Willkommen
Gast
. Bitte
einloggen
oder
registrieren
.
1 Stunde
1 Tag
1 Woche
1 Monat
Immer
Einloggen mit Benutzername, Passwort und Sitzungslänge
Übersicht
Forum
Hilfe
Suche
Einloggen
Registrieren
Datenschutz
windigipet.de
»
Win-Digipet Nederlandstalig forum
»
(Moderatoren:
Stefan Lersch
,
H.v.d.Oosterkamp
) »
Uitgesteld vertrek van loc/treinstel
« vorheriges
nächstes »
Seitenanfang
Drucken
Seiten: [
1
]
Autor
Thema: Uitgesteld vertrek van loc/treinstel (Gelesen 2748 mal)
Hielco
Junior-Mitglied
Uitgesteld vertrek van loc/treinstel
«
am:
27. März 2013, 21:51:06 »
Goedendag,
Sinds langere tijd weer aan de slag met de modelbaan en dus ook met WDP. In de afgelopen periode een aantal locs verkregen met geluid. Nu wil het dat bij deze locs het bedrijfsgeluid start bij rijtrap 1 maar de loc na enig tijd pas bedrijfsklaar is en wegrijdt. Met de hand prima onder controle te houden, even een seconde of drie tot vijf wachten, en dan gas geven. Met WDP is dat wat lastiger. Zonder maatregelen spurt de loc, na het opstarten van het geluidsprogramma, weg.
Wat zoekwerk verricht op diverse fora hierna, ook deze, maar niet iets kunnen vinden. Ook het handboek biedt geen oplossing voor een "uitgesteld" vertrek. Mijn aanname was de lokdatabase of de profielen. Maar niets gevonden. Is er iemand die dit heeft weten te realiseren in WDP? Dan lees ik graag de oplossing.
Met groet,
Hielco
Mit freundliche Grüsen,
Hielco
Win-Digipet-Version:
2021.2d- Premium Edition
Anlagenkonfiguration:
Maerklin-CS3; Maerklin-S88; Maerklin-K83; LDT-SBB; LDT-HSI88-USB
Rechnerkonfiguration:
Acer Aspire 3 15, AMD Ryzen 7-5700u; WIN 11 pro
jlt
Gast
Re:Uitgesteld vertrek van loc/treinstel
«
Antwort #1 am:
27. März 2013, 22:16:08 »
Hallo Hielco,
Dat kun je uitstekend doen met Profile enof in combinatie met ZFA.
Lokdatabase voer je alleen de gegevens van je locomotieven.
In die database wordt al dan niet de funktiedecoder ingevoerd.
Men kent de Loc adres met de automatische funktiedecoder bijv. met F1 toets of meerdere toetsen.
Of als er een afzonderlijke funktiedecoder inzit dan die onder tabblad Funtiedecoder opgeven.
Met Profile gaat als volgt.
Je kijkt naar de bezetmelder nummer waar de loc opstaat.
De eerste regel in de Profile is de directe wegrijden van de loc.
Hierin kun je boven die eerste regel, een regel tussen zetten met dezelfde RMK, zonder snelheid (dus niet wegrijden) een wachttijd invoeren die je maar wil. En in de tweede nieuwe regel geef je de funktiedecoder adres om de locomotief een geluid te geven, ook hier zonder snelheid!. De derde regel is eigenlijk de oorspronkelijke eerste regel, en dan gaat pas de trein wegrijden.
Met ZFA, als je automatisch wil gaan rijden) kun je een wachttijd invoeren en een functie decoder adres opgeven. Dit kun je met of zonder profile rijden. (dit omdat je met WDP 2009.5 werkt)
Met vriendelijke groeten,
Jan Stienstra
«
Letzte Änderung: 27. März 2013, 22:18:45 von Jan leendert
»
Hielco
Junior-Mitglied
«
Antwort #2 am:
29. März 2013, 12:21:56 »
Dag Jan,
Bedankt voor je snelle antwoord. Hoe een bepaalde gedachte iemand op het verkeerde been kan zetten, en je dus niet echt meer inhoudelijk leest. Nu maar eens gaan kijken of het de ZFA wordt, de Profile-editor of beide. Gelukkig staan er wat vrije dagen te wachten met de paas.
Met groet, Hielco
Mit freundliche Grüsen,
Hielco
Win-Digipet-Version:
2021.2d- Premium Edition
Anlagenkonfiguration:
Rechnerkonfiguration:
jlt
Gast
«
Antwort #3 am:
29. März 2013, 12:58:21 »
Hallo Hielco,
Als ik je een advies mag geven, probeer eerst met Profile te gaan werken.
De mogelijkheden met profile is ongekend.
Mocht je niet helemaal uitkomen, schroom niet, stel de vraag rustig hier op het forum.
Er zijn meerdere Nederlandse WDP gebruikers die je ook daarbij kan helpen.
Ik wens iedereen een fijne paasdagen.
Met vriendelijke groeten,
Jan Stienstra
Rob Bogers
Senior-Mitglied
Vriendelijke spoorgroetjes
«
Antwort #4 am:
30. März 2013, 08:11:42 »
Hielco, Je hebt grote kans als je dezelfde handeling (bijvoorbeeld een keeropdracht) in zowel de ZFA als de profielen gaat gebruiken in dezelfde rijweg, dat het elkaar gaat tegenwerken. Dat is mijn ervaring.
Succes,
Rob Bogers
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers
IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
Win-Digipet-Version:
2012.2
Anlagenkonfiguration:
Fleischmann/Roco/Tweerail
Hielco
Junior-Mitglied
«
Antwort #5 am:
05. April 2013, 21:28:37 »
Hallo Jan en Rob,
Bedankt voor jullie adviezen, maar het is niet wat ik zoek. De Profile-editor en de ZFA zijn bedoeld voor het activeren van individuele acties, geluiden en het afspelen van geluidsbestanden op een bepaald punt (RMK) in de modelbaan. Wat ik zoek is een vertraging bij het wegrijden van de lok of treinstel, bij voorkeur in de lok-databank zodat het onafhankelijk van een RMK, profiel of anders altijd wordt gebruikt.
Handmatig gebeurt er bij ingeschakelde geluid het volgende: bij het opdraaien van de snelheidsregelaar wordt éérst een aantal geluiden afgehandeld (deuren sluiten, remmen lossen, enzovoort) en pas daarna door de decoder rijtrap 1 ingesteld en weggereden met de ingestelde versnelling. Zelf houd ik bij voorkeur met de hand voor een aantal seconden (het strekken van de trein) rijtrap 1 vast, en daarna wordt opgeschakeld met de ingestelde versnelling.
Wordt in WDP (via het programma of de lok-control) deze lok of treinstel aangestuurd, dan worden de geluiden geactiveerd, maar als dat klaar is ontvangt de lok of treinstel van WDP inmiddels een rijtrap die dan al vele stappen hoger ligt dan 1, en de trein er dus als een speer vandoor gaat.
Mogelijk zit deze voorziening inmiddels in WDP 2012/13 en moet ik me gaan beraden over een upgrade, ik heb de handleiding nog niet doorgeworsteld.
Bedankt voor jullie medewerking, en tot een volgende vraag.
Met vriendelijke groet,
Hielco
Mit freundliche Grüsen,
Hielco
Win-Digipet-Version:
2021.2d- Premium Edition
Anlagenkonfiguration:
Rechnerkonfiguration:
Kees Polm
Senior-Mitglied
«
Antwort #6 am:
05. April 2013, 22:39:54 »
Wordt in WDP (via het programma of de lok-control) deze lok of treinstel aangestuurd, dan worden de geluiden geactiveerd, maar als dat klaar is ontvangt de lok of treinstel van WDP inmiddels een rijtrap die dan al vele stappen hoger ligt dan 1, en de trein er dus als een speer vandoor gaat.
Hallo Hielco,
De optreksnelheid van je loks kun je op div. manieren regelen.
A door de cv van je decoder in te stellen op de door jou gewenste eigenschappen.
B zie screenshot.
C door in de profielen per rmk snelheden in te geven
D door een combinatie van deze variabelen
Wat jij nu met de hand doet en wil, kan WDP ook. Dus ik denk dat je ergens een onjuiste instelling hebt ingegeven
of nagelaten hebt om in te geven.
Gr. Kees
Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88
Hielco
Junior-Mitglied
«
Antwort #7 am:
07. April 2013, 16:20:13 »
Dag Kees,
Bedankt voor je antwoord. Ik heb de instellingen in WDP nog doorgenomen maar ik heb mijn locs niet anders ingesteld dan volgens je voorbeeld (zie plaatje). Ben wel aan het experimenteren geweest daarmee maar als ik de vertraging(en) op maximaal zet duurt het tot wel 4 minuten voor een loc op snelheid is. En hij gaat er dan alsnog met een hogere rijtrap dan 1 of 2 vandoor als het geluid klaar is. WDP wacht daar dus echt niet op! Ik ben er zo langzamerhand wel van overtuigd dat een instelling voor het uitgesteld wegrijden van een lok met ingeschakeld geluid niet (!) in WDP aanwezig is. Mits je allerlei trucen uithaalt met RMK's, profielen, PC-geluid of ander omslachtig tikwerk.
Bedankt voor je reactie.
Met vriendelijke groet, Hielco
Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Mit freundliche Grüsen,
Hielco
Win-Digipet-Version:
2021.2d- Premium Edition
Anlagenkonfiguration:
Rechnerkonfiguration:
Kees Polm
Senior-Mitglied
«
Antwort #8 am:
07. April 2013, 22:19:15 »
Hielco,
WDP herkent standaard(of ergens in te geven) inderdaad niet dat een lok met een opstartgeluid vertraagd moet wegrijden.
Mijn antwoord was ook meer gericht op jou uitspraak over het wegspurten.
Als je na een opstartgeluid vertraagd wil wegrijden in welke rijtrap dan ook (Lees snelheid) dan kun je dit in de profielen
ingeven. Een andere optie is er niet. Wat ook logisch is, ik heb vele locs met allerlei geluiden maar slechts bij een enkele loc maak ik daar gebruik van en dan ook nog op speciale plaatsen. Hoe zou WDP moeten weten waar en wat voor een geluid ik wil horen. Dit doe je dus met profielen.
Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88
Drucken
Seiten: [
1
]
« vorheriges
nächstes »
Seitenanfang
windigipet.de
»