Autor Thema: WDP 2012  (Gelesen 2848 mal)

Offline Ronny Meuris

• Mitglied
  • Intellibox II - Windigipet 2012 - DCC digitaal
WDP 2012
« am: 02. Oktober 2012, 19:44:35 »
Hallo
Wou even informeren wanneer er een nederlandstalige versie van WDP  2012 zal beschikbaar zijn?
De handleiding heb ik ondertussen in kleur reeds laten printen, nu de CD's nog natuurlijk....
Voor de rest merk ik momenteel weinig aktiviteit binnen het forum gebeuren..... ?
Groeten
Ronny Meuris
 :)
  • Win-Digipet-Version:
    2012

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Re: WDP 2012
« Antwort #1 am: 02. Oktober 2012, 22:09:17 »
Hallo Ronny,

Als die versie er ooit komt dan zal het nog een hele tijd duren voor hij er is.
Als ik jou was zou ik gewoon met de Duitse (en het Nederlandse handboek) of Engelse versie verder gaan dat is op dit moment de beste optie denk ik. Het is nl heeeeeel veel werk om het te vertalen en er zijn maar een paar gebruiker in het Nederlands  ;)
Ik zou me bezig houden met de vertaling maar daar is tot nog toe niets van gekomen door technische problemen.
Nu ik een andere baan heb aanvaard zal de tijd bij mij parten gaan spelen. (In het verleden was ik weken onderweg en zou ik het mooi gedurende mijn hotel verblijven kunnen doen als tijd verdrijf, begrijp je)

mvrg Bob Vermeulen
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Jacques Lormans

• Senior-Mitglied
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
« Antwort #2 am: 03. Oktober 2012, 08:33:04 »
Helemaal eens met wat Bob aangeeft.
De standaard handleiding kun je goed gebruiken als naslagwerk.

Daarnaast kun je tegenwoordig ook heel goed gebruik maken van de youtube filmpjes, dit lijkt mij dé  oplossing voor de uitleg van een groot aantal onderwerpen.

Wat betreft de radiostilte op het forum daarvoor is een valide verklaring.
Wij komen een keer per maand bij elkaar in de Meern. Daar worden heel veel zinnige zaken uitgewisseld waardoor dat niet op het forum plaats vind. Zo beperkt zich het forum bezoek alleen tot het hoogst noodzakelijke.
En ....... het was een prachtige zomer.... het begint nu weer te kriebelen  ;)

gr. Jacques
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline Ronny Meuris

• Mitglied
« Antwort #3 am: 07. Oktober 2012, 19:06:24 »
Wou toch nog even reageren omtrent het feit dat er vermoedelijk geen nederlandstalige versie van WDP 2012 zal komen. Persoonlijk is dit balen, temeer omdat er op deze site eerder vermeld werd dat een WDP versie 2012 in nederlandstalige versie zou ontwikkeld worden. Nu blijken er enerzijds te weinig gebruikers in onze taal te zijn en anderzijds is er ineens niet de nodige vertaaltijd beschikbaar. Rekening houdend met de vorige versies die vertaald werden, meen ik dat er enkel het nieuwe aanvullende gedeelte moet vertaald worden, niet ?  In dt geval is het dan toch slechts een gedeelte, mogelijk wel omvangrijk, dat een vertaling nodig heeft ? Zoals eerder vermeld had ik het handboek reeds in kleur op A4 laten printen, redelijk kostelijk, blijkt nu overbodig te zijn geweest. In het verleden heb ik reeds voldoende euro's aan Windigipet besteed, zoals bvb. aankoop versie 8 en versie 9.
Misschien is het aan de orde een rondvraag of poll onder de forum leden te houden ivm het uitbrengen van een nederlandse versie. Voor mezelf kan ik overwegen, rekening houdend met de reeds gemaakte printkosten, WDP in duits of engels aan te schaffen, doch zal dit de laatste keer zijn dat ik overga tot een update versie.
Om af te sluiten wil ik benadrukken niemand te willen viseren, doch Dhr. Peterlin zou borg moeten staan zijn klanten de nodige service, waaronder vertalingen, te garanderen. Als vertalingen in andere talen wel mogelijk zijn, moet dit ook in het nederlands kunnen.
  • Win-Digipet-Version:
    2012

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #4 am: 07. Oktober 2012, 20:01:49 »
Hallo Ronny,

In november praat ik weer verder met Hr Peterlin (eerder heb ik geen tijd) en eind november kan ik meer vertellen over wel of geen vertaling van mijn zijde  :)
Wat betreft het uitprinten van het Nederlandse handboek, daar kan ik kort in zijn dat is nooit weg gegooid.
Echter als de vertaling van de software in het Nederlands komt heb je ook een nieuw handboek nodig want alle teksten in de plaatjes zijn dan in het Nederlands  ;)

Kortom we houden je op de hoogte

met vriendelijke groet Bob Vermeulen
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #5 am: 08. Oktober 2012, 08:30:39 »
Ik moet Bob hier even bijvallen Ronny. Het vertalen van software is iets heel anders dan het vertalen van een handboek. En even de updates vertalen (aanvullend vertalen) is hier niet aan de orde, dat zou nog veel meer werk betekenen. Ongeveer 85% van de tekst in de software is anders en zo niet gewijzigd, dat heb ik gemerkt bij het vertalen van het handboek. In mijn geval is de vertaling van het handboek een relatief "koud" kunstje en ik doe het ook graag en redelijk snel (maand of 3 en dan 8 uur per dag). Er zijn heel veel Nederlanders die ook de Duitse taal niet kunnen lezen en schrijven en dan heb ik het nog niet over verstaan/spreken.

Zij werken zover ik weet met de Duitse software en het vertaalde handboek en dat gaat de meesten heel goed af. Het is even wennen maar het is goed te doen. Immers alle belangrijke termen in het Duits zijn vertaald. Ik heb zelf twee Belgische modelspoor kennissen (waarvan 1 vrouwelijke WDP'er) en die werken ook met dit vertaalde boek en de Duitse software.

Software vertalen is een hels karwei omdat alle afbeeldingen en dialogen die in de software voorkomen vertaald moeten worden en dat geldt dan voor alle Duitstalige woorden en dat is wel wat anders dan een boekje vertalen. Dan moet na het vertalen van de woorden de gramatica ook nog kloppen ander lopen de zinnen voor geen meter (onleesbaar dus). Daarna moet het getest worden en ook moeten alle updates weer vertaald worden en als je dat niet achter elkaar kunt doen omdat de vertaler ook nog een drukke baan heeft, dan wordt het toch wat moeilijker. Dan moet het handboek weer vvertaald worden omdat alle Duitse termen uit het boek moeten worden gehaald en alle afbeeldingen moeten vervangen worden. Dat is op zich meer werk dan een heel boek vertalen en dan is de vraag, wie gaat dat doen!

Het moet dus gebeuren op basis van vrijwilligheid en beschikbare tijd en aangezien er geen honderden Nederlandse gebruikes zijn die afhankelijk zijn van NL-software moet je je gaan afvragen of de sop de kool wel waard is. Zoals je misschien wel weet is bij versie 2009 vanaf update 2009.3 ook de vertaling niet meer bijgewerkt omdat het enorm veel werk is. Ik weet er bijna alles van omdat ik iemand ken die van zeker twee maar dat kunnen ook drie voorgaande versies de softwarevertaling en een handboekvertaling heeft uitgevoerd en ik hoor wel eens wat. Ik heb toen als eerste project de updates en daarna het hele handboek ProX vertaald.

Ik zou toch als advies geven maar dat hoef je natuurlijk niet aan te nemen, probeer het eerst eens met het vertaalde handboek en de Duitse CD, het is echt goed te doen. Ik dacht dat er nu vertalingen zijn in het Frans, Engels Duits, Spaans, dat zou normaliter genoeg moeten zijn, dacht ik zo.

Helaas is het nog steeds niet zo (geen Europese wet) dat alle producten verkocht binnen Europa, dus ook wit en bruingoed voorzien moeten zijn van een NL-vertaling. Je mag blij zijn als dat wel het geval is.

Rob Bogers
« Letzte Änderung: 08. Oktober 2012, 10:36:19 von Rob Bogers »
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

Offline Ronny Meuris

• Mitglied
« Antwort #6 am: 08. Oktober 2012, 18:07:14 »
Vooreerst aan Bob en Rob, dank voor jullie aandacht aan mijn berichten en jullie reakties daarop.
 Ter verduidelijking toch even nog dit : het ligt niet in mijn bedoeling van WinDigipet af te stappen, integendeel. Sinds 2004 heb ik versies 8, 9 en momenteel 2009 als stuurprogramma en ben daar uitermate zeer tevreden over. Zoals bij jullie het geval is, is er in de opzet van een vlot lopend stuurprogramma heel wat tijd en energie  ingekropen (ingave locs, opbouw profielen en fijnstemming per loc daarvan, enz...) en dit ga ik niet zomaar overboord gooien. Ongetwijfeld ga ik WDP2012 aanschaffen, alleen spijtig dat ik dit niet mijn eigen taal zal of kan hebben, doch noch duits, frans of engelse versie zal voor mij een obstakel zijn in het gebruik van WDP2012.
De nieuwe versie WDP2012, lijkt me nu al zover uitgebreid dat deze op dit ogenblik voor mij als gebruiker meer dan voldoende lijkt en mogelijk verdere updates niet aan de orde zijn. Als alles rijdt en gestuurd wordt tot mijn voldoening en ik plezier beleef aan  mijn hobby is het voor mij OK.
Dankzij het forum weet ik dat ik steeds beroep op jullie kennis kan doen, mochten er zich probleempjes stellen waar ik geen weg mee weet.
Om dit af te sluiten, jullie allen belangeloze medewerking is niet in waarde uit te drukken!
Groeten,
Ronny Meuris
  • Win-Digipet-Version:
    2012

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #7 am: 08. Oktober 2012, 19:24:38 »
Bij Win-Digipet is het bijna net als bij de software van Windows. Ik begon met versie Windows 3.1 en toen 3.11, daarna Windows 95, daarna 98 en toen weer 98 second edition en toen moesten we allemaal weer Windows XP of Windows 2000 of Windows Vista en nu dan weer Windows 7 of 8 als je een touch screen hebt (anders voegt het immers niets toe), terwijl we als goed willende amateurs niets anders doen dan bij de eerste versies van Windows. Eigenlijk kunnen we nog steeds goed uit de voeten met Windows 98SE of niet?? Iedereen heeft Office 2007 of 2010 en we doen niets meer dan af en toe een briefje schrijven en dat kan ook heel goed met de software "kladblok" binnen Windows. Ik bedoel maar...

Ik begon jaren geleden met versie 9.0 en toen 9.2 van WDP en toen en toen en toen en toch blijkt deze versie 2012 weer iets moois te hebben, of ik het ooit zal allemaal zal gebruiken, geen idee maar je wilt toch bij de tijd zijn, nietwaar en kunnen meepraten. Ik ben nu al benieuwd hoe versie 2014 er uit ziet (geen idee of die zo gaat heten)

Succes met versie 2012!

Rob Bogers
« Letzte Änderung: 09. Oktober 2012, 09:19:15 von Rob Bogers »
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

jlt

• Gast
« Antwort #8 am: 08. Oktober 2012, 19:29:22 »

Zoals bij jullie het geval is, is er in de opzet van een vlot lopend stuurprogramma heel wat tijd en energie  ingekropen (ingave locs, opbouw profielen en fijnstemming per loc daarvan, enz...) en dit ga ik niet zomaar overboord gooien. Ongetwijfeld ga ik WDP2012 aanschaffen, alleen spijtig dat ik dit niet mijn eigen taal zal of kan hebben, doch noch duits, frans of engelse versie zal voor mij een obstakel zijn in het gebruik van WDP2012.

Beste Ronny,

Als Beta-tester moet ik mij neutraal opstellen.
Dat WDP ook in andere vertaling verkrijgbaar zijn, ligt gelegen aan de bereidwilligheid van een WDP vrijwilliger, of de distributeur. Er wordt niet gekeken naar de markt (omdat men afhankelijk is van andere digitale leveranciers), maar naar de service.
Als er iemand is te vinden, die het leuk vindt om het programmatuur vertaling te willen doen.
Dan wordt het ogenblikkelijk geregeld.

Zitat

De nieuwe versie WDP2012, lijkt me nu al zover uitgebreid dat deze op dit ogenblik voor mij als gebruiker meer dan voldoende lijkt en mogelijk verdere updates niet aan de orde zijn.

Juicht niet te vroeg, en zeg niet dat dit het eindpunt is.
Het wordt nog steeds aangewerkt aan vernieuwingen, en de updates. ;)
WDP ..... staat ..... niet ..... stil.................. ;D

Zitat

Dankzij het forum weet ik dat ik steeds beroep op jullie kennis kan doen, mochten er zich probleempjes stellen waar ik geen weg mee weet.
Om dit af te sluiten, jullie allen belangeloze medewerking is niet in waarde uit te drukken!

Daar is het forum ook voor!!!.
Alle andere WDP gebruikers geven dit ook belangeloos door. ;D

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
« Letzte Änderung: 08. Oktober 2012, 19:32:25 von Jan leendert »