Autor Thema: Koppelen rijwegen in dienstregeling  (Gelesen 7419 mal)

Offline Robertrain

• Junior-Mitglied
Koppelen rijwegen in dienstregeling
« am: 23. Januar 2011, 15:10:28 »
Forumleden,

Ik heb een vraagje over de dienstregeling, het lukt me n.l. Niet om verschillende geselecteerde rijwegen in een dienstregeling te koppelen waardoor een lok bij auto bedrijf alleen de eerste rijweg volgt en afwerkt en daarna gewoon blijft rijden. Ligt dit mogelijk aan de demo versie of moet een handeling worden gedaan om e.e.à te koppelen?
Vast bedankt,

Groet Robert
Marklin K & C rail / CS2 (crosslink PC) / S88 / DB tp III

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
Re: Koppelen rijwegen in dienstregeling
« Antwort #1 am: 23. Januar 2011, 15:41:20 »
Hallo Robert,

Je hebt neem ik aan Fahrstrassen gemaakt, en deze daarna gekoppeld in een Zugfahrt,
met de zugfahrten-editor. In deze editor regel je waar je trein start en waar hij stoppen moet.
Wanneer je nu fahrplan-editor open, Klik je op de rechtse muisknop op het treinnummerveld,
waar je trein volgens de ZugFahrt start op Wähle-Start, daarna klik je met je rechtermuisknop
op het treinnummerveld waar je trein moet stoppen en kies Wähle-Ziel nu klik je op Kopiëren
fur editor. Je kiest de juiste lok er bij, nu kun je de editor afsluiten en het fahrplan (klok) openen.
Na twee windows waar je nog het een en ander kunt kiezen krijg je het "hoofd" window klik op
de rode knop, nu zal je trein gaan rijden en ook stoppen.

Met groet Henk

« Letzte Änderung: 23. Januar 2011, 15:43:01 von H.v.d.Oosterkamp »
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Robertrain

• Junior-Mitglied
« Antwort #2 am: 23. Januar 2011, 17:49:39 »
Hallo Henk,

Bedankt voor je reactie, ik heb het inderdaad ook zo gedaan als je aangaf wat me dan echter verbaasd is dat ik niet al mijn terugmeldingen in het traject kan gebruiken om acties aan te koppelen. Vandaar dat ik het wilde proberen met losse rijwegen. Is dat normaal dat je slechts een beperkt aantal terugmeldingen kunt gebruiken?

Groet Robert
« Letzte Änderung: 23. Januar 2011, 18:08:03 von Robertrain »

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 23. Januar 2011, 18:54:12 »
Hallo Robert,

Je kan alle terugmeldingen gebruiken met profielen, daar kan je bij
alle terugmeldingen van een rijweg de loc cq trein dat laten doen
wat jou uitkomt of een sein/wissel.(profielen zie pijl)

Met groet, Henk

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 23. Januar 2011, 18:56:05 von H.v.d.Oosterkamp »
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #4 am: 24. Januar 2011, 08:53:40 »
Hallo Robert,

kan je het volgende eens nader specificeren:
Zitat
mijn terugmeldingen in het traject kan gebruiken om acties aan te koppelen

ik denk dat het twee problemen zijn omdat je ook schreef:
Zitat
om verschillende geselecteerde rijwegen in een dienstregeling te koppelen waardoor een lok bij auto bedrijf alleen de eerste rijweg volgt en afwerkt en daarna gewoon blijft rijden.

Het laatste komt waarschijnlijk omdat je de rijwegen niet goed hebt gedefinieerd en daarna goed verwerkt hebt in de treinrit of de ZFA. Rijd de trein wel 1x de treinrit die je voor ogen hebt of rijd hij geen enkele keer het juiste traject.?
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Robertrain

• Junior-Mitglied
« Antwort #5 am: 24. Januar 2011, 17:57:11 »
Hallo Bob

bedankt voor je reactie;
m.b.t. de terugmeldingen in het traject bedoel ik dat als ik rijwegen bij elkaar voeg om een treinrit te maken ik dan niet alle terugmeldingen van deze rijwegen terugvind wanneer ik deze gebruik in de dienstregeling.
Als ik vervolgens, om bovenstaand probleem te omzeilen, alle rijwegen afzonderlijk ipv de treinrit opneem in de dienstregeling dan loopt een testloc alleen de eerste rijweg goed af om daarna gewoon door te rijden zonder de bedoelde opdrachten te volgen.

Wel heeft je reactie maar ook die van Henk hiervoor me aan het denken gezet en laat me begrijpen dat de gebruiksaanwijzing hoewel 580 pagina's groot wel logisch in elkaar zit
(eerst locs invoeren,
dan spoorplan maken
dan blokken definiëren
dan rijroutes (treinritten)
dan profielen
dan dienstregeling en
dan gehele automatisering etc).
De profielen heb ik nog niet gemaakt en ik begrijp uit het manual dat je hierin voor elke loc / rit alles kan programmeren. Hiermee vervalt dan de noodzaak van het koppelen van acties/snelheden bij alle terugmeldingen van een volledige rit. Een volledige ronde op een bepaald spoor van mijn baan komt langs ca 12 terugmeldingen maar in het door mij bedoelde voorbeeld zag ik er maar 4 terug om acties aan te koppelen.

Hopelijk ben ik een beetje duidelijk, soms roept de uitgebreidheid van het programma zoveel vragen op dat het lastig is om de structuur vast te houden.

groet, Robert
« Letzte Änderung: 24. Januar 2011, 19:11:45 von Robertrain »

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #6 am: 24. Januar 2011, 20:05:59 »
Hallo Robert,

Als je een rijweg maakt, dan kun je in de profieleditor voor elke terugmelder van deze rijweg een opdracht invoeren.
In de profieleditor selekteer je de gewenste rijweg en vervolgens zie je automatisch alle terugmelders van deze rijweg.
Voeg je meerdere rijwegen samen tot een treinrit en heb je voor deze rijwegen ook een profiel aangemaakt dan zal ook in de dienstregeling wdp deze profielen gebruiken. Mits je in de systeeminstellingen hebt aangegeven dat je met profielen wilt werken. Waarschijnlijk bedoel jij dat je in de dienstregeling alleen de start en doel terugmelder ziet ?

Ik begrijp dat je nu met de dienstregeling bezig bent, is dat een bewuste keuze of probeer je gewoon alles uit ?
Het merendeel van de wdp gebruikers rijdt nl. met de Zugfahrten automatiek waarin je ook een soort dienstregeling kunt intergreren. de ZFA is veel uitgebreider dan alleen rijden met een dienstregeling.
In je opsomming noem je nl. dienstregeling en dan gehele automatisering, ik bedoel dat klinkt wat tegenstrijdig.

gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #7 am: 24. Januar 2011, 20:27:44 »
Hallo Robert,

Zitat
Een volledige ronde op een bepaald spoor van mijn baan komt langs ca 12 terugmeldingen maar in het door mij bedoelde voorbeeld zag ik er maar 4 terug om acties aan te koppelen.

Bedoel je te zeggen dat de trein rit uit 12 terug meldingen bestaat. Dat zijn dus waarschijnlijk dan 4 rijwegen ( elke rijweg bestaat immers uit 3 RMK's (terugmelders).

Wat bedoel je met het woordje zag: zie je maar 4 RMK opligten tijdens het ritje van je trein op het scherm?

Mijn advies: vergeet op dit moment de Profielen even tot je de treinen rondjes of volgens een bepaald patroon kunt laten rijden.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #8 am: 24. Januar 2011, 20:44:40 »
Hoi Bob,

WDP is een mooi programma en als je er aan begint dan is de verleiding groot om teveel ineens te willen, ik herken dat wel van mezelf.
Maar ik ben het wel met je eens dat je beter rustig kunt beginnen en elke stap probeert te begrijpen en werkend te krijgen.
Dat brengt dan tevens met zich mee dat je, doordat je de mogenlijkheden leert kennen, je ook een plan kunt bedenken van hoe je uiteindelijk op je baan wilt rijden en daar dan naar toe werken.

Robert ! wat denk ik ook wel handig is, is het Nederlandse forum van begin tot eind doorlezen en dat wat jij interessant vind uitproberen, dat vergroot op een heel doelmatige manier je inzicht en kennis van WDP.

gr. Kees

Offline Robertrain

• Junior-Mitglied
« Antwort #9 am: 24. Januar 2011, 22:12:23 »
Hoi Bob, Kees,

Ik ben inderdaad steeds een nieuw onderdeel aan het proberen zonder het vorige geheel doorgrond te hebben. Dit om uiteindelijk te kijken of ik WDP wil aanschaffen. Het is inderdaad een mooi programma met bijbehorend gevaar teveel ineens te willen, ik zal het maar eens rustiger aan gaan doen.......
Ik heb mijn spoorplan vereenvoudigd weergegeven ivm de beperkte hoeveelheid magneetartikelen waarbij mijn schaduwstation nu een doorgaand spoor is zonder wissels. Mijn rijwegen hebben niet allemaal 3 RMK's dit is nog een "erfenis" van mijn gebruik met windigital maar volgens mij is dat geen echt probleem voor WDP.
Het is met wat wissen en invoeren nieuwe profielen nu inmiddels gelukt 1 ronde vlgs dienstregeling af te laten lopen, het begin is er dus.
Ik denk dat ik het programma maar gewoon ga aanschaffen, mogelijkheden zijn eindeloos....

Groet Robert

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #10 am: 24. Januar 2011, 22:39:02 »
Hallo Robert,

Ik raad je wel aan om van begin af aan te werken met minimaal 3 terugmeldingen per rijweg.
Waarbij ik dan nog een voorstander ben om daar waar het zinvol is (bv. stationssporen) er meer in te bouwen, omdat als je met profielen gaat rijden je een heel mooie treinenloop kunt realiseren.

Het kan wel met 2 rmk,s maar dat moet je als uitzondering gebruiken in specifieke situaties.
Als voorbeeld een pendeltreintje dat van 190 naar 180 moet, stopt en weer omkeert naar 192-193

Gr. Kees

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

jlt

• Gast
« Antwort #11 am: 25. Januar 2011, 00:54:59 »
Hallo Allen en Robert,

Als ik mijn mening mag geven, en als ik het zo aankijkt, dan denk ik dat het een beetje verwarrend overkomt.

We weten allemaal hoe belangrijk is, om het te weten, dat de basis principes van een Fahrstrasse (Rijweg) het allerbelangrijkste beginselen zijn. En Robert als beginneling denk ik dat we even een stapje terug moet.

Robert,

Wat Bob en Henk je probeert te bewegen is het volgende.
Laat die profielen en de ZFA even in de kast. (dat komt later)

Met een eenvoudige rijweg aanmaking en een Zugfahrt (treinrit) kom je een heel end.

En eveneens wat Bob aangaf, jou gedefineerde bezetmelders.
Ik denk wellicht het verstandigste om jouw WDP baanplan een screenshot te maken en hier op het forum te plaatsen. Dat praat ook wat makkelijker en iedereen die jou een steentje bij kan dragen, heeft gelijk het overzicht van jou baanplan. Beelden zeggen meer dan duizend woorden.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
« Antwort #12 am: 25. Januar 2011, 10:53:35 »
Hallo Robert,

Ook ik ben overgestapt van Windigital naar Windigipet.
Vooral het stukje "zelf programmeren"  vond ik leuk.
Maar de mogelijkheden van Windigipet zijn enorm, vandaar
ook voor een beginner erg lastig, ik reken mijzelf daar ook nog toe.
Ik ben blij dat ik uit de vele keuzes voor Windigipet gekozen hebt,
de ondersteuning via het forum is erg goed en je krijgt geregeld een
kosteloze update. Je zal geen spijt van de koop krijgen.

Met groet, Henk

• Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Robertrain

• Junior-Mitglied
« Antwort #13 am: 25. Januar 2011, 18:17:08 »
Hallo allen,

bedankt voor de zinvolle reacties, ik denk inderdaad dat een stap terug de juiste weg is om het programma goed te doorgronden. Zodra ik het volledige prog gekocht en in huis heb kan ik het definitieve sporenplan maken wat nu nog geen zin heeft gezien de beperkingen van de demo.
M.b.t. het aantal terugmeldingen per rijweg wordt het een "groter" probleem. Mijn baan is voor een deel af inclusief scenery en zomaar even wat terugmelding erbij zetten is dus lastig. Voor de tussenliggende rijwegen van CS naar schaduw kan dit evt wel maar heb ik ook de keus om rijwegen te her-definieren zodat ik ook op 3 meldingen per rijweg kom. Is het grootste voordeel van 3 RMK's de "start-rem-stop" gedachte of zijn er nog andere specifieke voordelen? Op tussenliggende rijwegen was mijn gedachte binnen windigital altijd dat een RMK nodig was om bv geluid uit (1e RMK-tunnel in) en aan (2e RMK-tunnel uit) te zetten of op een schaduwspoor seinen rood (1e RMK) en loc stil (2e RMK) en hiervoor zijn dus steeds 2 stuks genoeg.

groet Robert

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
« Antwort #14 am: 25. Januar 2011, 19:03:54 »
Hallo Robert,

Je hoeft voor het geluid van een tunnel in en uit de tunnel gaan
in WDP geen extra terugmelding (TM) te gebruiken ook niet om een sein te stellen.
3 terugmeldingen per rijweg moet je zien als volgt: 1 start TM , 1 rem TM en 1 stop TM.
Nu kan je van de stop TM de start TM maken voor de volgende rijweg.
Dus zo gezien 2 per rijweg. Maar dat dan alleen op doorgaande sporen niet in een station.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration: