Autor Thema: Hoe maak je een "verschoven rempunt" in WDP?  (Gelesen 3491 mal)

Offline Hielco

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 23
  • Ort: Leusden Ort bei GoogleMaps suchen nl
Hoe maak je een "verschoven rempunt" in WDP?
« am: 13. November 2011, 15:18:25 »
Hallo,

In mijn locomotieven bestand bevinden zich locs waarbij de stroomafname zich vooraan bevindt (cabine 1, e-locs) of aan de achterzijde in de tender of onder de vuurkist (stoomlocs). Aangezien ik besloten heb de bezetmelding op basis van stroomafname uit te voeren, stuit ik nu op de uitdaging deze verschillende loctypen met WDP allemaal op  dezelfde plaats voor een rood signaal te laten stoppen.

In de WDP handleiding (2009.5 duits) en de diverse fora ben ik nog geen oplossing in hardware of software vorm tegengekomen. Kan iemand mij een aanwijzing geven hoe dit in WDP 2009.5 softwarematig op te lossen, danwel via de hardware.

De hardware omvat Märklin C-rail en rollend materieel. De loc en wissel besturing wordt gedaan met met een Märklin CS 2, de melders zijn van Littfinsky en via de Littfinsky interface aangesloten op de USB-poort van de PC.

Met vriendelijke groet,

Hielco Akkerman
Mit freundliche Grüsen,

Hielco
  • Win-Digipet-Version:
    2021.2c- Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Maerklin-CS3; Maerklin-S88; Maerklin-K83; LDT-SBB; LDT-HSI88-USB
  • Rechnerkonfiguration:
    Acer Aspire 3 15, AMD Ryzen 7-5700u; WIN 11 pro

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 539
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Hoe maak je een "verschoven rempunt" in WDP?
« Antwort #1 am: 13. November 2011, 18:43:55 »
Hallo Hielco,

Welkom op het forum!

Dat zou ik doen met profielen, je kan dan voor iedere loc
bij het stop TM, dat voor het sein zit, met seconden of tiende
van seconde de precieze stop plaats bepalen.

Met groet, Henk


  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

jlt

  • Gast
Re: Hoe maak je een "verschoven rempunt" in WDP?
« Antwort #2 am: 13. November 2011, 18:51:40 »
Beste Hielco,

In de eerste plaats van harte welkom hier op de Nederlandse WDP Forum.

Om jouw vraag te kunnen beantwoorden, kan je onder FS-Editor onder Tabblad Start/Brems/Ziel de K1 t/m K2 Strecke de waarde opgeven. K1 geef je de RMK op, en de pijltjes naar rechts geef je de km/hr op. (ik ga ervan uit dat je op Km/Hr schaal je locomotieven hebt geijkt)
Door met de K1 t/m K2 te spelen kun je een mooi afremtrajekt maken die tot de rode signaal kunt stoppen.

Een ander optie waar jouw wens in vervulling kan gaan, is het werken met Profile.
Kijk in hoofdstuk 10.1 in de Duitse WDP boek. Daar staat beschreven hoe je met Profile kunt werken.

Ik weet niet of je al ervaring hebt met WDP.
Zoniet, dan lijkt het mij verstandig dat je met de K1 t/m K2 strecke instelling mee spelen.
Heb je echt locomotief betrokken functies die allerlei verschillende karakter bezitten, dan is de Profile de uitkomst. Met Profile kun je elke individuele locomotief het rijgedrag beinvloeden, maar ook andersom wanneer je 1 dezelfde rijgedrag voor alle locomotief geldt.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra

Henk was sneller ;D

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Hoe maak je een "verschoven rempunt" in WDP?
« Antwort #3 am: 14. November 2011, 18:20:32 »
Hallo Hielco,

Welkom op het forum.

Zoals al door Henk aangegeven, is (vanwege je stroomdetectie/afname) de meest goede manier om
je doel te bereiken het werken met profielen.
Een profiel maak je aan per locomotief/per rijweg en dus kun je precies bepalen per locomotief waar en hoe snel
hij moet remmen om op de door jou gewenste plek te stoppen.

Het werken met K1 en K2 zou een makkelijke optie kunnen zijn, maar werkt in jou geval niet goed genoeg
omdat deze ingaven per rijweg zijn en dus gelijk voor elke lok, maar omdat je slepers op verschillende plekken
onder de loks zitten krijg je het zo niet voor elkaar. Ook niet als je loks allemaal even snel rijden en/of even snel
afremmen(dit hangt ook mede weer af van je decoder instelling per lok)
Gr. Kees
 
« Letzte Änderung: 15. November 2011, 07:09:14 von Kees Polm »
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Hielco

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 23
  • Ort: Leusden Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Hoe maak je een "verschoven rempunt" in WDP?
« Antwort #4 am: 15. November 2011, 21:32:47 »
Heren,

Hartelijk dank voor de reacties. Ben nog niet in de gelegenheid geweest alle aangeboden opties in de praktijk te proberen, maar zodra deze zich voordoet laat ik weten wat het resultaat is geworden.

Ik hik namelijk aan tegen het feit dat deze instelling per blok gemaakt moet worden. Per loc in het profiel de verschuiving (shift) van de stroomafname declareren (zoiets als  BRAKE_SHIFT IS [-mm/+mm] / STOP_SHIFT IS [-mm/+mm]) is een aantrekelijkere optie, daar dit een eenmalig vastleggen van een statisch gegeven is, en weinig foutgevoelig is. Als je de geboden oplossing in WDP moet uitvoeren voor ca. honderd blokken, dan is er een redelijke kans op fouten.

Daarbij komt nog dat wanneer het een trek/duw combinatie is, de stroomafname voor de gehele trein twee variabelen heeft. Ik heb nog geen idee hoe dit dan op te lossen met de geboden mogelijkheden in de locprofielen, je zal iets met de richting moeten gaan doen.

Vraag: kan het kloppen dat in de demo versie niet alle functionaliteiten en opties biedt die in de handleiding worden beschreven? Zo kan ik maar één project aanmaken, en zijn er geen mogelijkheden om (variabele) snelheidsmatrices aan te sturen bij de seinen, overeenkomstig de door het systeem (WDP) bepaalde snelheid. Volgens de handleiding wordt het SBB seinstelsel ondersteund, maar ik zie hierin niet het Lichtsinalsysteem N waarbij deze matrices gebruikt worden. Is uitsluitend het Lichsignalsysteem L aanwezig?

Met vriendelijke groet,

Hielco
Mit freundliche Grüsen,

Hielco
  • Win-Digipet-Version:
    2021.2c- Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Maerklin-CS3; Maerklin-S88; Maerklin-K83; LDT-SBB; LDT-HSI88-USB
  • Rechnerkonfiguration:
    Acer Aspire 3 15, AMD Ryzen 7-5700u; WIN 11 pro

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Hoe maak je een "verschoven rempunt" in WDP?
« Antwort #5 am: 15. November 2011, 23:15:48 »
Hielco,

Ik zit nu eens naar jou profiel te kijken, je rijdt Marklin c-rail met Marklin loks.
Begrijp ik nu goed dat je de terugmeldingen via stroomdetectie hebt ????????

Ik mag toch aannemen dat je terugmeldingen via massadetectie bedoelt.
In dat geval heb je helmaal niets te maken met de plek waar de sleper zit ongeacht welke lok dan ook.

Als je opziet tegen het maken van een groot aantal profielen, dan raad ik je aan om al je lokdecoders
heel goed op dezelfde manier af te regelen en te gaan rijden in km/u. en ook dit precies uit te voeren voor al je loks.
Wanneer je dat goed voor elkaar hebt kun je voor je blokken profielen aanmaken met lok-ido. Dat is dus
een profiel per blok die voor alle loks geldt.

Je vermeende probleem met de trek duw combinatie is er met massadetectie dan dus ook niet.

Kan het zijn dat je alleen nog maar in de simulatie bezig bent? En nog niet met een werkelijk fysiek aanwezige  proefbaan. Dan raadt ik je aan om een proefbaantje aan te leggen en met WDP te gaan testen.
Veel van je vragen zullen dan beantwoord worden door de mogelijkheden van WDP.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Hielco

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 23
  • Ort: Leusden Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Hoe maak je een "verschoven rempunt" in WDP?
« Antwort #6 am: 19. November 2011, 09:19:46 »
Dag Kees,

Je constatering aan de hand van wat in mijn profiel staat is juist, maar het gaat hier niet om mijn eigen bouwsel, maar het gezamelijke bouwsel van een viertal heren met "een gemeenschappelijke belangstelling"

Dit bouwsel is nogal groot uigevallen, en hierbij willen we niet tegen het probleem aanlopen van "spookmeldingen" via de bezetmelders. Gebleken is dat onze locatie nogal last heeft van ongewenste instraling (hoogspanningsleidingen, GSM/UMTS mast) op de aanvoerdraden van melders. Ontkoppeldiodes en/of ontstoordiodes helpen slechts af en toe. Door gebruik te maken van stroomdetectie (laagohmige circuits danwel optocouplers) zijn we van dit probleem verlost hebben testen uitgewezen. Gevolg is echter wel weer een nieuw aantal uitdagingen in de vorm van de plaats van de sleper.

Het is niet alleen een probleem bij drierail, maar ook bij tweerail. Hier heb je ook veelvuldig te maken met verschoven stroomafname, echter daar is er dan één duidelijke oplossing: maak de eerste as(sen) stroomgeleidend. Echter kan deze oplossing bij onvoldoende druk op voorloopassen wel voor ongewenste impulsen zorgen.

Rijden in km/h is gebruikelijk bij deze vier heren, daar er al met behulp van de computer gereden wordt op de eigen bouwsels. Daar wordt gebruik gemaakt van Softlok en Koploper. Softlok wordt gebruikt i.c.m. plaatsmelding via stroomdetectie. De oplossing in Softlok is vrijwel identiek aan die van WDP. Gezien de ervaringen daarmee staan wij niet te trappelen deze oplossing nogmaals te implementeren. De andere bouwsels gebruiken de gangbare detectie m.b.v. de "derde rail"

Met vriendelijke groet,

Hielco
Mit freundliche Grüsen,

Hielco
  • Win-Digipet-Version:
    2021.2c- Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Maerklin-CS3; Maerklin-S88; Maerklin-K83; LDT-SBB; LDT-HSI88-USB
  • Rechnerkonfiguration:
    Acer Aspire 3 15, AMD Ryzen 7-5700u; WIN 11 pro

jlt

  • Gast
Re: Hoe maak je een "verschoven rempunt" in WDP?
« Antwort #7 am: 20. November 2011, 22:12:54 »
Beste Hielco,

De WDP-Demo versie is een beperkt versie waarbij je maar aantal functies tot je beschiking hebt.
De volversie, tegen betaling, WDP2009 (plus de kostenlose Updates) kun je ongelimiteerd je grenzen verleggen.

Ik heb zojuist je verhaal gelezen, en moet toch even hier en daar een aantal kenmerken toelichten.

A) Stroom detectie en Stroomverbruikende bezetmelders. Het is algemeen bekend dat er bij bezetmelders storingsgevoeligheid kunnen optreden. we zeggen het ook kunnen.
Ik gebruik zelf de Rautenhaus digitale bezetmelders met afgeschermde kabels groter dan 0.75 mm/kwadraat, en het werkt storingsvrij.

B) Je merkte hierbij op dat Softlok en WDP indentiek hetzelfde zijn. Nee, die zijn niet met elkaar te vergelijken, en ook niet met de Koploper. WDP benaderd op een geheel andere manier van dataverwerking bij bezetmelders. Dit heeft geresulteerd in de ontwikkeling van de nieuwe WDP versie voor volgend jaar.

C) Je schreef in de eerdere berichten over blokken en je suggestie met Shift toest een aantal mm kunt opschuiven enz.  Met verschoven RMK (bezetmelders) kun je in de volversie WDP2009 geheel naar wens ingeven. Dat gebeurt via dat Tabblad waarbij je in een blok een aantal RMK kunt schuiven!. Dat is die K1 t/m K3. Daarnaast mede door het doorontwikkelen van WDP worden nieuwe mogelijkheden toegepast, dat zal volgend jaar door Dr.Peterlin worden bekend gemaakt. De nieuwe Versie gaat geen 2012 (tweeduizendtwaalf) heten, maar twintig twaalf heten.

D) Km/uur rijden is het mooiste wat er is. Maar er zijn ook WDP gebruikers die dat niet willen.
WDP geeft die twee mogelijkheden zonder dat de rijeigenschappen en andere functies onder doet!.
Je kunt daarmee voor de gebruikers eenvoudige baanbesturing realiseren, maar ook zeer complexe baanbesturingen.

Wanneer je daar belangstelling hebt over de WDP mogelijkheden, dan is een goede optie om naar WDP bijeenkomst in De Meern te komen. In Januari begint de bijeenkomst. De datums wordt door Bob vermeulen bekend gemaakt.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
   

Offline Hielco

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 23
  • Ort: Leusden Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Hoe maak je een "verschoven rempunt" in WDP?
« Antwort #8 am: 22. November 2011, 21:44:44 »
Dag Jan-Leendert,

Dank voor je uiteenzetting over de aanleg van bezetmelders. Inderdaad kunnen storingen worden opgepikt, zoals wij hebben geconstateerd.

Afgeschermde kabel heeft bij ons alleen geholpen tegen de LF storingen van de sterkstroomleidingen. Om de resterende storingen te verhelpen zijn de data verbinding (S88-N) gelegd met behulp van CAT6E SFTP netwerkkabel. De overblijvende spookmeldingen bleken na analyse met een dataspectrum meter van HF-data signalen afkomstig te zijn en in de hardware (de decoders) zelf te worden opgewekt. Door een testexemplaar in mu-metaal in te pakken was het probleem over. Echter is mu-metaal moeilijk te verkrijgen en nogal prijzig. Door verder experimenteren met melders met stroomdetectie is gebleken dat deze beter bestand zijn tegen zo wie zo de LF stoorimpulsen en ook beter bestand tegen HF-data sinalen.

Je conclusie over de dataverwerking van WDP en SL is correct. Hier ging het echter over het oplossen van het afstandsverschil tussen de signaleringen. Hier gebruikt SL een scripting per loc die per blok moet worden geregistreerd. Een vrijwel identieke oplossing om een loc met de sleper in de tender sneller te laten remmen dan die met een sleper onder cabine 1.

Jammer dat de constatering juist is dat de demo versie van WDP niet alle functionaliteiten omvat, en je eerst 339,00 euro moet uitgeven om te constateren of bepaalde functionaliteit wel of niet aanwezig is. Maar kun jij aangeven of de gewenste besturing van het Zwitserse N-lichsignal systeem dan wel aanwezig is in de huidige WDP versie?

Met groet, Hielco
Mit freundliche Grüsen,

Hielco
  • Win-Digipet-Version:
    2021.2c- Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Maerklin-CS3; Maerklin-S88; Maerklin-K83; LDT-SBB; LDT-HSI88-USB
  • Rechnerkonfiguration:
    Acer Aspire 3 15, AMD Ryzen 7-5700u; WIN 11 pro

jlt

  • Gast
Re: Hoe maak je een "verschoven rempunt" in WDP?
« Antwort #9 am: 23. November 2011, 01:18:31 »
Beste Hielco,

Ja, dat is juist met het "inpakken met mu metaal=weekijzer", dat is in feite de Faraday kooi effect.
En mu metaal bestaat uit praktisch zuiver Fe (ijzer) waarvan het koolstof en verontreinigingen gehalte kleiner is dan 0.005%. Ja dat is bekend.

De chips van LDT decoders en de Rautenhaus decoders zijn voorzien van een dun lage opgesputterd (1600 Angstrom) Fe met Ti (Titaan) om de HF signalen en magnetische straling tegen te gaan. Daar hangt ook het prijskaartje aan.

Ik heb juist begrepen van onze Duitse WDP Beta-Tester-collega's dat de slepers niet zozeer het contact maakt maar de wielen?. Probeer eens te kijken of de wielen de werkelijke contact maakt, i.p.v de slepers.

Dat de Demo WDP versie niet alle beschikbare functie weergeeft is in onze ogen wel begrijpenlijk.
De huidige volversie kun je ook de Zwitserse N-signalen werken en bewerken. In die WDP versie zitten spoorsymbolen van landen die hun spoorwegen protocol weergeven, zo ook van de zwitserse spoorwegen waar o.a ook de zwitserse seinwezen zijn opgenomen. Tevens kun je ook naar eigen smaak zelf een sein protocol tekenen en de protocol schakelingen schakelen. Ik heb zelf een eigen signaal getekend en de schakeling volgens de specifieke Duitse seinwezen geschakeld. Alleen moet je wel enige kennis van WDP weten, om verder te gaan. Dat is mijn advies overigens.
Als je meer van wil weten dan lijkt het mij niet verkeerd om naar De Meern te komen, daar kunnen wij (meedere WDP gebruikers) je het e.e.a laten zien, met voorbeelden uit verschillende spoorbanen ontwerpen.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
« Letzte Änderung: 23. November 2011, 01:37:06 von Jan leendert »

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 539
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Hoe maak je een "verschoven rempunt" in WDP?
« Antwort #10 am: 23. November 2011, 10:58:09 »
Hallo Jan en Hielco,

Uit het profiel van Hielco kan ik niet zien met welk railsysteem hij rijdt.
Maar aangenomen dat het Märklin rails zijn, is het zo:
Bij contactrails geven de wielen de terugmelding.
Bij schakelrails geeft het sleepcontact de terugmelding.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

jlt

  • Gast
Re: Hoe maak je een "verschoven rempunt" in WDP?
« Antwort #11 am: 23. November 2011, 12:13:40 »
Hallo Jan en Hielco,

Uit het profiel van Hielco kan ik niet zien met welk railsysteem hij rijdt.
Maar aangenomen dat het Märklin rails zijn, is het zo:
Bij contactrails geven de wielen de terugmelding.
Bij schakelrails geeft het sleepcontact de terugmelding.

Met groet, Henk

Hallo Henk,

Bedankt voor je correctie. ;D
Ja, we weten inderdaad niet met welke railsysteem Hielco ermee rijdt.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra

Offline Hielco

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 23
  • Ort: Leusden Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Hoe maak je een "verschoven rempunt" in WDP?
« Antwort #12 am: 25. November 2011, 12:31:55 »
Hallo heren,

Bedankt voor jullie antwoorden en toelichtingen op het te lijf gaan van het verschoven rempunt. Het is inmiddels verschoven naar een conversatie over het bedwingen van storingen in de bezetmelders.

Mijn eigen modelbaan bestaat uit Marklin C-rail, HAG en Marklin rollend materiaal (Zwitsers), Marklin 6021/6051 en 60212 voor de besturing. De 6021 of 60212 wordt uitsluitend voor het rijden en schakelen gebruikt en voedt geen baan of magneetartikelen. De magneetartikel decoders, de Marklin K83 (wissels en seinen) hebben een eigen booster en trafo, en ook de twee baansecties hebben ieder een eigen booster en trafo. Het bezet of terugmelden gebeurt met Marklin S88 en via de rail (gebruikelijke wijze dus) en de litfinsky USB converter.  De seinen zijn van Microscale en volgens het Zwitserse N-Lightsignal, het systeem met de cijferbakken, en de bovenleiding is opgebouwd uit Sommerfeldt materiaal en eigenbouw. Momenteel wordt nog koploper gebruikt voor het automatisch rijden samen met de 6021/6051, maar dit moet vervangen gaan worden door WDP (?) en de 60212.

De gezamenlijke modelbaan (met nog drie heren te bouwen) is opgebouwd uit Marklin K-rail en er wordt gereden met Marklin, HAG, Fleischman en Roco materiaal. De HAG, Roco en Fleischman uiteraard in drie-rail uitvoering. Als melders worden de Littfinsky melders gebruikt. Voor de besturing is nog geen definitieve keuze gemaakt, maar gedacht wordt aan de Marklin 60212 of Esu EcoS 51xxx. Maar ook andere systemen zoals TAMS en ZIMO staan nog op het lijstje. Zoals jullie in een eerder bericht hebben kunnen lezen is er op basis van de ondervonden stoorproblemen uiteindelijk voor gekozen om terug of bezetmelding te realiseren op basis van stroomdetectie.

In ieder geval hartelijk dank voor de uitnodiging in januari 2012. Ik zal hier zeker gebruik van maken, en mogelijk ook de andere bouwers.

Met vriendelijke groet,

Hielco
Mit freundliche Grüsen,

Hielco
  • Win-Digipet-Version:
    2021.2c- Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Maerklin-CS3; Maerklin-S88; Maerklin-K83; LDT-SBB; LDT-HSI88-USB
  • Rechnerkonfiguration:
    Acer Aspire 3 15, AMD Ryzen 7-5700u; WIN 11 pro

jlt

  • Gast
Re: Hoe maak je een "verschoven rempunt" in WDP?
« Antwort #13 am: 25. November 2011, 13:15:55 »

In ieder geval hartelijk dank voor de uitnodiging in januari 2012. Ik zal hier zeker gebruik van maken, en mogelijk ook de andere bouwers.

Met vriendelijke groet,

Hielco

Beste Hielco,

Jullie zijn van harte welkom.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra