Geert Strobbe

jlt

• Gast
Re: computercapaciteit/ geheugen
« Antwort #1 am: 18. November 2010, 12:26:29 »
Beste Geert,

Ten eerste van Harte Welkom.

Ik zie dat je een Win XP versie hebt, en dat duidt aan dat je aan de juiste configuratie eisen voldoet.

Ram is de interne computer geheugen (Rand-access memory) waar gegevens uitgewisseld kunnen worden.

Rom is Read-only memory waar de gegevens niet veranderd kunnen worden, en alleen maar gelezen kunnen worden.

Gezien je beschikbare geheugen is dat geschikt om WDP demo (gratis) versie te kunnen gebruiken.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra 

geert strobbe

• Gast
« Antwort #2 am: 18. November 2010, 14:40:51 »
Hallo,
Dank je vriendelijk voor het vlugge antwoord.
Maar hoeveel heeft de demo versie eigenlijk nodig ?
Hoevel heeft de premium versie min. nodig ?
Dank bij voorbaat.
Geert

jlt

• Gast
« Antwort #3 am: 18. November 2010, 15:14:17 »
Hallo,
Dank je vriendelijk voor het vlugge antwoord.
Maar hoeveel heeft de demo versie eigenlijk nodig ?
Hoevel heeft de premium versie min. nodig ?
Dank bij voorbaat.
Geert

Hallo Geert,

Win-Digipet schrijft het volgende daarover.

Win-Digipet 2009 Premium Edition) wurde geschaffen für Computer, auf denen eines der Betriebssysteme Windows  2000 SP4, XP SP1 und SP2 oder Vista installiert ist.

Aangezien je een Win XP bezit is eigenlijk niet meer relevant om hoeveel Ram of Rom geheugen nodig te hebben.

In Win XP is normaliter al 2GB aan RAM geheugen, je kunt het uitbreiden, maar dat is in principe niet nodig.
De Demo-Win-Digipet 2009 is een ingepakte programma van 63Mb. Tijdens het installeren, op de harddisk schijf, wordt dat ingepakte programma uitgepakt, dat een grote heeft van ongeveer 120Mb. Binnen die uitgepakte programma wordt gekeken naar de RAM geheugen en pas zich daaraan de Win XP configuratie. De rest van de overige programma blijft in de harddisk achter.

Jan Leendert Stienstra

« Letzte Änderung: 18. November 2010, 17:48:03 von Jan leendert »

geert strobbe

• Gast
« Antwort #4 am: 18. November 2010, 17:30:32 »
hallo Jan,
Hartelijk dank voor je heldere uitleg.
groeten
Geert

Offline Bremer

• Senior-Mitglied
  • Groetjes, Roel.
« Antwort #5 am: 22. November 2010, 14:36:39 »
In de uitleg klopt iets niet. Intern geheugen heeft niets te maken met de capaciteit (ook Gb)van de harde schijf!

Geert je hebt het over:
Ik ga de gratis versie laden op een computer met 144 GB en 131 GB ( beschikbaar geheugen). Jij bedoeld hiermee vast de capaciteit van een harde schijf en waarschijnlijk heb je er 2, een van 144 en 1 van 131 Gb.

144 Gb intern geheugen heb ik nog nooit van gehoord en dit kan ook volgens mij niet. Normaal is gebruikelijk dat XP op ongeveer 2 Gb draait en Vista op 3 Gb (meer heeft zelfs geen zin bij Vista) en Windows 7 draait het mooist op 4 tot 8Gb en dat is al heel veel. (zie afbeelding)

De gegevens die jij wilt weten staan in het handboek duidelijk beschreven in hoofdstuk 2 en het minimum is 512 Mb intern geheugen en aanbevolen is 1024Mb (1 Gb) en hier wordt dus niet bedoeld de capaciteit van je harde schijf. Het programma heeft ongeveer 100 Mb aan ruimte op de harde schijf nodig voor de installatie van het programma Win-Digipet 2009PE.

Als het programma gestart wordt, plaatst Windows het programma (of delen ervan) in het interne geheugen om sneller te kunnen werken met het programma, er hoeven dan niet steeds gegevens van/naar de harde schijf gehaald/geschreven te worden.

Ik hoop dat het nu duidelijk is.

Roel

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 22. November 2010, 14:53:31 von Bremer »
Intellibox IR, H0-Fleischmann rails, Loc's van Fleischmann. PC: Dell, Windows XP, Win-Digipet 2009.5 PE

jlt

• Gast
« Antwort #6 am: 22. November 2010, 16:40:28 »

Normaal is gebruikelijk dat XP op ongeveer 2 Gb draait en Vista op 3 Gb (meer heeft zelfs geen zin bij Vista) en Windows 7 draait het mooist op 4 tot 8Gb en dat is al heel veel. (zie afbeelding)

Beste Roel,

Heb ik het soms verkeert geschreven.? :D

"In Win XP is normaliter al 2GB aan RAM geheugen, je kunt het uitbreiden, maar dat is in principe niet nodig."

Je beschreef dat er ongeveer aan 100 Mb aan ruimte op de hardeschijf nodig is. Dit is de minimale wat er nodig is. Ik heb ook gezegd ongeveer 120 Mb?. (vergeet niet de bijkomende Updates!) ;)

Jan Leendert Stienstra
« Letzte Änderung: 22. November 2010, 16:45:36 von Jan leendert »

geert strobbe

• Gast
« Antwort #7 am: 22. November 2010, 16:56:53 »
Beste Roel,
Het een en ander is me ni duidelijk.
Ik heb op de mini computer van Acer een intern geheugen van 8 MB.
De harde schijf heeft een capaciteit van 144 GB waarvan er nog 131 MB beschikbaar is.
Dus inderdaad nog ruim voldoende.
Hartelijk dank voor jullie verduidelijking.
Groetjes Geert. :D

Offline Bremer

• Senior-Mitglied
  • Groetjes, Roel.
« Antwort #8 am: 23. November 2010, 08:34:55 »
Hallo Jan. je hebt gedeeltelijk gelijk maar dit:

"Binnen die uitgepakte programma wordt gekeken naar de RAM geheugen en pas zich daaraan de Win XP configuratie. De rest van de overige programma blijft in de harddisk achter".

klopt echt niet. Of anders gezegd, hoe werkt dat?

@Geert, ik hoop dat je bedoeld 8Gb want 8Mb geheugen is echt veel te weinig. En als je nog maar 131 Mb over hebt van 144Gb, dan krijg je echt een probleem met de installatie van de updates. Ik neem dus aan dat dat 131Gb is. Als dat zo is kun je gewoon met WDP spelen.

Een typefoutje is zo gemaakt.
Intellibox IR, H0-Fleischmann rails, Loc's van Fleischmann. PC: Dell, Windows XP, Win-Digipet 2009.5 PE

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
« Antwort #9 am: 23. November 2010, 09:41:25 »
Hallo Roul,

toch, dat klopt. Windows is er verantwoordelijk voor. Windows laadt zo veel in het geheugen als mogelijk. Anders hebt je de zogenaamde swapping: Windows schrijft de programma-onderdelen naar de harde schijf die niet in gebruik zijn. Zal ze eindelijk weer gebruikt, zijn ze teruggebracht van de harde schijf.

Vertaalt met hulp van google. :)

doch, das ist richtig. Dafür ist Windows verantwortlich. Windows lädt so viel in den Hauptspeicher, wie möglich ist. Sonst kommt es zum sogenannten Swapping. Dann schreibt Windows die Programmteile auf die Festplatte, die gerade nicht gebraucht werden. Werden sie dann doch wieder gebraucht, werden sie von der Festplatte zurück geholt.

Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

Offline Bremer

• Senior-Mitglied
  • Groetjes, Roel.
« Antwort #10 am: 23. November 2010, 11:13:10 »
Okee, das ist richtig Stefan, aber es hat wenig zu tun mit der Windows XP Konfiguration. Kein Programm kann „sehen“ wie viel Hauptspeicher installiert ist in dem Rechner. Wie funktioniert das? Die Konfiguration hat unter andere zu tun mit die "Hardware, Software und treiber" im Rechner (Wikipedia.org). U.a wie viel Hauptspeicher da ist aber ein Programm kann nicht sehen welche Konfiguration im Rechner da ist.

Wenn die Hauptspeicher voll ist Swappt Windows so viel wie nötig ist und dass ist nicht gut, das nimmt nämlich viel Zeit (milisec) und Windows wird langsamer. Es ist darum besser die virtuelle Swapfile auf die Harddisk eine feste wert zu geben und die soll ungefähr 2,5 x der Wert von dem Hauptspeicher sein. So wenn da 8Gb Hauptspeicher ist, dann das virtuelle speicher auf 20Gb setzen und besser auf eine separate Harddisk (wenn möglich). Dann funktioniert Windows auch schneller. Dass alles habe Ich gelernt auf die IT-Schule. Da kann Ich auch nichts machen.

Bild 1 (normal) aber Windows wird langsam (zu viel virtuelle speicher)
Bild 2 (eigene einstellung) Windows funktioniert schneller.

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 23. November 2010, 11:16:23 von Bremer »

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
« Antwort #11 am: 23. November 2010, 11:38:12 »
Hallo Roel,

ich stimme dir in allen Punkten zu, so ist es richtig. Ein Programm kann nicht sehen, wie viel Speicher es bekommt und es interessiert das Programm auch nicht. Das macht Windows. Zum Glück ist bei den heutigen Speichern (Hauptspeicher und Festplatte) das alles kein Thema hinsichtlich WDP. Ich denke auch, dass Geert sich vertan hat mit MB und GB und dann passt das schon.
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Bremer

• Senior-Mitglied
  • Groetjes, Roel.
« Antwort #12 am: 23. November 2010, 11:57:57 »
Das denke Ich auch Stefan. Ich hoffe er begreift was wir meinen.

Grusse Roel

geert strobbe

• Gast
« Antwort #13 am: 23. November 2010, 16:16:06 »
Hallo ,
Ik geloof dat ik er een potje van gemaakt heb. Excuus voor mijn vergissing.
Ik heb het allemaal nog eens nagekeken en:

Het betreft een ACER aspire one . Een mini computer.
Het intern geheugen is  inderdaad slechts 8MB.
Op de harde schijf is er plaats voor 144 GB. Hiervan zijn er nog 131 GB beschikbaar.
Oef ik hoop dat het nu juist is .
Kan ik hier nu de demo versie Windigipet op draaien ?
Sorry voor de verwarring.
Vele groetjes
Geert

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
« Antwort #14 am: 23. November 2010, 16:29:28 »
Hallo Geert,

deine Festplatte (harde schijf) hat 8 MB zusätzlichen Speicher, habe ich gesehen. Das ist aber nicht der Hauptspeicher. Welches Acer aspire one hast du denn?

Und ich denke, ja, du kannst die Demo-Version aufspielen. Du kannst es einfach ausprobieren. Entweder es geht oder nicht. Du kannst nichts kaputt machen.
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration: