Autor Thema: Rijwegen  (Gelesen 11244 mal)

Offline luc diels

• Senior-Mitglied
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re:Rijwegen
« Antwort #30 am: 11. Juni 2013, 22:06:47 »
Hans,

volgens mij kun je dit gewoon achteraf doen, op het moment dt je ITNV definiëert kan je de lengtes ingeven. Dat verandert niets aan de rijwegen. Ik heb op een bepaald moment gewoon een isolatie één rail verplaatst, de lengtes aangepast van elke RMK in het ITNV en klaar was kees. De treinen stopten daarna mooi vloeiend.
Die lengtes hoef je niet te meten. Je telt gewoon het aantal rails in een RMK, kijkt in de catalogus/website van Märklin naar de lengte van iedere rail en je rekent het uit. Voor de bochten pak je de straal en vermenigvuldig je pi*R voor een halve cirkel, heb je een bocht van 30° dan deel je dat door 6 voor de lengte van de boog. Elementaire meetkunde. Dit is veel nauwkeuriger dan een bocht trachten op te meten.
Ik heb dat zo gedaan en dat loopt vlekkeloos.

Groeten uit België

Luc Diels

Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

jlt

• Gast
« Antwort #31 am: 11. Juni 2013, 22:08:17 »
Dat wordt meten dus 8)

Wat mij betreft geen probleem natuurlijk. Ik ga voor het beste resultaat. Maar kunnen de meetresultaten nu nog (dus achteraf) worden ingevoerd? Of moet het hele rijweg-ritueel opnieuw?

Groeten, Hans

Hallo Hans,

Geen probleem, je kunt dit achteraf wanneer je op de IZNF met de rechtermuis aanklikt en je gaat naar "Eigenschaften intelligentes Zugnummerfeld" , daar nogmaals aanklikken en dan kom je in de IZNF menu. Wanneer je wil gaan gebruiken, klik dan links boven de aanvinkfenster en dan is de IZNF actief.
Daar kun je ook dus achteraf de lengte van de RMK opgeven.
Je hoeft dus niet perse terug naar het Gleisbild, maar direct in de IZNF de RMK lengtes invoeren.
Die dingen kun je achteraf invoeren.

Dat houdt in dat je helemaal naar eigen wens kunt invoeren.
Stel je wil in een parade stuk geen IZNF gebruiken, nou dan gebruik je hem niet.
Als je alleen in een schaduwstation of op een Hoofdstation dan kun je mooi met de IZNF de gewenste stopplaatsen opgeven.

Hier ben je goed en lekker bezig.
En daarmee hoeft je geen zorgen over te maken dat je weer terug moet naar het Gleisbild.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra

P.s: Als je via IZNF de lengte van de RMK opgeeft, dan corrigeert WDP in het Gleisbild-Editor automatisch de lengte in de opgeven RMK rails. Heb even getest. ;D
« Letzte Änderung: 11. Juni 2013, 22:24:42 von Jan leendert »

jlt

• Gast
« Antwort #32 am: 11. Juni 2013, 22:15:34 »
Beste Luc,

Bijgaande link heb ik een artikel geschreven waarmee je met een bijgevoegde rekenprogramma de lengte en de bochten d.m.v. Radius R1,R2,R3 kunt berekenen. ;D
Gewoon getal invoeren.

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=63835.0

Jan Stienstra

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #33 am: 11. Juni 2013, 22:26:41 »
Hoi Jan en Luc,

Zeer bedankt voor jullie tips en opmerkingen.

Dat klinkt zeer geruststellend. Alles wat ik toe nu toe in WDP heb opgebouwd is dus niet voor niks geweest. Het werkte tot nu toe ook perfect zowel op mijn baan als in simulatie. RMK's  ga ik nu opmeten en invoeren. Ronald vestigde hier ook al terecht de aandacht op. Al met al heb ik er het grootste vertrouwen in dat ik dankzij alle hulp en adviezen van jullie allemaal tot nu toe op de goede weg ben. Een lok heb ik met Marion Zeller al ingemeten dus ik moet nu snel een voorlopig tussenresultaat kunnen gaan zien.

De hoge school der meetkunde van Luc gaat mij helaas voorbij; dat is nooit mijn tak van sport geweest maar ik wil mij er graag in verdiepen als dit tot het beste resultaat leidt. Een mens is toch nooit te oud om (bij) te leren... :D

Nogmaals veel dank voor alle hulp en advies. Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang. Ik heb er veel speelplezier van!

Groeten, Hans
« Letzte Änderung: 11. Juni 2013, 22:31:15 von Hans Biere »
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.14 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline luc diels

• Senior-Mitglied
« Antwort #34 am: 11. Juni 2013, 22:42:31 »
Jan,

als ik terug ben uit Trinidad ga ik dat programma eens downloaden en installeren. Dat kan het leven nog makkelijker maken. Nu werk ik met tabelletjes die ik gemaakt had voor verschillende combinaties.

bedankt voor de tip.

Luc
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline Ronald Meijer

• Senior-Mitglied
    • You Tube kanaal Arnhegen
« Antwort #35 am: 12. Juni 2013, 07:49:11 »
Hans,

volgens mij kun je dit gewoon achteraf doen, op het moment dt je ITNV definiëert kan je de lengtes ingeven. Dat verandert niets aan de rijwegen. Ik heb op een bepaald moment gewoon een isolatie één rail verplaatst, de lengtes aangepast van elke RMK in het ITNV en klaar was kees. De treinen stopten daarna mooi vloeiend.
Die lengtes hoef je niet te meten. Je telt gewoon het aantal rails in een RMK, kijkt in de catalogus/website van Märklin naar de lengte van iedere rail en je rekent het uit. Voor de bochten pak je de straal en vermenigvuldig je pi*R voor een halve cirkel, heb je een bocht van 30° dan deel je dat door 6 voor de lengte van de boog. Elementaire meetkunde. Dit is veel nauwkeuriger dan een bocht trachten op te meten.
Ik heb dat zo gedaan en dat loopt vlekkeloos.

Luc dat klopt van die lengtes maar mijn opmerking ging over dat je eerst IZNF moet definieren en daarna pas rijwegen, dan is meteen je remsectie etc goed en hoef je dat achteraf niet allemaal aan te passen.

De exacte lengtes van de RMKs kan je inderdaad later invoeren, maar wel voordat je gaat rijden anders wordt het een zootje.

Overigens accepteert IZNF geen lengte nul dus je zal sowieso iets moeten opgeven, dan meteen maar de juiste lengte lijkt mij.

Groet

Ronald
« Letzte Änderung: 12. Juni 2013, 08:02:51 von Ronald Meijer »

Offline luc diels

• Senior-Mitglied
« Antwort #36 am: 12. Juni 2013, 12:37:57 »
Ronald, honderd percent akkoord dat je beter eerst de ITNV en de lengtes vastlegt. Ik wou Hans alleen informeren dat WDP de flexibiliteit heeft om ook achteraf nog een RMK lengte te wijzigen zonder dat hij daarom de FS of Gleisbild moet aanpassen.

mvrgr

Luc.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #37 am: 12. Juni 2013, 12:40:27 »

Luc dat klopt van die lengtes maar mijn opmerking ging over dat je eerst IZNF moet definieren en daarna pas rijwegen, dan is meteen je remsectie etc goed en hoef je dat achteraf niet allemaal aan te passen.

De exacte lengtes van de RMKs kan je inderdaad later invoeren, maar wel voordat je gaat rijden anders wordt het een zootje.

Overigens accepteert IZNF geen lengte nul dus je zal sowieso iets moeten opgeven, dan meteen maar de juiste lengte lijkt mij.

Hallo Ronald,

Even dit. ;D

Als men een Gleisbild heeft gepland en getekend, dan hoeft in principe niet direkt de lengte van de RMK opgegeven te worden. Dat heeft te maken met het feit voor WDP gebruikers die niet met IZNF willen gaan gebruiken. Dus op de oude manier een rijweg aanmaken en met Profile de snelheid c.q stopplaatst handmatig invoeren.

Die keuze kan ieder WDP gebruiker zelf bepalen. Vandaar dat men niet direkt de lengte hoeft op te geven.
Hierin heeft WDP een "keuze makings mogelijkheid" om achteraf via IZNF de lengtes op te geven.

Nu komt het fenomeen als je al een rijweg hebt gemaakt en achteraf de lengte op te geven, dan herkent WDP niet in die oude rijweg, de lengte verwerking?. Die oude rijweg is dus de ZNF methode.
Om dit direkt te verhelpen is in WDP juist die Fahrtstrasse Navigator voor gemaakt.
Je gaat simpel in de oude FS van Start naar Ziel contacten. En je klikt direct naar Fahrtstrasse Navigator dan wordt die nieuwe FS wel als lengte betrokken FS die met IZNF wordt bewerkt, mits dat de IZNF actief is.
Hierin heb je gelijk twee varianten van FS, de ene is voor ZNF bewerking en de andere is voor IZNF.
Hierin heeft WDP die twee varianten van RMK lengte opgave vrij gehouden.

Stel je hebt geen RMK lengte opgegeven, maar via IZNF geef je de lengte op. Dan zie je dat in het Gleisbild-Editor in de RMK menu direct de gecorrigeerde lengte die je via IZNF hebt opgegeven. Die wordt automatisch verwerkt.

Betreft die 0 getal verwerking. Als je geen aanvinking in de IZNF hebt uitgevoerd. dan staat als grundeinstellung automatisch op 0. Voer je een getal in dan staat die in zijn geheugen, tenzij hem niet activeert.
Dat soort spielerei kun je later bijv. met virtuele RMK de 0 waarden als virtuele lengtes opgeven.
Maar dat is meer voor expertjes. ;D

Bovendien de update 2012.2 zijn die mogelijke varianten tussen ZNF en de IZNF verbeterd. Is flexibeler geworden. Zelfs even uitgeprobeerd, de oude FS wordt zodra de IZNF wordt geactiveerd direkt lengte betrokken. Ga je de IZNF inactiveren dan zet die terug naar ZNF.

Jan Stienstra
« Letzte Änderung: 12. Juni 2013, 12:45:43 von Jan leendert »

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #38 am: 14. Juni 2013, 00:29:04 »
Beste Allen,

zo al doende deze week vraag ik mij af of de "Zugfahrteneditor" kan worden overgeslagen en je direkt in "Zugfahrten-Automatik" verder kan gaan met het programmeren van treinritten. Zoals Ronald mij afgelopen zaterdag uitlegde zie ik nu ook dat je met het laatste meer mogelijkheden hebt dan met de eerste.

Niet dat ik aan Ronald zijn uitleg twijfel, want die heb ik ook hier met succes gesimuleerd, maar ik zie zo gauw het nut niet in van de "Zugfahrteneditor".

Maar, het is maar een vraag. Wie weet zie ik iets over het hoofd of ik maak een denkfout.  :D ;)

Ik hoor graag!

Overigens ben ik lekker bezig en ontdek nog steeds. Het is werkelijk verbluffend wat WDP allemaal kan. Ik hoop niet dat ik te hard van stapel ga lopen..... :D ;)

Groeten, Hans

Hans
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.14 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #39 am: 14. Juni 2013, 10:15:15 »
Hallo Hans,

Dat onderwerp hebben wij in het begin van dit jaar besproken. ;D

Hetgeen wat je noemt is geheel correct.
Om even aan te geven, in WDP 2012.2 zijn de treinritten mogelijkheden nu in drie mogelijkheden opgesplitst.
De Zugfahrteneditor, Folgenfahrten en de Anschlussfahrten.
Je hebt zelf ontdekt dat die laatste twee mogelijkheden veel flexibeler zijn geworden dan met de eertste.
Nu zul je je afvragen moet ik dan nog Zugfahrten gebruiken als ik met die twee laatste toch beter af bent.
Met Zugfahrten kun je bijv. een treinrit die in 1 keer van A naar B rijdt, bijv voor de ICE trein.
Of korte trein trajekten die snel van A naar B moeten rijden. Wat ik noem is bijv. voorrangs treinritten die prioriteit hebben.

Of je van stapel loopt, hebben we het allemaal gehad. Dan betekent dat je snel leert.
Alleen is daar een nadeel, na 1 nachtje slapen wil je meer dan gisteren, en dan weet je het niet meer.
Ik wil altijd het gevoel hebben van gisteren, zo'n ontdekkingsreis gevoel.

Jan Stienstra
« Letzte Änderung: 14. Juni 2013, 10:19:46 von Jan leendert »

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #40 am: 14. Juni 2013, 10:49:48 »

Hoi Jan,

dat gevoel heb ik gelukkig nog steeds! Ik ga voorlopig niet verder dan waar ik nu mee bezig ben.

- Rijwegen aanmaken;
- Treinritten aanmaken;
- Inmeten van lokomotieven;
- Voertuig databank opbouwen;
- Werken met IZNF;

dat lijkt mij voorlopig wel even voldoende om routine in op te bouwen. Als ik het gevoel heb dat te hebben ga ik weer een stapje verder.

Dank voor je reactie en groetjes,

Hans

Hans
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #41 am: 14. Juni 2013, 12:06:19 »
Hallo Hans,

Dat is een zeer verstandig besluit. :D

Succes.

Jan Stienstra

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #42 am: 14. Juni 2013, 13:05:33 »

Hoi Jan,

dat gevoel heb ik gelukkig nog steeds! Ik ga voorlopig niet verder dan waar ik nu mee bezig ben.

- Rijwegen aanmaken;
- Treinritten aanmaken;
- Inmeten van lokomotieven;
- Voertuig databank opbouwen;
- Werken met IZNF;

dat lijkt mij voorlopig wel even voldoende om routine in op te bouwen. Als ik het gevoel heb dat te hebben ga ik weer een stapje verder.

Dank voor je reactie en groetjes,

Hans

Hans, als je dat klaar hebt dan heb je bijna een rijdende baan  ;D :D

Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |