Autor Thema: Terugmelding hsi 88 met ECos  (Gelesen 7927 mal)

Offline veerman

• Senior-Mitglied
Terugmelding hsi 88 met ECos
« am: 18. September 2013, 21:08:41 »
Zoals vermeld tijdens de meeting heb ik een terugmeld probleem. Ik heb t begrip kerstboom verlichting een nieuw begrip gegeven. Ik krijg een aantal terugmeldingen van de 16 terugmeld decoders maar bij melder 1 gaat t al mis. Nr 2 geeft een bezetmelding terwijl er niks staat en zo gaat dit maar door. Ik heb alle stekkers los gehad en 1 voor 1 weer gemonteerd en de laatste tussenstand is dat string 1 niets meer doet. String 2 geeft een aantal goede meldingen maar ook hier weinig goede resultaten. 3 zelfde verhaal. De massa zit op de eerste van elke string en daarna doorgelust naar elke decoder. Ik heb alles exact hetzelfde gedaan als mijn testbaan en die draaide zonder problemen.
Ik weet op dit moment ff niet meer wat ik nog kan proberen dus mijn vraag, heeft iemand een idee?
Mvg Frank
Marklin h0, LDT terugmelders, LDT decoders, HSI-88 USB, HSI-88, baan is Duits, Zwitsers en Oostenrijks.

DEELNEMER VAN WINDIGIPET GEBRUIKERSGROEP NEDERLAND
  • Win-Digipet-Version:
    2018 premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin 3 rail, LDT s88, LDT wisseldecoders, LDT hsi88 USB en com, ecos,
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows triple-core  2x24" monitoren

Offline Peter R.

• Senior-Mitglied
Re:Terugmelding hsi 88 met ECos
« Antwort #1 am: 19. September 2013, 08:55:43 »
Frank

Ik had dit met de CS 2
Ruben gaf de tip  Uploaden met aangesloten terugmelders
Bij mij werkte het ,10 min. werk  en je kunt tussendoor de krant lezen

groetjes
Peter R.
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: Premium Edition Windigipet 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin CS3 ,LDT-HSI-88-USB / μCon-Railspeed Baan thema kolen en staal tijdperk III DB Verzamelt Marklin 1950 - 1960
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Omen 25"  |  i7-8700 | 16 GB | 256Gb SSD | 1TB HDD | Win10

Offline Peter R.

• Senior-Mitglied
« Antwort #2 am: 19. September 2013, 09:21:51 »
Frank

Ik heb de massa alleen aan de eerst decoder

Groetjes
Peter R.
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: Premium Edition Windigipet 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin CS3 ,LDT-HSI-88-USB / μCon-Railspeed Baan thema kolen en staal tijdperk III DB Verzamelt Marklin 1950 - 1960
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Omen 25"  |  i7-8700 | 16 GB | 256Gb SSD | 1TB HDD | Win10

Offline Jacques Lormans

• Senior-Mitglied
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
« Antwort #3 am: 19. September 2013, 10:42:00 »
Hoi Frank,

Heel vervelend dat je er nog niet uitkomt. Soms word je daar moedeloos van.

Testen is een discipline waarbij je zaken gaat uitsluiten.
In geval van elektronische schakelingen e.d. doe je dat het best door steeds de circuits in mootjes te hakken waardoor het probleem zich elimineert.
In dit geval begin je dus bij de centrale. Ik neem aan dat die wel werkt op je baan zonder dat er bezetmelders zijn aangesloten. Natuurlijk moet je nagaan of alle software van het juiste (laatste) versienummer is.
Sluit vervolgens een bezetmelder aan op de centrale zonder dat je die koppelt aan je baan. (dus alleen de bus). Maak met een draadje een bezetmelding op een van de poorten (dus niet op de rail aansluiten) doe dit per uitgang en check wat er gebeurd.
Sluit vervolgens de volgende bezetmelder op de zelfde manier aan en voer de check uit.
Doe dat voor alle strengen en bezetmelders.
De techniek is dan in orde.

Controleer nu je baan. Ga vooral na of de baan over alles heen op de zelfde railzijde afgetakt wordt.
Ik heb een vermoede dat daar wel eens het probleem kan zitten. (keerlussen e.d.)

Als dat goed werkt ontkoppel je de bezetmelders weer van de bus behalve de eerste.
Sluit deze aan op de bezetmeldpunten op je baan en doe weer de check maar nu vanaf je rail.
Sluit daarna de volgende aan enz.

Dit moet tot het goede resultaat leiden.

Als ik het goed heb maak jij gebruik van de LDT RM-88 terugmeldmodules en heb je de buskabels zelf gemaakt.
Om dat laatste te kunnen testen of die goed zijn aangesloten (geen pennetjes omgekeerd e.d.) is er o.a. bij Conrad  een testapparaat te koop:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/094006/Velleman-VTLAN5-kabeltesterGeschikt-voor-RJ45-8P8C-RJ12-6P6C-RJ11-6P2C-RJ10-4P4C

ik hoop dat ik je geholpen heb, anders bel even. (wellicht kan ik een keer aankomen)

samenvatting: probeer structuur te vinden in het nalopen van fouten!!

gr. Jacques

Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline veerman

• Senior-Mitglied
« Antwort #4 am: 19. September 2013, 21:50:17 »
Beste Jacques. Ik heb al wel n aantal van jou genoemde stappen genomen. Ik heb inderdaad de LDT rm 88 met de zelfgemaakte buskabels. Het test apparaat bezit ik en heb al mijn draden doorgemeten en die zijn gelukkig goed. Ik ga nu zoals jij aangeeft alles 1 voor 1 testen om te kijken of het werkt. Hier zal n hoop tijd in gaan zitten dus zal t ff duren voordat ik iets laat weten.
Alvast bedankt voor jullie suggesties.
Mvg Frank
Marklin h0, LDT terugmelders, LDT decoders, HSI-88 USB, HSI-88, baan is Duits, Zwitsers en Oostenrijks.

• Win-Digipet-Version:
    2018 premium
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline veerman

• Senior-Mitglied
« Antwort #5 am: 24. September 2013, 19:13:49 »
ik ben weer ff an het puzzelen geweest en ik heb t volgende gedaan. N gedeelte van mijn baanplan getekend en hier alle fouten er uitgehaald, vervolgens 2 modules geprogrammeerd, is 1 module en deze aangeloten op 1 stuk rail.
Resultaat, draad in string 1 geen resultaat en/of geen melding. Draad in string 2 geen resultaat en/of geen melding. Draad in string 3 melding met of zonder lok.
Vervolgens de modules geprogrammeerd die op dit moment zijn aangesloten op de baan en resultaat?
String 1 geen melding  in de eertse 8 modules (windigipet) en melding in module 9 zonder trein maar geen meldingen als de trein rijd. String 2 geen melding en/of resultaat. String 3 een hoop meldingen zonder lok op de baan en als de trein rijd af en toe een goede bezetmelding.
Ik vind dit maar vreemd. Ik zou bijna denken dat de HSI88 niet goed is maar dat durf ik niet zeker te zeggen.Ik heb de HSI88 met de opbouw van de RJ45 aansluiting er los opgeduwd. Zou dit wat uitmaken?
Het heeft op de testbaan wel gewerkt.

Mvg Frank

• Win-Digipet-Version:
    2018 premium
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Jacques Lormans

• Senior-Mitglied
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
« Antwort #6 am: 26. September 2013, 12:26:05 »
Hoi Frank,

Kun je het ook testen zonder WDP (dus vanuit je centrale).
Geeft die in dat geval ook de zelfde resultaten?

Je gaf aan dat het op je proefbaan wel heeft gewerkt. Heb je die baan nog?
Kun je in dat geval de zaak nog (snel) terug bouwen?

gr. Jacques.
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline veerman

• Senior-Mitglied
« Antwort #7 am: 26. September 2013, 12:36:13 »
Ik zou t weer op kunnen bouwen. Ik ga eerst nog een poging wagen met de hsi88 USB. De andere HSI werkt via de compoort. Deze heeft gelukkig weer een ander probleem want hij word niet gevonden vanwege de stuurprogrammas ( drivers) die niet aanwezig zijn. Het is me tot op dit moment niet gelukt om deze drivers in de computer te krijgen. Ze worden niet van de cd geïnstalleerd dus moet ik het proberen via de website van LDT te downloaden.
Ik houd jullie op de hoogte van mijn gevecht!
Mvg Frank

• Win-Digipet-Version:
    2018 premium
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline veerman

• Senior-Mitglied
Re:Terugmelding hsi 88 met ECos opgelost
« Antwort #8 am: 28. September 2013, 15:48:22 »
Beste forumleden. Ik heb me de rest van deze week  in de treinen kamer opgesloten om er achter te komen wat de oorzaak is. Ik ben er uit! Ik heb n aantal fouten gemaakt tijdens de bouw. Deze fouten vind ik op zich raar want grotendeels heeft t te maken met de voedingsdraden. Ik heb geen kortsluitingen maar als ik in sommige situaties de rails omdraai is de storing weg en heb ik melding. Enigste nadeel is dat ik nu een gedeelte van mijn baan heb aangesloten met best veel fouten en dat t grootste stuk nog moet komen. Gelukkig komt dat pas later!
Ik heb denk ik ook de fout gevonden waarom de HSI 88 USB niet op mijn computer werkt. Ik had al vertelt over de drivers maar ondanks dat ik deze van hun website heb gedownload lukte t nog steeds niet. Ik heb op n website gelezen, ik weet niet meer welke, dat dit te maken kan hebben met Windows 7 en dat ik hierop Java 7 moet installeren. Misschien dat iemand weet of dit ook zo is. Ik heb de hsi88 USB aangesloten op mijn laptop omdat het daarop heeft gedraaid en hierop werkte het feilloos.
Dus ondanks het vele werk wat ik eraan heb kan ik straks toch weer verder.

Mvg Frank

• Win-Digipet-Version:
    2018 premium
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
« Antwort #9 am: 28. September 2013, 18:43:39 »
Beste Frank,

Fijn dat het grote probleem is opgelost.
Even een tip: Zorg dat de terugmeldingen altijd aan de zelfde kant
liggen dus, in het buiten of in het binnenspoor. Hou deze regel aan!!!

Met groet, Henk

• Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline veerman

• Senior-Mitglied
« Antwort #10 am: 28. September 2013, 21:30:01 »
Nou dat aan dezelfde kant heb ik gedaan. Daarom was een hele vreemde storing die ik niet zomaar had gevonden. Ik heb een heel stuk uit elkaar gehaald om te kijken en stukje voor stukje weer te monteren terwijl ik de rails bezet hield. Toen ik per ongeluk de voedingrails omdraaide kreeg ik een goede melding en andersom niet. Dit zal bij mijn gehele baan wel niet goed gegaan zijn dus ik heb nog wel n aantal weken werk voor de boeg. Ik kan nu in ieder geval wel weer slapen want dit bleef maar in mijn hoofd spoken.

Beste Peter. Het uploaden zoals het bij jouw wel goed ging lukte bij mij niet omdat ik een hele andere storing had.

Nu alleen nog de hsi88 USB zien aan de gang te krijgen op de baan computer.

Mvg Frank

• Win-Digipet-Version:
    2018 premium
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #11 am: 30. September 2013, 07:55:35 »
Hoi Frank,

Of java iets met jouw USB probleem te maken heeft betwijfel ik. Java is (heb ik van het net gehaald):

een technologie voor het ontwikkelen van applicaties die internet leuker en handiger maken. Java is niet hetzelfde als javascript. Javascript is namelijk een eenvoudige technologie voor het maken van webpagina's die alleen in je browser werkt. Met Java kunt je games spelen, foto's uploaden, online chatten en virtueel rondreizen.

Ook kan je diensten gebruiken zoals online trainingen, online bankieren en interactieve kaarten. Zonder Java zullen veel applicaties en websites het op je computer niet doen.

Java geeft standaard een waarschuwing als er nieuwe updates zijn om te installeren.

je moet in ieder geval voor de HSI88-USB de Windows 7 driver downloaden en installeren en dit vooral doen zoals de gebruiksaanwijzing voorschrijft.

Suc6 Rob
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

Offline veerman

• Senior-Mitglied
« Antwort #12 am: 30. September 2013, 13:14:02 »
Beste Rob. Ik vrees dat je gelijk hebt. Het werkte niet. Ik heb ook de drivers van Windows 7 geprobeerd maar helaas deze werkte ook niet. Zowel de 32 als 64 bits uitvoering. Op mijn laptop werkt het uitstekend maar deze heeft Windows xp.
Ik zal mijn computer eens aansluiten op het web en dan nogmaals proberen. Ik heb mijn computer bewust niet op het net aangesloten want ik wil geen onzin van het net op deze computer (virussen ,spam e.d)
Mvg Frank

• Win-Digipet-Version:
    2018 premium
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #13 am: 30. September 2013, 18:07:08 »
Hallo Frank,

ik denk dat het probleem grotendeels te danken is aan het feit dat je de PC niet continue aan het internet hebt hangen. Jouw reden vanwege virusseninfecties vind ik wel heel erg apart omdat daar juist door de virusscanner makers heel veel aandacht aan besteedt wordt.

Een goede virusscanner houdt het ergste buiten de deur. Een goeie virusscanner hoeft niet eens wat te kosten en zijn veel gratis alternatieven maar ik zou zeker een goede virusscanner installeren en zo snel mogelijk alle mogelijke updates van Windows en al je hardware installeren. Mocht je ooit een virus binnenkrijgen die het systeem lam legt dan is het maken van een goede backup met bijvoorbeeld Acronis True Image een must en zou bij iedere PC geinstalleerd moeten zijn. Als je de keuze hebt om alles opnieuw te moeten installeren (kost uren) of via Acronis in een mum van tijd een goede backup terug te plaatsen, kan ik je het antwoord wel geven.

Wat je ook nooit moet doen en proberen software te installeren die niet bedoeld is voor jouw PC. Als je een versie hebt 64 bits dan moet je altijd zoeken naar 64 bits drivers. Dit heeft niets te maken met softwareapplicaties. Windows 7 64 bits zal nooit werken met drivers die voor 32 bits Windows bedoeld is.

In ieder geval nooit bezuinigen op het verkeerde, dus een goede virusscanner aanschaffen. Kost hooguit 40 Euro (b.v. Bitdefender) voor 3 PC's voor een heel jaar! Neem vooral geen Norton, omdat deze virusscanner heel veel druk legt op de systeemprestaties en als deze scanner gaat scannen tijdens het automatisch rijden met WDP kan dit wel eens voor rare effecten zorgen. Ik weet er alles van, daarom gebruik ik nu Bitdefender, die dat niet doet maar er zijn genoeg alternatieven.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn bemoeienis. Groetjes en suc6,

Rob
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

Offline veerman

• Senior-Mitglied
« Antwort #14 am: 01. Oktober 2013, 06:10:34 »
Beste Rob! Ik vind dit geen bemoeienis maar advies. Ik zal mijn computer gaan updaten maar omdat ik voor geen internet gekozen heb komt doordat ik geen internet op de locatie van mijn baan heb. De ideeën wat je aangaf, betreffende virusscanner en back-up zijn natuurlijk nooit weggegooid geld. Ik moet er niet aan denken als mijn computer crasht.
Mvg Frank

• Win-Digipet-Version:
    2018 premium
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration: