Autor Thema: Loc rood of zwart  (Gelesen 2764 mal)

Offline Bram

• Senior-Mitglied
Loc rood of zwart
« am: 14. Juni 2011, 11:41:13 »
Hallo iedereen,

Ik lees soms wel eens dat een loc op "Rood of Zwart" geschakeld wordt. Wat is de bedoeling hiervan ??? ik heb er wel iets over in het handboek gelezen maar kom er niet helemaal uit.
Met vriendelijke groeten,
Bram
---------------------------------------------------
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits

jlt

• Gast
Re: Loc rood of zwart
« Antwort #1 am: 14. Juni 2011, 13:08:51 »
Hallo iedereen,

Ik lees soms wel eens dat een loc op "Rood of Zwart" geschakeld wordt. Wat is de bedoeling hiervan ??? ik heb er wel iets over in het handboek gelezen maar kom er niet helemaal uit.

Hallo Bram,

Wanneer een locomotief op een ZNF staat, wordt normaliter zwart weergegeven.
Gebruik je bijv. een rijweg dat van A naar B gaat en je gebruikt dit als Zugfahrt dan wordt dat even tijdelijk op groen.

Rood is een extra functie die je een Loc kan laten blokkeren, m.a.w. als de ZNF rood wordt weergegeven dan wordt die FS waar een loc opstaat geblokkeerd.

Dit kan op allerei wijze worden ingevoerd.
Handmatige wijze:
Als je met de rechtermuisknop op een ZNF en gelijktijdig met de Shiftknop indrukt, dan verschijnt twee soorten blokkering, de X en de Z. X= totale blokkering en Z voor Zugfahrt.

Een ander variant is, wanneer je met de rechtermuisknop op een ZNF waar een loknummeer of bouwjaar op staat en gelijktijdig op Altknop indrukt dan wordt de ZNF rood weergegeven en tevens de Loknummer of bouwjaar weergegeven. Dat geeft aan dat alleen die lok is geblokkeerd.

Automatisch uitvoering:
Als je met ZFA of met STW werkt, dan zie je een lijstje van diverse lok kleur weergave. (Blauw= tijdinstelling gebonden)
Je kunt in een FS waar je het wil, dat er een lok maar 1 keer rondje rijdt en direct van de resterende dienst stilstaat. En de rest van het treinen verkeer gewoon laten rijden. Die ene lok is geblokkeerd en blijft staan.
Als je diezelfde lok 2 keer wil laten rijden en vervolgens bij de tweede ronde wil gaan blokkeren, dan kun je die met de teller functie combineren.
Bijgaande screenshot heb ik 2 loks die geblokkeerd zijn en lok nummer 20 blijft actief binnen de ZFA, die rijdt zijn trajekt af.

Ook wordt de rode ZNF gebruikt voor Heimat configuratie.

Jan Leendert Stienstra

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Bram

• Senior-Mitglied
Re: Loc rood of zwart
« Antwort #2 am: 17. Juni 2011, 10:13:35 »
Hallo Jan,

Oké, is me duidelijk bedankt voor je antwoord
Bram
---------------------------------------------------
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits