Willkommen
Gast
. Bitte
einloggen
oder
registrieren
.
1 Stunde
1 Tag
1 Woche
1 Monat
Immer
Einloggen mit Benutzername, Passwort und Sitzungslänge
Übersicht
Forum
Hilfe
Suche
Einloggen
Registrieren
Datenschutz
windigipet.de
»
Win-Digipet Nederlandstalig forum
»
Nederlandstalig Stamtafel
(Moderatoren:
Stefan Lersch
,
H.v.d.Oosterkamp
) »
Het vermogen van de booster
« vorheriges
nächstes »
Seitenanfang
Drucken
Seiten: [
1
]
Autor
Thema: Het vermogen van de booster (Gelesen 4923 mal)
H.v.d.Oosterkamp
Moderator
Senior-Mitglied
Beiträge: 539
Ort:
Culemborg
Het vermogen van de booster
«
am:
26. September 2013, 18:36:25 »
Beste WDPérs,
Mijn wissels en seinen worden aan gestuurd, krijgen stroom van een booster.
Nu gebeurt het soms dat een wissel niet omgaat, bouw ik die wissel uit dan
doet hij het normaal, dus denk ik dat het vermogen van de booster te klein is.
Er hangt een trafo van 42 VA aan, als ik er nu een trafo van 64 VA aanhang
krijg ik dan ook meer vermogen?
Er is vast wel iemand die daar verstand van heeft, ik lees het graag.
Met groet, Henk
Gespeichert
Win-Digipet-Version:
Windigipet 2021.2c Premium Edition.
Anlagenkonfiguration:
Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
Rechnerkonfiguration:
Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz Windows 10
Rob Bogers
Senior-Mitglied
Beiträge: 664
Ort:
Hoogeveen, Nederland
Vriendelijke spoorgroetjes
Re:Het vermogen van de booster
«
Antwort #1 am:
26. September 2013, 19:09:33 »
Hallo Henk,
De wissel wordt geschakeld met een puls en dat vraagt nauwelijks vermogen, ook al zouden alle wissels tegelijkertijd schakelen. Het kan echter wel zijn, dat de wissel of aandrijving in de baan niet vlak genoeg ligt en daar lijkt het in dit geval wel op (heb ik ook een paar keer meegemaakt), juist omdat hij wel buiten de baan schakelt en niet in de baan. Ik zou zeggen kijk dat eens na.
Natuurlijk heb je meer vermogen tot je beschikking als je een zwaardere trafo aansluit maar is dit nodig? Ik denk in dit geval van niet.
Suc6 Rob
Gespeichert
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers
IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
Win-Digipet-Version:
2012.2
Anlagenkonfiguration:
Fleischmann/Roco/Tweerail
Jacques Lormans
Senior-Mitglied
Beiträge: 142
Ort:
Weert (NL)
Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
Re:Het vermogen van de booster
«
Antwort #2 am:
26. September 2013, 20:00:47 »
Hoi Henk,
Is het steeds de zelfde wissel die niet omgaat?
In dat geval lijkt het me niet aan de stroomvoorziening te liggen maar aan de wissel zelf !!!
Als het steeds een andere wissel is dan veranderd dat de situatie natuurlijk.
Bij mijn boosters kan een booster slechts een maximale stroom leveren. Dus let even op met het aansluiten van een zwaardere trafo. Het heeft geen zin om een trafo aan te sluiten die meer power kan leveren dan de booster toe zal staan. Veelal zullen boosters een stroombegrenzing en/of kortsluitbeveiliging hebben.
En zoals Rob al aangeeft zal de booster gebruikt worden voor de besturing en rijspanning/stroom.
Weet je zeker dat de wisselmotoren/spoelen rechtstreeks op de booster zijn aangesloten of op een andere trafo/voeding.
Omdat ik met servo's werk maak ik gebruik van het DCC signaal voor de aansturing en een aparte trafo voor de voeding van de servodecoders en motoren.
gr. Jacques
Gespeichert
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans
http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
Win-Digipet-Version:
WDP-Premium 2021
Anlagenkonfiguration:
H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo| Win-DigipetOpdeRails
Rechnerkonfiguration:
Windows 11
H.v.d.Oosterkamp
Moderator
Senior-Mitglied
Beiträge: 539
Ort:
Culemborg
Re:Het vermogen van de booster
«
Antwort #3 am:
27. September 2013, 10:53:02 »
Beste Rob en Jacques,
1 wissel is altijd dezelfde, de andere random.
Ik zal de wissel die het geregeld doet, opnieuw inbouwen,
misschien ligt hij inderdaad niet vlak.De andere wissels zie ik nog even aan
want het is maar sporadisch dat het gebeurt.
Ik meld mij weer als het is opgelost, of wanneer ik toch nog hulp nodig heb.
alvast bedankt oor het mee denken.
Met groet, Henk
Gespeichert
Win-Digipet-Version:
Windigipet 2021.2c Premium Edition.
Anlagenkonfiguration:
Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
Rechnerkonfiguration:
Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz Windows 10
Rob Bogers
Senior-Mitglied
Beiträge: 664
Ort:
Hoogeveen, Nederland
Vriendelijke spoorgroetjes
Re:Het vermogen van de booster
«
Antwort #4 am:
27. September 2013, 11:42:39 »
Hoi Henk,
nu is 42VA als vermogen voor een booster voor o.a. rijden niet echt veel, ik zou gaan voor een trafo van 72VA, dan kun je weer even vooruit, tenminste als de booster dat vermogen aankan.
Suc6 Rob
Gespeichert
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers
IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
Win-Digipet-Version:
2012.2
Anlagenkonfiguration:
Fleischmann/Roco/Tweerail
jlt
Gast
Re:Het vermogen van de booster
«
Antwort #5 am:
27. September 2013, 15:08:07 »
Hallo Henk,
Ik sta volledig achter in de uitleg van Rob en Jacques.
Misschien wellicht een suggestie van mijn kant.
Als ik uit jouw uitleg leest, blijkt dat op 1 wissels het sporadisch voorkomt dat de wisseltong niet omschakelt.
Daarnaast lees ik dat die wissels en seinen op de "Booster" is aangesloten.
Op zich als je daar geen problemen mee hebt, is dat ook geen al te grote probleem.
Zoals Rob het al aangaf kan het ook een "mechanische" probleem, door bijv. niet vlak liggen van die wissel.
Dat zijn van die "mankementjes" die weleens voorkomen.
Maar ik lees even over jouw "Booster" die aangesloten zijn op o.a. wissels en seinen.
Daar heb ik even mijn vraag daarover.
Ik neem aan dat je die Booster ook jouw rijstroom is = digitale stroom.
Als dat zo is, dan kan die wissel aan het eind van zijn laatste stroomkring te weinig stroom hebben.
Maar door extra sterke trafo neer te zetten, moet je ook kijken of die Booster dat aankan.
En daarnaast is de eigenlijke oplossing, door rijstroom en wissel c.q seinen de stroomkring gescheiden te houden. Dus Melden (bezetmelders dat rijstroom verzorgd = digitale stroom) en Schakelen (op aparte trafo= analoge stroom). Met dien verstande dat de wissels een spoelmagneet hebben.
Is dat bij jouw het geval?
Bij mij zijn de wissels op een aparte Trafo van 80 VA, gescheiden van de digitale rijstroom.
Omdat ik uitsluitend nog spoelmagneet wissels heb (totaal 112 stuks) wordt dit via wisseldecoder van Rautenhaus op 1 trafo wordt gevoed. Alle 112 wissels worden niet achter elkaar geschakeld, maar stuk voor stuk heel snel geschakeld. De rest van mij baan ben ik overgegaan op servo motoren die op zijn beurt weer apart wordt gevoed (1 trafo 80 VA kan ongeveer 35 servo's gevoed worden)
Met vriendelijke groeten,
Jan Stienstra
Gespeichert
H.v.d.Oosterkamp
Moderator
Senior-Mitglied
Beiträge: 539
Ort:
Culemborg
Re:Het vermogen van de booster
«
Antwort #6 am:
27. September 2013, 16:23:24 »
Hallo Jan,
Bij mij zijn de boosters gescheiden van de rijstroom.
Ik heb 1 booster voor wissels en seinen, en 1 booster voor
mijn draaischijf met opstelsporen.
De aarde evenwel is met elkaar verbonden, ik heb dus
1 centrale aarde.
Met groet, Henk
Gespeichert
Win-Digipet-Version:
Windigipet 2021.2c Premium Edition.
Anlagenkonfiguration:
Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
Rechnerkonfiguration:
Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz Windows 10
jlt
Gast
Re:Het vermogen van de booster
«
Antwort #7 am:
27. September 2013, 17:31:16 »
Hallo Henk,
Oke, dan is het voorstel van Rob om een zwaardere trafo te nemen.
Wel even nagaan of de booster de zwaardere spanning aankan.
Met vriendelijke groeten,
Jan Stienstra
Gespeichert
Bob Vermeulen
Senior-Mitglied
Beiträge: 1437
Ort:
Holland
Re:Het vermogen van de booster
«
Antwort #8 am:
27. September 2013, 20:47:01 »
Hallo,
Misschien een beetje dom maar ik zie niet in wat wat een booster met een mag need artikel te maken heeft!
Boosters verzorgen toch alleen maar de rijstroom en verzorgen de commando's naar je schakel module.
Deze schakel module bv Ldt krijgt dan toch gewoon 14V-16V van een trafo die dan de schakelstroom verzorgt.
Zo werkt het althans bij mij.
Mvrg Bob
Gespeichert
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group
N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |
Rob Bogers
Senior-Mitglied
Beiträge: 664
Ort:
Hoogeveen, Nederland
Vriendelijke spoorgroetjes
Re:Het vermogen van de booster
«
Antwort #9 am:
28. September 2013, 09:20:32 »
Excuus als de verwarring in de discussie is ontstaat door mij, ik hoop natuurlijk van niet.
Ik heb in mijn bijdrage en vooral de laatste bijdrage alleen maar aangegeven dat 42VA als voeding voor een Booster voor de
rijstroom
wel wat weinig is. Dit heeft dus niets te maken met het schakelen van wissels e.d.
Zoals ik eerder al aangaf heeft het schakelen van wissels nauwelijks stroom/vermogen nodig als je dit uitvoert met normale wisseldecoders met pulssturing.
Als proef (maar eigenlijk absurd) zou je eens een Amperemeter van hooguit 1 A in de voedingslijn kunnen plaatsen van de booster en dan wel aan de primaire zijde, omdat de digitale uitgangsstroom niet op normale wijze te meten is met een Amperemeter. Laat dan alle treinen even stilstaan, lamjes en andere stroomvreters af en met behulp van WDP alle wissels even laten schakelen, dit kun je in uitvoeren met de "Magneetartikel Funktiontest". Kijk tijdens het schakelen dan eens op de Amperemeter. Je zult zien dat de wijzer nauwelijks "los van de pen" komt. M.a.w. schakelende wissels nemen nauwelijks stroom op.
Dit wordt even anders als je servo's gebruikt als sturing voor de wissels, seinen en andere schakeldecoders met duurstroom schakeling, die geven namelijk geen stroompuls maar een "langdurige" duurstroom, als ik het juist heb en dan is een bepaalde hoeveelheid extra vermogen voor het schakelen/bewegen van de wissels wel lekker.
Ik ben er bijna 99% van overtuigd dat het probleem van Henk mechanisch is, dus niet vlak liggende wissel of aansturing, ietsje scheef is al genoeg om het schakelen onmogelijk te maken en Henk leverde eigenlijk zelf het bewijs al, dat eenmaal losgenomen de wissel gewoon normaal schakelt.
Rob
«
Letzte Änderung: 28. September 2013, 10:15:01 von Rob Bogers
»
Gespeichert
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers
IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
Win-Digipet-Version:
2012.2
Anlagenkonfiguration:
Fleischmann/Roco/Tweerail
H.v.d.Oosterkamp
Moderator
Senior-Mitglied
Beiträge: 539
Ort:
Culemborg
Re:Het vermogen van de booster
«
Antwort #10 am:
28. September 2013, 12:36:03 »
Hallo Bob,
In mijn situatie heb ik alleen Märklin schakelmateriaal dus K83 en K84.
De booster voor wissels en seinen, bedienen de k83 en K84.
De draadjes van de wissels (3 stuks) dat is er 1 voor stroom en de
andere 2 zijn voor schakelen. De stroom komt van de booster, even als
de schakel inpuls. Dus in mijn geval heb ik geen aparte stroombron
voor het schakelen van de wissels, dat is bij de K83/K84 niet mogelijk.
Met groet, Henk
Gespeichert
Win-Digipet-Version:
Windigipet 2021.2c Premium Edition.
Anlagenkonfiguration:
Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
Rechnerkonfiguration:
Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz Windows 10
Jacques Lormans
Senior-Mitglied
Beiträge: 142
Ort:
Weert (NL)
Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
Re:Het vermogen van de booster
«
Antwort #11 am:
08. Oktober 2013, 15:41:43 »
Hoi Henk,
ik ben van mening dat je nu in een fase bent gekomen waarin je de zaak moet meten ( = weten)
Als je de wissel er uit haalt meet dan de klemspanning en de stroom in rusttoestand (stroom zal dan 0 mA zijn) en doe dat nog eens als je de wissel omzet.
Doe dat ook een keer in de bedrijf situatie als de wissel in de baan is opgenomen.
Ik ben benieuwd of je verschil meet en welk.
Daarnaast ben ik benieuwd of een andere wissel op die plek ook het zelfde probleem geeft.
P.S.
bij servo besturing van Uhlenbrok (die ik gebruik) kun je bepalen of de stroom via de booster of aparte voeding geleverd wordt en kun je bepalen of de servo altijd onder spanning staat (dus stroom trekt) of alleen tijdens het schakelen. Ik koos voor aparte voeding (trafo) en geen ruststroom.
gr. Jacques
«
Letzte Änderung: 09. Oktober 2013, 13:46:18 von Jacques Lormans
»
Gespeichert
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans
http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
Win-Digipet-Version:
WDP-Premium 2021
Anlagenkonfiguration:
H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo| Win-DigipetOpdeRails
Rechnerkonfiguration:
Windows 11
Drucken
Seiten: [
1
]
« vorheriges
nächstes »
Seitenanfang
windigipet.de
»
Win-Digipet Nederlandstalig forum
»
Nederlandstalig Stamtafel
(Moderatoren:
Stefan Lersch
,
H.v.d.Oosterkamp
) »
Het vermogen van de booster