Autor Thema: Gleisspersignale en Wartezeichen op de baan.  (Gelesen 2786 mal)

Offline Bremer

• Senior-Mitglied
  • Groetjes, Roel.
Gleisspersignale en Wartezeichen op de baan.
« am: 23. Februar 2011, 09:45:00 »
Ik neus nog wel eens rond in diverse fora en toevallig liep ik tegen een topic aan in het Duitse deel van het WDP forum over DB seinen op de baan. Dit stukje leek mij ook wel interessant voor de Nederlandse leden die zich ook afvragen waar en wat en hoe, vandaar dat ik hier een opmerking over seinen plaats.

O.a. Sperseinen vind je weliswaar ook af en toe bij draaischijven maar hoofdzakelijk op stationscomplexen. Het staat uitvoerig beschreven in de serie "Sigale" van de firma Miba in de categorie Miba report op hun site http://www.miba.de/. Inmiddels na een tip van een andere modelbouwer, heb ik alle delen en daar staat werkelijk alles in over de gebruikte seinen bij de DB en DRG vanaf het jaar 1842 ongeveer.

Over sperseinen staat met name in  deel 3 en wel op pagina 22 en verder een mooi stuk over het gebruik en plaatsing van Gleissperrsignale en op pagina 75 en verder staat een mooi verhaal over het Wartezeichen en hoe en waarom. Deze serie van 4 delen van Miba is een must voor elke modelbouwer. Bestelnummer van deel 1 t/m 4 is: 15087240 (deel 1) 15087241 (deel 2) 15087242 (deel 3) en 1508244 (deel 4) Deel 4 beschrijft voornamelijk de opbouw op de baan maar er staan nog meer leuke zaken in. Ik hoop dat ik hiermee leden een plezier doe. De boekwerkjes zijn dan wel in het Duits maar wel heel erg duidelijk beschreven met vele mooie foto's en tekeningen. Ik heb echt geen aandelen bij Miba maar deze serie is echt de moeite waard!
« Letzte Änderung: 23. Februar 2011, 09:47:09 von Bremer »
Intellibox IR, H0-Fleischmann rails, Loc's van Fleischmann. PC: Dell, Windows XP, Win-Digipet 2009.5 PE

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Re: Gleisspersignale en Wartezeichen op de baan.
« Antwort #1 am: 23. Februar 2011, 11:39:15 »
Hallo Roel,

Ik ben het helemaal met je eens bijzonder goede serie en als je een Duitsebaan heb een must  :).
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

• Gast
Re: Gleisspersignale en Wartezeichen op de baan.
« Antwort #2 am: 23. Februar 2011, 15:47:27 »
Hallo Roel,

Daar sluit ik mij helemaal bij aan.

Hans Biere had in de onderstaande link een vraag gesteld omtrent zijn vraag naar seinstand.
Ook hier is het MIBA artikel naar voren gekomen.

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=64450.0

Wat ook niet verkeerd is, is de Signale buch van Viessmann (Art.nr: 5299).

Je noemde de SperrSignale.
Ik was op zoek naar seinen voor de draaischijf (die vraag ook op het Duitse forum gesteld).
En wat zie ik, de bekende SperrSignale.
Er schijnt op de draaischijf meerdere SperrSignale te zitten die een specifieke Signal protokol op na houden.
Op de ene draaischijf (het meest in het noorden van Duitsland) gebruiken 4 Sperrsignalen op de draaischijf brug.
In de toenmalige DDR wordt daar een 2 W-seinen (Warte Signale) op een brug gebruikt.

En in zuid Duitsland word op de burg geen seinen gebruikt maar naast de spoortongen van de draaischijf.
En ook nog Epoche afhankelijk.

De Miba buch staan heel goed beschreven over de protokol, die men toen in de afgelopen jaren gebruikte.

De volgende plan van mijn projekt is de KS en de KL Signale. En dat is nogal wat, maar is echt mooi om te zien. ;D

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra
« Letzte Änderung: 24. Februar 2011, 00:52:38 von Jan leendert »