Autor Thema: vaste lage snelheid  (Gelesen 4028 mal)

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
vaste lage snelheid
« am: 14. Januar 2014, 22:04:31 »
Heren,

is het mogelijk om op een vast traject al het verkeer, naar een vaste lage snelheid te brengen en zodra dit gepasseerd is weer terug naar de orginele instelling van de betreffende lok ???

Thomass

Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: vaste lage snelheid
« Antwort #1 am: 14. Januar 2014, 23:10:01 »
Hallo raphael,

Dat kan je met een ID-0 profiel doen.
Maak een profiel in de des betreffende truggelt sectie dan zal zodra een lok in die sectie komt langzamer gaan rijden en als hij bij de volgende sectie is dan laat je wederom met een profiel de loks weer sneller lopen.

mvrg Bob
 
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: vaste lage snelheid
« Antwort #2 am: 14. Januar 2014, 23:41:53 »
Beste Thomass,

Ja, dat is ook de mogelijkheid die Bob beschreven heeft.
Met Profile is eigenlijk de elegantste methode op dit te doen, waarbij je dan ook gelijktijdig een toeter, stoomfluit e.d. kunt laten meewerken.

Maar er zijn ook andere methodes die je dit kunt bereiken.
Door in FS onder tabblad Start/Bremse/Ziel zie standaard de ingestelde Km/uur.
Daarmee kun je bijv. een FS kopiëren en daar de vaste snelheid invoeren, tevens geef je in de Matrix het type locomotief die over die gekopieerde FS meeneemt. Je kunt dus meerdere dezelfde FS gebruiken (dus steeds dezelfde rijweg) met verschillende vaste snelheden opgeven en ook per locomotief of trein.

Wat krijg je dan als je bijv. een treinrit dat opgebouwd is uit verschillende rijwegen (FS).
Je kunt elke rijweg een copie van maken met de vaste snelheid en de matrix van een loc.
De standaard rijwegen blijven bestaan!.
De gekopieerde rijwegen zijn de vaste snelheden.
Wat bereik je hiermee?.
Je kunt met Treinritten of met Folgenfahrten c.q. Anschlussfahrten elk gewenst rijweg met de keuze tussen normale en/of vaste snelheden.   
En daarnaast kun je zien dat treinen met een normale snelheid over dezelfde rijweg rijdt, maar ook op diezelfde rijweg rijdt een trein met een vaste snelheid voorbij!.

Dit kun je ook Profile gebruiken op een gekopieerde FS invoeren.
Dus, mogelijkheden genoeg om dit te bedenken. ;)
« Letzte Änderung: 14. Januar 2014, 23:51:05 von Jan leendert »

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: vaste lage snelheid
« Antwort #3 am: 15. Januar 2014, 08:11:33 »
Hallo,

De vraag stelling was " vast traject al het verkeer".

Dan is het via een profiel het makkelijkst te realiseren omdat dan alle verkeer (treinen) die ingestelde snelheid gaan rijden altijd en ongeacht welke lok er over komt..

De door Jan beschreven methode kan natuurlijk ook maar dan moet je altijd bedenken welke trein wel en welke trein niet is ingeven in de betreffende matrix tevens als je weer eens een nieuwe lok aanschaf moet je weer de matrix gaan veranderen.

mvrg Bob

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: vaste lage snelheid
« Antwort #4 am: 15. Januar 2014, 09:17:50 »
Hallo Bob en Allen,

Dus, ik laat ook de mogelijkheden zien. ;)

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re: vaste lage snelheid
« Antwort #5 am: 16. Januar 2014, 00:14:26 »
Dank je Bob, Dank je Jan.
In dit geval, is het de helix op mijn baan, waar de loks soms te hard door willen met desastreuze  gevolgen.
ik had al wat met een spannings- verlaging zitten knoeien, maar dat leverde niet de verwachte gevolgen. de loks bleken niet over voldoende kracht te beschikken om de helix te beklimmen.
Om dat ik toch met ook wel met "vreemd" (andermans) materieel rij, lijkt mij de oplossing van een profiel voor dat baanvlak de beste oplossing. Maar wat Jan opperde, bracht mij naar andere mogelijkheden op een bepaald traject. zoals dat goederentreinen nimmer door een station zullen gaan maar altijd buiten om...

Weer stof genoeg om mij de komende dagen mee bezig te houden......

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

jlt

  • Gast
Re: vaste lage snelheid
« Antwort #6 am: 16. Januar 2014, 09:42:37 »

In dit geval, is het de helix op mijn baan, waar de loks soms te hard door willen met desastreuze  gevolgen.
ik had al wat met een spannings- verlaging zitten knoeien, maar dat leverde niet de verwachte gevolgen. de loks bleken niet over voldoende kracht te beschikken om de helix te beklimmen.


Beste Thomass,

Zoals je wellicht weet zijn de meeste Locomotieven decoders, last geregeld.
De principe van last geregelde decoders, te nimmer nooit aan de spanning verlaging te "knoeien". ;)
Hiermee gaan niet alle locomotieven aan de verlaging meedoen!.
De CV voor lastregeling is voor ieder decoder leverancier weer verschillend.
Principieel houden wij aan de fabrieksmatig standaard instelling, met een kleine uitzondering dat de optrek en afrem CV waarden op 1 staat (dit is voor de IZNF)

Dus, als je met Profile gaat werken, dan neemt WDP de lastregeling voor eigen rekening.
Als je in Profile bijv. 30 Km/uur instelt, dan gaat die locomotief ook via last regeling 30 KM/uur in de helix klimmen! , maar ook in de afdaling!. Tenzij je een lange wagons achter hebt staan dat de wielen gaan slippen.
Hier moet je dus even afstemmen, hoeveel wagons de locomotief kan trekken, en je kunt ook werken met dubbel tractie.