Autor Thema: Vooraankondiging 2012  (Gelesen 4040 mal)

jlt

• Gast
Vooraankondiging 2012
« am: 31. Januar 2012, 20:41:38 »
Beste WDP gebruikers,

Bijgaande link is een vooraankondiging van de nieuwe WDP 2012. (Je spreekt uit: Twintig Twaalf)

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=66683.0

Mochten jullie i.v.m moeite hebben met het Duitse taal, dan kan ik hier op het forum toelichting geven.
Deze vooraankondiging geldt op dit moment voor de Volversie, de smalversie komt later uit.
Er wordt straks video presentatie gegeven waarbij men kan volgen hoe de nieuwe markante "Tools" in WDP 2012 in hoofdlijnen gaat uitzien.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
« Letzte Änderung: 31. Januar 2012, 21:07:15 von Jan leendert »

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Vooraankondiging 2012
« Antwort #1 am: 01. Februar 2012, 08:20:42 »
Goedemorgen. Ik zie dat ik de eerste ben, graag zou ik van deze mogelijkheid gebruik willen maken om meer te weten te komen over de nieuwste versie van WDP. Ik had de Duitse aankondiging al gezien en de getoonde link laat al veel zien maar alhoewel ik geen moeite heb met de Duitse taal en redelijk de Duitse taal kan spreken en lezen, zijn vele van de gebruikte termen mij niet echt bekend en zijn ook door "Google vertaal" niet te vertalen, dus ik zou graag wat meer willen weten en uitleg willen hebben over de vernieuwingen van de opgesomde onderdelen uit het Hauptprogramm, Zugzusammenstellung, Fahrstraβen-Editor, Fahrplan-Editor.

Ik denk dat er naast mijn verzoek, zeker nog meer wensen op dit gebied zijn van de leden van dit NL-forum.

Verder ben ik nog niet benaderd (en dat hoeft ook niet natuurlijk) om ook deze versie van het handboek 2012 te gaan vertalen (de derde alweer), de tijd vliegt.

Ik kan mij goed voorstellen dat het WDP vertaalteam deze keer de vertaling van het lijvige boekwerk ter hand neemt. Daarbij komt nog dat het zonde van het gedane werk zou zijn als blijkt over een paar maanden, dat meerdere mensen met hetzelfde vertaalwerk bezig zouden zijn.

Aangezien Jan het dichtst bij het vuur zit, lijkt mij, zou ik hem graag willen vragen via deze topic, wie de vertaling gaat aanpakken deze keer?

Rob Bogers
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

jlt

• Gast
« Antwort #2 am: 01. Februar 2012, 09:53:20 »
Beste Rob,

In WDP 2012 zijn "nieuwe eigen huismerk namen" bedacht, die geheel binnen WDP filosofie zijn opgenomen.
Deze namen zijn dan ook niet via "Google vertaling" te vertalen.
De namen heeft betrekking op het doel waar softwarematig functies worden uitgevoerd, zelfs unieke funkties die alleen bij WDP uniek zijn!. Deze unieke en markante bewerkingen heeft WDP ook een unieke en markante naam gegeven, en geheel in herkenbare layout binnen WDP programma.

Een naam zoals Zugzusammenstellung = Treinsamenstelling.
Met WDP 2012 kan men nu een trein(en) samen stellen (= locomotief + wagons) met, als bijv. een voorbeeld uit de spoorwegen protocol, een naam of nummer van die samengestelde trein(en). Tevens de lengte van de trein wordt opgenomen en wordt herkent met I-ZNF. I-ZNF is een Intelligente trein nummer veld. In dat veld kan men een trein automatisch herkennen of deze past in de lengte van een station, bijv. En dan zijn er tig van die mogelijkheden, met eigen bedachte namen.
Dus, dat zijn namen waar uitleg dienen gegeven te worden.

Betreft de vertaling.
Op dit punt is bij mij niets van bekend, en voor zover mij bekend is, staat het nog open, tenzij Dr.Peterlin of Karl Heinz Battermann daar toelichting geeft.

Jan Stienstra

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #3 am: 01. Februar 2012, 09:58:02 »
Okee, begrepen, Zugzusammenstellung is duidelijk, maar je zou nog uitleg geven over de vernieuwingen van het Hauptprogramm en die dingen die ik verder vroeg, tenminste dat had ik begrepen uit jouw aankondiging dat je dat zou doen.

Groet,

Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
« Antwort #4 am: 01. Februar 2012, 11:04:16 »
Beste Rob,

Wat de vertaling betreft, de vertalingen van de afgelopen versie's waren
uitstekend, ik denk dat weinigen dat beter zouden doen.
Ik kan natuurlijk niet over jou tijd beslissen (er gaat erg veel tijd inzitten)
Maar ik zou het heel erg goed vinden als je ook weer deze vertaling
zou willen doen. Want ik, en ik denk veel anderen hebben veel gemak
van de vertalingen gehad.

Met groet, Henk

« Letzte Änderung: 01. Februar 2012, 11:06:43 von H.v.d.Oosterkamp »
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

jlt

• Gast
« Antwort #5 am: 01. Februar 2012, 14:01:59 »
Beste Rob,

Zojuist informatie gehad, en men is nog met het Duitse handboek bezig.
Als dat klaar is, dan wordt de verdere invulling voor de vertaling verder besproken.
Dus, alles ligt momenteel nog open.

Daarnaast zal ik de vooraankondiging die Dr.Peterlin heeft aangekondigd in het NL vertalen met een klein stukje informatie over de mogelijkheden van de nieuwe WDP 2012.
Heb even geduld, er wordt aan gewerkt.

Jan Stienstra

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #6 am: 01. Februar 2012, 16:15:05 »
Dat is wel jammer, want dan had hij/zij met het vertalen gelijk op kunnen gaan met de maker. Dan hadden beide handboeken tegelijk uitgebracht kunnen worden. Dan rest mij niets anders (mocht de keuze op mij vallen) af te wachten wat de beslissing gaat worden.

Rob Bogers

• Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #7 am: 01. Februar 2012, 17:13:19 »
Beste Rob,

Hoe jammer je het ook vindt, dit was al jaren zo geweest, en ik denk dat het ook zo zal blijven!.
Er zal toch eerst een concept handboek moeten worden gemaakt, alvorens men overgaat naar vertaling daarvan. Dat gaat dus niet gelijk op, dus geduld is een schone zaak.
Eerst A klaar maken en daarna met B verder gaan.

Als je geroepen voelt om aan de vertaling te willen doen, dan ben ik niet diegene die daarover gaat.
Dat wordt door Dr.Peterlin en Karlheinz Battermann bepaalt.
Mocht je het willen en de zin te hebben om te vertalen, neem dan contact op met Dr.Peterlin.

Jan Stienstra

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #8 am: 02. Februar 2012, 19:34:22 »
Hallo allen,

Ik denk dat Peterlin ook gebonden is aan die gene die officieel het programma distribueerde in de Benelux. In het verleden was het zo dat die ook de vertaling zou doen.
Is het ook niet zo dat er 2 handboeken komen en een voor het normale werk en een voor het meer gevorderde werk?
@ Rob, ik denk dat je het beste even met Peterlin contact op kan nemen dan heb je zo gereld wat je wilt, denk ik. Dat heb je bij de afgelopen versies ook gedaan dus ik zie geen reden om het nu ook niet te doen.

Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #9 am: 03. Februar 2012, 08:31:44 »
Voorheen lag de distributie van WDP in Nederland bij Jaap Kramer, ons allen bekend en hij verzorgde inderdaad de handboekvertaling van versie 9 uit 2005 of zoiets en natuurlijk niet te vergeten de software vertaling van de versie ProX. Ik heb toen voor de lol versie ProX vertaald en heb daar ook iets voor gekregen, laat ik daar eerlijk over zijn maar vergeet niet dat het aantal NL-gebruikers nogal groot was in 2008.

De distributie ligt sinds 2010 geloof ik bij de heer M. Vermeulen in België en ik kan mij niet herinneren, dat hij zelf ooit een vertaling van handboek heeft gemaakt of heeft laten maken. Hij heeft de vorige keer wel gebruik gemaakt van mijn vertaling van de versie 2009 om die te voegen bij zijn software vertaling van de versie 2009.3. Misschien gaat hij deze versie wel vertalen, dat zou kunnen! Maar dat is mij niet bekend, vandaar ook de oorspronkelijke vraag van mij aan Jan.

Dat van die 2 handboeken is mij niet bekend en heb dat ook nog niet gezien bij vorige versies maar dat kan ik fout hebben natuurlijk, jij en Jan zitten immers dichter bij het vuur en Jan helemaal. Misschien is dat nu wel zo bij de nieuwste versie.

In principe heb je gelijk Bob, dat ik het bij de heer Peterlin zou kunnen vragen maar ik wil niet bedelen bij hem of ik het alsjeblieft mag doen, die tijd ligt achter mij. Kijk, ik zou deze taak heel graag op mij nemen, dat weet jij als geen ander, daar niet van maar daar komt nog bij dat ik weet dat nog een groot aantal gebruikers de Duitse versie van het handboek gebruiken en nog heel veel Nederlandse gebruikers verknocht zijn aan versie ProX in zowel de Engelse/Nederlandse (softwareversie van Jaap Kramer) en Duitse versie en als nu blijkt dat er maar een handjevol gebruikers zijn die werkelijk overstappen naar de nieuwste versie, lijkt mij een vertaling maken (waar toch een maandje of 2 of 3 werk in zit) voor die paar overstappers een beetje overdreven.

Het lijkt mij zo (maar ook dat kan ik verkeerd zien), dat de makers van het programma wel belang zouden hebben bij zoveel mogelijk vertalingen van het handboek, dat bevorderd immers de verkoop internationaal. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat andere vertalers van bijvoorbeeld de Spaanse vertaling (Importeur Spanje Trenes-Aguilo) bij Peterlin op de stoep liggen, van mag ik alsjeblieft? De Engelse vertaling wordt intern bij de firma uitgevoerd, dus dat is geen punt.

Ik denk dat het juist andersom is en dat de heer Peterlin vraagt aan zijn "vaste vertaalteam", "Jongens het is weer zover, willen jullie je inzetten om ook deze versie tot een succes te maken?" Uiteraard gezegd in het Duits en Spaans.
Ik zou dan best bij dat team willen horen, maar...

Het is maar een hersenspinsel hoor, maar ik wacht nu op de toelichting van Jan over de vernieuwingen van de versie 2012.

Rob Bogers
« Letzte Änderung: 03. Februar 2012, 08:46:25 von Rob Bogers »

• Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #10 am: 03. Februar 2012, 11:02:05 »

Het is maar een hersenspinsel hoor, maar ik wacht nu op de toelichting van Jan over de vernieuwingen van de versie 2012.

Beste Rob,

Ik denk dat de toelichting vanavond of morgenavond klaar ligt.
Ik doe mijn best om de vernieuwing weer te geven alhoewel de mogelijkheden erg groot is kan ik slechts delen van de de nieuwe WDP 2012 weergeven. (men kan hier op het forum altijd vragen stellen!)

Over jouw "hersenspinsel".
De andere kant van deze wereld is, dat dergelijke software bedrijf ook gelukkig is, als er iemand aanmeldt voor bijv. de vertaling te willen doen. Je weet dat die markt niet te vergelijken is met grote of middelgrote bedrijven. Daar is binnen de modeltrein hobby branche (jammer genoeg) te klein voor.
Toch ziet WDP een uitdaging aan om in de toekomst meer in de "picture" te zetten.
Mensen zoals ik als BetaTester zijn ze erg blij mee dat er eens getest kan worden op bestaande spoorbanen van een digitale merksysteem. Daarnaast, zeker als je de kwalificatie en affiniteiten beschikt over softwarematige achtergronden en ideen aandragen ter ondersteuning het vergroten van de WDP mogelijkheden.

Jouw achtergrond en de affiniteiten, hebben ook waarde voor de Nederlandse WDP gebruikers!.
Los van het feit of dat zakelijk of prive aangelegenheid zijn, dat doet niet ter zake.
Het gaat hierom dat we WDP naar de gebruikers toe willen!.
Alle tussen personen die je noemde zoals bij Jaap (hij is niet meer betrokken bij WDP), en TrainTechnology hebben toendertijd problemen met het vinden van een goede vertaler. Zij hadden een zakelijke overeenkomsten. Daar hebben wij geen invloed op, en willen we ook niet.

Maar op vrijwillige basis (zoals ik het ook doe als BetaTester) je beschikbaar stellen voor de vertaling, is altijd een muss! Ik wil best contact opnemen en/of een bericht sturen naar Dr.Peterlin met als suggestie je toevoegen aan de vertaalteam?
Uit jouw toelichting begrijp ik, dat je graag terug wil naar "het vertalen" van het handboek.
Ik kan mij daarbij goed van voorstellen en zeg maar wat je wil.
Is zo geregeld. :)

Zoals Bob toelichte wordt er gewerkt aan een vereenvoudiging van een handboek.
Dat zal naar aller waarschijnlijkheid in twee delen bestaan, beginners boek en een gevorderde boek.
Maar zoals ik je ook in de eerdere bericht hebt geschreven, men is bezig en er wordt aangewerkt.
KarlHeinz Battermann is de verantwoordelijke man en is bezig met het ontwerpen, uitplukken, herschrijven, begrijpelijke taal, enz,enz. Dat is een heibelse klus om dat goed in de gareel te zetten!
Dus, eerst moet dit op orde zijn!. Hij bepaalt de uiteindelijke de vorm en de layout van het handboek.

Betreft de Engelse versie.
Dat duurt ook ongeveer 2 a 3 maanden na de Duitse originele versie!
Dus, als je denkt dat je de Nederlandse vertaling ook 2 a 3 maanden voor elkaar kunt krijgen, dan is dat toch een goede aanleiding om die gelijktijdig te presenteren?

Jan Stienstra      

« Letzte Änderung: 03. Februar 2012, 11:07:24 von Jan leendert »

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #11 am: 03. Februar 2012, 12:05:49 »
@Jan, ik wilde je even buiten het forum om in een PM iets mededelen betreffende de vertaling, maar schijnbaar hebt je mij geblokkeerd. dat is jammer.

Groet,

Rob Bogers

• Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #12 am: 03. Februar 2012, 14:01:33 »
Beste Rob,

De blokkering is opgeheven.
Je kunt mij een PM sturen.

Jan Stienstra

jlt

• Gast
« Antwort #13 am: 04. Februar 2012, 20:43:10 »
Beste Rob,

Naar aanleiding van jouw wens is Dr. Peterlin erg content met jouw "handreiking".
Hij neemt met jouw daarover contact op, en stuurt, als ze klaar zijn, de nieuwe handboek(en) naar je toe.
Je kunt je lekker botvieren en je helpt daarbij vooral de WDP gebruikers die niet het Duitse taal machtig is.
Uiteraard ook voor de nieuwe WDP gebruikers!

Mocht je het e.e.a. niet te hebben begrepen over de vernieuwde versie 2012, dan kun je mij als Betatester bemiddelaar benaderen.

Ik wens je veel succes. ;)
En alles is geregeld voor je.

Jan Stienstra

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #14 am: 05. Februar 2012, 09:36:09 »
Ik wacht de reactie van de heer Peterlin af.

Rob

• Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration: