Autor Thema: Decodertyp in Windigipet 2009.5  (Gelesen 2212 mal)

Offline kuipspoor

• Junior-Mitglied
Decodertyp in Windigipet 2009.5
« am: 16. Januar 2012, 17:30:42 »
Hallo,

Bij onderdeel" Locomotieven sturen" moet je bij "Decodertyp" de decoder invullen, duidelijk, echter wanneer vul je 14-28-128 in?  Dit zijn Fahrstufen, staat ook in de handleiding, e.e.a. is mij niet goed duidelijk, ik denk in de trent van rijstappen o.i.d.

Ook heb ik er decoders bij ( oudere) o.a. Kuehn ( 157)-- Trix ( 131) waarbij de handleidingen zijn verdwenen, hoe kom erachter hoe de cv waarde's zijn ingedeeld?

Vriendelijke groet:

Johan Kuipers
Roco Wintrack Ecos-Viessmann-Acer/Aspire Intel Pentium Laptop

Online H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
Re: Decodertyp in Windigipet 2009.5
« Antwort #1 am: 16. Januar 2012, 19:26:53 »
Hallo johan,

Inderdaad Fahrstufen, zijn rijstappen.

In jou profiel staat dat je de ECOS hebt, je kunt dan de decoder uitlezen.
Bij sommige decoders geeft de CV 8 het ID van de hersteller.
Je kunt dan op het internet zoeken', welke decoder het is,
dan weet je ook welke rijstappen er bij horen.
Het is een heel werk, maar ik weet geen andere manier.
Misschien iemand anders?

Met groet, Henk   
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

jlt

• Gast
Re: Decodertyp in Windigipet 2009.5
« Antwort #2 am: 17. Januar 2012, 00:16:04 »
Beste Johan,

Bijgaande treft je twee documenten met de CV waardens van Trix en Kuehn.

Als je aan het eind van de beide documenten door bladert dan zie je het tabel met de CV instellingen.

Trix locomotieven worden doorgaans vanaf de fabriek met Doehl & Haas uitgeruste Lokdecoders.
Het is bekend dat Trix heel erg summier en praktisch niets over zijn lokdecoder gegevens vrijgeeft.
Ik heb zelf ook 3 Trix locomotieven en idem geen gegevens van kunnen vinden.
Zoals Henk je al daarover informeerde door CV=8 te gebruiken ben ik achter gekomen dat het om een D&H decoder gaat.

WDP Lok databank.
Als je weet welke lokdecoder merk in de locomotieven aanwezig zijn, dan kun je simpel door te testen met de weergegeven stappen die in de decoder register (in WDP) zijn weergegeven. Stel je neemt 14 stappen dan merk je ook direct of de lok mooi loopt, zoniet dan kies je 127 stappen. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de CV waarden die de motorregeling en de synchronisatie afstelling (CV=53)
Oudere lokomotieven worden met D&H goed ondervangen door de motorregeling af te stellen. Kuehn is daar beter in de motoreigenschappen door naadloos optrekken en afremmen. Dus, er zit verschil in de verfijning daarvan. Huidige locomotieven worden beter gestuurd door verbeteringen van extra CV mogelijkheden.
Mijn favoriete lokdecoder is de LokPilot 4 generatie (ondanks dat er kritische geluiden zijn, LokPilot4 is een zwaar extra uitgebreide CV register tabel, het is iewat komplexer maar daar moet je ook de handleiding goed door lezen!!)

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 17. Januar 2012, 00:32:07 von Jan leendert »