Autor Thema: terugmelding in wisselstraten  (Gelesen 5333 mal)

Offline ernstcramer

• Mitglied
  • Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...
terugmelding in wisselstraten
« am: 10. Mai 2011, 10:33:40 »
Ik probeer op dit forum wijzer te worden hoe je een blok of sectie configureert waarbij ook naar de wissels gekeken moet worden. En dat valt nog niet mee, gezien al de verschillende mogelijkheden die toegepast worden en die mogelijk zijn (kennelijk... ::))

Daarom een paar vragen:
- ik moet in rijwegen denken - en wissels kunnen daar onderdeel van uitmaken. klopt dat?
- moet ik uitgaan van totaal-detectie in zo'n rijweg?
- ik werk met stroomdetectie in het Märklinsysteem: hoe neem ik TM's op in een wisselstraat?
- hoe ziet die terugmelding er dan uit? wordt dit op het scherm zichtbaar gemaakt? dus verloren wagon (met stroomverbruik uiteraard) wordt gesignaleerd?

Met vriendelijke groet,
Ernst Cramer (van de schappenbaan)

Märklin- en Roco-fan, Märklin 6021/6051, nog geen besturingsprogramma, modules moeten nog komen...

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
Re: terugmelding in wisselstraten
« Antwort #1 am: 10. Mai 2011, 11:06:32 »
Beste Ernst,

Dat zijn veel vragen, die ik zal proberen te beantwoorden.

1. Daar waar wissels in de rijweg zitten, zijn die een deel van de rijweg.
2. Totaal detectie (dus van ieder stuk rails een terugmelding) is niet nodig.
3. De wissels in mijn baan hebben geen terugmelding, wel de rails voor en achter het wissel.
4. Met stroom detectie heb ik geen ervaring, ik gebruik contactrails (zelf gemaakt met C-rail)
    je kunt dan inderdaad zien als er een wagen blijft staan, op je scherm is dan de rijweg rood.

Ik hoop hiermee een aantal vragen te hebben beantwoord.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #2 am: 10. Mai 2011, 16:17:22 »
Hallo Ernst,

Als je stroomdetectie toe past en er wordt een wagen (met bv verlichting) verloren dan zal de betreffende rijweg niet vrijgegeven worden tot dat de wagon weer weg gehaald is.

Bob

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline ernstcramer

• Mitglied
« Antwort #3 am: 10. Mai 2011, 20:47:05 »
...
4. Met stroom detectie heb ik geen ervaring, ik gebruik contactrails (zelf gemaakt met C-rail)
    je kunt dan inderdaad zien als er een wagen blijft staan, op je scherm is dan de rijweg rood.
...

...maar even naar de theorie:

tussen blok A en D zit wisselstraat (die ik voor het gemak noem) W. Een trein rijdt van A naar D via W. Wat zie ik dan op het scherm (ervan uitgaande dat er geen TM in de wisselstraat zit zoals je aangeeft)
- A = rood; B = rood; W= rood - of
  A = rood; B = rood en W= kleur onbezet

En wat zie ik als de trein inmiddels A verlaten heeft:
- A = kleur onbezet; B= rood; W = rood - of
  A = kleur onbezet; B = rood en W = kleur onbezet
 ::)
Met vriendelijke groet,

Märklin- en Roco-fan, Märklin 6021/6051, nog geen besturingsprogramma, modules moeten nog komen...

Offline ernstcramer

• Mitglied
« Antwort #4 am: 10. Mai 2011, 20:48:22 »
Hallo Ernst,

Als je stroomdetectie toe past en er wordt een wagen (met bv verlichting) verloren dan zal de betreffende rijweg niet vrijgegeven worden tot dat de wagon weer weg gehaald is.

Bob

Dat is helder, en wat ik ook graag wil. Maar wordt deze wagon wel gedetecteerd in de wisselstraat met stroomdetectie? Ziet het systeem daar stroomverbruikers?
Met vriendelijke groet,

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #5 am: 10. Mai 2011, 22:51:46 »
Hallo Ernst,

Dat is geheel afhankelijk van hoe jij e.e.a. bedraad met je baan.
Zo heb ik hele wisselstraten voorzien van RMK's en dus als er een wagen met verlichting blijft staan zal zal dat gezien worden. Je rail (van de wissels) zullen toch ergens stroom van moeten krijgen anders rijd er geen trein als die stroom van een RMK met stroomdetectie vandaan komt zal hij het zien.
Over wissel straten gesproken als daar wagons blijven staan dan kan ik je eigenlijk maar een goed advies geven afbreken en nauwkeuriger bouwen. Het is zaak dat je wissels zeer zorgvuldig aanleg om juist dat soort accessen te voorkomen.

Bob

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #6 am: 10. Mai 2011, 22:56:45 »
Ernst.
Zitat
...maar even naar de theorie:

tussen blok A en D zit wisselstraat (die ik voor het gemak noem) W. Een trein rijdt van A naar D via W. Wat zie ik dan op het scherm (ervan uitgaande dat er geen TM in de wisselstraat zit zoals je aangeeft)
- A = rood; B = rood; W= rood - of
  A = rood; B = rood en W= kleur onbezet

En wat zie ik als de trein inmiddels A verlaten heeft:
- A = kleur onbezet; B= rood; W = rood - of
  A = kleur onbezet; B = rood en W = kleur onbezet

Ik begrijp dit niet je hebt het over A en D en wisselstraat W wat is B dan?

Maar waarom probeer je het niet uit in de simulatie mode?

Bob

Offline Bremer

• Senior-Mitglied
  • Groetjes, Roel.
« Antwort #7 am: 11. Mai 2011, 08:29:44 »
Aan Bob, je schrijft dat je hele wisselstraten hebt voorzien van bezetmelders, dat houdt dus in, dat je ook de wissels voorzien hebt van terugmelders en zo ja, hoe heb je dat uitgevoerd want ik weet dat het kan maar heb nog niet de beste manier gevonden om dat toe te passen en jij schijnbaar wel.

Ik denk ook al een tijd om wissels uit te voeren met bezetmeldercontacten maar als de wissel dan op afbuigen staat branden er bij mij twee bezetmelders vanwege het feit dat de wisseltong(en) de andere rail raken en dus twee bezetmeldercontacten elkaar raken.

Het kan wel belangrijk zijn om dit te doen want als ik in de bijlage kijk naar dat tekeningetje met die wisselstraat (in die rode ovaal) en op een aantal van die wissels blijft een setje wagens staan en de wissels worden niet gedetecteerd, dan merk je dit dus pas wanneer het fout gaat (botsing) of dat je ziet dat een loc zonder wagens in het zicht komt.

Aan Ernst, waarom zou je stroomdetectie gebruiken, bij Marklin is het toch gebruikelijk dat je massadetectie toepast en het is volgens mij ook de makkelijkste en goedkoopste manier van detectie, immers al jouw wagens maken toch massacontact zo gauw ze op de rails staan, dus heb je helemaal geen stroomafname nodig (heb ik mij laten vertellen door Marklin rijders).

Roel

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 11. Mai 2011, 09:19:47 von Bremer »
Intellibox IR, H0-Fleischmann rails, Loc's van Fleischmann. PC: Dell, Windows XP, Win-Digipet 2009.5 PE

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #8 am: 11. Mai 2011, 09:53:13 »
Roel,

Zitat
Aan Bob, je schrijft dat je hele wisselstraten hebt voorzien van bezetmelders, dat houdt dus in, dat je ook de wissels voorzien hebt van terugmelders en zo ja, hoe heb je dat uitgevoerd want ik weet dat het kan maar heb nog niet de beste manier gevonden om dat toe te passen en jij schijnbaar wel.
  :P

Het moeilijkste deel van het bouwen van een baan is het plannen. Als je niet plan dan maak je fouten en dat kost geld.
Een onderdeel van het plannen is het bepalen van waar maak ik rail onderbrekingen en sluit ik een RMK aan.
Als je dat zorgvuldig doet (en niet op een RMK meer of minder kijk) dan krijg je goede detectie van de baan en kan je er ook vanallse mee doen.

Zie de tekening waar ik onderbrekingen heb (blauw) en zoals je ziet is de gehele wisselstraat voorzien van 1 RMK en dus weet ik altijd wat daar gebeurd.

Bob

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
« Antwort #9 am: 11. Mai 2011, 10:35:43 »
Hallo Ernst,

Als er nog vragen zijn, of iets dat je nog niet begrijpt, kom dan
zaterdag naar de WDP bijeenkomst in De Meern (als je tijd hebt).
Dan kan het een en ander op het scherm uitgelegd worden.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline ernstcramer

• Mitglied
« Antwort #10 am: 13. Mai 2011, 23:21:06 »
Hallo Ernst,

Als er nog vragen zijn, of iets dat je nog niet begrijpt, kom dan
zaterdag naar de WDP bijeenkomst in De Meern (als je tijd hebt).
Dan kan het een en ander op het scherm uitgelegd worden.

Met groet, Henk

Helaas heb ik andere verplichtingen al staan voor zaterdag... ::)
Met vriendelijke groet,

Offline ernstcramer

• Mitglied
« Antwort #11 am: 13. Mai 2011, 23:24:43 »
...Ik begrijp dit niet je hebt het over A en D en wisselstraat W wat is B dan?
...

Oeps, dat was dus een slordig foutje. Waar staat B= rood moet dat dus D= rood zijn...
helpt dat?
Met vriendelijke groet,

jlt

• Gast
« Antwort #12 am: 25. Mai 2011, 12:09:19 »
Beste Ernst,

Bijgaande link heb ik de document geplaatst die betrekking hebben op "RMK in wissels".

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=65446.0

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra