Autor Thema: rmk's terug naar 0  (Gelesen 5668 mal)

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
  • Touring on Hard pavement
rmk's terug naar 0
« am: 27. Dezember 2012, 13:51:55 »
goeden dag allen, hopelijk zijn jullie allemaal goed door de kerstdagen heen gekomen.

bestaat er een manier om alle tot nu toe ingegeven RMK's weer op 0 (nul) te zetten
dus zoals dat in het begin was voor ik een rmk toe wees.
of moet dat allemaal met de hand gebeuren een voor een dus..

ik heb het forum een beetje door spit, maar vind niet de antwoorden die ik eigelijk zoek..

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Re: rmk's terug naar 0
« Antwort #1 am: 27. Dezember 2012, 17:53:18 »
Hallo Thomas,

ja, kerst ben ik goed door gekomen. helaas dit jaar niet weg om het te ontlopen maar verder prima dagen.

Ik weet niet wat je bedoel met teller voor rmk op nul zetten. Ik hoef rmk's ook niet te tellen.
Als je bedoel de ZF dan moet ik je te teleur stellen die kan je niet opnieuw beginnen als je er reeds weg gegooid hebt.

Als dit ant woord niet is wat je bedoel dan gaarne een beter vraag stelling  ;)

Mvrg Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
« Antwort #2 am: 27. Dezember 2012, 18:13:14 »
Hallo Thomas,

Ook ik ben de kerstdagen goed doorgekomen, dank je voor je belangstelling.
Alle rmk's op 0 zetten gaat inderdaad niet in één keer.
Maar ik neem aan dat je ze een andere nummering wilt geven, en die moet je toch
ook één voor één maken, dus zou ik zeggen geef ze gelijk het nieuwe juiste nummer
over het oude nummer heen, dan hoef je niet eerst alles op 0 te zetten,
om dan daarna het juiste nummer in te voeren.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 27. Dezember 2012, 22:09:44 »
dank  jullie wel, ik bedoelde het zoals Henk schreef. een voor een hernoemen (nummeren)
dan ga ik daar maar mee beginnen.
tijdens het tekenen van mijn baan in wdp ben ik niet echt logies geweest en wil graag deze fout herstellen.
ook heb ik een onnodige keerlus verwijderd en daarmee ook de bij behorende rmk's
de komende 4 dagen ben ik lekker thuis en zal dan deze omnummering in zowel wdp als op de baan corigeren.
« Letzte Änderung: 28. Dezember 2012, 05:16:06 von Raphael »
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
Re:rmk's terug naar 0
« Antwort #4 am: 31. März 2013, 19:55:17 »
het veelvuldig lezen van het handboek, heeft zo zijn voordelen.
hoewel je er dan ook soms overheen leest, om dat het verstopt staat in de text.
er is inderdaad een manier om alle RMK's te wissen. beschreven op pagina 119 van het basis hanboek.
het is zo simpel, dat ik er telkens weer over heen las...
de komende maanden heb ik gewoon geen tijd om fysiek aan mijn baan te werken maar neem wel mijn latop en het handboek mee op reis.
mischien kom ik wel geleerder terug.....

Thomass

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Ronald Meijer

• Senior-Mitglied
    • You Tube kanaal Arnhegen
« Antwort #5 am: 01. April 2013, 20:17:32 »
Thomass,

Hoe gaat dat dan in 1 keer (dat was toch de bedoeling), ik zie dat niet ?

(ik vraag het omdat ik dat laatste ook wilde)

Groet

Ronald

jlt

• Gast
« Antwort #6 am: 02. April 2013, 02:14:00 »
Hallo Ronald en Allen,

Als je in het Gleisbild-Editor de RMK wil gaan defineren dan zijn er verschillende opties waar je snel kunt omschakelen naar een ander RMK nummer.

In het RMK menu zie je links het knopje "Loschen".
Dat knopje wordt gebruikt zodra je veel RMK nummers hebt ingevoerd bijv. RMK nummer 320, en je wilt dat naar 0 zetten, dan druk je op het "Loschen" knopje, dan spring die gelijk naar 0 i.p.v. steeds met de hand dat getal 0 zetten.
Het blijft wel dat je met de linkermuisknop (aanhouden) en slepend over de rails worden de ingevoerde RMK nummer terug gezet naar 0.

Daarnaast is er nog een trukkie.
Als je in het Gleisbild wat veranderd hebt bijv. je hebt je spoorplan breeder of hoger getekend, dat zijn de nieuw getekende rails nog niet van RMK's voorzien.
Stel je hebt een rails waarbij de RMK 601 heeft, je wilt die RMK 601 in de nieuwe stukje rail invoegen dan ga je als volgt te werk.

Ganaar een bestaande RMK nummer, je drukt op Schift toets (aanhouden) en je klikt met de rechtermuisknop op die bestaande RMK nummer, dan zie je in het RMK menu venster het gecopieerde bestaande RMK. Dan kun je snel dat tussen liggende RMK invoegen/bijtekenen. Als dat gedaan hebt, dan druk je weer met Shift en dan neem je weer een ander RMK die weer bijgetekend kan worden.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra   

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #7 am: 02. April 2013, 09:13:02 »
Misschien ook een idee. Ik heb vanaf het begin dat ik mijn baanplan had gemaakt steeds van elke stap/fase een zogenaamd moeder exemplaar gemaakt en opgeslagen onder een unieke naam. Dus als eerste na het vervaardigen van alleen het spoorplan, een moederexemplaar opgeslagen, daarna het spoorplan gevuld met magneetartikelen en nummers (decodernummers) weer een moederexemplaar gemaakt, daarna de bezetmelders in het plan en wederom een moederexemplaar gemaakt.

Daarna het spoorplan met magneetartikelen, bezetmelders en rijwegen en raad eens. nog een moederexemplaar opgeslagen enzovoort. Dat kan een hoop werk schelen. maar je kunt ook gewoon een foutief ingevuld bezetmeldernummer overschrijven met het juiste nummer. Immers de plaats is toch al goed?

Rob
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

Offline Ronald Meijer

• Senior-Mitglied
    • You Tube kanaal Arnhegen
« Antwort #8 am: 02. April 2013, 19:13:35 »
Jan en Rob

Goede tips en zeker handig maar het gaat hier volgens mij dat Thomass zegt dat hij via iets wat beschreven is op p 119 van de handleiding alle RMK's in 1 keer op nul kan zetten (corrigeer me als het niet zo is Thomass) en dat lijkt me mooie optie alleen ik zie dat niet direct op p 119.

Thomass ?

Ronald

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #9 am: 03. April 2013, 07:53:27 »
@Ronald. Het staat in het Duitse basishandboek wat bij de CD geleverd is op pagina 119.

Rob

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #10 am: 03. April 2013, 08:13:24 »
Rob,

Bij mij staat ook niets (wel 4.11.2) kan je het betreffende stukje even kopiëren en plaatsten

mvrg Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #11 am: 03. April 2013, 08:34:31 »
In het basishandboek kan ik paragraaf 4.11.2 niet vinden maar in paragraaf 4.11.2 van de vertaling staat bij mij "Instellingen onder "tekstkleur in het sporenplan" en dat hoort bij Hoofdstuk 4 en dat gaat over de systeeminstellingen.

Zoals ik al aangaf staat het in het basishandboek maar staat het ook in de andere handboeken en misschien een beetje onduidelijk geschreven maar in het Duitse handboek paragraaf 7.4 op pagina 245 bovenaan staat:

Wollen Sie bereits erfasste Kontaktnummern im Gleisbild wieder löschen, klicken Sie auf ‛Löschen’; daraufhin erscheint im Feld „Kontaktnummer“ die Kontaktnummer 0. Mit einer Kontaktnummer „0“ werden beim Klicken mit der linken Maustaste oder Überfahren mit gedrückter linker Maustaste im Gleisbild vorhandene Rückmeldekon-takte wieder gelöscht.

Het staat ook in "mijn" vertaling in paragraaf 7.4 op pagina 237 bovenaan:

Wilt u reeds aangebrachte contactnummers in het spoorplan weer wissen, klik dan op <Löschen> (verwijderen), als gevolg daarvan verschijnt in het veld “Kontaktnummer” het contactnummer “0”. Met een contactnummer “0” worden bij het klikken of overrijden in het spoorplan aanwezige terugmeldcontacten weer verwijderd.

Makkelijker kan ik het niet maken, ook niet moeilijker (om met de belastingdienst te spreken) :D.

Suc6,

Rob
« Letzte Änderung: 03. April 2013, 08:41:48 von Rob Bogers »

• Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #12 am: 03. April 2013, 10:49:16 »
Hallo Allen,

Wat Rob aangeeft heeft hij gelijk.
Het is een technisch Duits geschreven onderwerp.

Als ik het mag vatten, dan staat het een beetje ongelukkigerwijze technisch Duits geschreven.
Maar wanneer de Duitse WDP gebruikers dat leest, dan begrijpen ze dat meteen.
Echter bij ons gaat dat anders. We zijn meer met ons gevoel bezig dan zij. ;D ;D

Als ik het mag samenvatten dan zal dat thema het volgende uitzien.

Wilt u al de aangebrachte contactnummers in het spoorplan verwijderen, klikt u op "Löschen" (=verwijderen)
hierna verschijnt in het veld "Kontaktnummer" het contactnummer "0". Met het contactnummer "0" wordt bij het aanklikken met de linkermuisknop of met de linkermuisknop zwevend (slepend) in het bestaande terugmeldcontact in het spoorplan weer verwijderd.

Het is soms lastig te vertalen als je van technisch Duits naar leken taal moet vertalen.
Zo is het woord "Überfahren" een technisch woord van overheenrijden, daar heeft Rob helemaal gelijk in.
Maar we rijden niet achter een computer temeer een muisknop rijdt niet over een beeldscherm, daarvoor kent het woord Überfahren verschillende interpretaties. Het wordt ook zwevend of slepend genoemd, maar dat hangt van de schrijfwijze en de opbouw van het geschreven stuk. In dit geval bedoeld de schrijver van het Duitse handboek "met de linkermuisknop zwevend of slepend"....... .

Je kunt ook omgekeerd zien, ga zelf met dat onderwerp aan de slag, en kijk wat die doet.
En vertel nu zelf wat je ervan vindt, en schrijf dat eens onder jouw eigen belevenis en schrijft dat onderwerp eens neer. Dat is niet eenvoudig!. We mogen blij zijn dat Rob het grote deel van zijn werk heeft kunnen vertalen. ;)

Details blijf je houden, en daar kunnen we hier op het forum van gedachten uitwisselen, mooi toch!! ;D

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #13 am: 03. April 2013, 12:08:45 »
Je hebt gelijk Jaan, het had slepen moeten zijn. Mijn excuus. Ik probeerde echter alleen maar aan te geven waar het thema stond voor diegene die het niet konden vinden. Fout in handboek is aangepast.

Rob

• Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #14 am: 03. April 2013, 12:18:34 »
Hallo Rob,

;D

Groetjes,

Jan