Autor Thema: iZNF ervaringen gevraagd  (Gelesen 4199 mal)

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
iZNF ervaringen gevraagd
« am: 09. Januar 2013, 10:54:20 »
Heren, ik neem aan dat iedereen met de nieuwste versie van 2012 al kennis heeft gemaakt met het intelligente treinnummerveld (iZNF). Ik ben daar al een poosje mee aan het testen/oefenen maar ik zoek mensen met ervaring in het gebruik van dit intelligente fenomeen, want als ik alleen de basisinstellingen uitvoer, dus aangeven dat het treinnummerveld een iZNF is en daar de verschillende lengtes ingeef van bijvoorbeeld 3 achtereenvolgende RMK's tot aan het iZNF en dan nog 5 cm tot aan het sein aangeef en hetzelfde tot aan het perron en in de FS-Editor aangeef de start en remsnelheid en waar de trein moet stoppen. In mijn geval bij het sein (signal) dan stopt de trein steeds te ver na het sein. Pas wanneer ik de bremskultur op 10 zet dan stopt de trein voor het sein maar dan nog steeds geen 5 cm, dus dat is het ook niet. Maar hoe wel? Ik gebruik verder alleen een geluidsprofiel. kortom het intelligente aan het nieuwtje ontgaat mij een beetje als ik toch veel instellingen zelf moet doen. Voor ik het vergeet, ik heb bij de betreffende loc de 15-punts snelheidsmeting uitgevoerd en er staat een rijtuig achter de loc.

Graag advies van een iZNF beoefenaar.

Rob Bogers
« Letzte Änderung: 09. Januar 2013, 11:18:44 von Rob Bogers »
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
Re: iZNF ervaringen gevraagd
« Antwort #1 am: 09. Januar 2013, 13:59:03 »
Hallo Rob,

hast du die Länge der Lok und der Fahrzeuge in der Datenbank eingegeben?

Den richtigen Wert für die Bremskorrektur musst du heraus finden, indem du den Zug mit verschiedenen Werten so lange zum Signal fahren lässt, bis es passt. Ich bekomme meine Züge auf 3 mm genau zum Halten.

Das intelligente ist, dass du das pro Zug nur einmal machen musst und es stimmt bei den anderen iZNFs dann auch, wenn auch nicht ganz so exakt.
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #2 am: 09. Januar 2013, 14:07:37 »
Ja Stefan, die Länge der Lok und der Fahrzeuge in der Datenbank eingegeben, das habe Ich alles gemacht. Aber warum soll Ich dann die werte von X cm beim signal in die eigenschaften von das iZNF einfueren, was hilft das wenn Ich das mit der Bremskorrektur machen soll. Ich habe gedacht wenn Ich eige wert von 8 cm bis zum signal einfuere, dannstopppt der zug auch dort und nicht 5 cm weiter vorbei dem signal.

Rob

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
« Antwort #3 am: 09. Januar 2013, 14:19:03 »
Hallo Rob,

ist die Bremsverzögerung im Decoder ausgeschaltet? Jede Lok hat nun mal ihr eigenes Anhalteverhalten, das von den Decodern aber auch von der Schwungmasse abhängt und letztendlich auch von der Zentrale. WDP bekommt das zwar im optimalen Fall ganz gut hin, aber in den meistens Fällen muss man unterstützen. Wie gesagt muss man das nur einmal machen. Ich mache das mittlerweile immer direkt nach dem Einmessen.
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #4 am: 10. Januar 2013, 06:52:26 »
Hallo Rob,

Ik heb ook dezelfde gemenge de gevoelens bij de IFZN maar altijd komt het er bij mij op neer dat ik ergens een foutje heb gemaakt. Dat met die afrem vertraging daar dien je mee te werken. Ik zie het zo dat dat bij het ijken van de lok behoord. Eigenlijk zou dat thuis horen in de proceduren van het lm/uur inregelen. Nu lijkt het er op dat als je maar de lok goed ingeregeld heb op snelheid dat dan alles gereed is maa dan moet je ook de lok nog 1 malig inregelen met de remveertraging. In jouiw geval maakt de lengte van de trein niets uit. want de langte van de trein is pas interessant als je op hey midden van een perron of aan het begin wilt stoppen. Je moet je focussen op de gedragingen van de lok. Een 2 punt is heb je alle RMK aan sluitend in de iFZN zitten. Wat ik bedoel is het kan ook ook zijn dat je een sukje rail bv een wissel niet terug meld heb en die zit toch in de ifzn dan komt hij niet in de juiste lengte vor en moet je een 0 detectie in brengen. Is dat ook een mogelijkheid van het verschil?

bob

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #5 am: 10. Januar 2013, 08:48:41 »
Ik ga gewoon in het Nederlands verder want het is tenslotte een Nederlands forum. nee, ik heb de remvertraging niet uitgeschakeld (standaard zoals in de Esu decoder is ingesteld) maar mij bekruipt het idee een beetje dat ik nu net zo ver ben als met het maken van snelheidsprofielen. Ik heb/had in het verleden ongeveer 1500 profielen gemaakt voor mijn 18 locomotieven en dat werkte perfect en nu zie ik dat als je de loc hebt ingemeten er nog lang niet bent wat iZNF betreft. je moet volgens mij meer doen dan bij het profielen maken, maar dat kan aan mij liggen.

Ik dacht dat het intelligente juist lag in het feit dat je in een paar stappen klaar bent maar dat is dus niet zo (ervaar ik) en als je zoals ik veel iZNF's wilt maken, kost dat dagen om dat voor de 18 treinen op mijn baan.

Nadat ik de loc heb ingeregeld op 15 stappen (ook een karwei van ruim een half uur per loc, dat maakt overigens niet uit want dat wilde ik toch), zeker in de langzaamste rijstappen duurt dat eeuwig, daarna dacht ik, ik  stel in de FS-editor in stoppen am signal en ik stel de start en rem snelheid in, gooi het profiel van die rijweg weg en in in de eigenschappen van het iZNF de afstand tot het sein waar de loc moet stoppen (bijvoorbeeld 5 cm) en ik hoef maar een keer die Bremskorrektur te verstellen maar nee, dat kost per trein toch ruim een half uur (in mijn geval) per rijweg met iZNF om de loc/trein op het juiste punt te laten stoppen en dat valt mij toch een beetje tegen.

Vandaar mijn vraag, waar zit dat intelligente nu eigenlijk in want ook als ik twee van die iZNF's na elkaar heb aangelegd en de Bremskorrektur is goed ingesteld voor een iZNF voor een loc, rijd de loc steeds te ver door op het volgende iZNF. Ook als ik per iZNF meerdere RMK's gebruik dan de 2 die ik nu had gebruikt, gaat het niet zoals ik dacht dat het zou moeten (ik ben hier een beetje voorzichtig). Nee er zitten geen wissels of ongedetecteerde stukken rails voor het iZNF, alleen maar recht spoor (nou bij de meeste dan) en alle lengtes van de RMK's zijn tot achter de komma weergegeven.

Ik wilde dit ook bij de schaduwstations gaan toepassen (daar zitten veel te bouwen iZNF's) maar als de procedure zo lang duurt per iZNF en per locomotief en dus steeds de treinen toch te ver doorrijden, weet ik het nog niet.

Je kunt ook een auto kopen met het intelligente parkeersysteem maar als je jouw intelligentie aan de kant legt en de proef op de som neemt, dan kom je voor rare verrassingen, want zo intelligent is dat systeem helemaal niet. Als je geen ruimte genoeg aan voor- en achterzijde hebt, dus dat het parkeergat niet groot genoeg is, lukt het met dat systeem ook niet.  Ik parkeer in ieder geval sneller een auto achterwaarts in (fileparkeren) dan dat systeem. maar dat even terzijde!

En zo zijn er meer van die zogenaamde intelligente hulpjes in de auto waarbij je nog steeds goed moet nadenken want anders gaat het erg fout!

Ik ben ervan overtuigd, dat ik iets verkeerd doe maar ik heb zowel de workshop naast mij gelegd en het handboek en er zullen velen zijn die denken en zeggen, bij mij gaat het wel goed. Ook in het Duitse forum zie ik veel topic's over dit iZNF fenomeen, dus zo simpel is het toch niet volgens mij. Ik ben heel benieuwd wanneer dit (iZNF) ter sprake komt in de Meern! Dan ben ik van de partij!!

Groetjes Rob
« Letzte Änderung: 10. Januar 2013, 11:29:53 von Rob Bogers »

• Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

Offline Ronald Meijer

• Senior-Mitglied
    • You Tube kanaal Arnhegen
« Antwort #6 am: 10. Januar 2013, 12:58:58 »
Interessant draadje.

Ik heb geen/weinig ervaring met profielen omdat ik in versie 2012 ben ingestapt maar daar nu wel enige ervaring met de IZFN en ook ik zie dit verschijnsel van te ver doorrijdende locs.

Ter info al mijn locs zijn geijkt in WDP met 15 pnt ijking en in de decoders staat de rem/optreksneleheid minimaal.

In eerste instantie leek het in mijn schaduwstation 100 % goed te werken maar nu in de bovenbaan heb ik ook een aantal locs die op een paar plekken te ver doorrijden. Ze doen dit overigens met een zeer lage snelheid net alsof ze niet goed naar 0 gaan. Het verhogen van het % bremskorrektur of de afstand waarbij gestopt moet worden helpt wel iets maar niet 100% en geeft met andere locs/andere plaatsen weer problemen.  Ik heb alle ingevoerde RMK lengtes nog eens gechecked dus daar ligt het ook niet aan en bij mij is 100% van het spoor gedetecteerd. Ik ga er nog eens verder op studeren door wat instellingen te testen maar helemaal door heb ik het nog niet.

Lijkt me inderdaad leuk thema voor onze meeting in de Meern in februari als dat lukt.

Ronald

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #7 am: 10. Januar 2013, 14:47:07 »
Dank voor je interesse Ronald, als je profielen hebt gemaakt dan moet je dat ook doen per rijweg en per loc en daar ben je even zoet mee maar dit is volgens mij net zo bewerkelijk. Men zegt wel, eventjes dit en dan nog eventjes dat maar dat kost een paar uurtjes om dat door te krijgen per loc, want zoals gezegd is geen loc gelijk en gedragen ze zich ook verschillend, daarom gebruikte ik zowiezo al geen ID0 profielen want dan wordt er vanuit gegaan dat alle locs gelijk zijn, dat is tenminste mijn ervaring maar het gedrag van een stoomloc is toch echt anders dan van een Diesel of e-loc.

Tja je bent ergens dagen mee bezig (dat verrekte iZNF) en de resultaten zijn noch steeds teleurstellend maar we blijven volhouden, het zal werken!! Ik geef zo maar niet op. Maar wat mij ook opvalt is, dat bij de instellingen in de Fahrstrassen-Editor de vakjes Bremsen, K1 Strecke en K2 Strecke rood zijn gekleurd, dat staat ook in het boek en ook in de workshop maar bij mij in mijn editor zijn deze vakjes Turkoois/Blauw gekleurd, kan iets te maken hebben met de update maar is dat ook zo?

Wat mij ook niet duidelijk is wat bij K1, K2 en K3 moet staan want als ik de workshop volg op pagina 7 (vertaling) dan staan K2 en K1 volgens mij verkeerd om, tenminste de RMK nummers. Opde afbeelding op pagina 6 staat namelijk de achtereenvolgende RMK's tot aan het iZNF 40, 73, 34 en tenslotte 49 (iZNF) maar dan zou je denken dat K1 40 is en K2 73 en K3 34, kan iemand daar uitsluitsel over geven? Die afmetingen die je moet invullen bij de eigenschappen van het iZNF moet je echt met een korrel zout nemen want daar had ik nu bijvoorbeeld 20 cm ingevult tot het sein/signal maar de afstand van de loc tot het sein is 5 cm.

Als ik dan een vergelijk maag maken tussen deze vernieuwing en de Geschwindigkeitsprofilmessung/ Snelheidsprofielmeting dan is dat toch een stukje intelligent gereedschap binnen WDP, chapoo!!! dat werkt echt perfect bij mij. Altijd nog wel een verbetering mogelijk maar toch. Nou weer een heel verhaal maar goed.

Rob Bogers
« Letzte Änderung: 10. Januar 2013, 14:48:53 von Rob Bogers »

• Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #8 am: 10. Januar 2013, 15:47:51 »
Ik geloof dat ik er uit ben met het iZNF maar van intelligentie van de kant van dit nieuwtje is geen sprake volgens mij. je moet teveel zelf doen maar goed, het werkt. Wat heb ik gedaan. Allereerst heb ik de locdecoders afgesteld om een natuurlijk rijgedrag te krijgen. Dus eerst CV2= optreksnelheid, CV6 = middensnelheid en CV5 = topsnelheid ingesteld zoals het grote model ook is dus dat is in werkelijkheid 130 km/h maar bij mij een kleine afwijking (138 km/h) Alle profielen van die rijweg laat ik staan, vooral voor de geluidsloc maar de profielen  behorende bij de iZNF en dat zijn er steeds 3 heb ik verwijderd.

In de Fahrstrassen-Editor worden de snelheiden binnen het iZNF overgenomen dus dat is dan goed (zie afbeeldingen). De eigenschappen van het betreffende iZNF heb ik aangepast en let op de afstand in cm tot het eindpunt/stoppunt klopt van geen kant, sorry maar dat ervaar ik. Je kunt dit aanpassen door de Bremskorrektur te gebruiken maar ook kun je gewoon de afstand groter nemen als de loc te ver doorrijd. Ik heb wel al mijn treinstellen opgemeten zoals in het boek staat, dus wagonnen en rijtuigen opgemeten en alles totaal is toch anders dan simpelweg de lengtes weergegeven in WDP bij elkaar optellen want de koppelingen worden bij de meting niet meegenomen.

Dan zet je alle regelaars bij de Fahreigenschaften allemaal op 1, behalve die van de topsnelheid die zet je geheel naar rechts en bij mij dus 127 (rijstappen van de decoder). Dan meet je de loc in en dat kan afhankelijk van de loc wel drie kwartier duren, dus dat ken effe duren!

Is dat gereed dan rijd je van ZNF of iZNF naar iZNF en speel dan een beetje met de afstand tot het stoppunt. Bij mij was 18 cm in werkelijkheid 5 cm, dus dat scheelt nogal wat. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat de Geschwindigkeitsmessung wel een staaltje van intelligent werk is binnen WDP, shapoo daarvoor!

Hier nog een paar afbeeldingen van mijn instellingen voor het gebruik van het iZNF en als je de door mij vertaalde workshop iZNF er bij pakt maar ook het origineel is goed natuurlijk dan moet het lukken. Maar de Bremskorrektur heb ik eigenlijk niet gebruikt en de regelaars staan nog steeds standaard. maar de loc trekt enorm mooi gelijkmatig en langzaam op en het afremmen is ook fantastisch, bij de 15 punts meting. Uit gemakzucht had ik dat bij versie 9 maar gemeten als een 3 punts meting, had ik nooit moeten doen.

Nu nog het nieuwtje van de Folgefahrstrassen, dat scheelt weer het vullen van de treinritten of wel Zugfahrten, want die heb je niet meer nodig en het werkt fantastisch, je kunt namelijk met dit nieuwtje je baan op elk moment stoppen/noodstoppen en als je weer start hoef je niet eerst de treinen terug te rijden naar het start ZNF. Lees dat verslag van Jan en mij maar in de stamtafel. Helaas zie je nu niet in de laatste afbeelding de blauw gekleurde velden omdat ik nu effe in de bureauversie bezig ben, excuus daarvoor.

Groetjes Rob

Zu diesem Beitrag gehören 4 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

• Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #9 am: 10. Januar 2013, 17:46:06 »
Hallo Rob,

Ik werd even door Stefan Lersch erop gewezen, hij heeft de indruk dat je hem niet hebt begrepen. ;D

Tevens zie ik uit jouw ervaring dat je een aantal punten even recht moet zetten.

Ten eerste:
Je begint eerst de lokdecoder goed af te stemmen met je digitale centrale.
Met name of je 28 stappen of 128 stappen.
Als je in jouw ESU lokprogrammer een decoder die op 28 stappen staat, en jouw Twincenter leest 128 stappen. En WDP ziet als 28 stappen, dan krijg je het risico van o.a dit soort missrekening.
En daarnaast dien je de CV waarde van de remafregeling op 0 of op 1 te zetten.
En het maxium snelheid ongeveer 3/4 van het maxium gebruiken.
WDP neemt de remregeling over, door Bremskorrektur te gebruiken.

Ten tweede
Zie ik uit jouw snelheidsmeting grafiek waarbij je de ijklengte van 218 cm staat.
Uit het grafiek is te zien dat op punt 40 km/uur een knik zit.
Daarnaast geef je op dat het gehele ijk snelheidsmeting minstens een half uur duurt of zelfs langer.
Dat komt, je hebt de "Kurzstrecke für niedrige Geschwindigkeiten" niet aangevinkt c.q gebruikt.!!
Daarnaast kun je rustig tussen de 150 cm en de 218 cm een kortere meetgebied defineren, bijv: 180 cm.
Als je dat wat meer nauwkeurig afsteldt en de Kurzstrecke für niedrige Geschwindigkeiten gebruikt, dan zul je zien dat de snelheidsmeting ongeveer 5 a 8 min duurt, met 15 puntsmeting.
Tevens ziet het grafiek ook de neiging van een S-grafieklijn.
Je moet ervoor zorgen dat de eerste grafieklijn (voor zover het haalbaar is) zo laag geleidelijk oplopend naar boven de 40 km/uur. M.a.w. De eerste grafieklijn gaat praktisch beginnen met 1 of 2 km/uur, daarna (dankzij de Kurzstrecke für niedrige Geschwindigkeiten mogelijkheden) worden de stappen met ongeveer 4 a 7 Km/uur opgehoogd, tot 40 Km/uur en daarna gaat het steil verder naar het maxium snelheid tot die weer afbuigt.
Als je klaar bent met de 15 puntsmeting, dan gebruik je diezelfde meettrajekt als stopplaats bepaling (dus, IZNF gebruiken).Je laat de locomotief rijden en remt in de laatste meetgebied, dan zie je vanzelf waar die gaat stoppen. Hierin maak je een markering, die als stopplaats dient. Tevens ook voor achteruit rijden naar het andere uiteinde. Een Tip: maak daar m.b.v ZFA een pendeldienstje in die meettrajekt gebied.
Je weet immers dat in de FS waar je loc via IZNF wil stoppen, stel je wilt in het midden van het perron (je hebt immer opgegeven hoeveel cm die moet stoppen). En dan ga je met Bremskorrektur precies afstellen die overeenkomt met de door jouw opgegeven cm in het midden van het perron. Die kun je excat opmeten met de rolmaat vanaf het contactpunt naar het perronmidden.
Als die twee parameters nauwkeurig uitvoert, dan komt die intelligente eigenschappen naar voren, namelijk dat je zonder al teveel energie kun je meerdere RMK aansluiten opgeven en de loc gaat vanaf het contactpunt naar het perron midden (of ook andere afstandinstelling) keurig netjes langzaam afremmen tot de door jouw geijkte stopplaatst. En daarmee is op dat gebied het Profil niet meer nodig.
Dus als je een goed IJksnelheidsmeting gebied maakt, die voor alle locomotieven gelden, duurt de meting ook kort.

De meeste fout zit ook dat men niet de juiste lokdecoder stappen van de loc naar de centrale wordt overgenomen. Sommige centrales gaat dat automatisch en neemt WDP via LokCentrale afstemming elkaars informatie over.

Anders hoor ik het wel. :D

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra   

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #10 am: 10. Januar 2013, 19:00:05 »
De rijstappen in zowel de centrale als WDP zijn gelijk, dus dat is goed.
Verder heb ik het vinkje wel geplaatst bij "Kurzstrecke für niedrige Geschwindigkeiten" wel aangevinkt maar dat is in deze buroversie even weggevallen, weet niet waarom. maar de eerste paar keren met 2 km/h duurt het even voordat de loc vooruit het traject heeft afgelegd en daarna weer achteruit en de gehele meting duurt bij mij echt een half uur per loc. Dus alle 15 snelheidsmetingen, ik kan er ook niets aan doen. dat het altijd beter kan, ben ik van overtuigd! het was slechts een vaststelling van mij, gedurende dit proces.

Ik dacht dat ik Stefan wel deels begrepen had maar kreeg van hem verder geen antwoord meer op mijn vevolgvragen in de tweede bijdrage van mij, dus ben ik daar verder niet op ingegaan. Hij vroeg verder of de remvertraging in de decoder was uitgeschakeld maar hij vertelde niet (en dat vond ik wel van belang) of ik dat nu wel of juist niet moest doen.

Verder begrijp ik namelijk nog steeds niet helemaal waar die Bremskorrektur voor dient, anders dan de schuifregelaar in de Fahreigenschaften van de loc en dan de regelaar "Abbremsen" ik zie/merk het verschil namelijk niet maar dat kan aan mij liggen. Bremskorrektur is vertaald Remcorrectie maar wat wordt er nu gecorrigeerd dat die regelaar "Abbremsen" niet zou kunnen doen.

Dat laatste heb ik ook geprobeerd maar ik kwam tot andere conclusies dan jij maar dat geeft niets want al doende leert men. Jij bent de expert op het gebied en ik ben de beginner op dit gebied, daar zit het verschil.

maar dan blijft de vraag als ik dan met een meetlint de stopafstand moet meten en dit moet aanpassen met die Bremskorrektur, wat heeft dan die waarde invullen van x cm dan voor zin in de eigenschappen van het iZNF. immers daar doe je verder niets mee. je doet het afstellen met pen, meetlint en Bremskorrektur lees ik.

Maar zoals ik al aangaf, ik heb het nu voor een aantal iZNF's voor elkaar dus zoveel problemen heb ik niet meer (dacht ik). maar het blijft mij wel bezighouden, dus speel ik morgen gewoon verder. maar ik heb gelezen dat dit iZNF ook in het Duitse forum genoeg vraagtekens oplevert, dus zo simpel is dat nu ook weer niet.

Rob

• Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
« Antwort #11 am: 10. Januar 2013, 19:33:59 »
Hallo Rob,

manchmal muss man bei verschiedenen Sprachen doch aufpassen, dass man sich richtig versteht. Richtig, ich hab nicht geschrieben, dass die Bremsverzögerung im Decoder ausgeschaltet sein soll. WDP kann nur das Bremsen richtig steuern, wenn der Decoder nicht dagegen arbeitet.

Rob, tagsüber arbeite ich und da bin ich nur ab und zu online. Längere Artikel lese ich aber erst abends, das schaffe ich tagsüber nicht, dafür fehlt mir die Zeit. Ich hatte daher Jan um Hilfe gebeten, denn er kann ausführlich und auf Niederländisch antworten.

Zur Bremskorrektur: du musst im iZNF die Längen aller Rückmeldekontakte korrekt eingeben. Auch die Abstände zum Signal oder Bahnsteig müssen stimmen. Hier ist es schlecht, falsche Werte einzugeben. Denn dann hält der Zug vielleicht an dem iZNF richtig, aber auch nur dieser eine Zug und auch nur dort und an keinem anderen iZNF.

Wenn ein Zug in einem iZNF zu weit fährt und alle anderen Einstellungen bei der Lok und im Decoder sind richtig, dann braucht man die Bremskorrektur. Wenn der Zug am Signal halten soll und das Signal ist 5 cm vor Schienenende, der Zug aber erst bei 1 cm vor Schienenende hält, dann gibst du als Bremskorrektur zum Beispiel 10 ein. Dann fährst du den Zug zurück und lässt ihn noch einmal dort halten. Jetzt hält er zum Beispiel bei 4 cm an. Dann gibst du als Bremskorrektur 15 ein und versuchst es noch einmal. Ist es jetzt zu viel, zum Beispiel 6 cm, dann nimmst du einen Wert dazwischen. Das hat man schnell raus.

Bei einem anderen iZNF wird der Zug nun auch ziemlich genau halten. Dabei gilt: das Bremsverhalten hängt auch von der Geschwindigkeit am Anfang des iZNFs, der Länge des iZNFs und der Anzahl der Rückmeldekontakte ab. Je mehr Rückmeldekontakte in einem iZNF sind, desto genauer hält der Zug an. Denn bei jedem neuen Kontakt, den der Zug in einem iZNF erreicht, vergleicht WDP die Soll- und die Istposition des Zuges und korrigiert das Bremsen.

Es wird dazu auch mal ein Video hier geben, das aber noch nicht fertig ist.

Ich hoffe, ich konnte dir weiter helfen! Sonst bitte fragen! :D
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #12 am: 11. Januar 2013, 09:20:05 »
Ik heb Stefan een persoonlijk berichtje gestuurd omdat ik van mening ben dat ik als Nederlander toch moeilijk Duits kan gaan typelateuren in een Nederlands forum. Er zijn nog steeds mensen in Nederland en lid van dit forum juist omdat ze geen Duits verstaan of kunnen lezen en schrijven. Dan vind ik het niet juist om hier wat in het Duits te gaan "Plaudern" (vertaald is gezellig praten). Dan wordt het verhaal erg verwarrend en dat wil ik in ieder geval voorkomen.

Ik hoop op begrip.

Rob

• Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
« Antwort #13 am: 11. Januar 2013, 09:44:05 »
Hallo,

dat is juist. Mijn Nederlands is goed in lezen en verstaan maar niet in schrijven. Zo wacht ik altijd of iemand in de Nederlandse taal antwoord. Excuseert aub als ik lange antwoorden niet in de Nederlandse taal kan schrijven. Misschien iemand kan mijn Duitse antwoord vertalen.
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #14 am: 11. Januar 2013, 13:36:53 »
Hallo Rob,

Stefan schrijft:

Zitat

manchmal muss man bei verschiedenen Sprachen doch aufpassen, dass man sich richtig versteht.

Vertaald: Soms moet men bij verschillende uitspraken toch oppassen, dat men zich juist verstaat.
Als je dit letterlijk zo opvat, dan moet ik effe bijspringen.
In het Nederlands moedertaal wordt bedoeld het volgende.
"Soms moeten we in verschillende uitspraken toch voor oppassen voor spraak verwarring!.

Je schreef het volgende:

Zitat

Dan wordt het verhaal erg verwarrend en dat wil ik in ieder geval voorkomen

Precies, dat was ook Stefans zijn bedoeling en zijn uitleg!!  :D :D

Kortom we zitten op dezelfde golflengte.
We weten dat het soms lastig is als er twee verschillende talen met elkaar gaan cummuniceren.
Dat gaat soms ook gepaard met elkaars golflengte afstemming.  ;D

Dus we bedoelen het goed, maar we interpreteren dat anders. ;D

En nu is voor mij genoeg gepreek daarover.

Bob en ik hebben daarover ook van gedachten uitgewisseld en hebben we besloten daar over te waken als er een misverstand over ontstaat. Hierin is bijv. in hoeverre het nivo van de WDP gebruikers zijn.
We hebben daar 3 catagorie, Beginners, Gevorderden en Experten.

In De Meern zal ongetwijfeld de IZNF worden besproken en gedemonstreerd worden, maar niet nu.!!
Wij zijn van mening dat de beginners de behoefte aan hebben om eerst de grondbeginselen te doorgronden.
Dat is momenteel de eerste stap. Tweede stap is de open vraag wat de anderen iets van willen weten.
We kiezen nu voor gestructueerde plan van aanpak.

Maar in jouw geval (dat weet je van mij  :D) wil je in de IZNF effe ontdekken hoe dat werkt.
Daar heb je absoluut de vrijheid om hier op het forum te plaatsen, dat staat ook vast.
Maar probeer iedergeval het verhaal kort te houden en doelgericht aangeven wat je wil weten.
Ik weet het, dat overkomt mij ook, maar ik probeer altijd voor mezelf even een stap terug te doen.

Zowel Stefan als Jij hebben 1 ding gemeen. GEZELLIGHEID.
Dat staat vast als een huis vastgenageld aan de grond.

Voorop staat dat WDP altijd luisterd naar de gebruikers, en ook de wensen van mogelijkheden worden ook serieus meegenomen en in een verlanglijstje. Daarnaast is Stefan en ik altijd bereid om de gebruikers bij raad en daad bij te staan.

Ook hier genoeg daarover gepreekt.

Een technisch uitleg over jouw opmerking dat bij de IZNF FS aanmaak dat er een licht blauw venstertje opkomt.

Dat is een venstertje die aangeeft dat de Prufe-Kontakt in de normale FS overgenomen wordt door de rekenwerk van de IZNF. Bij IZNF rekend zelf de remweg en de klassieke Pruf-kontakt wordt genegeerd.
Dat is een optische herkenning dat de gebruiker weet dat die Prufe-Kontakt even opzij wordt geschoven.
Ga je nu geen IZNF gebruiken, dan wordt de Prufe-Kontakt in diezelfde FS weer (automatisch ) herstelt, dus weer wit weergegeven. ;D

Dat onderwerp IZNF wordt zeker in De Meern besproken, maar eerst de gemaakte afspraken worden behandeld.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra  
« Letzte Änderung: 11. Januar 2013, 14:01:11 von Jan leendert »