Autor Thema: Terugmeldgeschikte wissels  (Gelesen 4725 mal)

Offline PAPYJO

  • Mitglied
  • Beiträge: 27
  • Ort: Gorsem Limburg Belgie Ort bei GoogleMaps suchen
Terugmeldgeschikte wissels
« am: 04. November 2012, 12:35:58 »
Bij het opstarten van mijn modelbaan werkte ik uitsluitend met Reed contacten. Om te voorkomen dat ik de melding kreeg dat de locomotief niet op de start plaats staat heb ik op de meeste stopplaatsen de Reed contacten vervangen door railcontacten, uitgezonderd als de stopplaats zich niet in een recht stuk bevindt, omdat de contactrails bij Märklin alleen in rechte stukken bestaan.
Om verdere kosten te vermijden (want ik zit al aan mijn 8ste S88) tracht ik het principe van de terugmeldgeschikte wissel te begrijpen.
De mogelijkheid om de momentcontacten vast te houden tot een bepaald punt is bereikt bestaat, maar wat als de mogelijkheid er is om verschillende richtingen uit te gaan, dan komt u naar gelang die richting niet noodzakelijk over dat bepaald punt.
Ik zie in de broichure dat de wisszels genummerd zijn, is dat het nummer toegekend als magneetartikel of is dat een terugmeldcontact nummer en hoe wordt dan de aansluiting gedaan met de S88, of maakt men verscheiden rijwegen naar gelang de rijrichtingen die volgt??
Kan iem
Modelbaan : Märklin digital
Rails : Ho
Besturing : Central Station 2
Magneetartiekel sturing : Inbouwdecoders voor wissels Signalen reeks 763.. K83 K84
Terugmelding : S88 en reed kontakten

Offline PAPYJO

  • Mitglied
  • Beiträge: 27
  • Ort: Gorsem Limburg Belgie Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Terugmeldgeschikte wissels
« Antwort #1 am: 04. November 2012, 12:47:19 »
Ben even mijn bericht kwijtgeraakt,.Ik maak hetr dus af.

Kan iemand me helpen want ,ik zit met vele vragen over de juiste werkwijze van van de terugmeldcontacten.
Dank

Joseph BOSMANS
Modelbaan : Märklin digital
Rails : Ho
Besturing : Central Station 2
Magneetartiekel sturing : Inbouwdecoders voor wissels Signalen reeks 763.. K83 K84
Terugmelding : S88 en reed kontakten

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Terugmeldgeschikte wissels
« Antwort #2 am: 04. November 2012, 23:02:35 »
Hallo,

Ik heb zelf geen marklin en ken ik die wissels niet maar mijn verstand zegt dat je dan ook S88 ingangen nodig hebt ook al zijn ze terug meld mogelijk. Kan je eens een bestel nummer of iets dergelijks plaatsen dan kan ik het eens bekijken welke producten je bedoel.

mvrg bob

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Jacques Lormans

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 142
  • Ort: Weert (NL) Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
Re: Terugmeldgeschikte wissels
« Antwort #3 am: 05. November 2012, 07:42:41 »
Beste Joseph

Oeps, je beschrijft een problematiek die typisch thuishoort bij het overstappen van analoog naar digitaal.

Ik ga je hierna een advies geven dat best ingrijpend en wellicht ook hard over komt maar waar ik persoonlijk wel achter sta.

Zelf ben ik geen wisselstroom rijder (ik gebruik H0 tweerail) maar dat maakt eigenlijk verder niets uit.
Reed contacten hebben veel nadelen als je digitaal gaat rijden. Ze zijn dan vaak erg onbetrouwbaar (denderen). Dat geldt ook voor de railcontacten. Op zich wel te gebruiken maar eigenlijk niet nodig als je de juiste bezetmelders gebruikt. Wat jij doet is gebruik maken van een spanningsprincipe dat vervolgens digitaal gemaakt moet worden (analoog naar digitaal). Dit kan bij toepassing van stroomdetectie eigenlijk in een keer.
ik ben het met je eens dat dit wel iets kostbaarder is maar er zijn naar mijn idee genoeg systemen die de prijs kunnen drukken. Als je dit consequent toepast dan lost dat een boel van je problemen op.
Dit geldt dan ook meteen voor de wisselproblematiek en twee richtingen rijden.
Je hebt kennelijk gekozen om digitaal te gaan rijden, dan lijkt het me handiger om dat helemaal door te zetten.
En ja bezetmelders en wisseldecoders (of servo decoders als je servo aansturing gebruikt) die heb je een aantal nodig. Afhankelijk van je baan opbouw en hoe je wilt gaan rijden. Per blok heb je (tegewoordig) minimaal twee (maar beter is drie) bezetmeldpunten nodig. Beter kunnen we het helaas niet maken.
Het aantal bezetmeldpunten  kan dus aardig oplopen waardoor het interesant is om na te gaan wat de goedkoopste stabiele oplossing is.
Daar kunnen de WDP-ers je best in adviseren, er is daarin veel ervaring en wijsheid.

Ik hoop dat ik je niet ongelukkig heb gemaakt en je geholpen heb om het pad in te slaan om structurele keuzen te maken.

gr. Jacques.
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline PAPYJO

  • Mitglied
  • Beiträge: 27
  • Ort: Gorsem Limburg Belgie Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Terugmeldgeschikte wissels
« Antwort #4 am: 07. November 2012, 17:23:23 »
Als antwoord aan Bob heb ik niets anders dan de referenties uit de Märklin catalogus. Die zijn de volgende 24611 / 24612 / 24624 / 24630 / 24671 / 24672 / 24711 / 24712. Of u daar iets mee kunt aanvangen weet ik niet ?

Aan de andere kant heb ik gezocht om het probleem te omzeilen, ik heb uitgezocht hoe die contactrails (waarvan er slechts rechte stukken bestaan) te werk gaan en heb opgemerkt dat het principe eruit bestaat een van de twee buitenrails ten isoleren. Bij doorgang van een trein of wagon wordt het geisoleerde gedeelte, dat verbonden is met een S88, van stroom voorzien via de metalen wielen en assen en meld dus de aanwezigheid van de trein. Ik ga dus de Reed contacten, die ik gebruikte in de niet rechte dedeelte vervangen door zelf geisoleerde gedeelten, zo moet ik de functie om momentcontacten aan tre houden tot het bereiken van een bepaald punt niet gebruiken en kan ik na het uitrijden van een stoppla
Modelbaan : Märklin digital
Rails : Ho
Besturing : Central Station 2
Magneetartiekel sturing : Inbouwdecoders voor wissels Signalen reeks 763.. K83 K84
Terugmelding : S88 en reed kontakten

Offline PAPYJO

  • Mitglied
  • Beiträge: 27
  • Ort: Gorsem Limburg Belgie Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Terugmeldgeschikte wissels
« Antwort #5 am: 07. November 2012, 17:37:19 »
Heb weer ergens gedrukt waar niet mocht en zijn mijn tekst kwijt. Dus hier het vervolg.

en kan ik na het uitrijden van een stopplaats om het even welke richting uit. Dat zal het ook gemakelijker maken bij de vertrek punten om de trein juist boven het contact te zetten en zo het bericht "trein niet op zijn vertrekpunt" te vermijden.
Ik hoop dat dit zal gaan maar mocht u nog andere sugesties hebben, ze zijn altijd welkom
Vele dank
Joseph BOSMANS
Modelbaan : Märklin digital
Rails : Ho
Besturing : Central Station 2
Magneetartiekel sturing : Inbouwdecoders voor wissels Signalen reeks 763.. K83 K84
Terugmelding : S88 en reed kontakten

jlt

  • Gast
Re: Terugmeldgeschikte wissels
« Antwort #6 am: 07. November 2012, 22:01:44 »
Beste Joseph,

Als ik je een advies mag geven, maakt het niet moeilijker dan het is.
De mogelijkheden van WDP is breed.
Als ik uit jouw verhaal zo leest, dan heb ik het idee dat er ergens een misverstand is ontstaan.
We willen je graag helpen, en dat moet ook voorop staan, maar het kan soms zijn dat een aantal zaken weleens doorgeschoten kunnen worden. Als dat niet zo is, dan verneem ik het graag. ;)

De Reedskontakten, en die kijk ik vanuit WDP zijn ingebracht om de bestaande reedskontakten ook met WDP erbij te laten betrekken, dat de mogelijkheid geeft om een treinbesturing te kunnen uitvoeren.
Reedskontakten hebben beperkingen.

Met bezetmelders (S88) geeft een veel betrouwbaarde beheersing in de besturing met WDP.
Mijn advies is dan ook, als je nog aan het bouwen bent, dan is S88 een betere optie dan Reedskontakten.
Reedskontakten geven moment kontakt, terwijl een rails over het gehele trajekt controle uitvoert.
Alleen al de rails kontakt vervangt de alle digitale funkties, die WDP kan zien en bewerken.

Natuurlijk ligt de beslissing en de keuze bij jezelf.
Er zijn diverse goedkopere bezetmelder verkrijgbaar die het plezier van jouw treinhobby kan vergroten.
Die vertrekpunten e.d uit jouw bericht is typisch weggelegd voor de S88 elektronica en daar kun je alles meedoen. De bekende simpele schakelen en melden, en dat is ook alles meegezegd.
Hou de treinhobby simpel. ;)

P.s: De genoemde artikel nummers zijn de rails en wissels van Marklin C rails. Daar kunnen andere WDP Marklin rijders je een goed advies geven, dat betrekking heeft op de aansluiten van bezetmelders. Een voorbeeld daarvan is dat via bezetmelding een opdracht kan gegeven worden aan de wissels om te schakelen. Ongeacht waar de lengte van een rail met bezetmelder geconfigureerd zijn. Je kunt dus aan het begin van de rail/bezetmelder een signaal doorsturen om de wissel om te zetten, of in het midden of aan het eind van de lengte rail opdracht geven. Reedskontakt is maar enkel op 1 vaste plaats!.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
« Letzte Änderung: 07. November 2012, 22:28:23 von Jan leendert »

Offline PAPYJO

  • Mitglied
  • Beiträge: 27
  • Ort: Gorsem Limburg Belgie Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Terugmeldgeschikte wissels
« Antwort #7 am: 17. Dezember 2012, 14:35:59 »
Uit de gekregen antwoorden denk ik dat ik wat meer uitleg moet geven.
Ik was begonnen met mijn modelbaan aan te leggen en uit te rusten met reedcontacten aangesloten op S88. Ik heb dan vastgesteld dat indien de trein niet perfect op het reedcontact stond bij vertrek de orders niet opstarte. Ik heb dan de redcontacten op de stopplaatsen vervangen door railcontacten, maar die railcontacten bestonden bij Marklin alleen in rechte railstukken, en wat als de stopplaats zich in een bocht bevond??? Dat probleem heb ik opgelost door zelf railstukken te maken waar linker en rechter spoor van elkaar zijn gescheiden door onder de rails contacten door te knippen.
Dus dat probleem is van de baan, maar nu stelt zich een andere moeilijkheid.
Om thuis te kunnen werken (want het treincircuit staat bij mijn dochter voor mijn kleinkinderen) zou ik het programma op mijn pc willen instaleren maar dat wil niet lukken. Telkens ik het programma wil opstarten verschijnt het bericht
(Laufzeitfehler '13' typen unvertaglich) en dat zowel met WindowsXP als met Windows Vista an Windows 7
nogthans de instalatie van het programma verloopt vlekkeloos
Kan iemand me zeggen waar ik de fout moet zoeken ?
Joseph BOSMANS
Modelbaan : Märklin digital
Rails : Ho
Besturing : Central Station 2
Magneetartiekel sturing : Inbouwdecoders voor wissels Signalen reeks 763.. K83 K84
Terugmelding : S88 en reed kontakten

Offline PAPYJO

  • Mitglied
  • Beiträge: 27
  • Ort: Gorsem Limburg Belgie Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Terugmeldgeschikte wissels
« Antwort #8 am: 17. Dezember 2012, 16:07:24 »
Ik heb ondertussen de schuldige gevonden. Vergeten de originele CD in te brengen bij eerste opstarten.

Excuses

Bosmans J.
Modelbaan : Märklin digital
Rails : Ho
Besturing : Central Station 2
Magneetartiekel sturing : Inbouwdecoders voor wissels Signalen reeks 763.. K83 K84
Terugmelding : S88 en reed kontakten

Offline Bram

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 155
  • Ort: Steenwijk Ort bei GoogleMaps suchen
Re:Terugmeldgeschikte wissels
« Antwort #9 am: 18. Januar 2013, 19:19:02 »

Beste Joseph,

Als je iets wilt weten over wissels die geschikt worden gemaakt voor terugmelding dan staat het beschreven in het volgende topic;

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=65563.0

Hopelijk heb je hier iets aan.
Met vriendelijke groeten,
Bram
---------------------------------------------------
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits