Autor Thema: Het werken van een functierijtuig.  (Gelesen 7662 mal)

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
Het werken van een functierijtuig.
« am: 14. Februar 2014, 19:55:49 »
Beste WDP'ers,

Eindelijk heb ik mijn functierijtuig aan het werk, in de ZFA, maar niet ideaal. Hoe heb ik dat gedaan schrijf ik hier onder, misschien heeft iemand een betere oplossing.
Het rijtuig staat op een opstelspoor met 2 terug melders de nrs: 65 en 66. Wanneer je een profiel maakt heb je een rijweg nodig, maar dat wil ik niet, om de eenvoudige reden dat het rijtuig niet alleen rijdt, en in de tijd dat de rijweg aangevraagd is, er ook geen andere trein kan rijden. Dus dat rijweg bezet blijft.
Het rijtuig staat op nr:65, op nr:66 staat een diesel loc. Ik heb een profiel gemaakt met als rijweg het opstelspoor met de TM nrs:65 en 66. In dat profiel demonstreer het rijtuig zijn functies.
In de ZFA heb ik voor de diesel loc een rit gemaakt waar in hij pendel, ook voor het rijtuig heb ik een rit gemaakt waar in hij pendel van 65 naar 66. Al zijn functies demonstreer hij op nr:65 op nr:66 stoppen de functies. Het rijtuig komt natuurlijk niet op 66, want hij rijdt niet, maar de diesel loc die pendel wel.
Wanneer de loc op nr:66 komt stoppen de functies, gaat hij weer rijden beginnen ze weer, tot de loc weer terug is. Maar nu het niet ideale.
WDP heeft het rijtuig al op 66 staan, nog niet letterlijk maar de rijweg is bezet, dus de diesel loc wil niet terug rijden. Ik klik nu met de rechtermuis op TM 66, en verwijder het rijtuig van dat treinnummerveld, de loc rijdt terug naar TM 66, wanneer hij daar aankomt moet ik ook het rijtuig weer op TN 65 zetten, door met de muis het rijtuig naar TM 65 te slepen. Dat is allemaal te doen maar dat zou beter moeten kunnen.
Maar  het werkt zoals ik het ongeveer in gedachten had.

Met vriendelijke groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Jacques Lormans

• Senior-Mitglied
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
Re: Het werken van een functierijtuig.
« Antwort #1 am: 15. Februar 2014, 08:28:54 »
Zo Henk,

Wat een gedoe en niet erg elegant van WDP. :(  Maar wel erg creatief door jou opgelost hoor, complimenten daarvoor 8)

Misschien dat je het de volgende keer kunt demonstreren in de Meern.

gr. Jacques.
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

jlt

• Gast
« Antwort #2 am: 15. Februar 2014, 09:55:07 »
Hallo Henk,

Bedankt voor je toegezonden project!.
Ik ga van de week zelf aan sleutelen en dan stel ik aan onze beta test collega's voor het vereenvoudiging.

Je hebt een zeer goede issue aangedragen die ik als punt voor modelbouw plezier te vergroten. ;) :D

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 15. Februar 2014, 09:56:27 »
Hallo Jac en Jan,

Het zou het mooiste zijn, wanneer je een profiel kan maken, zonder een rijweg.
Dus alleen met een loc/of functiemodel op een TM. Je zou dan bv. bij een locloods of draaischijf
wat met de functies kunnen doen, zonder een rijweg te gebruiken. Er is dan wat te doen bij zo'n loods.
Ik zal wat klaar maken voor De Meern, misschien dat er meer zijn die deze oplossing willen zien.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #4 am: 16. Februar 2014, 00:22:19 »
Hoi Henk,

Ik snap nog niet helemaal wat het probleem is, wellicht komt dit omdat ik mij geen beeld kan vormen van de actuele situatie, ook begrijp ik niet helemaal wat nu de bedoeling is. Wanneer wil je dat de functies van de wagon werken en wanneer wil je dat ze niet werken.
Is het werken met een stellwerkswärter een optie? En dat bezet zijn van een deel van een rijweg kan je toch oplossen door die TM in de rijweg als bezet aan te vinken? Ik heb div pendels waar dit aan de orde is en het werkt perfect.

Ik vind het voorstel van Jacques een goed idee.... leg het ons eens uit op de eerstvolgende bijeenkomst... ik vind het nl een bijzonder interessant onderwerp. Mijn pogingen om een functiedecoder als functiedecoder in WDP aan te melden zijn vooralsnog niet gelukt...Ik kom daar tijdens de eerstvolgende bijeenkomst op terug

gr
Bas
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #5 am: 16. Februar 2014, 17:12:50 »
ik krijg het ook nog niet helemaal mee Bas :-)

Wat denken jullie van een wagon met ingebouwde stofzuiger ?

in dit geval een met een eigen DCC decoder , waarvan de kracht van de stofzuiger ingesteld moet worden met de rijregelaar, oftewel de stofzuiger gebruikt de Rijsnelheid voor instellen van de zuigkracht.

deze moet worden geduwd of getrokken door een lok met een eigen DCC decoder en adres.

grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
« Antwort #6 am: 17. Februar 2014, 09:27:18 »
Beste Bas en Eric,

Het rijden met een loc + stofzuigerwagen is anders dan met een functie rijtuig dat stil staat.
Ik heb een stoomsneeuwruimer, die door een loc geduwd wordt, die ook div. functies heeft, die ik wel kan laten werken, via een profiel omdat die een rijweg gebruikt. Een stil staand rijtuig natuurlijk niet. En daar zit nu het probleem. Ik heb dat zoals in mijn begin van dit draadje verteld, opgelost, maar dat is niet zoals het in mijn ogen zou moeten gaan. Via de stelwerker gaat het ook niet, ook hier heb ik van alles geprobeerd, daar mis ik dan de functie If-Then. De Beta-testers kijken er nu na en zij komen misschien met een betere oplossing.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #7 am: 17. Februar 2014, 11:34:10 »
Beste Bas en Eric,

Het rijden met een loc + stofzuigerwagen is anders dan met een functie rijtuig dat stil staat.
Ik heb een stoomsneeuwruimer, die door een loc geduwd wordt, die ook div. functies heeft, die ik wel kan laten werken, via een profiel omdat die een rijweg gebruikt. Een stil staand rijtuig natuurlijk niet. En daar zit nu het probleem. Ik heb dat zoals in mijn begin van dit draadje verteld, opgelost, maar dat is niet zoals het in mijn ogen zou moeten gaan. Via de stelwerker gaat het ook niet, ook hier heb ik van alles geprobeerd, daar mis ik dan de functie If-Then. De Beta-testers kijken er nu na en zij komen misschien met een betere oplossing.

Met groet, Henk

******* mij is het inmiddels duidelijk, grappig dat zoiets niet al veel eerder naar boven is gekomen******
Naar mijn mening een kwestie van een nieuwe definitie in de software toevoegen.

Eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #8 am: 17. Februar 2014, 11:55:43 »
Ik vind deze wagon met sound een enorm leuk idee,

Nog meer mensen interesse om te kijken of we zoiets ook voor elkaar krijgen voor dcc gebruikers ?

ik heb een esu sound decoder, de esu decoder programmer, en natuurlijk een wagon .....  :-)
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline luc diels

• Senior-Mitglied
  • Aut viam inveniam, aut faciam
« Antwort #9 am: 17. Februar 2014, 12:41:30 »
Hello,

wat ik mis in Windigipet is dat je functies van een loc of rijtuig direct kunt aansturen met de STW. Nu kan je dat alleen met profielen, maar het zou leuk zijn dat je dat ook met de STW zou kunnen. Dan kan je bvb als een bepaalde voorwaarde zich voordoet van een loc de hoorn laten afgaan, of om het even welke functie. Nu kan dat niet.
Hopelijk kan dat in een volgende revisie van WDP wel.
Het zou ook het probleem in dit draadje oplossen.

mvrgr

Luc
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
  • Touring on Hard pavement
« Antwort #10 am: 17. Februar 2014, 19:37:09 »
een paar gedachtegangetjes van achter mijn stuur vandaan

wat ik mis in Windigipet is dat je functies van een loc of rijtuig direct kunt aansturen met de STW.

In mijn optiek, een "Functie-rijtuig" bezit een functie decoder zoiets als de markelin 26830     en is dus net als iedere andere decoder aanspreekbaar.
of het moet een model zijn zoals de Marklin portaalkraan 76500 welke weer eventueel via een makro aan gestuurd kan worden.

Ook op mijn N-spoorbaantje beb ik zulke functionele zaken, te denken aan een kabelbaan, een omgebouwde kraan van faller, een werk-rijtuig waarvan de binnen en buiten verlichting separaat aan of uit gaan, de (schuif) deuren  openen of sluiten werkplaats-geluiden te horen zijn.
Al deze akties worden gestart door een bepaald rmk (sommige virtueel sommige reëel), of een specifieke lok (railcom-decoder)
De kraan maakt zijn bewegingen (nog niet perfect) via een kraan-makro.

kraan makro

Als je dit stuk van "Friedel Weber" leest (Duits) begrijp je ook gelijk de beperking en de oplossing. en dat het eenvoudig via de STW aangeroepen/gestart kan worden.
In de situatie van Henk zou ik eerder denken aan/ oplossing zoeken in virtuele rmk's

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

jlt

• Gast
« Antwort #11 am: 17. Februar 2014, 22:02:08 »
Hallo Allen,

Het zit hem hierin dat Henk alleen de Rijtuig zonder lok wil gaan werken.
Het lijkt erop dat deze wagon die Henk heeft, onder moet gebracht worden onder krane functie.
En dan via STW onder het venster "anschalten" met de rechtermuisknop aanklikken.
Dan zie je de kran funkties. In de kran funktie is een macro waarbij je de tijd en de schakelingen kunt opnemen en afspelen.
Alleen die wagon is nog even niet opgenomen in de kran menu.

Ik ga dit voorstellen aan Markus of hij daar de mogelijkheid voor heeft.
Wordt aan gewerkt! :D

Offline Peter R.

• Senior-Mitglied
« Antwort #12 am: 08. September 2015, 11:51:14 »
Jan Leendert

Wat is de stand van zaken van het zelfstandig functioneren van de 49965 van de Baan onderhoud wagen

Kan dit met macros ?

Zal hem zaterdag meenemen

Groetjes
Peter
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: Premium Edition Windigipet 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin CS3 ,LDT-HSI-88-USB / μCon-Railspeed Baan thema kolen en staal tijdperk III DB Verzamelt Marklin 1950 - 1960
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Omen 25"  |  i7-8700 | 16 GB | 256Gb SSD | 1TB HDD | Win10

jlt

• Gast
« Antwort #13 am: 08. September 2015, 12:59:12 »

Wat is de stand van zaken van het zelfstandig functioneren van de 49965 van de Baan onderhoud wagen

Kan dit met macros ?

Hallo Peter,

Ja, met WDP 2015 is dit mogelijk geworden met lok-macro of Zug Makro.

Ik meen dat Henk dit al heeft opgebouwd in zijn onderhoudswagen.
Je kunt hem a.s.zaterdag naar vragen.

Helaas ben ik a.s zaterdag niet aanwezig, wegens privé omstandigheden.
Maar als de druk is weggenomen, dan ben ik t.z.t. weer aanwezig.

Succes zaterdag.

Groetjes,
Jan

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #14 am: 21. Oktober 2015, 20:52:23 »
Hallo MSV,

Kan iemand hier een tipje van de sluier lichten ?

Als ik mijn funktiewagon makrotiseer, kan ik inderdaad zoveel makro's maken als ik wil , perfect !

enkel het laten afgaan van deze makro's zit ik nog niet lekker. In een profiel kan ik ze wel kiezen, maar dan moet ik dezelfde wagon in een FS laten lopen en dat kan niet, want hij staat stil op een stuk spoor.
Een andere lok een RMk laten aktiveren en dan een makro afspelen pikt ie niet, want dan blijft het makro selectie scherm leeg.

De wagon als kraan invoeren is ook niets, want dan zit ik met al mijn funkties die ik wil laten afspelen.
In de STW kon ik ook niets vinden....

Kortom....  ik ben er nog niet helemaal uit ... vanavond wil ik eens in de ZFA geen profiel kiezen maar een funktie, kijken of ie het dan doet :-)

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration: