Autor Thema: Ontkoppelen  (Gelesen 5505 mal)

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Ontkoppelen
« am: 14. Dezember 2012, 12:11:58 »
Hallo,

Ik ben gisterenavond begonnen met het gebruik van een ontkoppelrails op mijn baan.
Heb nu een lok (V80) met 1 wagon er achter en geprobeerd de trein precies op de rail te laten stoppen daar waar ontkoppeld dient te worden. Dat doe ik door gebruik te maken van een Profiel. Het stoppen gebeurd echter niet nauwkeurig genoeg er zit wel een onnauwkeurigheid in van + en - 1 cm. Als ik met tijd werk of met cm maakt geen verschil ten aanzien de nauwkeurigheid.
Heb ook al nagedacht om een iZNF te gaan gebruiken!

Heeft iemand daar ervaring mee?

Bob
« Letzte Änderung: 14. Dezember 2012, 15:31:05 von Bob Vermeulen »
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

• Gast
Re: Ontkoppelen
« Antwort #1 am: 14. Dezember 2012, 13:34:23 »
Hallo Bob,

Als je op de oude klassieke manier met profile gaat werken, dan kan het zijn dat de verwerkingsproces tussen de decoder van je lok en de overdracht naar WDP een ietsje vertragende informatie ontvangt.
De storende elementen kunnen zijn, in de eerste plaats, de contacten tussen de stroomvoerende wielen en de rails. Die moeten sowieso "Clean" zijn.

Mijn lok heb ik de decoder zodanig afgesteldt dat het gebied waar de de ontkoppelrail ligt precies 100% constant op 20 km/uur rijdt. Je kunt zowel de decoder en WDP rij eigenschappen zo langzaam mogelijk vóór de ontkoppelingsrails laten rijden. En eenmaal op de ontkoppelrail begint de profile het aftellen tot die precies in het midden van de ontkoppelrail stopt. Hoe langzamer de lok aankomt en vervolgens constant naar de ontkoppelingsrails rijdt, des te nauwkeuriger de stop plaatst wordt bepaalt. De lok op 15 puntsmetingen laten uitvoeren.

Een Tip: Je kunt bij de KM/uur ijking bijv. de 4de en de 5de punt paar keer herhalen zodat de gemiddelde KM/uur afwijking wordt afgevlakt (standaard deviatie).

Tweede mogelijkheid.
Is met IZNF gaan werken. Hiermee worden de lok parameters meeberekend met de afstand van je opgegeven RMK gebied. tevens wordt er ook een empirische berekening gemaakt om de de lok nauwkeuriger op de plek te stoppen. Van belang is, de lok gegevens volledig invullen incl. de wiel hart afstand tot de buffers. En de RMK lengte opgeven.
Ook hier is van belang dat men de Km/uur ijking goed uitvoert.

Mijn loks (H0) stoppen met een nauwkeurigheid van kleiner dan 3 mm, en kan zowel klassiek als met IZNF wordt bereden.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #2 am: 14. Dezember 2012, 13:55:06 »
Jan,

Bedankt voor de snelle reactie.
Daar noem je wel een aantal punten op die ik voor deze lok eens moet bekijken zodat ik zeker weet dat aan die punten voldaan zijn. Lok is ingemeten met 15 punts dat weet ik zeker, maar zal in het laagste berijk toch even wat gaan doen om de nauwkeurigheid te verbeteren. 3mm nauwkeurig zou ook hier goed funtioneren.
goede tip is om zo laag mogelijke snelheid te hebben had nu 20km/uur maar zal vanavond eens naar 5 of 10 gaan.

mvrg Bob

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
« Antwort #3 am: 14. Dezember 2012, 14:03:39 »
Hallo Bob,

auch ich kann all meine Loks auf 3mm genau anhalten. Dazu ist außer der 15 Punkt Messmethode es auch wichtig, die Bremskorrektur zu nutzen. Lass den Zug so lange immer wieder zum iZNF fahren, bis der Zug genau da anhält, wo er soll. Wenn er zu weit fährt, stellst du die Bremskorrektur ein.
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #4 am: 14. Dezember 2012, 14:24:20 »
Hallo Stefan,

Ook dat is een goede opmerking ook die heb ik nog niet gebruikt.
Betekent dat dat je in de profiel de tijd gebruikt en dan met de rem correctie bij stuur?

mvrg Bob

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
« Antwort #5 am: 14. Dezember 2012, 15:24:05 »
Hallo Bob,

nein, ich nutze das iZNF ohne Profile. Das iZNF in Kombination mit 15 Punkt Einmessung und Bremskorrektur ermöglichen ein sehr genaues Bremsen.
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #6 am: 14. Dezember 2012, 15:32:02 »
Stefan,

Schakel ik ook over naar iZNF en dan moet het goed komen.

Bob

jlt

• Gast
« Antwort #7 am: 14. Dezember 2012, 16:12:28 »
Hallo Bob,

Dat Bremskorrektuur wat Stefan bedoeld moet je doen waar de 15 puntsmeting staat.
Voorafgaande dien je wel de alle gegevens van de afstand RMK en alsmede ook de Zugfahrt datenbank!.

En inderdaad met IZNF hoeft je geen profile te gebruiken.

Jan Stienstra

Offline Ronald Meijer

• Senior-Mitglied
    • You Tube kanaal Arnhegen
« Antwort #8 am: 15. Dezember 2012, 17:35:54 »
Bob,

Interessant onderwerp daar wil ik binnenkort ook mee gaan experimenteren ivm locwissel.

Vraag, laat jij de loc echt stilstaan en ontkoppelen op de ontkoppelrail en dan wegrijden of laat je hem langzaam over de ontkoppelrail rijden en dan ontkoppelen ? (op laatste wijze deed ik het vroeger in Koploper). Bij die tweede optie is ook iets minder nauwkeurigerheid nodig denk ik en dus wellicht makkelijker (keer op keer) automatisch te realiseren.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen in WDP

Groet

Ronald
« Letzte Änderung: 15. Dezember 2012, 17:39:02 von Ronald Meijer »

jlt

• Gast
« Antwort #9 am: 15. Dezember 2012, 18:35:49 »
Hallo Ronald,

Ben geen Bob, maar op dat antwoord kan ik je verzekeren dat het geheel volgens spoorwegen protokol kan worden uitgevoerd.

Dat is een trein waarvan het ontkoppeldeel laten stoppen op de ontkoppelrail.
Vervolgens laat je de trein ontkoppelen en bijv. na twee sec rijdt de trein langzaam weg.
Je kunt zelfs iedere waggon in rijen of individueel afkoppelen, dus de trein iedere keer opschuiven en afkoppelen.

Er zijn tig mogelijkheden aanwezig.

Jan Stienstra
« Letzte Änderung: 15. Dezember 2012, 18:37:51 von Jan leendert »

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #10 am: 15. Dezember 2012, 23:51:28 »
Hallo Bob,

hier 2 video's van vorig jaar. Beide loks met hun eigen profiel. Deze werken beide steeds weer goed, ook als er van het systeem veel informatie gevraagd wordt en er dus vertraging op kan treden in bv. de stop bevelen.
Ik moet wel zeggen dat er direkt na de ontkoppelrail 2 hele korte terugmeld kontaken liggen(plm 3 cm elk 1 voor elk loktype) om de nauwkeurigheid te waarborgen.
 Het achteruit rijden is om de spanning van de koppeling te halen zodat deze ook goed vrijkomt.

View My Video

View My Video

Gr. Kees
« Letzte Änderung: 16. Dezember 2012, 00:04:05 von Kees Polm »
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #11 am: 17. Dezember 2012, 09:26:14 »
Stefan,

Schakel ik ook over naar iZNF en dan moet het goed komen.

Bob

Hallo

Heb van het weekend weer even wat kunnen oefenen (overigens zonder bevredigend resultaat) maar ik denk nu echter wel dat de iFZN niet te bruiken is voor dit soort werk. Tenzij je allemaal even lange loks heb. Het kan ook zijn dat ik iets over het hoofd zie of er is een simpele oplossingen voor  ???

Ik krijg mijn test lok natuurlijk op de mm nauwkeurig op het ontkoppelrailstuk maar dan pak ik de volgende lok en die is dan korter of langer maar die stopt dan niet correct  >:(

Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd en daar is dit forum normaal gesproken erg goed voor. 8)

mvrg Bob

jlt

• Gast
« Antwort #12 am: 17. Dezember 2012, 09:51:59 »
Hallo Bob,

IZNF is een nieuwe benadering. ;D
Dat je een ander lok niet op de plek rijdt en de andere wel.
Dat is toch een logische denkwijze ;).
Vergelijkbaar met profile als je individuele lok wil beïnvloeden moet je toch ook bewerken, tenzij je met Lokid.
Bij elke lok die bij km/uur hebt geijkt dien je ook de Bremskorrektur aan te passen.!
Dus die lok die niet op de plek stopt, ga je naar lokcontrol aanklkken, rechtsboven zie je een WDP symbol en zie je o.a. ook de bremskorrektur, daar instellen en de lok doet hetzelfde als de eerste lok voorheen.

Jan Stienstra

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #13 am: 17. Dezember 2012, 14:38:04 »
Bob,

Tegen dat probleem liep ik ook op, vandaar dat ik schrijf dat er na de ontkoppelrail 2 korte terugmeldkontakten liggen om te kunnen werken met de diverse loklengten.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

jlt

• Gast
« Antwort #14 am: 17. Dezember 2012, 18:35:53 »
Hallo Kees,

Je werkt met WDP 2009 en Bob met WDP 2012.
Aangezien in versie 2012 meer mogelijkheden heeft, is de nieuwe IZNF ook daarvoor geschikt, en wat ons de toekomst brengt.

Niettemin kun je met jouw methode ook perfect de stopplaats bepalen, d.m.v. profile te gebruiken.
Toen ik met de versie 2009 begon, kon ik op 1 bezetmelder van 1.50 meter lang op elke willekeurige plaats drie locomotieven heen en weer fietsen en precies op de plaats waar ik hem neer wil zetten. (zie youtube film)

Jan Stienstra