Autor Thema: win-digipet tester komende van traincontroller en DKW probleem  (Gelesen 3232 mal)

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
beste mede modelspoorders,

Normaal ben ik niet zo van de schrijverige of praterige op Fora daar deze de zeer komische eigenschap hebben vaak een nutteloze ruzie te doen ontstaan indien men het niet zo met elkaar eens is :-) maar dan nu toch maar eens een kleine intro en meteen wat vragen....

Al enige jaren ben ik bezig geweest met mijn modelbaan en heb ook de diverse software grondig bekeken. Zo ben ik in de weer geweest met railware, traincontroller, softlok, win-digipet, rail x , itrain en noem ze maar allemaal op. Het ene werkte goed, het andere bezorgde mij enkel en alleen maar hoofdpijn. Soms is het gewoon bagger.
uiteindelijk bleven er 3 over, railware, digipet en traincontroller. Echter na de update van traincontroller naar V7 was mijn besluit genomen om definitief te kiezen voor traincontroller.

Daar ben ik sinds de komst van versie 7 dan ook mee aan de slag geweest en tijdens de bouw van mijn baan ( de heerlensebaan) ging het railplan in de software zetten gelijk op. Ik ben echter door een plotselinge scheiding gaan verhuizen en heb alles moeten afbreken. Zie de foto's van mijn oude baan.

Eigenlijk werkte alles zonder problemen en was/ben ik zeer tevreden. De ondersteuning via fora vond ik persoonlijk wat minder, ook las ik hier en daar alweer de nodige irritaties. Maar daar ik zelf eigenlijk nooit problemen ondervond die niet waren op te lossen met handleiding of waar ik zelf niet achter kon komen vond ik het wel prima zo. Ze doen maar ... dacht ik :-)

Tot op de dag dat ik in het bezit kwam van een filmpje van Pius Löcher. Deze stuurde zijn baan aan met Railware en had naar mijn mening het Ei van columbus op het gebied van schaduwstations. Hij werkte met 4 hele lange opstelsporen in zijn schaduwstations waarin de treinen zich achter elkaar deden opstellen. Als je kijkt naar mijn schaduwstation zie je dat ik 5 delen had gemaakt om mijn treinencollectie te kunnen spreiden over 5 categorieen zo steeds kon kiezen welke categorie ik naar boven wilde halen. Dit geintje koste mij enorm veel wissels. Deze Pius Löcher had dus maar vier hele lange schaduwstations en hiervoor maar 12 wissels nodig inclusief voorsorteer spoor. Op de eerste kwamen alleen maar stoomloks, op de tweede alleen maar personen, de derde alleen maar goederen en op het vierde alle treinstellen. Via het voorsorteerspoor konden bepaalde treinen ook nog eens voorrang krijgen door via dit spoor een trein voor te kunnen laten gaan. Kortom, dit moet op mijn nieuwe baan ook komen.

Als nu een trein zijn ronde had gereden en terug naar het schaduwstation moest sloot zij achteraan aan in zijn betreffende categorie en als er vooraan weer een vertrok, schoven de andere allemaal een plek op naar voren.
Geniaal dus !!! voor mij ... :-)

Tot op heden heb ik nooit een fatsoenlijk antwoord gehad hoe dit met traincontroller zou moeten gaan. En rees dus de vraag of ik dan niet weer moest kijken naar railware. Dit is echter een zeer prijzig pakket, zelfs de duurste met bijna 600 euro.

Ik heb sinds vorig jaar een zeer leuke testbaan van 3 meter bij 30 cm :-) met 6 rechte wissels en 2 kruiswissels met een magneetschakelaar per wisel, een losse draaischijf , wat seinpalen en natuurlijk betzetmelders. Geloof het of niet, ik heb hier nu al zoveel van geleerd en kunnen testen, het wordt elke dag leuker. Deze week heb ik mijn draaischijf helemaal getest met de LDT draaischijf decoders. Op het kleine baantje heb ik al eens 4 loks geheel automatisch laten rijden, heerlijk !!

Toen ik echter per toeval zag dat win-digipet nu ook filmpjes heeft en ik deze ben gaan kijken werd ook mijn interesse weer gewekt. Ook kwam er weer de twijfel ... railware, win-digipet of traincontroller. Kortom demo versie win digipet weer gedownload en baan getekend en testen maar weer en ik moet zeggen...  de twijfel is enorm groot ... nog groter dan hij eerst was. het werkt allemaal lekker en ik ben in kortere tijd verder gekomen met win-digipet dan ik met traincontroller ben gekomen. Het lijkt wel veel makkelijker te werken....

ik heb echter zo op het eerste gezicht een foutje zitten in de DKW's ... ik heb deze samengesteld uit twee standaard wissels en ze werken binnen het plan ook wel. het zijn twee dkw's met één magneetschakelaar. ik heb ze beiden dan ook één adres gegeven en ze schakelen ook.
echter ze schakelen niet goed om, ze geven eigenlijk vier standen weer , terwijl er maar twee standen zijn.
als je denkt aan een X dan schakelen ze de wissel om van links onder naar rechtsboven en van rechtsonder naar linksboven. in het railplan schakelen ze echter ook van rechtsonder naar rechtsboven en andersom.
nu weet ik wel dat het ook een mogelijke richting is , maar op een of andere manier zorgen deze 2 extra standen ervoor dat de wissels dus niet goed schakelen en de trein dus ook op een ander spoor terecht komt dan hij door de software gestuurd wordt.

iemand enig idee ? Ik lees hier enkel dat het ingeven van een decoder adres voldoende moet zijn, maar mijn treinen komen steeds verkeerd uit. Binnen traincontroller was het kiezen van een dkw met een aansluiting voldoende, toen deden ze het goed.
Nu klappen de gele aftakkingen dus op 4 standen, terwijl ze eigenlijk tegelijk als een grote gele lijn op 2 standen moeten gaan staan. In de handleiding staat hier ook niets over. Het lijkt wel of ze als 2 losse wissels reageren ipv als een dkw.

mocht iemand willen reageren op mijn schaduwstation wensen ... en of dat ook mogelijk is met win-digipet , en mogelijk een kleine opzet ... dan ben ik zeer verheugd.

iemand een zinnige opmerking over de keuze traincontroller <> win-digipet , dan hoor ik het graag. met name het echte wezenlijke verschil qua funkties interesseerd me ...

grtz

eric

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 05. Januar 2014, 18:28:27 von rocofan »
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

jlt

• Gast
Re: win-digipet tester komende van traincontroller en DKW probleem
« Antwort #1 am: 05. Januar 2014, 19:22:59 »
Beste Eric,

Leuk dat je de interesse hebt voor Windigipet.

Om direct naar jou twee vragen te kunnen beantwoorden, zijn deze mogelijkheden aanwezig.

Ten eerste de schaduwstation.
WDP kent diverse creativiteit een schaduwstation verkeer configureren.
Als voorbeeld nemen we een schaduwstation met 8 sporen, dat houd in aantal sporen -1 = 7 wissels x 2 = 14 wissels totaal. Het spoorplan is voor ieder een eigen ontwerp. Daar zijn een heleboel voorbeelden daarvan die eigenlijk naar eigen keuze kan bouwen. Daar kan WDP alles ermee doen, bijv.

- Automatisch zoeken of er een spoor vrij is. (de trein wordt automatisch naar een vrijstaande spoor gereden)
- Door Marix kan men een trein in een vaste spoor inrijden
- Epoche afhankelijke sectie opgeven, waarbij bijv. alleen Goederen, Stoom, Electrisch, Diesel, enz. (hiermee
  kun je bijv. alleen de stoomloc in je treinbaan rijden, de rest blijft in de schaduw station achter. Je kunt ook
  direct alle Stoomloc delegeren naar de zogenaamde Heimat schaduwstation spoor brengen. en vervolgens
  direct een diesel met al dan niet elektrisch mee laten rijden naar je spoorbaan)
- De opgegeven spoorlengte in een schaduwstation wordt ook gebruikt om de resterende vrij gebleven spoor
  op te vullen met een trein achteraan die daar in past. Ook hier is van toepassing dat treinen worden
  opgeschoven als de eerste trein wegrijdt. Dat wordt ook automatisch gegenereerd.
- Als men binnen de schaduwstation een binnen uitwijkspoor inbouwd, dan zijn er ook de omloopspoor techniek
  voorhanden.
- En tig nog meer mogelijkheden waar men uit de voeten kunnen.
- Met de boven beschreven mogelijkheden is het ook mogelijk dit te mixen
- Voorrang spoor c.q, voorrang volgens de spoorwegen protocol (per land afhankelijk!)
- Prioriteit verkeer opgave met al dan niet met seinwachters protocol (STW, incl. seinprotocol per land)

Wissel adressen.

Onder Magneet Artikel zijn altijd twee adressen.
Elk adres kun je omwisselen (vertauschen).
M.a.w. als je een DKW met twee magneet aandrijving hebt, dan kun je bijv. adres 1 een magneet "vertauschen, en eveneens adres 2 magneet "vertauschen. Als in de MA menu de volgorde van boven naar beneden hanteert dan heb je twee MA vertausch mogelijkheden. Dan heb je nog een mogelijkheid.
Als je het adres 1 op volgorde naar beneden 2 hebt staan, dan kun je MA adres 2 bovenaan zetten en onder adres 1 inzetten met ook de optie elk MA vertauschen. Je hebt dus 4x2 = 8 MA vertausch mogelijkheden.

P.s: aangezien je een demo versie hebt is deze versie beperkt tot het aantal MA.
De bovenbeschreven mogelijkheden werken op vollversie WDP 2012.x
Als je interesse hebt kun je ook naar een bijeenkomst in De Meern gaan (dat is a.s zaterdag 11-Januari). Daar is iedere maand de bijeenkomsten gepland waar de diverse WDP mogelijkheden worden doorgenomen.
De WDP gebruikers laten ook hun thema's demonstreren en de specifieke eigen techniek toepassingen.

Zie bijgaande link van mijn projekt.

http://m.youtube.com/#/watch?v=DAXD_mj5qIk
« Letzte Änderung: 06. Januar 2014, 11:18:36 von Jan leendert »

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: win-digipet tester komende van traincontroller en DKW probleem
« Antwort #2 am: 21. Januar 2014, 12:52:42 »
Afgesloten ....   probleem opgelost.....
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10