Autor Thema: Lok gegevensbank: Lok inmeten  (Gelesen 3205 mal)

Offline PAPYJO

  • Mitglied
  • Beiträge: 27
  • Ort: Gorsem Limburg Belgie Ort bei GoogleMaps suchen
Lok gegevensbank: Lok inmeten
« am: 09. Mai 2011, 21:42:33 »
Ik heb dagen gezocht om mijn locomotieven in te meten en ben er eindelijk in geslaagd, maar hier ook staat mijn gevonden oplossing in geen brochure vemeld.
Het ging namelijk om de juiste bepaling van het meettraject.
B.V. Punt a=36 punt b=14 en 38 punt c=1 (begin van de metingen) punt d=49 (einde van de meeting) en 10 en de volgende punten zijn 8 en 12 als eindpunt.
Hoe ik het ook ingaf hij begon met 1 en stopte met meten bij 10 en niet bij 49. en in de andere richting begon het tellen bij 49 en stopte bij 38.
Dan ben ik op het gedacht gekomen om een test te doen als volgt :
36/14;38;1/1;49/49;10;8/12 dus het startpunt en het eindpunt van de meting worden 2 maal vermeld en O wonder het werkt .
In de hoop iemand nuttig te zijn
Jo.
Modelbaan : Märklin digital
Rails : Ho
Besturing : Central Station 2
Magneetartiekel sturing : Inbouwdecoders voor wissels Signalen reeks 763.. K83 K84
Terugmelding : S88 en reed kontakten

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 677
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: Lok gegevensbank: Lok inmeten
« Antwort #1 am: 09. Mai 2011, 22:01:49 »
Het inmeten zoals jij bedoeld staat met film en al beschreven op de WDP CD-rom.

Zelf heb ik dat nog niet uitgeprobeerd maar de uitleg lijkt mij zeer helder.
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.14 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Stefan Lersch

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
  • Beiträge: 6431
  • Ort: Brühl (bei Köln) Ort bei GoogleMaps suchen de
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
Re: Lok gegevensbank: Lok inmeten
« Antwort #2 am: 09. Mai 2011, 22:27:05 »
Hallo,

ich habe dazu was im Anfängerkurs geschrieben. Den gibt es hier auf Niederländisch. Ich hoffe, es hilft weiter.
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

Offline Bremer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 76
  • Ort: Zuidlaren. Ort bei GoogleMaps suchen
  • Groetjes, Roel.
Re: Lok gegevensbank: Lok inmeten
« Antwort #3 am: 10. Mai 2011, 09:11:07 »
beste Jo, leuk dat je er zoveel moeite voor doet maar de hele beschrijving van het inmeten van locomotieven zowel op de rollenbank met de Speedcat als op de baan staat in het handboek Hoofdstuk 5, paragraaf 5.5.4 op bladzijde 128 (van het Nederlandse handboek wel te verstaan). Maar misschien heb jij een betere methode maar leg dan even uit hoe je bij de getallen, a=36, b=14 en 38 punt c=1 en de resterende getalwaarden, want dat is mij niet helemaal duidelijk. Maar misschien ben ik de enige? Zijn dit centimeters of bezetmelders? Graag even toelichten.

Roel
Intellibox IR, H0-Fleischmann rails, Loc's van Fleischmann. PC: Dell, Windows XP, Win-Digipet 2009.5 PE

Offline PAPYJO

  • Mitglied
  • Beiträge: 27
  • Ort: Gorsem Limburg Belgie Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Lok gegevensbank: Lok inmeten
« Antwort #4 am: 19. Mai 2011, 22:20:15 »
Roel
In het Nl handboek vanaf blkz. 130 in de rubriek 5.5.4 "Rijden met snelheid volgens km/h" legt men uit hoe u een snelheids vaststelling kun maken. In het scherm op blz 133 staat beschreven dat U een stuk rechte baan moet uitkiezen van ongeveer 1m50 voorafgegaan en gevolgd door twee andere secties. Deze worden dan A,B,C,D en E genoemd. De secties worden bepaald met terugmeldkontacten. Blz 138 geeft men een voorbeeld van ingeven van de terugmeldkontacten.
Wat gebeurde er bij mij?
Volgens het voorbeeld in het handboek moet het programma de tijd meten gedurende het traject C (beginnen bij 37 verder gaan met 38 en stoppen met meten bij 39). Ik weet niet of er een verschil is indien men werkt met kontactrails of met Reed kontacten maar het feit was dat het tellen begon met 37 en pas stopte bij 40 en in het terugrijden begon het bij 39 en stopte bij 24. De metingen waren dus onjuist. Ik heb dan vastgesteld dat indien ik als sectie B 21,22,24,37 inleide
als sectie C 37,38,39 zette en als sectie D 39,40,41 ingaf ( dus 37 en 39 worden tweemaal ingegeven, 37 in sectie B en C en 39 in sectie C en D ) dat dan de metingen in de twee richtingen welo juist verliepen.
Mijn excuses d
Modelbaan : Märklin digital
Rails : Ho
Besturing : Central Station 2
Magneetartiekel sturing : Inbouwdecoders voor wissels Signalen reeks 763.. K83 K84
Terugmelding : S88 en reed kontakten

Offline PAPYJO

  • Mitglied
  • Beiträge: 27
  • Ort: Gorsem Limburg Belgie Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Lok gegevensbank: Lok inmeten
« Antwort #5 am: 19. Mai 2011, 22:26:57 »
Roel
In het Nl handboek vanaf blkz. 130 in de rubriek 5.5.4 "Rijden met snelheid volgens km/h" legt men uit hoe u een snelheids vaststelling kun maken. In het scherm op blz 133 staat beschreven dat U een stuk rechte baan moet uitkiezen van ongeveer 1m50 voorafgegaan en gevolgd door twee andere secties. Deze worden dan A,B,C,D en E genoemd. De secties worden bepaald met terugmeldkontacten. Blz 138 geeft men een voorbeeld van ingeven van de terugmeldkontacten.
Wat gebeurde er bij mij?
Volgens het voorbeeld in het handboek moet het programma de tijd meten gedurende het traject C (beginnen bij 37 verder gaan met 38 en stoppen met meten bij 39). Ik weet niet of er een verschil is indien men werkt met kontactrails of met Reed kontacten maar het feit was dat het tellen begon met 37 en pas stopte bij 40 en in het terugrijden begon het bij 39 en stopte bij 24. De metingen waren dus onjuist. Ik heb dan vastgesteld dat indien ik als sectie B 21,22,24,37 inleide
als sectie C 37,38,39 zette en als sectie D 39,40,41 ingaf ( dus 37 en 39 worden tweemaal ingegeven, 37 in sectie B en C en 39 in sectie C en D ) dat dan de metingen in de twee richtingen welo juist verliepen.
Mijn excuses dat ik U heb laten wachten, maar ik kom niet alle dagen bij de PC. Ik ben namelijk bezig met het herschikken van de terugmeldkontacten (en dop mijn baan
Modelbaan : Märklin digital
Rails : Ho
Besturing : Central Station 2
Magneetartiekel sturing : Inbouwdecoders voor wissels Signalen reeks 763.. K83 K84
Terugmelding : S88 en reed kontakten

Offline PAPYJO

  • Mitglied
  • Beiträge: 27
  • Ort: Gorsem Limburg Belgie Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Lok gegevensbank: Lok inmeten
« Antwort #6 am: 19. Mai 2011, 22:42:50 »
Roel
In het Nl handboek vanaf blz. 130 in de rubriek 5.5.4 "Rijden met snelheid volgens km/h" legt men uit hoe u een snelheids vaststelling kunt maken. In het scherm op blz 133 staat beschreven dat U een stuk rechte baan moet uitkiezen van ongeveer 1m50 voorafgegaan en gevolgd door twee andere secties. Deze worden dan A,B,C,D en E genoemd. De secties worden bepaald met terugmeldkontacten. Blz 138 geeft men een voorbeeld van ingeven van de terugmeldkontacten.
Wat gebeurde er bij mij?
Volgens het voorbeeld in het handboek moet het programma de tijd meten gedurende het traject C (beginnen bij 37 verder gaan met 38 en stoppen met meten bij 39). Ik weet niet of er een verschil is indien men werkt met kontactrails of met Reed kontacten maar het feit was dat het tellen begon met 37 en pas stopte bij 40 en in het terugrijden begon het bij 39 en stopte bij 24. De metingen waren dus onjuist. Ik heb dan vastgesteld dat indien ik als sectie B 21,22,24,37 inleide, als sectie C 37,38,39 zette en als sectie D 39,40,41 ingaf ( dus 37 en 39 worden tweemaal ingegeven, 37 in sectie B en C en 39 in sectie C en D ) dat dan de metingen in de twee richtingen wel juist verliepen.
Mijn excuses dat ik U heb laten wachten, maar ik kom niet alle dagen bij de PC. Ik ben namelijk bezig met het herschikken van de terugmeldkontacten op mijn baan (en dat zijn er over de 100), en dus een werk van weken.
Ik hoop ,dat ik me verstaanbaar heb gemaakt.
Jo
Modelbaan : Märklin digital
Rails : Ho
Besturing : Central Station 2
Magneetartiekel sturing : Inbouwdecoders voor wissels Signalen reeks 763.. K83 K84
Terugmelding : S88 en reed kontakten

Offline Bremer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 76
  • Ort: Zuidlaren. Ort bei GoogleMaps suchen
  • Groetjes, Roel.
Re: Lok gegevensbank: Lok inmeten
« Antwort #7 am: 20. Mai 2011, 14:18:44 »
Hallo Jo,

Als deze methode bij jou werkt, wie ben ik dan om daar wat op tegen te hebben. Of het nu nodig was om de dezelfde procedure 4 keer in deze topic te zetten weet ik niet maar goed.

Ik heb de beschrijving gevolgd en dat voldeed prima. Ook de speedcat kan goede diensten bewijzen als je geen vlak traject hebt met een recht stuk van minimaal 1.50 meter. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Als iemand iets aan jouw oplossing heeft dan is dat toch mooi.

Roel
« Letzte Änderung: 20. Mai 2011, 15:34:29 von Bremer »
Intellibox IR, H0-Fleischmann rails, Loc's van Fleischmann. PC: Dell, Windows XP, Win-Digipet 2009.5 PE

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 677
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: Lok gegevensbank: Lok inmeten
« Antwort #8 am: 21. Mai 2011, 09:42:05 »
In het Nl handboek vanaf blz. 130 in de rubriek 5.5.4 "Rijden met snelheid volgens km/h" legt men uit hoe u een snelheids vaststelling kunt maken.

Niemand heeft het er over maar ik zeg het nog maar een keer: op de cd-rom staat hier ook een zeer instructieve video over.
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.14 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Bremer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 76
  • Ort: Zuidlaren. Ort bei GoogleMaps suchen
  • Groetjes, Roel.
Re: Lok gegevensbank: Lok inmeten
« Antwort #9 am: 21. Mai 2011, 10:40:26 »
Hallo Hans, je zegt "niemand heeft het er over" maar dat zei jij toch al een keer, ik neem aan dat Jo inmiddels ook op de CD heeft gekeken gekeken. Als hij de instructie video wil gebruiken, dan zien we het vanzelf verschijnen in een topic. Ik vond het filmpje erg leerzaam.

Ik kijk veel in beide fora, dus Duits en Nederlands en heb eigenlijk nog niet gezien dat iemand problemen had met de in het handboek beschreven methode. De enige strubbelingen die ik kan vinden betreffen de Speedcat zelf maar dat fabrikageprobleem is inmiddels ook al verholpen, dus beide beschreven methoden zijn door velen uitgetest en goed bevonden. Ik lees ook altijd de update info en heb nog niet gezien dat de Beta-testers in de meetprocedure verbeteringen hebben aangebracht.

Hier laat ik het even bij.

Roel.
Intellibox IR, H0-Fleischmann rails, Loc's van Fleischmann. PC: Dell, Windows XP, Win-Digipet 2009.5 PE

jlt

  • Gast
Re: Lok gegevensbank: Lok inmeten
« Antwort #10 am: 25. Mai 2011, 12:56:20 »
Beste Jo,

Wat je in de handboek hebt gevolgd, is correct. ;)

De Geschwindigkeitsprofil vermessen bestaat uit 5 secties.
Te weten A,B,C,D en E.

De Strecke A heeft ten doel om de optrekkende lok opgang te komen en rijdt richting B.
De Strecke B de lok heeft de snelheid aangenomen en houdt dat constant vast en rijdt richting C.
De Strecke C is de cruciale meettest gebied die de weg/tijd berekening maakt en omzet naar KM/uur en rijdt richting D.
De Strecke D de lok wordt afgeremd en gaat richting E.
De Strecke E De lok wordt gestopt en wordt van rijrichting veranderd.

Nu gaat de lok in omgekeerde richting hetzelfde meting uitvoering als bovenbeschreven.
Er wordt dus voorwaarts (Vorwarts) en acheruit (Ruckwarts) gemeten.

In de velden die als voorbeeld in het handboek staat bijv. in Strecke B met de getallen 21;22;24 betekent dat je de bezetmelder gebied kunt verlengen! Dus heb je 3 korte RMK van bijv 40 cm, dan heb je dus 3 RMK van 40 cm = 120 cm strecke gebied. (21;22;24 is 3 RMK's)
Dus in Strecke B heb je een lekkere lange RMK gebied waar de lok lekker constant op snelheid kan blijven toeren, tot dat die dus op het C Strecke aankomt.

In Strecke C staat volgens het handboek ook 3 RMK's 37;38;39.
Het meetgebied C heeft minimaal 150 cm nodig om een betrouwbaar snelheids meting te kunnen doen.
Wat je dus ziet is, 150 cm / 3 = 50 cm. Dus elk RMK nummer 37,38,39 is elk 50 cm lang.
Ik heb zelf RMK's van 1 meter en om een betrouwbaar metingen te kunnen uitvoeren maak ik gebruik van 2x1 meter. Hoe langer hoe beter.

Wat jij aangaf dat de tijd in de Strecke C begint te lopen, is ook de bedoeling, want daar in het C gebied wordt de weg/tijd berekening uitgevoerd, die uiteindelijk naar KM/uur wordt berekend.

1 opmerking:
De volgorde van bezetmelder opgave moeten dus wel op volgorde van rijrichting worden erkent!
Dat kun je controleren aan de hand van de rode detectie "bollen" aan de rechterkant naast de Strecke Kontakte A t/m E. En goed controleren op het funktioneren van de RMK's!!.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra
« Letzte Änderung: 25. Mai 2011, 13:04:15 von Jan leendert »