Autor Thema: Ecos problemen  (Gelesen 5255 mal)

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
Ecos problemen
« am: 14. Juli 2012, 22:26:54 »
Heel goed idee Jan!!!

Maar intussen doemt zich hier bij mij een nieuw probleem op. Ik heb zojuist mijn Laptop op de baan aangesloten en WDP zegt vervolgens dat mijn digitalsystem niet actief is. Heel raar want met de Ecos software kan ik gewoon de Ecos zelf benaderen. Ik wil op WDP een wissel omzetten maar dat lukt van geen kanten. Overal de melding dat Ecos niet actief is terwijl die wel aanstaat. Ik sta weer is voor een raadsel....

Bovendien zo valt mij op moet ik mijn magneetartikel "verknüpfen" met de centrale. Ook een heel vreemde opdracht die ik verder in de handleiding nergens tegen kom. Wil ik dat gaan doen komt weer de melding dat mijn digital systeem niet actief is. Om gek van te worden...........
« Letzte Änderung: 17. Juli 2012, 09:47:53 von Bob Vermeulen »
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Hans Loots

• Junior-Mitglied
Re: Volgende WinDigiPet bijeen komst #19 is op 14 juli 2012
« Antwort #1 am: 15. Juli 2012, 16:03:16 »
Hoi mede WDP'ers
Gisteren voor het eerst deelgenomen aan een WDPmeeting in de Meern. Geweldig om te ervaren met welk enthousiasme daar door iedereen wordt gewerkt. Vooral de "Goeroe's" Bob en Jan stromen ervan over, zeer aanstekelijk maar vooral enorm leerzaam. Door hun professionele adviezen kan ik de meeste beginnersfouten hopelijk overslaan. Jan, Bob en andere collega's, hartelijk dank. Kijk al uit naar 8 september.
Groeten, Hans Loots
  • Win-Digipet-Version:
    2018

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
« Antwort #2 am: 15. Juli 2012, 17:08:50 »
Beste Hans,

Eigenlijk moet Bob, van jou vraag een nieuw" draadje" maken, over het verknopen (verknüpfen)
Ik heb de Central station reloaded, een ouder broertje van de Ecos.
Je moet inderdaad alle wissels, seinen en locomotieven verknopen met
jou Ecos om ze met WDP te kunnen bedienen, en met je loc's te kunnen rijden.
Wanneer je in de ontwerpstand van het sporenplan bent, en je geeft een wissel
een nummer zie je onder het venster waar je het nummer ingeeft een knop verknüpfen,
daar klik je op, je krijgt dan een lijst met de wissels die in jou Ecos staan, daar kies je het
wissel uit dat je gebruikt, je selecteer dat, of wanneer het nog niet in jou Ecos staat geef
je het een naam en volg dan de rest van het venster, het wijst zich zelf.
Wanneer dit is gebeurt kan je pas het wissel met WDP met je laptop omzetten.
Ik hoop dat ik je op weg geholpen hebt, zo niet kom er gerust op terug, dan doe ik het
stap voor stap met scherm afbeeldingen.

Suces en met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #3 am: 15. Juli 2012, 17:45:07 »
Hoi Henk,

Dank voor je reactie. Ik begrijp precies wat je bedoeld. Ik heb alles terdege nagelezen. Echter, ik vrees een fout in WDP te hebben gevonden. WDP verhindert mij namelijk om een wissel met de ECoS te verknopen. Ik heb dit ook al op het Duitse forum geplaatst en daar blijft het angstvallig stil wat betreft reacties. In ieder geval heb ik voldoende bewijs dat mijn verbinding tussen ECoS en WDP correct is. WDP gaat m.i. In de fout bij het willen verknopen. WDP gaat namelijk bij het overschakelen naar de Gleiseditor, waar dat verknopen zou moeten gebeuren, de verbinding met de ECoS verbreken. Logisch dat dan later de melding "niet activ" verschijnt. Allemaal fout dus. Er is niet veel aan zo. Het wil hier al met al niet erg vlotten.

Nogmaals dank Henk, besteed er verder maar even geen tijd aan. Ik wacht geduldig op een reactie van een "official" want hier ligt volgens mij toch echt een WDP probleem of de instructie is niet correct.

Of er is sprake van een gebruikersfout maar, ziende wat er op WDP gebeurt als ik wil gaan doen wat ik zou moeten doen, weet ik niet meer wat ik eventueel fout zou kunnen doen. Het koste me tot nu toe weer veel gepuzzel en ergernis. En teleurstelling zoals je weet. Ik was van plan om vandaag met WDP i.c.m. Met ECoS en baan te gaan spelen. Is dus niet doorgegaan. Balen, heb ik weer.........

Wel een blijde vrouw. Ik heb de welkomst groet uitgeschakeld dus wat dat betreft is het hier een stuk rustiger geworden.

Nogmaals dank en groet, Hans
« Letzte Änderung: 15. Juli 2012, 18:57:29 von Hans Biere »

Hans
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #4 am: 16. Juli 2012, 11:37:29 »
Hallo Henk,

het probleem is opgelost. Dankzij de "gouden" tip van Markus Herzog werkt alles zoals het zou moeten werken. Ik heb zojuist m'n eerste wissel vanuit WDP met de ECoS verknoopt en vanaf het WDP Gleisbild met succes bedient.

Dank voor je reactie en groet, Hans

Hans
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #5 am: 16. Juli 2012, 17:57:35 »
Jan en Bob,

je had het over een artikel over de teller. Ik kan het met de beste wil niet vinden. Kan je mij / ons een link geven waar dit is te lezen?

Hallo Hans,

Ten eerste vind ik het fijn dat je nu met de Ecos kan verbinden met WDP. ;D

De "Gouden tip" van Markus was wel een goeie!.

Oke, gelukkig ben je nu ook wat gelukkiger geworden en je kunt nu lekker verder gaan.
Je vroeg waar het teller artikel staat van Bob.
Onderstaande link verwijst naar dat artikel.

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=57770.0

Heel veel succes. ;D

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #6 am: 16. Juli 2012, 18:47:55 »
Hoi Jan,

dank voor je aardige reactie!!!

alle wissels zijn bijna verknoopt vanuit WDP met de ECoS en ik heb met WDP een paar stukjes met een lok gereden. Morgen of daarna ga ik alvast werken met de HSI van Littffinski.

Het was toch wel een super-tip van Markus Herzog om de ECoS een werksreset te geven. Uiteraard wist ik daar wel van maar heb nooit beseft dat dit met mijn probleem iets te maken zou kunnen hebben.

Tip Top dus! Ik moet dus terug nemen dat ik dacht aan een progamma fout in WDP. Het was dus een probleem PC > ECoS en die laatste veroorzaakte dus het probleem. Na de "Werksreset" was het probleem dus opgelost. Zo zie je ook maar weer het belang van het maken backups. Ik ben zo blij dat ik dit van het begin af heb gedaan. Elke keer als ik stop met spelen en dingen heb veranderd maak ik van WDP en ECoS weer een backup. Kleine moeite, veel profijt.

Hartelijke groet, Hans

Hans
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #7 am: 16. Juli 2012, 19:50:48 »

Het was toch wel een super-tip van Markus Herzog om de ECoS een werksreset te geven. Uiteraard wist ik daar wel van maar heb nooit beseft dat dit met mijn probleem iets te maken zou kunnen hebben.

Hallo Hans,

Analyserend als we jouw bijdrage op de Duitse Forum heeft Ottochen al die opmerking gemaakt!.

Hat die Ecos 2 das aktuelle Update 3.5.0 installiert? Meistens hilft auch mal ein Werksreset der Ecos zu machen.

Maar ik begrijp jouw situatie en via Markus heb je die tip gekregen.
Eigenlijk was Ottochen al eerder met die vraag naar voren. Is het ook niet een reden om hem even te vermelden. ;D

Tevens vind ik het hartstikke fijn dat je nu al je wissels hebt aangesloten en dat je lekker verder kunt.

Het lag dus tussen de PC en de Ecos.
WDP heeft dus niets van doen! ;D

Je weet dat WDP nu al meer dan 50 digitale systemen aan kan, en dat alle Betatesters trachten die kennis op te halen. Dat is niet eenvoudig.

Goed, je hebt nu ook weer wat bijgeleerd, zoals ik ook heb moeten doen en dat geeft weer een verrijking in de kennis. ;D

Hans, ga lekker verder met de overige delen te programmeren.
Hou je goed en succes.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #8 am: 16. Juli 2012, 22:14:05 »
Hans,

Goede avond,

Heb zojuist e.e.a gelezen en ben blij dat je weer helemaal oplucht ben.
Ook dat nu weer rij is een mijl paal  :)

Gelukkig is alles weer op zijn pootjes terecht gekomen en kun je verder aan het echte werk.

Veel plezier van uit Polen

Mvrg Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #9 am: 17. Juli 2012, 00:52:06 »
Hallo Jan en Bob, goedenavond ook,

in alle hectiek van gisteravond heb ik de tip van Thomas over het hoofd gezien. Eerst die van Markus laat op de avond drong tot mij door. Ik heb Thomas vandaag ook bedankt voor zijn reacties. Bijzonder fijn.

Onder ons gezegd: ik moet nu verder met de terugmeldingen. Ik heb de Littfinski apparatuur aangesloten en moet eerlijk zeggen dat dit op mij een zeer instabiele indruk maakt. De ene keer als ik WDP opstart gaat het goed, bij een andere opstart wordt ie niet herkend. Zo gaat dat ook met heen en weer schakelen naar de Gleiseditor.

Ik hou de moed erin! Tot nu toe lukt het om met WDP en ECoS wissels te schakelen en loks te laten rijden; de terug meldingen (die helemaal buiten de ECoS om gaan) zou ook moeten lukken. De terugmeld gedeeltes die ik al gereed had zie ik (nog) niet op het Gleisbild van WDP als ik er een testwagentje op zet maar dat gaat vast goed komen. Enige studie zal vereist zijn.... :) :) :)

Dank jullie wel. Ik hou jullie op de hoogte en weet een gewillig oor te vinden als ik vragen heb.

Hartelijke groet, Hans

Hans
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
Gestuntel met de terugmeldingen
« Antwort #10 am: 17. Juli 2012, 12:03:45 »
Goedemorgen Allemaal,

op m'n tweede vakantiedag weer met frisse moed naar de baan gegaan en alles aangezet. Wat mij direct al opviel was dat WDP super snel en strak ook de Littfinski-apparatuur herkende. Dat ziet er een flink stuk stabieler uit dan gisteravond.

Dan de terugmeldingen zelf.

Ik ontdekte op een gegeven moment dat ik een geweldige denkfout heb gemaakt waardoor het betreffende testcontact op het gleisplan geen bezetmelding aangaf als ik er een wagentje opzette. Na deze denkfout te hebben hersteld bleek ook dit te werken.

Kortom: volgens mij werkt nu alles met WDP zoals het moet. Rijden, Schakelen en Terugmelden. Wel heb ik over dit laatste nog een vraag:

Uiteraard is de massa van HSI verbonden met zijn voedingstrafo maar is het dan nog nodig om de HSI en de eerste (Märklin) S88 ook nog is met massa van de rails te verbinden? Ik heb beide mogelijkheden (wel EN niet) uitgeprobeerd en ontdekt dat het niets uitmaakt. Het terugmelden werkt in beide gevallen correct.

Nu weer verder met bouwen en af en toe wat met WDP spelen.

Fijne dag en met vriendelijke groet, Hans

Edit: de vraag kan vervallen en heeft zich inmiddels beantwoord: het maakt wel degelijk verschil. Massa moet ook aan de rails worden gelegd anders komt er (bij mij althans) GEEN terugmelding.
« Letzte Änderung: 17. Juli 2012, 12:39:52 von Hans Biere »

Hans
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Re: Ecos problemen
« Antwort #11 am: 17. Juli 2012, 13:08:40 »
Hans,

En weer een leilpaal lees ik.  :) ;)
Dan is het nu tijd om de rijwegen te gaan maken in WDP immers:

je systeem werkt (wissels, terug melding)
je spoorplan al getekent in WDP
Je treinen staan in de database en rijden via WDP regelaar (heb je ze ook op km/uur ingeregeld?)

en dus kun je nu de rijwegen maken van je baan (het echte WDP begint nu pas  ;D).

Overigens ken je deze link?: http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_frame_nl.htm

Als je de link open dan zie je iets naar beneden aansluitvoorbeelden en dan krijg je de aansluitingen van de elektronica die jij hebt op je baan.

mvrg Bob
« Letzte Änderung: 17. Juli 2012, 13:10:50 von Bob Vermeulen »
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #12 am: 17. Juli 2012, 14:04:42 »
en dus kun je nu de rijwegen maken van je baan (het echte WDP begint nu pas  ;D).

Hoi Bob,

zeker, ik sta te popelen. Ik moet eerst nog een behoorlijk aantal contacttrajecten intekenen in WDP en met een S88 verbinden. Tijdens de bouw had ik er al een paar gedaan om te kijken of het later zou werken. Dus daar heb ik nogal wat werk aan. Ik ga er nu mee verder.

Ik ben allang blij dat alles aan de basis nu is aangesloten, geïnstalleerd en werkt.

Vriendelijke groet, Hans
« Letzte Änderung: 17. Juli 2012, 17:23:12 von Hans Biere »

Hans
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline veerman

• Senior-Mitglied
« Antwort #13 am: 17. Juli 2012, 21:35:00 »
Dus als ik het goed begrijp ben je nu Ecos expert ;D.
Ken ik met vragen tenminste bij iemand terecht. :D
Mvg Frank
Marklin h0, LDT terugmelders, LDT decoders, HSI-88 USB, HSI-88, baan is Duits, Zwitsers en Oostenrijks.

DEELNEMER VAN WINDIGIPET GEBRUIKERSGROEP NEDERLAND
  • Win-Digipet-Version:
    2018 premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin 3 rail, LDT s88, LDT wisseldecoders, LDT hsi88 USB en com, ecos,
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows triple-core  2x24" monitoren

jlt

• Gast
« Antwort #14 am: 17. Juli 2012, 22:02:05 »
Dus als ik het goed begrijp ben je nu Ecos expert ;D.
Ken ik met vragen tenminste bij iemand terecht. :D
Mvg Frank

Hallo Frank,

Correct. ;D
We hebben Meester Biere in ons huis. ;D

Groetjes,

Jan Stienstra