Willkommen
Gast
. Bitte
einloggen
oder
registrieren
.
1 Stunde
1 Tag
1 Woche
1 Monat
Immer
Einloggen mit Benutzername, Passwort und Sitzungslänge
Übersicht
Forum
Hilfe
Suche
Einloggen
Registrieren
Datenschutz
windigipet.de
»
Win-Digipet Nederlandstalig forum
»
Win-Digipet Nederlandstalig forum
(Moderatoren:
Stefan Lersch
,
H.v.d.Oosterkamp
) »
Arnhegen WDP vragen
« vorheriges
nächstes »
Seitenanfang
Drucken
Seiten: [
1
]
2
3
...
5
Autor
Thema: Arnhegen WDP vragen (Gelesen 15516 mal)
Ronald Meijer
Senior-Mitglied
Arnhegen WDP vragen
«
am:
17. Mai 2012, 17:38:51 »
Inmiddels een klein weekje in het bezit van WDP 2012 en moet zeggen dat het een geweldig programma is. Na een gedegen introductie van Jan Leendert en het seminar afgelopen zaterdag in de Meern lekker aan de slag gegaan met mijn schaduwstation (meer ligt er nog niet), en inmiddels rijdt dat volautomatisch met 11 treinen (zie bijlage voor gleisbild, in toekomst gaan de sporen links van/naar de helix).
Maar natuurlijk ook veel heel vragen en nog pas topje van de ijsberg van de mogelijkheden binnen WDP benut, dat is duidelijk
Een brandende vraag die ik nu heb is hoe reset je tegelijk alle tellers die ik nu gebruik om het treinverkeer een beetje in beeld te hebben, bij een nieuwe opstart wil ik die allemaal op nul hebben ?
Groet
Ronald Meijer
VRAGEN
«
Letzte Änderung: 19. Mai 2012, 14:57:16 von Ronald Meijer
»
Win-Digipet-Version:
2021.2d premium
Anlagenkonfiguration:
https://www.youtube.com/channel/UCGNRz3JNq5DEbHXvA_fCoVg
Rechnerkonfiguration:
ntel(R) Core(TM) i7-9750H CPU @ 2.60GHz, Windows 11
H.v.d.Oosterkamp
Moderator
Senior-Mitglied
Re: Arnhegen
«
Antwort #1 am:
17. Mai 2012, 19:12:21 »
Hallo Ronald,
Dat kan je doen met de "stellwerkswärter", (dat huisje met het rode dak)in de knoppenbalk.
Je gaat naar de Gleisbild-editor, en maak een knop in je sporenplan.
Die knop geef je een virtueel adres.Dan sluit je de Gleisbild-editor af.
Je opend nu de stellwerkswärter en sleep je de tellers uit je sporenplan naar het vak
Wenn Bedingungen zutreffen, en zet de tellers op nul. Dat kan je onderaan doen
door er op de teller die daar kom te klikken.
Als laatste sleep je (na al je tellers in het vak te hebben gezet) je knop nogmaals
in hetzelfde vak en klik er op tot hij groen is, hij komt ok weer onder het vak
Wenn Bedingungen zutreffen. Ik heb er voor de duidelijkheid even een foto
bij gevoegd. Lukt het niet meld je dan nogmaals dan zal ik het met een documentje
stap voor stap uitleggen.
Met groet, Henk
Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
«
Letzte Änderung: 17. Mai 2012, 19:17:04 von H.v.d.Oosterkamp
»
Win-Digipet-Version:
Windigipet 2021.2c Premium Edition.
Anlagenkonfiguration:
Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
Rechnerkonfiguration:
Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz Windows 10
Ronald Meijer
Senior-Mitglied
«
Antwort #2 am:
17. Mai 2012, 20:26:50 »
Hallo Henk,
Bedankt voor snelle reactie, op zich heel helder en duidelijk maar ik krijg het toch niet voor elkaar. Ik had zoeven net zo'n plaatje als jij toont voor elkaar maar van rood naar groen gaf geen reset, dus boel weer weggegooid en nu lukt het niet meer (ik krijg in stellwerkswarter steeds magnet artikel ipv de teller..)
Even twee vragen :
1. wat voor knop, is zie heel veel opties in gleisbildeditor, moet het wellicht een specifieke zijn
2. je noemt in je tekst dat ik nogmaals de knop in hetzelfde vak moet slepen, wanneer is de eerste keer ?
Btw zie mijn scherm
Groet
Ronald
Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
«
Letzte Änderung: 17. Mai 2012, 20:39:45 von Ronald Meijer
»
Win-Digipet-Version:
2021.2d premium
Anlagenkonfiguration:
Rechnerkonfiguration:
Kees Polm
Senior-Mitglied
«
Antwort #3 am:
18. Mai 2012, 00:13:35 »
Hallo Ronald,
ik denk dat je het gewoon goed gedaan hebt, alleen moet je deze stelw.w. nog activeren.
met je muis op het rode rondje(bij tellers op 0) dan rechter muisknop en activeren, dan zou die moeten werken.
Je zou nog een seconde kunnen invoeren, dan zie je beter wat er gebeurd.
Een teller is ook een magneet artikel(althans om op deze plek naar toe te slepen), dus gewoon slepen in het juiste vak.
Het maakt niet uit wat voor een schakelaar het is, als het maar geen pulsschakelaar is is.
Gr. Kees
«
Letzte Änderung: 18. Mai 2012, 23:25:26 von Kees Polm
»
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88
Ronald Meijer
Senior-Mitglied
«
Antwort #4 am:
18. Mai 2012, 07:01:25 »
Henk, Kees
Bedankt, het is gelukt
Groet
Ronald
Win-Digipet-Version:
2021.2d premium
Anlagenkonfiguration:
Rechnerkonfiguration:
Ronald Meijer
Senior-Mitglied
Re: Arnhegen WDP nieuwe vraag
«
Antwort #5 am:
26. Mai 2012, 06:25:13 »
Ik ben inmiddels lekker aan het rijden en van Jan Leendert afgelopen week weer veel nieuwe dingen geleerd, maar heb inmiddels een nieuwe vraag.
Ik laat loc van een opstelspoor naar een rangeerspoor rijden en wil hem daar een bepaalde tijd laten wachten voordat hij weer terugkeert in het treinverkeer, hoe krijg ik dat voor elkaar.
Ik heb het al geprobeerd via wartezeit in ZFA, dan wacht loc wel netjes op rangeerspoor maar gedurende de wachttijd wordt dan de route terug naar het opstelspoor geblokkeerd en dat wil ik niet. Ook even gekeken of het via een profiel zou kunnen maar dat lukte me niet.
Ik ben op zoek naar oplossing ?
Groet
Ronald Meijer
Win-Digipet-Version:
2021.2d premium
Anlagenkonfiguration:
Rechnerkonfiguration:
Kees Polm
Senior-Mitglied
Re: Arnhegen WDP vragen
«
Antwort #6 am:
26. Mai 2012, 07:27:24 »
Hoi Ronald,
Als je in het opstelspoor een virt. schalter (bv.0314 bahnubergang)intekend en deze op rood laat zetten door
de lok die naar het opstelspoor gaat(in de vervolgschakeling van de rijweg) en deze schakelaar als bedinung
in de zfa zet (alleen toegangkelijk als hij groen is), kan er ondertussen vanaf de baan geen lok naar het opstelspoor
(schakelaar is immers rood).(Ook zet je hier nog in de bedinung kontakt 20 vrij)
Als je dan in de stelw.w. deze schaklaar zet---- indien rood - dan na ...sec. groen. Dan is het opstelspoor weer beschikbaar. Allen moet je dan in deze zelfde stelw.w. nog een bedinung invoeren nl. een bezet kontakt van het spoor van de lok die op het rangeerspoor staat(bv. 20), anders loop je nog het risico dat een andere lok op het
opstelspoor komt. Dus nu kan alleen de lok van het rangeerspoor weer naar het opstelspoor.
Gr. Kees
Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
«
Letzte Änderung: 26. Mai 2012, 07:37:48 von Kees Polm
»
Ronald Meijer
Senior-Mitglied
«
Antwort #7 am:
26. Mai 2012, 14:47:17 »
Hoi Kees
Bedankt weer voor het snelle antwoord.
Maar voor ik er mee aan de slag ga, ik wil dat het opstelspoor tijdens de wachtpauze op het rangeerspoor wel door andere treinen kan worden gebruikt en als ik het goed lees/interpreteer is dat met jou oplossing niet mogelijk, of begrijp ik het verkeerd?
Voor de duidelijkheid even plaatje bijgevoegd (rijrichting is links naar rechts). Ik wil vanaf het bovenste inrijdspoor (met teller 08), achteruit de schoonmaaktreinen op de drie rangeersporen parkeren en die daar een poosje (bv een vaste tijd) vasthouden en dan via hetzelfde spoor weer opnemen in het treinverkeer, terwijl dus in de tussentijd het opstelspoor (dat met teller 08) toegankelijk blijft voor het normale verkeer
groet
Ronald Meijer
Win-Digipet-Version:
2021.2d premium
Anlagenkonfiguration:
Rechnerkonfiguration:
Kees Polm
Senior-Mitglied
«
Antwort #8 am:
26. Mai 2012, 16:14:24 »
Ronald,
Nu begrijp ik het niet meer.(maar dat kan aan mij liggen hoor) Je wilt dat de loks op het rangeerspoor wachten maar dat het bovenste opstelspoor
ondertussen niet gebruikt wordt omdat ze dan niet kunnen vertrekken. (dit was je eerste vraagstelling met daarop
mijn antwoord).
Nu zeg je dat het opstelspoor wel ondertussen gebruikt kan worden.
Of bedoel je dat wanneer de wachttijd afgelopen is het opstelspoor exact op dat tijdstip vrij moet zijn?
?
Gr. Kees
Ronald Meijer
Senior-Mitglied
«
Antwort #9 am:
26. Mai 2012, 18:39:55 »
Kees,
Waarschijnlijk heeft mijn onvolledige uitleg geleid tot een andere interpretatie, maakt niks uit we beginnen gewoon opnieuw. Ik heb voor de duidelijkheid plaatje van mijn schaduwstation bijgevoegd, dit is nu mijn hele baan maar in de volgende bouwfase wordt de verbinding linksonder opengebroken voor een helix naar de bovenbouw en verder.
De treinen komen bij de inrijdsporen (van links naar rechts) binnen alwaar ze richting schaduwstation gaan. Nu rijden er op mijn baan ook 2 schoonmaaktreinen met stofzuiger en die wil ik af en toe ook wel eens niet over de baan hebben, dus een aantal rangeersporen gemaakt in de onderbouw waar ik die kan stallen. Dankzij de hulp van Jan Leendert lukt het inmiddels prima om alleen de schoonmaaktreinen netjes op de rangeersporen te krijgen: met teller, wat bedingungen en matrix en ze rijden ook weer netjes weg, terwijl de overige treinen gewoon hun ding doen. Wat ik nu wil is 1) dat ik de schoonmaaktreinen op de rangeersporen bv 10 minuten kan laten wachten en 2) ik ze vast kan houden en via een knop oid weer los kan laten, maar in die tussentijd moeten de andere treinen wel gebruik kunnen maken van alle inrijdsporen (dus ook de bovenste). Ik hoop dat het zo helder is.
Groet
Ronald
Win-Digipet-Version:
2021.2d premium
Anlagenkonfiguration:
Rechnerkonfiguration:
Kees Polm
Senior-Mitglied
«
Antwort #10 am:
26. Mai 2012, 23:15:16 »
Ronald,
Ben voor je bezig, maar zal wel morgen worden.
Gr. Kees
Ronald Meijer
Senior-Mitglied
«
Antwort #11 am:
27. Mai 2012, 07:41:46 »
Kees,
Ik heb alle tijd geen probleem.
Inmiddels zelf natuurlijk ook aan het proberen en optie 1) bv een wachttijd van 5 minuten, lukt inmiddels, via blz 449 (!) van het handboek. Door een wachttijd na aankomst op het rangeerspoor in te stellen bij de betreffende FS in de ZFA.
Als er nog andere optie is om dit te bereiken dan ben ik uiteraard geinteresseerd en hetzelfde geldt nog steeds voor optie 2)
Groet
Ronald
Win-Digipet-Version:
2021.2d premium
Anlagenkonfiguration:
Rechnerkonfiguration:
Kees Polm
Senior-Mitglied
«
Antwort #12 am:
27. Mai 2012, 07:52:35 »
Ronald,
Je bent een eind op de goede weg. Als je nog een knop toevoegd in de bedinung en de tijd is verstreken
en de knop staat niet in de goede stand vertrekt ie niet, staat ie goed dan gaat de lok.
Wil je 'm tussentijds laten vertrekken kan dat ook.
Voer een tweede identieke rijweg in, in de ZFA. zonder vertrek na aankomst maar alleen met bv. dezelfde knop als
voorwaarde. Staat deze knop dan goed dan gaat de lok via de tweede rijweg.
Ik ben aan het stoeien met de stelw. warter om e.e.a. te realiseren
«
Letzte Änderung: 27. Mai 2012, 07:54:14 von Kees Polm
»
Kees Polm
Senior-Mitglied
«
Antwort #13 am:
27. Mai 2012, 08:19:00 »
Ronald,
ik ben zelf nogal gecharmeerd van de stelw.w. met behulp daarvan komen we er ook, je kunt e.e.a. dan wat makkelijker helemaal automatiseren.
Alleen wordt het dan wel een stukje ingewikkelder omdat het dan op schaken gaat lijken.
je moet dan met de klok en de modelbaantijd gaan werken maar leuk is het wel.
Kees Polm
Senior-Mitglied
«
Antwort #14 am:
27. Mai 2012, 08:44:49 »
Ronald,
ik denk dat dit de manier is die jou voor ogen staat. Zo niet dan horen we het wel.
Maak twee schakelaars aan.
1e rijweg met "na aankomst" met schakelaar op rood in de voorwaarde (scr.sh.)
2e rijweg met de andere schakelaar op groen(scr.sh.)
Maak een stew.w. zie scr.sh.
Wil je nu dat de lok gaat via de tijd staan beide schakelaars op rood
wil je handmatig dan zet je het locomotiefje op groen
Wil je dat er helemaal niets gebeurd dan zet je het stopschakelaartje op groen
Je hebt nu alles onder controle, maar kunt ook automatisch laten vertrekken via de door jou ingestelde tijd.
Ik heb e.e.a. via de stelw.w. ff laten varen want jij wilt niet alles automatisch.
Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
«
Letzte Änderung: 27. Mai 2012, 08:46:48 von Kees Polm
»
Drucken
Seiten: [
1
]
2
3
...
5