Autor Thema: keerlus bedenksels  (Gelesen 5114 mal)

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
keerlus bedenksels
« am: 03. Dezember 2012, 12:12:59 »
Een goede dag allen,
Mijn oude baan, is afgebroken, en de nieuwe staat in de stijgers. Althans, theoretisch, want ik heb nog niet alle middelen en kennis in huis. Ik ben druk bezig met problemen (van uit mijn onkunde) op te lossen. Ik doe dit lekker vanachter mijn stuur in mijn bus, als ik weer eens moet wachten op mijn passagiers.
Het banenplan heb ik braaf getekend, maar stuiter nu op een keerlus. Hier heb ik niet zoveel “knowhow” van, en vraag jullie dan ook om advies.
Een simpele keerlus, kan ik oplossen met een keerlus automaat. Maar hier heb ik een meervoudige keerlus, welke ook nog eens van beide kanten zal worden bereden.
Met een keerlusautomaat zal ik het niet redden denk ik.
Mijn vraag aan jullie, hoe zouden jullie dit oplossen.
Een duidelijke keus aangaande de keerlusautomaat is er nog niet, daar bedoel ik mee dat ik nog niets van die gade bezit en de vraag voor mij nog open is als ik ze zelf bouw of koop ik ze kant en klaar.


Thomass

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

jlt

  • Gast
Re: keerlus bedenksels
« Antwort #1 am: 03. Dezember 2012, 13:56:04 »
Hallo Thomas,

In jouw tekening kun je vanaf linksonder bij de wissel een dubbel switsch schakelaar tussen zetten (bijv. van Peco Dubbel Microschakelaar PL-10, kost €6,=, en een MA PL-PL-15 kost €8,=,) Maar dan als je het wil gaan automatiseren moet je alleen nog een decoder hebben om de PL-15 via WDP autm om te schakelen. Die switsch schakelaar kan in dit geval de polarisatie omzetten, hiermee hoeft je in principe geen keerlus automaat te hebben.

Als je een keerlus automaat neemt dan is dat toch doorgaans goedkoper (afhankelijk van het merk), hier heb je geen ommekijk naar en alles gaat automatisch. Waarschijnlijk ben je bang voor de kortsluiting bij de polarisatie overgang. Ik heb daar geen problemen van ondervonden.
Gebruik hem al 4 jaar en het werkt als een trein. :D

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra




Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
 

Offline Stefan Lersch

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
  • Beiträge: 6432
  • Ort: Brühl (bei Köln) Ort bei GoogleMaps suchen de
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
Re: keerlus bedenksels
« Antwort #2 am: 03. Dezember 2012, 14:20:57 »
Hallo Thomass,

ich nutze die Kehrschleifenmodule von Stärz. Die gibt es kurzschlussfrei. Das heißt, dass egal von welcher Richtung der Zug kommt, hast du nie einen Kurzschluss. Funktioniert prima!
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re: keerlus bedenksels
« Antwort #3 am: 03. Dezember 2012, 15:09:17 »
Hallo Thomass,

ich nutze die Kehrschleifenmodule von Stärz. Die gibt es kurzschlussfrei. Das heißt, dass egal von welcher Richtung der Zug kommt, hast du nie einen Kurzschluss. Funktioniert prima!

Jan, Stefan,

Ich hat einer gleiche concept aber nicht basiert auf einer pic wie von Stärz. Nur Diode optocouplers und Relais und überwacht Uber S88 Protokoll, ganz einfach  
Das Probleme ist das die Kehrschleifen, mehrere Kehrschleifen (Situation) herbergt , und auf die unterste Ebene ist situiert, und funktioniert wie ein Schattenbahnhof.
Mit einer Kehrschleifenmodule, glaube ich nicht das die einwandfrei funktionieren Konten, da die Zügen gleichzeitig in zwei Richtungen fahren.
Digital angesteuert komme ich nicht zu einer Lösung.
Ach mit mechanische Schalters, digital gesteuert, wie Jan hatte genannt,  ist glaub ich nicht die richtige Losung.  
« Letzte Änderung: 03. Dezember 2012, 15:14:08 von Raphael »
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: keerlus bedenksels
« Antwort #4 am: 03. Dezember 2012, 15:33:36 »
Hallo Thomass,

Ik zie twee grijze delen en dat zijn de delen waar je denkt dat de kortsluiting komt.
Met 2 keerlus modules los je dat op, dat is geen probleem, ook al rijd je ze tegelijk en in 2 richtingen.
Ik gebruik welliswaar die van Rautenhaus maar dat blijft het zelfde ook heb ik terug meld detectie.

mvrg Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re: keerlus bedenksels
« Antwort #5 am: 03. Dezember 2012, 16:01:17 »
Hallo Thomass,

Ik zie twee grijze delen en dat zijn de delen waar je denkt dat de kortsluiting komt.
mvrg Bob

Goede middag Bob,

Die grijze delen zijn een tekenfout.
ik ga straks in het hotel eens expirimenteren (simuleren) met twee modulen. dan heb ik er meer de tijd voor.
ik maak mij meer zorgen om de onderste (links onder) gebogen wissels waar alles op een punt samen komt.

ik heb nog niet eerder met keerlussen gewerkt, anders dan theorie. en ben best wel een beetje verward aan het denken... :-[
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re: keerlus bedenksels
« Antwort #6 am: 04. Dezember 2012, 09:49:39 »
Hallo mede WDPers,

Gisteravond even lekker zitten tekenen, en bedenken hoe ik deze keerlus het beste zou kunnen creëren . In de simulatie gaat het niet altijd goed. Zeker niet als er meerdere loks op het traject rijden. :(

Kwam ik met de gedachten dat ik daar ook wel eens de RMK voor zou kunnen gebruiken.
Ik bedoel, ik heb ergens op het forum gelezen dat ik de RMK ook als schakelaar kan gebruiken.
Het idee:  dat als op een bepaalde RMK stroomafname wordt gedetecteerd er vervolgens door die melding een bipolair relais wordt over gezet. Dat doen we ook met wissels….. dus waarom niet voor een keerlus systeem????

Ik vond mijn gedachte best wel interessant, maar is dit haalbaar, of denk ik gewoon een verkeerde kant op…..


Thomass
« Letzte Änderung: 04. Dezember 2012, 10:48:14 von Raphael »
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: keerlus bedenksels
« Antwort #7 am: 04. Dezember 2012, 21:49:48 »
Thomas,

Dat is geen probleem als het maar het volgende "blok" is dan waar nu de trein rijd.
Met ander woorden trein rijd in RMK 100 de volgende RMK is 101 dan kan je 101 omschakelen met RMK 100 voor dat de trein daar aankomt.

mvrg Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: keerlus bedenksels
« Antwort #8 am: 04. Dezember 2012, 23:12:57 »
Hallo Thomas,


Gisteravond even lekker zitten tekenen, en bedenken hoe ik deze keerlus het beste zou kunnen creëren . In de simulatie gaat het niet altijd goed. Zeker niet als er meerdere loks op het traject rijden. :(


Hiermee maak je een kleine denkfout.
Binnen een keerlus kan je in principe 1 bezetmelder aansluiten, anders is het bij LDT keerlus module dat er 4 bezetmelders kunnen worden aangesloten, binnen de keerlus stroomgebied!!.
Dus, als je in WDP binnen de keerlus een bezetmelder nummer defineert, dan zal in simulatie natuurgetrouw gaan werken!. Heb er zelf 5 keerlussen inzitten, en met de simulatie perfekt kunnen volgen.


Zitat

Kwam ik met de gedachten dat ik daar ook wel eens de RMK voor zou kunnen gebruiken.
Ik bedoel, ik heb ergens op het forum gelezen dat ik de RMK ook als schakelaar kan gebruiken.
Het idee:  dat als op een bepaalde RMK stroomafname wordt gedetecteerd er vervolgens door die melding een bipolair relais wordt over gezet. Dat doen we ook met wissels….. dus waarom niet voor een keerlus systeem????


Lees even uit mijn vorige bericht over de schakelaar van Peco, daar hebben we het ook over?. Dat is die bipolair relais?. Er kleven ook nadelen aan!. Die relais kunnen aan 1 kant stuk gaan, wat het gevolg kan geven tot kortsluiting. Beter toch een keerlus module nemen, dan weet je het zeker dat die betrouwbaar funktioneert. ;D

Bijgaand tref je een voorbeelden van Huib Maaskant.
Bijgaande link: http://www.floodland.nl/aim/info_keerlus_1.htm


Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
« Letzte Änderung: 04. Dezember 2012, 23:57:59 von Jan leendert »

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re: keerlus bedenksels
« Antwort #9 am: 07. Dezember 2012, 11:55:07 »
Hallo Thomas,
Hiermee maak je een kleine denkfout.
Binnen een keerlus kan je in principe 1 bezetmelder aansluiten, anders is het bij LDT keerlus module dat er 4 bezetmelders kunnen worden aangesloten, binnen de keerlus stroomgebied!!.
Dus, als je in WDP binnen de keerlus een bezetmelder nummer defineert, dan zal in simulatie natuurgetrouw gaan werken!. Heb er zelf 5 keerlussen inzitten, en met de simulatie perfekt kunnen volgen.
Ik heb even een klein proefbaantje gemaakt, met de zelfde idee als de keerlus welke  straks op mijn baan moet functioneren.
Echter, met de snel in elkaar gebouwde keerlus moduul , blijkt dat ik de gehele lus ompool.
Een tweede moduul, en nog meer isolatie, bracht een verbetering. Toch als er twee lok’s te gelijker tijd gebruik maken van de lus op verschillende trajecten, resulteert dit in een sluiting.
Ik heb net onderdeeltjes besteld voor 3 meer lus modules, ik denk dat ik uiteindelijk alleen maar goed kan laten functioneren als ik elk traject  voorzie van een lus moduul.
Zitat von: Jan leendert
Lees even uit mijn vorige bericht over de schakelaar van Peco, daar hebben we het ook over?. Dat is die bipolair relais?. Er kleven ook nadelen aan!. Die relais kunnen aan 1 kant stuk gaan, wat het gevolg kan geven tot kortsluiting. Beter toch een keerlus module nemen, dan weet je het zeker dat die betrouwbaar funktioneert. ;D 
Ik heb een aantal van deze peco “schakelaars” gekocht  maar dat is niet echt wat ik zoek.
Zitat von: Jan leendert
Bijgaand tref je een voorbeelden van Huib Maaskant.
Bijgaande link: http://www.floodland.nl/aim/info_keerlus_1.htm
 
Huib is mij zeer bekend, en de bezetmelders op mijn baan, zijn ook naar zijn idee.

Thomass

Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

jlt

  • Gast
Re: keerlus bedenksels
« Antwort #10 am: 07. Dezember 2012, 12:15:14 »
Ik heb even een klein proefbaantje gemaakt, met de zelfde idee als de keerlus welke  straks op mijn baan moet functioneren.
Echter, met de snel in elkaar gebouwde keerlus moduul , blijkt dat ik de gehele lus ompool.
Een tweede moduul, en nog meer isolatie, bracht een verbetering. Toch als er twee lok’s te gelijker tijd gebruik maken van de lus op verschillende trajecten, resulteert dit in een sluiting.
Ik heb net onderdeeltjes besteld voor 3 meer lus modules, ik denk dat ik uiteindelijk alleen maar goed kan laten functioneren als ik elk traject  voorzie van een lus moduul.


Hallo Thomas,

Bedenk even dat je straks met een trein gaat rijden!.
Een trein is een loc met wagons, en bij het plannen van een keerlus, moet de keerlus langer zijn dan de gekozen treinlengte!.

Wat ik doe is het volgende.
Ik heb een keerlus die 4.5 meter langs is.
Die is in twee gedeelte opgesplitst van elk 2.25 meter (want mijn station kan niet langer dan 2.25 meter trein stoppen).
In die splitsing zijn twee keerlus modules aangesloten en van elke module 1 bezetmelder aangeknoopt.
Zo kan ik twee treinen van elk 2.25 meter binnen de 4.5 meter keerlus laten rijden.
Daarnaast dient men ervoor te zorgen dat in module 1 altijd wacht tot module twee vrij is!. (wat Bob ook aangaf met bezetmelders!)
Met WDP gaat dat uitstekend  ;D
Dus, je moet geen locomotieven of treinen in de polarisatie overgangen gelijktijdig overrijden, nee, wacht eerst tot loc 1 weg is, dan komt de volgende loc.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re: keerlus bedenksels
« Antwort #11 am: 07. Dezember 2012, 13:30:25 »
Jan,

wat jij schrijft is mij geheel duidelijk.

mijn baan(tje) is 2,43 mtr lang, en mijn schaduw station is over deze gehele lengte gebouwd.
dit schaduw station is in feite een grote keerlus combinatie.
de ingaande spoor, wordt opgesplitst in 4 banen, om dan later weer terug te komen tot een baan en weer via het zelfde wissel de lus verlaat.
ook zit er een aftakking in naar een traject wat geen onderdeel is van de lus.
waar ik echt mee zit is waar en hoe kan ik deze lus voorzien van keerlusmodules zonder dat ze elkaar " bijten"
op een of andere manier zie ik het even niet en blijf ik mij blind staren op die lus....

Thomass

Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)