Autor Thema: Op bezoek geweest bij Rob Bogers  (Gelesen 3344 mal)

jlt

• Gast
Op bezoek geweest bij Rob Bogers
« am: 19. Dezember 2012, 14:18:13 »
Beste Allen,

Gisteren was ik op bezoek geweest bij Rob Bogers en zijn stand van zaken rondom zijn leuke baan ontwerp.
Natuurlijk ging het direkt, wie niet, over WDP. ;D

Rob en Ik vonden het zo leuk dat we van allerlei oude en de nieuwe mogelijkheden naast elkaar hebben neergezet, en warpel, de vergelijk was voor Rob ook destemeer opvallend.
En ja, onze koppies begonnen te prikkelen en ontstond een breed dik drie dimensionaal gedachtengang daarover. Dat resulteerde, ja ik weet het die hobby is een hardnekkige virus en ik kan het ook niet laten en eigenlijk wij moet ik zeggen, was ik ongeveer 12.35 bij Rob aangekomen en vertrok pakweg 22.15 richting Arnhem. Wat hebben wij daarvan overgehouden. Rob en ik waren van mening dat we die ervaring maar eens hier op forum neer moeten zetten. En dat gaan we dus ook nu doen!!

De situatie ging als volgt.
Rob had in de periode van de versie WDP 2009 de alle perfekte Rijwegen met Profile en Zugfahrten keurig netjes in de ZFA gestructueerd aangebracht. En rijden met de genoemde ZFA projekt ging het ook probleemloos.
Rob heeft in de ZFA ook de Stellbedigungen een aantal funkties opgegeven waarbij je al van te voren kunt zien of de schakeltoestand wel correct staat. Het zijn simpele overzichtje die hij heeft gemaakt die gewoon echt goed werken. Dat was met WDP 2009 ook niet minder, maar ook niet meer dan dat.
Hierin heeft Rob veel tijd ingestoken in de Rijwegen met profile, rijen vol met profile.
Tijdens het bedrijf (voor de kenners die het al weten) ontstond dus een situatie dat de ZFA afgebroken moet worden en de treinen staan willekeurig op een plaats. Rob heeft dus ook ZF (ZugFahrten) aangemaakt en het is bekend dat zodra je de ZFA afbreekt, ook de ZF moet laten uitrijden!!!!.
Dat gebeurde ook, echter we moeten lang wachten tot die trein, die in ZF worden bereden naar de eenduidige Zielcontact stopt. Zulke situaties moet je geduld hebben om de trein die met ZF wordt bewerkt wachten tot die bij de Zielcontact stopt. Daarnaast is het moeilijker om in de ZF een schakelfunkties toe te passen wanneer daar een folgestrasse is ingevoerd. (dus na de ZF gevolgd met een Folgestrasse, dat laatste is niet mogelijk met 2009 versie een schakelfunkties toe te passen) Dat was versie 2009.

Nu heeft Rob de versie WDP 2012.1  
Hij heeft dezelfde projekt vanuit 2009 gecopieerd naar de nieuwe generatie 2012.
Probleemloos kan hij dat projekt verder mee rijden, ikzelf vind een genot hoe de treinen die door Rob zelf heeft bedachte op de manier van verkeerregeling. Een sterk punt van hem is, drie treinen die tegenover elkaar staan en vertellen dat jij weg moet rijden en hij mag daarin gaan!. Leuk om te zien hoe dat gaat!.

Tja, en nu komt het gedonder zou je zeggen, de nieuwe Tools van de versie 2012.
Gedonder is het niet, maar het geeft wel een heel ander dimensie waar Rob begon te denken.
Ik keek hem aan van, hoezo??.
En zo begon onze hersens te prikkelen.

Ik heb Rob kennis laten maken van een deel van het trajekt die ook in de oude projekt werd gebruikt als vergelijksmateriaal. In de ZFA wordt het ZF weggelaten en vervangen voor Anschlussfahrten.
In de ZFA wordt alleen uitsluitend de Rijwegen achter elkaar gestructueerd weergegeven, maar dan ook de rijwegen waar ook de uitwijksporen inzitten. In elke rijweg die in ZFA wordt weergeven staan de regelnummers aangegeven. Hiermee geef je in de Anschlussfahrten alleen de regelnummer aan, en dat betekent dat bij de eerste regel en op weg naar de tweede regel naadloos aan elkaar aansluit. Hiermee is hetzelfde effect als bij ZF, maar met dien verschil, men kan de ZFA op een willekeurige wijze afbreken, zelf WDP uitschakelen en weer opstarten en de ZFA activeren, en de treinen rijden volgens het patroon weer verder. In de ZFA met gebruik van Anschlussfahrten is dus een zogenaamde "Spinneweb" structuur, men kan de onderste regel een rijweg direct naar bijv. regel twee om de treinrit verder te vervolgen.
Met deze methode rijden de treinen in een ramp tempo het gehele trajekt af, terwijl met de oude projekt veel langzamer gaat!.
Echter, zoals het gezegde "Ieder z'n voordeel heeft z'n nadeel" en Ieder z'n nadeel heeft z'n voordeel".
Door de snelle verwerking van de bovengenoemde methode gaat de trein bij het binnenkomen van een station al heel snel de wissel om, gevolg de bekende fenomeen "de laatste waggon ontspoort".
En daar komt nou het sterke punt van WDP (dat vind Jan althans  ;D ;D).
Hierin ligt de oplossing in de IZNF. We hebben in de betreffende stationtje twee bezetmelders middels IZNF verknoopt en de lengtes opgegeven. De lok rijdt het Stationtje binnen remt keurig netjes (grofweg, moet nog verfijnd worden) gestopt en daarna na enige seconden gaat pas de wissel om.
Dat zijn Tools van WDP waar Rob kennis heeft gemaakt.

Rob kan hier ook wat over van zeggen.
Onze conclusie is ook dat met de versie 2012 aan de hand van de nieuwe generatie nieuwe methode het verwerkingsproces stukken sneller gaat dan met de oude versie 2009.
Daarnaast is met de ZFA stukken makkelijker te programmeren is, door bijv. ZF te vervangen voor Anschlussfahrten en tevens dat bij elke regel de Rijweg specifieke schakelfunkties kan worden bewerkt.
Mede door de Spinstructuur binnen de ZFA is nu mogelijk elke rijweg kriskras aan een regelnummer toe kan wijzen. Zelf een uitwijkspoor is 1 regel en men verwijst die regel naar het vervolgen van een rijweg door alleen een regelnummer op te geven. Hiermee heeft het dus een dubbel funktie, de rijweg van het Stationtje en de Anschulssfahrt. Slechts twee handelingen.

Ook hier is het volgende, ieder z'n voordeel ............  .
De overstap van de oude naar de nieuwe generatie betekent dat bij de IZNF de gevens dienen te worden ingevuld. Profile wordt hiermee alleen gebruikt om de locomotieven betrokkende funkties in te voeren, dus tijd met stop e.d. is niet meer nodig, daar wordt andere mogelijkheden voor in de plaats gezet.
De IZNF neemt voor een groot deel de regie in handen.
Daarnaast is het afregelen binnen de IZNF met bijv Bremskorrektur even wennen met het instellen.
Maar met enige ervaring kom je gauw tot de ontdekking dat het een voordeel oplevert.

Nu is het natuurlijk de hamvraag, wat doen we nu met de oude vorm van de WDP 2009 bewerkingen, moeten we die dan wegdoen en gelijk over stappen naar de nieuwe generatie!.
Nee, en nogmaals NEE, de oude generatie blijft bestaan en kan op de nieuwe generatie worden uitgevoerd.
Daarnaast is de nieuwe generatie een nieuwe wereld waar we daar kennis van gaan nemen.
Eenmaal daar kennis van genomen te hebben is mooie daarvan, dat wanneer men van de oude versie zoveel ervaringen hebt opgedaan en daarna ook van de nieuwe generatie, dan is het een mus wanneer men die oude en de nieuwe generatie kan mixen!!!!.
Zelfs ook de ZF die kunnen dienen bijv. als voorrangspoor.

Rob en Ik zijn onze hersens rijker geworden, we zien daar onmetelijke kansen en uitdagingen, maar het kost wel energie. Maar ja, we worden een jaartje ouder, maar onze geest is daar wel jonger opgeworden. :D :D
Ik zei tegen Rob, die jongelui kunnen wel snel op de toetsenbord hengsten, maar wij kunnen er ook wat van, we zijn de beste analisten, we denken vooruit :D :D

Dat was het bezoek bij Rob, waar wij hebben genoten, heerlijk toch. ;D
Rob nogmaals heel hartelijk bedankt voor je gezelligheid. :D

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
« Letzte Änderung: 19. Dezember 2012, 14:35:21 von Jan leendert »

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Re: Op bezoek geweest bij Rob Bogers
« Antwort #1 am: 19. Dezember 2012, 14:49:59 »

Mooi verhaal met een diepe achtergrond  :D ;)

Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #2 am: 19. Dezember 2012, 19:17:55 »
Nou, aan het verhaal van Jan kan ik eigenlijk niets meer toevoegen en toch doe ik het. Het was erg leerzaam om een paar van de nieuwe technieken binnen WDP versie 2012 te leren kennen. Vooral het deel van de rijwegen direct in de ZFA brengen met de Anschlussfahrten, dat vond ik wel erg interessant en dat heeft ook het grootste deel van de middag en avond in beslag genomen want ja, niet alles werkt gelijk perfect.

Vooral wat Jan ook al noemde, dat je na een stop niet steeds alle treinen hoeft terug te rijden naar het begin of eindpunt, dat vond ik fantastisch. Elke keer als de ZFA gestopt moet worden of afgebroken of de PC crashed of door wat voor oorzaak dan ook. Kun je gewoon weer starten vanaf het punt waar de treinen gestrand zijn en dat is erg mooi gevonden. Dit geeft wel een hele volle ZFA maar de treinritten kun je er dan uitgooien, dat scheelt ook weer.

Maar ik moet het allemaal eerst eens op mij in laten werken en zo langzamerhand deze versie eens ten uitvoer brengen, daarvoor heb ik versie 2012 uiteindelijk gekocht.

Natuurlijk wil ik ook gebruik gaan maken van de iZNF (intelligent treinnummerveld) maar ik ben nu al blij dat ik alle locs en wagens gefotografeerd heb, dat was ook nog een karweitje en dan natuurlijk alles gekoppeld (treinstellen) juist opmeten. Maar vandaag ben ik al begonnen om wat aanpassingen in te brengen om de ZFA aan te passen. Hiervoor maak ik een nieuwe ZFA, zodat ik ook de oude ZFA nog kan gebruiken. Stapje voor stapje

verder merkte ik dat er nogal wat leukigheidjes verstopt zijn binnen WDP en ja de Betatesters weten die allemaal te vinden. daar moet nog eens een boekje over gemaakt worden met zoiets als tips & trucs. daar heb ik het met Jan al over gehad.

Ook kwam nog een probleempje aan bod. Ik wilde namelijk van twee treinstellen de locs omruilen en dat ging niet anders dan het gehele treinstel te wissen en een nieuwe trein samen te stellen met de nieuwe loc en dat vond ik erg omslachtig maar dat schijnt opgelost te worden in een update, dus daar wacht ik nu op.

Jan vond mijn camerabewaking met 16 IP camera's ook erg leuk en nuttig. Dit heb ik niet gedaan als tekortkoming in WDP maar slechts als middel om ook het schaduwstation te bekijken tijdens bedrijf. Bij mij is daar veel te beleven en daar start en stopt alles en soms is daar meer actie dan op de boven/paradebaan. Ook in mijn spiraal heb ik de nodige camera's opgesteld, alles draadloos, dus dat werkt perfect. (zie bijlage) En om 20.00 uur schakelden de camera's over op nachtstand, dat had ik weliswaar ingesteld maar nog niet zien gebeuren.

Kortom het was een welbestede dag maar ook vermoeiend, te veel om in een dag te verhapstukken. maar gelukkig weet ik de basis nog dus ik kan aan het werk.

Nogmaals dank aan Jan's hulp, zinvolle dag!

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

Offline Ronald Meijer

• Senior-Mitglied
    • You Tube kanaal Arnhegen
« Antwort #3 am: 20. Dezember 2012, 09:56:52 »
Leuk verhaal en twee oude  ;D mannen die lol hebben gehad !  :) :)

De camera opstelling en het baanplan zien er indrukwekkend uit

Ronald