Autor Thema: WD met IB en eindloos schakelende decodes  (Gelesen 3540 mal)

Offline Erik Buers

• Mitglied
WD met IB en eindloos schakelende decodes
« am: 05. August 2011, 20:22:47 »
beste WD Forum

Alleseerst nog bedankt voor de s88  stekkers en oplossingen , ben eruit en zal e.e.e aanschaffen  gevonden op de website avontuur in Miniatuur.

Wat er nu aan de hand is weet ik werkelijk niet.
Laatst heb ik de WD update gemaakt ( 2009.5 ) en de IB heeft 1.550-1550 versie.
Ik heb ook de IRIS afstand bediening van Uhlenbrock.

Bij het opstarten van de baan WD , blijft de Infra rood lamp schakelen en is niet uit te krijgen.
Alleen als ik bv. Fahrtsrasse open.
Ook zie ik op het IB schermpje dat dit gebeurd. Bij het uitrekken van de Iris , blijft dit doorgaan
Ik heb een lampje gehangen aan de decode van de  ( verbrande wissel) uitgang en inderdaad het lampje blijft flikkeren ( schakelt dus )
Ik heb het probleem bij Uhlenbrock neergelegt en met zegt dat dit monderinvloed van zonlicht kan gebeuren (l.. koek , gezien het afgelopen weer en het feit dat mijn baan in de Kelder ligt)

geprobeert vandaag te bellen , maar helaas.

Bij een ander  trein programma komt dit Niet voor....
Ikwas net lekker op dreef met de inrichting in WD en nu komt dit.
denk dat er iets mis is met WD ??
zijn er parameters te veranderen ? en welke en hoe ?

Ik graag van jullie met wederom hartelijke dank

groeten Erik Buers

jlt

• Gast
Re: WD met IB en eindloos schakelende decodes
« Antwort #1 am: 06. August 2011, 00:48:47 »
Hallo Erik,

Als het magneetspoel van de betreffende (verbrande) wissel, waar je een lampje aan hebt hangen, dan betekend dat er een stroom blijft voeren. Ik denk dat er een klein kortsluiting in die betreffende magneetspoel.

Kun je die verbinding die naar de magneetspoel uitschakelen, bijv de draden even los te koppelen.

Dat je steeds die infra rood lampje blijft branden is een teken dat er kortsluiting aanwezig is, en in dit geval waarschijnlijk van de magneetspoel.

De WDP versie 2009.5 of 2009.4 gaat bij het opstarten steeds controleren of het magneet aangedreven artikelen op non-actief staat. Als er 1 magneet artikel steeds staat te klapperen, dat zegt WDP dat je geen menu van het programma kan openen, en geeft een melding dat er ergens een magneet artikel nog in "Werking" is!!.

Dus schakel eens die bedrading van de "stotterende lampje" eens uit, en kijk wat die Infra-Rood signaal het doet. En dan met WDP verder.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra

Offline Erik Buers

• Mitglied
« Antwort #2 am: 06. August 2011, 07:42:25 »
Beste Jan

Met dank voor je reactie.
Desbetreffende decode heb ik eruitgehaald ( ook de wiselspoel )
infarood blijft knipperen - ook op de IB schermpje zie dit
Denk dat er een misverstand is tussen WP en IB .
Bij KL heb ik deze ervaring niet.

Hoor graag van je en pr. weekend
Erik

jlt

• Gast
« Antwort #3 am: 06. August 2011, 11:03:02 »
Hallo Erik,

Dan heeft dat niets van doen met WDP.
Ik vermoed toch dat er een hardware probleem kan zijn.

Als je WDP geheel uitschakelt. Blijven die Infra-rood lampje branden?
Als dat zo is, probeer eens achter te komen of die boosters (weer) daar niet verantwoordelijk voor is.

Ik heb het vermoeden wat Uhlenbrock schrijft, en heeft waarschijnlijk te maken met de vochtigheidgraad.
Als er ergens een zeer kleine lekspanning aanwezig is, dan wordt door de vochtigheidsgraad extra gevoeliger, daar onstaat een zeer kleine "overslagspanning", dat geeft ook dat knippert effect.
Maar dat is echt een hele uitzonderlijke situatie!. Maar het kan voorkomen.

Mijn voorstel is het volgende.
Probeer de boosters 1 voor 1 uit te zetten en kijk wanneer de Infra-Rood lampje niet meer knippert.
Heb je dat gevonden, meet dan de verbindingen van de uitgeschakelde booster, en controleer die verbindingen op lekspanning, en ook de verbinding die naar de wissel (die verbrande).

Jan Stienstra

Offline Erik Buers

• Mitglied
« Antwort #4 am: 07. August 2011, 10:33:20 »
Beste Jan.
met dank en volgende tests uitgevoerd.
- IB - gereset. : Infrarood blift knipperen
- WD  bij IB : gereset.: geen verschil
- Alle aansluitingen naar de baan afgesloten. : geen verschil.
- S 88 uit de IB gehaald : geen verschil.
- Boosters uit de IB gehaald : geen verschil

Tijdens bovengenoemde acties blijft je op het schermpje van de IB van bv.  decode 1 ( 4 wissels)
zien dat er "geschakeld "wordt. ( dit gaat constant door )
Decode 1 : uit het electr. circuit gehaald : geen verschil.

Denk dat er toch iets vreemds is met de IB en alleen in combinatie met WP
(bij KP zie ik dit euvel niet)

Toch maar weer melden naar Uhlenbrock ?

Met dank en groeten
Erik

jlt

• Gast
« Antwort #5 am: 07. August 2011, 12:29:06 »
Hallo Erik,

Zo te zien heb je alles gecontroleerd, en blijft steeds in de richting van de IB.

Resumerend, ook bij je eerdere problemen met de Compoort (na hardeschijf vervanging), blijf je problemen houden met je genoemde analyse.
We hebben ook mijn IB aangekoppeld en gaf duidelijk aan dat er ergens een kortsluiting aanwezig is.
Door de "nog niet vast te stellen" kortsluiting gaf dit fenomeen ook problemen bij de Compoort.

Er is dus ergens in de buurt van je IB een kortsluiting.
Het kan de IB zelf zijn, of de communicatie tussen je PC en de IB (we hebben daar eerder over gehad).

Je kunt met Uhlenbrock daarover contact opnemen en het euvel (voor de zoveelste keer) die je hebt geanalyseerd, voorleggen.

Verder wil ik je even toelichten over het verschil tussen KP en WDP.
Waarom je bij KP dat niet waarneemt en bij WDP wel waarneemt.

WDP (al vanaf Update 2009.4) heeft een eigen "controle strang" die bij het opstarten van het programma begint te controleren. 1 van die controle is de magneet artikelen kondities. Dat houdt in dat zodra een magneet artikel al bij het begin van de opstart, al begint te "werken", dan geeft WDP daar een melding!
Dat "werken" kan op allerlei wijze weergegeven worden.
Als je met de muis en met de pijl op een MA zet, en je ziet een zandlopertje lopen, dan wacht WDP af op jouw instructie. Als daar een kortsluiting in zit, wacht WDP op jouw instructie, wat gaan we doen? (bijv. als je een wissel de MA nog geen adres hebt opgegeven, de wissel symbool is wit, dan kun je zien met de muispijl op de wissel, dan zie je ook die zandlopertje, m.a.w. wat gaan we doen, zo houden als virtueel of echt aansluiten! En tijdens het bedrijf, als een wissel in bedrijf is, en de muispijl op de wissel, dan zie je hetzelfde, "wat gaan we doen", de wissel aanhouden of uitschakelen.)
Dus, in jouw geval dat euvel verhelpen.
En als er dan een grote omvang van een "Kortsluiting" aanwezig is, dan gaat WDP verder ingrijpen tot zelf aan de Compoort toe!.

De bovengenoemde heeft KP niet, en walst over die euvel heen.
Vroeg of laat komt er een melding dat je hardware stuk is.
Maar het probleem is nog niet verholpen, je vervangt dat kapotte hardware en je gaat verder.

WDP doet daar een stapje terug, en kijkt of alles volgens een protocol (hardware matig) in orde is.
Dat is een manier van "levensduur" verlengende eigenschappen.

Dus ik kijk daar ook niet vreemd van op, dat er verschillen zijn.

Jan Stienstra
« Letzte Änderung: 07. August 2011, 12:34:44 von Jan leendert »

Offline Erik Buers

• Mitglied
« Antwort #6 am: 07. August 2011, 15:34:03 »
Beste Jan
met dank en duidelijk.
Zal eerste een ander IB aan mijn baan hangen , en kijken of het euvel wel / of niet opgelost is.
Laat het je tzt wel even weten
Groeten
Erik