Autor Thema: Bijvullen van gegevens in tabblad "locomotievendatabank loc- en functie decoders  (Gelesen 6987 mal)

Offline PAPYJO

• Mitglied
k werk met Märklin materiaal en met de central station 2.

Ik zit vast bij het inleiden van de locomotieven gegevens in Win-digipeT, hoe meer ik de handleiding hierover lees hoe minder ik ervan begrijp. Moeten de tabladen Lok-decoder en functie decoder worden ingevuld of een van beide en wat moet erin gevuld worden. De lijst onder punt 5.4.4 van het handboek helpt  niet echt want ik vind nergens in de Märklin documentatie welke de gebruikte decoders zijn. 
Als ik goed lees is het mogelijk dat de decoder van de locomotief en de decoder voor de functies verschillend zijn, maar waar kan ik de juiste inlichtingen vinden?

Mijn twee eerste locomotieven waren bij de startersdoor 29855 – 1 elec. Loc. BR E 40 en 1 stoomloc. S 3/6, Br 18.4 dan zijn erbij gekomen 1 elec.loc. BR 120 (37535 ??) met een Disneyland manteltje aan – een manoeuver loco. Serie 260/80 (37653 ??) van de NMBS/SNCB – 1 diesel loco. 37663 van de serie 54 eveneens van de NMBS/SNCB – 1 elec. Loco. 37530 Model BR 120.1 met het bruine jasje voor de viering van de 150 jaren Märklin met “Das origineel…..” -  1 stoomloco. 39013 model BR 01 150 – en als laatste aanwinst 1 stoomrijtuig 37253 Kittel CIDT8 DB.

De twee eerste heb ik kunnen verbinden met het programma en de CS2, maar voor de andere ???? Bij mijn laatste  poging reageerde de twee eerste niet meer en bewoog plots dee loc 37663 van de NMBS met digitaal adres 11 maar toen ik trachte de loco met het adres 6 te starten. Toen was het genoeg en heb mijn hoop op deze methode gezet.

Dus mijn hoop ligt nu nogmaals bij julie.
Hartelijk dank.

Papyjo
Modelbaan : Märklin digital
Rails : Ho
Besturing : Central Station 2
Magneetartiekel sturing : Inbouwdecoders voor wissels Signalen reeks 763.. K83 K84
Terugmelding : S88 en reed kontakten

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
Hallo Papyjo,

ik heb geen Märklin maar hebt je iets in "WDP voor beginners" gekeken? Daar staat iets over decoders en de WDP databank (deel 3).
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Hallo Papyio,

Zitat
Moeten de tabladen Lok-decoder en functie decoder worden ingevuld of een van beide en wat moet erin gevuld worden.
Ja deze tab bladen dienen ingevuld te worden. In ieder geval het tab blad decoder. Daar moet in indergeval ingevuld worden welk decoder nummer je lok heeft want naders kan er niet gecommuniceerd worden.
Als er funcite decoder in je lok zit dan kaje die op het tab functie decoder invullen.

Zou je hier op het forum willen afsluiten met je echte naam dat werkt wel zo prettig en zou je ook je gegevens van je baan en installatie kunnen invullen dan kunnen we bij eventuele volgende contacten al zien met wat voor een configuratie je werkt

Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline PAPYJO

• Mitglied
Antwoord aan Bob Vermeulen

Er zijn zo weinig gegevens over mijn omddat ik gewoonweg geen duits verstaan en dus niet weet wat te antwoorden op de gestelde rubrieken.
Ik ben een grootvader en mijn kleinkinderen noemen mij papy, mijn naam is Joseph BOSMANS vanwaar de naam papyjo.
Ik woon in Belgie en meer bepaald in waals brabant, Thorembais-Saint-Trond maar gemakelijker en korter is Perwez.
Ik dank al diegene die me al hebben geholpen en waarschijnlijk nog zullen helpen.

Joseph BOSMANS
Magneetartiekel sturing : Inbouwdecoders voor wissels Signalen reeks 763.. K83 K84

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Hallo Joseph,

Heb je het Nederlandse handboek dan al eens gedown load en ook de starters hulpen die er in middels zijn.

voor het handboek zie hier: http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=64956.0

Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
Er zijn zo weinig gegevens over mijn omddat ik gewoonweg geen duits verstaan

Hallo Joseph,

hartelijk welkom ook namens mij. Doe inderdaad als Bob adviseerd. Het handboek is door Rob Bogers in het Nederlands vertaald en de Beginners-cursussen van Stefan Lersch door Henk v.d. Oosterkamp. Allemaal hier gratis te downloaden.

Kom je er dan nog niet uit dan is dit forum er altijd nog. Hier is zeer veel kennis, kunde en ervaring aanwezig dus schroom niet te vragen. Er komt altijd een goed antwoord.

Doe ook als Bob heeft gevraagd, zet je configuratie in je handtekening dan weet de beantwoorder in ieder geval al iets meer en hoeft daar dan verder niet naar te vragen.

Veel succes met de hobby en je vragen worden vast opgelost!  :D
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.14 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline PAPYJO

• Mitglied
Het handboek heb ik reeds geruime tijd afgedrukt en het hoofdstuk 5 heb ik al tientalle keren doornomen maar het blijft me nog steeds nevelig. Ik heb nu starten met WPD voor beginners door lezen en ga aan de hand daarvan nogmaals proberen.
Nogmaals dank en tot later.

P.S. Indien iemand me kan vertalen welke gegevens gevraagd worden in het profiel ?? Dan kan ik deze bijvullen.

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
P.S. Indien iemand me kan vertalen welke gegevens gevraagd worden in het profiel ?? Dan kan ik deze bijvullen.

Joseph, zie als voorbeeld mijn handtekening hierboven.
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.14 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Bremer

• Senior-Mitglied
  • Groetjes, Roel.
Dus dit wordt bedoeld met handtekening:

Modelbaan: Märklin Digital / Motorola
Rails: Märklin K (serie 2200)
Besturing / Interface: Tams Easy Control
Magneetartikel sturing: Märklin k83; ESU Switchpilot Servo
Terugmelding: Märklin s88
-
PC: Windows XP sp 3
Software: WDP 2009PE v 11.4b.207 - 32

Het hoofdstuk 5 is toch duidelijk genoeg dacht ik zo en ik kan mij niet herinneren dat iemand daar nu echt problemen mee had, maar ik kan het fout hebben (even de zoekfunctie gebruiken, raad ik je dus aan). In het lesstukje WDP voor beginners zie ik zo even geen les in het invoeren van locomotieven in de daarvoor bestemde databank, dus hoofdstuk 5 zou dus voor zichzelf moeten spreken, denk ik. Misschien voelt de schrijver/vertaler zich geroepen om dit nog eens in te halen voor diegene die daar behoefte aan hebben. In grote lijnen zou het ongeveer zo moeten zijn:

Eerst plaatje zoeken van de loc, dan welke decoder er in je loc zit, dan het locadres invullen, dan de centrale die je gebruikt invullen of kiezen, dan de eventuele extra functies van de loc aangeven, zoals frontverlichting of als je een geluidsdecoder hebt ook nog de geluiden. onder f0 t/m f16. Als je verder geen functiedecoders gebruikt, dit zijn dus geen locdecoders, dan zou je al aardig op weg moeten zijn, pagina 113 t/m 120 Voor de Marklin gebruikers staan er verder nog belangrijke zaken in paragraaf 5.4.8 van het NL-handboek. Su6

Trouwens ik zag nog een andere topic van jou in het forum maar is dat probleem met dat aansluiten van het CS2 nu al opgelost, want daar heb je nog steeds geen uitsluitsel over gegeven, wel zo makkelijk voor de forumleden als je ook even laat weten wat er wel en nog niet werkt. Ja toch? ???

Roel
« Letzte Änderung: 27. März 2011, 10:35:51 von Bremer »
Intellibox IR, H0-Fleischmann rails, Loc's van Fleischmann. PC: Dell, Windows XP, Win-Digipet 2009.5 PE

Offline Bremer

• Senior-Mitglied
  • Groetjes, Roel.
Joseph, ik zie toevallig dat je dezelfde vraag over het CS2 in het Franstalige deel van het WDP forum hebt gesteld op 5 maart. Het maakt mij niet zo veel uit hoor maar als je hulp wilt, vind ik het heel normaal dat je antwoord geeft op de gegeven oplossingen/suggesties van de forumleden en dat doe je nog steeds niet.

Ik zie wel dat je jouw profiel hebt aangepast, dus dat is opgelost :).

Grote vraag blijft natuurlijk - anders kan ik je in ieder geval niet verder helpen - wat heb je nu zelf gedaan om het probleem  - maar volgens mij zijn het een aantal problemen - op te lossen of aan te pakken. beschrijf nu eens wat je hebt gedaan om de locomotieven in de database te krijgen volgens hoofdstuk 5.

Groet Roel
Intellibox IR, H0-Fleischmann rails, Loc's van Fleischmann. PC: Dell, Windows XP, Win-Digipet 2009.5 PE

Offline PAPYJO

• Mitglied
Hallo hier ben ik terug. Andere verplichtingen hebben me een tijdje van mijn speelgoed weg gehouden. Gisteren heb ik dan de draad terug opgenomen, maar ik moet ergens iets over het hoofd zien want het gaat nog steeds niet. Vele vragen komen met mijn op.
1. Bioj het inleiden va

Offline PAPYJO

• Mitglied
Mijn verontschuldigingen maar plots was het me onmogelijk van verder te schrijven er bewoog niets meer op het scherm.

Dus ik stel me vele vragen:
1. Bij het invullen van de systeem gegevens heb ik "central station 2" gezet, maar als ik in de extra naar de staat van het digitaal systeem vraag komt eerst de Booster erop en is het soms zoeken om de central station 2 te vinden want als tweede mogelijkheid geeft hij iets in de aard van "#0". Moet de Booster soms ergens vermeld worden in windigipet.

Ik onderbreek hier even want men roep me, kom straks terug.

Offline Bremer

• Senior-Mitglied
  • Groetjes, Roel.
Beste Papyjo, ik weet niet hoe je ons of mij inschat maar door met raadsels te gaan werken kom ik er in ieder geval niet uit. Ik begrijp helemaal niets van jouw vraag. In dit forum zijn voldoende middelen te vinden om jouw CS2 aan het werk te krijgen, dat ga ik niet hier nog eens doen, gebruik hier de zoekfunctie maar voor en type CS2 in. Lijkt mij duidelijk.

Vele vragen, er beweegt niets meer op het scherm, en je wordt opgeroepen. Ik zou zeggen neem eens een uurtje vrij en zet eens in een tekstverwerker neer wat je nu eigenlijk wilt weten, lees het daarna nog eens door en als je het zelf snapt, knip en plak je de tekst in het forum en dan graag kompleet.

Stel geen tig vragen door elkaar want wat heeft de booster er nu weer mee te maken. Sluit eerst het CS2 eens aan, zodat het werkt en ga daarna eens verder. Zonder boosters en wat dan ook, die heb je nog lang niet nodig, lijkt mij. Ik kan jouw baan en configuratie niet zien vanaf hier, daarom zo duidelijk mogelijk je vraag stellen, liefst in een opsomming, dus

vraag:

1. hoe...
2. waarom werkt...
3. wanneer...
4. weet je hoe je...

enz... maar eerst het CS2!!

Als nu je CS2 nog steeds niet in de systeemeigenschappen staat, hoe fiks je het dan om het over functiedecoders te hebben. Het een kan niet zonder het ander, immers functiedecoders in je locs of wagens worden door het CS2 doorgegeven aan het programma, dus zorg nu eerst eens dat het CS2 werkt. meldt ook voorla wat je zelf hebt gedaan om het/een probleem op te lossen. het handboek lijkt mij toch duidelijk genoeg om je centrale aan de gang te krijgen en nogmaals als het niet lukt, gebruik de zoekfunctie eens. het forum staat vol met items over het mooie CS2.

Groet Roel

Offline PAPYJO

• Mitglied
Ik ben terug. Hier het vervolg. Excuses.

Wanneer ik in de locomotievendatabank op de toets druk "locomotieven datagegevens <->centrale" dan krijg ik het bericht "functie niet ter beschikking voor het digitaal systeem" is dat normaal??

Wat de verbinding van de locomotieven met de PC betreft werkt het nos steeds niet. Soms word het rode kruis een groen vinkje maar dan is het soms een andere trein die vertrekt dan degene die op het scherm staat en als ik even wat anders doe en terug kom naar de betreffende loco is het rode kruis er weer en gaat het weer niet.

Ik ga nu nopgmaals hoofdstuk 5 doornemen en trachten uit te voeren.
Nogmaals bedankt aan alle en tot de volgende maal.
JO

Offline Bremer

• Senior-Mitglied
  • Groetjes, Roel.
Nou Papyjo. Als de centrale nog steeds niet goed werkt i.c.m. Win-Digipet, hoe kun je dan verwachten dat de rest het wel goed doet. Welke verbinding van de locomotieven met de PC bedoel je eigenlijk, dat REGELT toch de centrale??? Tja en als deze geen goede verbinding heeft met de PC, dan lukt de rest echt niet.

Ik zou eerst maar eens het vertaalde (NL) handboek downloaden, daarna de hoofdstukken "de snelle instap" en dan hoofdstuk 1, 2, vooral hoofdstuk 4 en als laatste hoofdstuk 5 GOED lezen en begrijpen. Als dat gedaan is en het CS2 werkt zoals het moet, dan pas moet je je gaan bezig houden met andere WDP gerelateerde zaken, eerder niet. Heeft ook weinig zin trouwens.

Suc6 Roel