Autor Thema: Oepingen  (Gelesen 6773 mal)

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
Oepingen
« am: 18. Mai 2012, 22:32:58 »
Hoi Allen,

hoewel het hier niet thuis hoort: ik heb grote problemen met de ECoS te laten praten met mijn nieuw aangeschafte LapTop. Zeer spijtig maar de handleiding volgend wil het met deze fonkel nieuwe apparatuur niet lukken.

Dat houdt uiteraard tevens in dat ik ook WDP (nog) niet op mijn baan kan gaan gebruiken. Komende dagen  gaan we weer verder rommelen en waarschijnlijk concluderen dat we een "maandag-morgen" apparaat hebben bekomen.....of een verkeerde, na uitdrukkelijk navragen, verbindingskabel in m'n maag laten splitsen. Of dat gedoe met IP-adressen gaat niet goed. Peter Peterlin liet zich tijdens onze laatste bijeenkomt ontvallen dat er geen betere dan TAMS is. En laat ik die nu opzij geschoven hebben ten gunste van ECoS. Daarmee lijk ik dus het schip in te gaan maar de TAMS is nog in huis dus wie weet kom ik nog redelijk van die ECoS af mocht het echt mis gaan.

Erg jammer allemaal want we hadden gehoopt met de aanschaf van al deze nieuwtjes (LapTop, ECoS, WDP 2012) nu is eindelijk aan de gang te kunnen gaan.

Zal zeker niet de schuld van WDP2012 zijn maar van de rest...

Met ECoS solo direct op de baan lukt het rijden allemaal super wel maar i.s.m. de computer: niënte.

Groeten van een balende Hans
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
Re: Oepingen
« Antwort #1 am: 19. Mai 2012, 18:52:48 »
Hallo Hans,

Heb je ook geprobeerd op de knop naast TCC-port 15471 te klikken.
Die staat bij systeeminstellingen op het tabblad digitalsystem.
Deze knop moet jou verder helpen met de instellingen die jij nodig hebt.
Voor de duidelijkheid welke knop je moet hebben, heb ik er een afbeelding bijgedaan.

Succes, met groet, Henk

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #2 am: 19. Mai 2012, 22:09:14 »
Hallo Henk,

goedenavond, en bedankt voor de tip. Ik zie dat deze uit WDP voortkomt. Ik zal toch eerst een verbinding tussen mijn ECoS en PC moeten hebben alvorens met WDP te kunnen werken.

Dat eerste, praten tussen PC en ECoS, is ons nog niet gelukt.

Wij ploeteren voort........ :D

Bedankt en groet, Hans

Hans
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #3 am: 20. Mai 2012, 00:43:46 »
Hallo Hans,

De Eco's is een goede centrale, Tams is ook goed maar heeft het voordeel dat er niet allerlei toeters en bellen aanzitten. Dat soort toeters en bellen is in WDP al voorzien.
Echter heeft Eco's een ander voordeel, de comfoort.
Zoals je het weet kan WDP heleboel Centrales aansluiten en de keuze ligt aan de gebruikers zelf!.

Henk gaf je al een duidelijke boodschap, dat beroemde knopje helpt je een heel end opweg.

In Hoofdstuk 2,4 van de Basis-handboek

en

In Hoofdstuk 4 van de (groot) Handboek staat het beschreven, waar o.a dat knopje waar Henk dat ook aangaf, uitgelegd.

Probeer het eens, en als het niet lukt, gelijk hierop het forum melden!.

Succes, :D

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra

Offline Hubert Kamann

• Mitglied
« Antwort #4 am: 20. Mai 2012, 07:16:50 »
Hallo Hans

Heb je de laptop en de ecos met een crossover kabel verbonden?

Groetjes Hubert
Anlagenkonfiguration: />Win-Digipet 2012 Märklin C-Gleis,  Ecos II 3.4.0 .<br />4 Booster Ecos Boost, Weichen-, Signal- und s88-Rückmeldedecoder  /> Rechnerkonfiguration: />intel Core 2 Quad 4x2,33GHz  4096 MB RAM, Windows 7

Offline veerman

• Senior-Mitglied
« Antwort #5 am: 20. Mai 2012, 10:15:54 »
Beste Hans. Ik ben ook in het bezit van een Ecos en misschien kan ik je helpen. De kabel is natuurlijk het 1ste punt.
Je bent al bezig geweest met je IP instellingen begrijp ik. Mijn laatste instellingen was van de computer 137 en Ecos 138. De laatste cijfers zijn anders de rest blijft hetzelfde. Als je deze goed hebt ingevult kun je in je adres balk je IP adres invullen beginnen met Http// en dan kun je verbinding maken met je Ecos. Laat maar weten of het lukt.
Mvg Frank
Marklin h0, LDT terugmelders, LDT decoders, HSI-88 USB, HSI-88, baan is Duits, Zwitsers en Oostenrijks.

DEELNEMER VAN WINDIGIPET GEBRUIKERSGROEP NEDERLAND
  • Win-Digipet-Version:
    2018 premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin 3 rail, LDT s88, LDT wisseldecoders, LDT hsi88 USB en com, ecos,
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows triple-core  2x24" monitoren

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #6 am: 20. Mai 2012, 10:55:12 »
De Eco's is een goede centrale,

Hoi Allemaal,

@ Jan: dit zeer zeker. Het "gewone" spelen ermee gaat fantastisch. MfX loks met alle functies, progammeren, het gaat geweldig. Niets ten nadele van Tams uiteraard maar waar het mij vooral ook omging was inderdaad ook een stuk comfort bij de baan te halen!

@ Allemaal: Heel veel dank voor de reacties. Maar mijn computerkennis is kennelijk van dien aard dat ik hier grote moeite mee heb. Ik heb nog nooit een netwerk aangelegd dus ga maar na...... Ik zie ook niet zo goed wat WDP met mijn probleem te maken heeft. Alvorens met WDP te kunnen gaan werken moeten EERST de PC en ECoS met elkaar kunnen praten? Of maak ik hier al een denkfout?

Ik sluit PC en ECoS aan door middel van een Crosskabel. In de ECoS-handleiding staat "Crossoverkabel" maar volgens de computerwinkelier (My Com) is dat het zelfde..........

Ook staat in de ECoS handleiding vermeld dat ik Windows moet overschakelen naar Klassieke-weergave. Ook dat is mij met nog geen enkele mogelijkheid gelukt.

Bedankt voor de tips allemaal, zeer gewaardeerd. We gaan er vandaag weer mee verder; als ik zo naar buiten kijk (het regent hier als een gek) de hele dag de tijd. :D

Nogmaals dank en een fijne zondag. Aanwijzingen en tips blijven zeer welkom!

Groeten, Hans
« Letzte Änderung: 20. Mai 2012, 11:34:16 von Hans Biere »

Hans
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #7 am: 20. Mai 2012, 20:35:07 »
Hallo Hans,

Zitat
Ik sluit PC en ECoS aan door middel van een Crosskabel. In de ECoS-handleiding staat "Crossoverkabel" maar volgens de computerwinkelier (My Com) is dat het zelfde..........

Dat klopt, zie onderstaande link.

http://de.wikipedia.org/wiki/Crosskabel

Zitat
Ook staat in de ECoS handleiding vermeld dat ik Windows moet overschakelen naar Klassieke-weergave. Ook dat is mij met nog geen enkele mogelijkheid gelukt.

Dat is heel eenvoudig geworden. ;D
Je zet je muispijl midden op het (lege) beeldscherm en klik met de rechtermuisknop.
Dan zie je een menu waar helemaal onderaan een tekst "Aan persoonlijke voorkeur aanpassen".
Op die tekst aanklikken en dan zie je onderaan de diverse Windows opties die je kunt aanklikken.
Zie rode kader de Windows-Klassiek. Op dat Windows kader aanklikken en dan ben je op de Klassieke weergave van de Windows raam.

Zie bijgaande screenshot.

Jan Stienstra

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 20. Mai 2012, 20:41:07 von Jan leendert »

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #8 am: 20. Mai 2012, 22:17:18 »
Hoi Jan,

dat gaat allemaal heel goed.Ondertussen heb ik het stel nog niet met elkaar aan de praat. Ik snap het niet of de apparatuur werkt niet. Voorlopig ga ik ervan uit dat ik iets verkeerd doe. Ik kan mij niet voorstellen dat er met de apparatuur iets mis is. Gebruikersfout dus.

Groeten, Hans

Hans
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #9 am: 20. Mai 2012, 23:46:17 »
Hallo Hans,

In de bijgaande link is de aansluiting van de CS2.

Ecos en CS2 gaan op dezelfde manier met het aansluiten van de kabel.

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=67110.0

Als je even daarna kijkt dan zie je ook het artikel van Roland waar stap voor stap gerealisserd kan worden.

Wellicht dat andere gebruikers zoals Frank je daarbij kan helpen.
Je weet dat ik geen Marklinist bent.

Jan Stienstra

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #10 am: 21. Mai 2012, 18:53:06 »
Hoi Jan,

Ja, ik weet dat je geen Märklinist bent... :(

...maar wat niet is, kan nog komen. :D

Het gaat mij in eerste instantie om een werkende verbinding tussen mijn PC en de ECoS te maken. Dat heeft toch niets met Märklin van doen?

Ik snap het verhaal nog steeds niet.  :-[ Vooral dat gedoe met IP nummers. Moet je die zelf verzinnen?

Je begrijpt het al: nog geen verbinding PC vs ECoS maar het spelen met de ECoS op zich is een verademing. Wat een comfotabel speelgenot is dat toch!

Bedankt tot zover en groeten, Hans

Hans
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
« Antwort #11 am: 21. Mai 2012, 19:08:46 »
Beste Hans,

Nee die IP nummers worden gegeven door jou router,
dat is het apparaat waar de netwerk stekkers in zitten.
Ik wil niet eigenwijs zijn maar gebruik die knop waar ik je op
gewezen hebt, in een vorige bijdrage. Die knop opent een
wizzard die jou help met die IP nummers. WDP maakt die verbinding,
tussen de computer en de ECoS.

Met vriendelijke groet, Henk
« Letzte Änderung: 21. Mai 2012, 19:10:30 von H.v.d.Oosterkamp »
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

jlt

• Gast
« Antwort #12 am: 21. Mai 2012, 19:38:28 »
Hallo Hans,

Precies wat Henk je al aangaf is de router.

CS2 en Ecos maken gebruik van dezelfde service lijn.

Henk geeft het aan dat je de crossoverkabel aan de router moet aansluiten, waar je netwerk vandaan komt.
Die router zoekt de verbinding met de Ecos, die op zijn beurt een IP adres afgeeft. (daar hoeft je niets te doen)

Vervolgens neemt WDP met dat beroemde knopje de rest van de verbinding over.
Dus, tussen de Router en Ecos en WDP hebben zij elk een eigen IP adres en die worden door de Crossoverkabel, dat gekruist verbinding aangaat, om een link te maken met de genoemde apparaten en de software.

Zit je router in de meterkast of ligt die op je PC-tafel of zoiets?

We horen het wel van je.

Je moet ook wat Henk je aangaf de stekker in de router indoen.

Is het verstandig dat je de stap voor stap probleempjes hier op het forum neer zet. ;)
Laten we het dan zo doen dat je de stekker insteekt en wat geeft de Ecos dan aan?.
Dan gaan we naar de volgende stap.

Succes,

Jan Stienstra

« Letzte Änderung: 21. Mai 2012, 19:47:46 von Jan leendert »

Offline veerman

• Senior-Mitglied
« Antwort #13 am: 21. Mai 2012, 20:05:16 »
Beste Hans. Je computergegevens opzoeken kun je doen in opdracht prompt van windows, onder bureau accesoires. Druk hier de toetsen ipconfig/all en dan enter en je krijgt alles wat je moet weten. Vul je ip adres in je ecos in maar alleen de laatste cijfer moet 1tje hoger zijn. Deze mogen niet hetzelfde zijn. Vergeet ook niet de dhcp functie op je ecos uit te zetten.
Mvg frank
Marklin h0, LDT terugmelders, LDT decoders, HSI-88 USB, HSI-88, baan is Duits, Zwitsers en Oostenrijks.

DEELNEMER VAN WINDIGIPET GEBRUIKERSGROEP NEDERLAND
  • Win-Digipet-Version:
    2018 premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin 3 rail, LDT s88, LDT wisseldecoders, LDT hsi88 USB en com, ecos,
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows triple-core  2x24" monitoren

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #14 am: 21. Mai 2012, 21:32:53 »
Hallo Henk, Jan, Frank,

goedenavond en vooral weer zeer bedankt voor jullie meedenken en tips.

@Henk en Jan, er is kennelijk ergens een misverstand ontstaan. Vraag me niet waar maar duidelijk moet worden gesteld dat ik in dit verband GEEN gebruik maak van een router. Mijn ECoS en PC worden onderling DIRECT op elkaar aangesloten met de crosskabel. Hoe het idee kon onstaan dat ik gebruik maak van een router is mij onduidelijk maar het is uitdrukkelijk bij mij niet het geval.

@Frank, ik ga het bekijken zoals je het beschrijft. Hopenlijk kom zo ook uit de "IP en andere code wir-war".

Heel veel dank allemaal weer en we gaan weer verder.

Overigens, dat spelen ermee, wat een prachtig mooi apparaat. Gaat ook veel tijd mee heen.... :D :D :D :D :D

Hartelijke groeten, Hans

Hans
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration: