Autor Thema: Koppelen rijwegen in dienstregeling  (Gelesen 7418 mal)

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
Re: Koppelen rijwegen in dienstregeling
« Antwort #15 am: 25. Januar 2011, 19:29:43 »
Hallo Henk,

Wat bedoel je met een station? Een kopstation??
Bij mij zijn de stop rmk's in mijn station en schaduwstations tevens de start rmk's voor de volgende rijweg als de trein weer vertrekt.
Of begrijp ik je nu verkeerd.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
« Antwort #16 am: 25. Januar 2011, 19:42:13 »
Hallo Kees,

Ik heb in de stations wat meer TM's  liggen, dus daar is het stop TM wel een Start TM.
(aan het eind van een perronspoor) maar er liggen meer dan 3 TM's in de rijweg.
Dat is om een korte trein op een andere plaats te laten stoppen dan een lange.

Met groet, Henk
« Letzte Änderung: 25. Januar 2011, 19:43:57 von H.v.d.Oosterkamp »
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #17 am: 25. Januar 2011, 19:54:29 »
Hoi Henk,

Dat heb ik ook, maar dan blijft het stop tm voor de korte trein toch het start tm als ie weer verder gaat.
Of praten we nu langs elkaar heen en bedoelen we hetzelfde.

Gr. Kees

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
« Antwort #18 am: 25. Januar 2011, 19:57:51 »
Hallo Kees,

Jaaa, daar heb jij gelijk in.

Maar het ging mij er om dat Robert er geen 3 nodig heeft in alle rijwegen.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Robertrain

• Junior-Mitglied
« Antwort #19 am: 25. Januar 2011, 19:58:55 »
Hallo Robert,

Je hoeft voor het geluid van een tunnel in en uit de tunnel gaan
in WDP geen extra terugmelding (TM) te gebruiken ook niet om een sein te stellen.
3 terugmeldingen per rijweg moet je zien als volgt: 1 start TM , 1 rem TM en 1 stop TM.
Nu kan je van de stop TM de start TM maken voor de volgende rijweg.
Dus zo gezien 2 per rijweg. Maar dat dan alleen op doorgaande sporen niet in een station.

Met groet, Henk

Hoi Henk,

als bovenstaand het geval is dan zit ik "safe". In mijn centraal station heb ik er 3 op de hoofdsporen en 2 op de zijlijn. De doorgaande sporen hebben er 2 en ook het schaduwstation per spoor 2 maar remmen is daar niet van belang aangezien het optisch geen effect heeft en op dat deel toch al langzamer gereden wordt.

groet Robert
Marklin K & C rail / CS2 (crosslink PC) / S88 / DB tp III

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #20 am: 25. Januar 2011, 20:07:39 »
Hallo Robert,

hier een voorbeeld van meerdere akties op 1 rmk.
280 trein stopt
280 na 15 sec geluid uit
280 na 15 sec licht uit
280 na 20 sec wordt de stations verlichting uit geschakeld.

dus je ziet dat er van alles per rmk mogenlijk is ongeacht het aantal rmk's en/of de plaats op de baan van die rmk.

Gr. Kees

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #21 am: 25. Januar 2011, 20:20:19 »
Hallo Robert,

Zoals ik eerder in dit topic al met een screenshot liet zien kun je een rijweg maken met 2 rmk's,
waarbij de lok op de 1e rmk start en op de 2e stopt. Maar voor een zo realistich mogenlijk rijgedrag (voor zover in t zicht) zijn meer rmk's per rijweg toch wel leuk.
Als je tzt je baan hebt getekend met de rmk's kun je 'm op t forum zetten, want vaak kun je door andere rijwegen(blokken) te maken toch beschikken over meer rmk's.
Ik geef 't maar even aan dan kun je daar eens over nadenken.

Gr. Kees

Offline Robertrain

• Junior-Mitglied
« Antwort #22 am: 25. Januar 2011, 20:22:56 »
Hoi Kees,

1e reactie: ==> Yes!!! feel's like coming home, het begint steeds meer op de mogelijkheden van mijn oude Windigital te lijken.
Begrijp ik overigens goed dat 0280 betekent dat je 280 RMK's in de baan hebt zitten? Indien ja hoe groot is deze dan wel niet? Mijn baan (dubbelsporige automaat met 7 sporen in schaduw) heeft er totaal maar 32...

groet Robert
« Letzte Änderung: 25. Januar 2011, 20:27:54 von Robertrain »

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #23 am: 25. Januar 2011, 20:30:18 »
Hallo Robert,

die 280 is de stop rmk van een bepaalde rijweg. en nee er zitten meer rmk's in de baan.
En de baan is niet zo groot maar bestaat uit meerdere niveau's.
Hoewel mijn vrouw het niet zo leuk vind dat we nu in de garage wonen omdat er in het woonhuis geen plaats meer is ;D

jlt

• Gast
« Antwort #24 am: 25. Januar 2011, 21:10:19 »

M.b.t. het aantal terugmeldingen per rijweg wordt het een "groter" probleem. Mijn baan is voor een deel af inclusief scenery en zomaar even wat terugmelding erbij zetten is dus lastig. Voor de tussenliggende rijwegen van CS naar schaduw kan dit evt wel maar heb ik ook de keus om rijwegen te her-definieren zodat ik ook op 3 meldingen per rijweg kom. Is het grootste voordeel van 3 RMK's de "start-rem-stop" gedachte of zijn er nog andere specifieke voordelen?

Hallo Robert,

Wat je bovenstaande hebt geschreven, kan ik je mededelen dat je niet jouw baan hoeven te veranderen, de bestaande RMK die je hebt aangebracht kan blijven bestaan. WDP biedt daarin Tig mogelijkheden waarvan Kees al noemde bijv. met twee bezetmelders, met daar tussenin geen RMK in een trajekt te gaan werken, dit is 1 van die mogelijkheden.
Maar er zijn nog meer mogelijkheden.
WDP biedt ook om met Virtuele bezetmelder te gaan werken waarbij je dan op 1 RMK meerdere locomotieven en/of treinen kunnen laten rijden, rangeren, pendeldiensten e.d.
Dat laatste heb ik een film van gemaakt en laten zien op de laatste WDP bijeenkomst aan de aanwezige gebruikersgroep (Henk kan dat bevestigen). Van deze methode ben ik bezig een artikel te schrijven hoe men dat kan realiseren.

Dus, ik zou als ik jouw was, jou baan laten staan zoals die was. ;)

Wat Kees noemde kun je uitstekend op 1 RMK wel 20 functies laten bewerken, maar dan wel met profile.
In die profile kun je ook onderweg door Wartezeit een functie laten uitvoeren. Dat heet: Locomotief betrokken functies. En zelfs gekoppeld aan een Seinwachtershuis mogelijkheden.

Maar, ik ga toch even vanuit, zodra je de nieuwe WDP 2009.4 versie hebt, dat je dan eerst de basis principe van een FS goed door hebt.

Ik wens je succes met je nieuwe aanwinst.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
« Antwort #25 am: 26. Januar 2011, 09:26:23 »
Hallo Robert en Jan,

Inderdaad heb ik op de WDP-dag met verwondering gekeken naar de bijdrage van Jan
over het gebruik van virtuele TM's. Dat werkt fantastisch, zoals op het filmpje was te zien.
Ik had dat in één van mijn vorige bijdragen al willen melden, maar omdat het een idee
van Jan is leek mij dat niet correct.
Maar er komen nu heel interessante mogelijkheden bij.

Met groet, Henk

• Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #26 am: 26. Januar 2011, 15:56:41 »

Ik had dat in één van mijn vorige bijdragen al willen melden, maar omdat het een idee
van Jan is leek mij dat niet correct.
Maar er komen nu heel interessante mogelijkheden bij.

Hallo Henk,

Bedankt! ;)

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra

Offline Robertrain

• Junior-Mitglied
« Antwort #27 am: 26. Januar 2011, 18:20:24 »
Allen, bedankt voor jullie reacties !!!

Ga WDP snel bestellen bij mijn "dealer" (M&B / R'dam) en beginnen met het volledig en correct opzetten van het spoorplan en daarna stap voor stap de gebruiksaanwijzing door grasduinen en de hier gemelde tips zeker meenemen.
Voordat ik zover ben om "hoge school" WDP als virtuele RMK's toe te passen zal het nog wel even duren denk ik maar ik maak graag gebruik van de hoeveelheid kennis op dit forum.

groet Robert

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #28 am: 27. Januar 2011, 18:11:54 »
Allen, bedankt voor jullie reacties !!!

Hoi Robert,

troost je joh. Ik zit ongeveer met het zelfde "probleem" als jij. Met dit verschil dat ik WDP reeds in bezit heb en daar nu allerlei oefeningen mee aan het doen ben.

Dit forum is een prachtig instituut om antwoorden en hulp op vragen en te krijgen. Zie de zeer deskundige reacties van o.a. Jan-Leendert Stienstra en Henk v.d. Oosterkamp.

"We" hebben inmiddels ook een Stamtafel opgericht die eens per 2 maanden bijeenkomt. Een echte aanrader, zie bijzonderheden elders op dit forum.
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.14 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Robertrain

• Junior-Mitglied
« Antwort #29 am: 27. Januar 2011, 18:59:41 »
Allen,

Weet iemand of er een WDP versie te bestellen is die een geprinte NL handleiding heeft. De duitse versie ongetwijfeld niet, de internationale versie denk ik Engels maar volgens mij is de NL versie alleen maar een Engelse met een patch erover of zie ik dat fout? Dit betekend dan dat je geen versie met NL manual kan bestellen...?

groet Robert