Autor Thema: Wijziging coordinaten van Tellers en K84 virtuele mag artikelen  (Gelesen 3430 mal)

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Hallo,

Voor 2 maanden geleden ben ik begonnen met het aanpassen van mijn gleisbild.
Ik was weer ver weg en dus dacht ik dat is een mooie task om aan te beginnen in de vrij uurtjes.
De lay out van mijn baan was niet meer correct omdat ik inmiddels mijn grote station aan het aanleggen was . Op dat moment wist ik al presies hoe het zou gaan worden en dus begonnen met de aanpassing. Mijn layout paste niet helemaal en ik kwam ook niet goed uit met de uitvergotingen. Hierop beloot ik om mijn gleisbeeld veld te veranderen. Dat ging natuurlijk eenvoudig via Gleisbild editor > Optionen > Gleisbildmase.
De uitsneden heb ik gemaakt via Bildscherm Ausschnitte.
Zo heb ik ca 1 1/2 maand lekker gewerkt in mijn bureau versie (De baan kon immers toch niet rijden). Inmiddels heb ik alle RMK's aangesloten en ben ik 2 weken geleden begonnen met de baan weer op te starten. Dat was een enorme puin hoop niets liep meer. Alle treinen deden maar wat en ze gingen rijden wanneer het hun uit kwam. Ook de delen van mijn baan die al enkele jaren reden en waarvan ik veronderstelde dat met de wijziging geen problemen zou opleven ging het helemaal mis.

Al vrij snel kwam ik er achter dat mijn tellers niet meer werkte en als snel daarna ontdekte ik dat ook de K84 virtuele magneet artikelen niet meer werkte. Na dat ik het eens goed bekeken had in de STW en in de ZFA bleek dat alle virtuele en alle tellers de coordinaten op het gleisbild kwijt waren.

In eerste instantie dacht ik van ach dat wijzig ik wel even maar toen bleek dat van mijn hele baan in alle gevallen waar ik virtuele K84 en tellers gebruikt had de coordinaten weg waren. Dat houdt dus in dat ik alle regels in de STW en alle regels in de ZFA moest gaan langs lopen en weer de juiste tellers en K84 moest gaan plaatsen en de oude verwijderen. Dat lang lopen is nog niet zo erg maar als er op een regel een een teller staat dan kan je daar geen tekst bij zetten dus alle tellers zijn dan het zelfde en dus moest ik alle schakelingen weer opnieuw gaan bedenken en nalopen van hoe werkte het dus. Gelukkig waren in de STW niet de kommentaren weg en gelukkig dokumenteer ik alles goed waardoor ik redelijk de werking weer kon terug traceren. Ook de teksten van de K84 virtuele magneet artikelen waren weg en dan heb je dus een dubbel probleem.

Maar goed een lang verhaal kort te maken het was (is) dus "kl....ten en moet nog alle automatisering van mijn SBhf Barth en de draaischijf weer opnieuw maken. Ook ben ik nog steeds met de baan aan het testen en komen er nog steeds functionele probleempjes voor die met deze verschuiving te maken hebben

Waarom mijn verhaal hier geplaats? 2 reden.

1e Om jullie er voor te waarschuwen dat als je de omvang van je gleisbild verander dan weet je nu wat er kan gebeuren.
2e Dat de Beta testers weten dat het kan gebeuren en ik graag een antwoord zou willen zien of het wijzigen van de coordinaten en het verplaatsen van het gleisbild dergelijke problemen op kan opleveren omdat er nergens in het handboek cq F1 een waarschuwing staat dat het kan gebeuren.

Mvrg Bob

« Letzte Änderung: 19. Februar 2014, 12:32:27 von Bob Vermeulen »
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Jacques Lormans

• Senior-Mitglied
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
Re: Wijziging coordinaten van Tellers en K84 virtuele mag artikelen
« Antwort #1 am: 19. Februar 2014, 11:05:29 »
Hoi Bob,

Toeval bestaat niet.
Op de laatste meeting in de Meern hebben we het daar over gehad in relatie tot de baan van Henk de Witte.
Omdat hij zijn baan gaat uitbreiden past de niet op de plek waar hij dat op het WDP scherm wilde hebben.

Jan heeft toen uitleg gegeven wat de opties zijn om dat te doen precies zoals jij dat ook hebt aangegeven.
Hij heeft er toen inderdaad op gewezen dat h.e.e.a. vast aan de oorspronkelijke coördinaten is verbonden (gerelateerd).

Ook ik verbaasde me er over dat dit zo is en dat dit de dynamiek van de software danig aantast.
In mijn beleving is het gewoon een (ernstige) BUG die z.s.m. opgelost moet worden.
Ik ken het antwoord daarop al maar dat stemt me niet vrolijk. Ik blijf er bij dat functies binnen een softwarepakket de consistentie van de gegevens nooit mogen aantasten. Dit druist in tegen alle regels van database, gegevens management en software ontwikkeling!!

Dus WDP-team, hier ligt een uitdaging !!

gr. Jacques
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
« Antwort #2 am: 19. Februar 2014, 13:12:13 »
Hallo,

bitte entschuldigt, wenn ich auf deutsch antworte, so gut ist mein Niederländisch nicht. Ich erinnere mich, dass dieses Problem auch schon einmal im deutschen Forum diskutiert wurde. Ich werde Markus noch einmal nach dem Grund fragen, warum das nicht automatisch geht.

Trotzdem sollte dieser Thread in Niederländisch weiter gehen.
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

Offline Jacques Lormans

• Senior-Mitglied
    • Win-DigipetOpdeRails
« Antwort #3 am: 19. Februar 2014, 14:04:00 »
Hoi Stefan,

Bedankt voor de reactie.

Een workarround zou (tijdelijk)  kunnen zijn dat de aanpassingen van de layout alleen maar kunnen zolang er geen relaties naar de cellen bekend zijn. Daarna de optie niet meer beschikbaar stellen.
Dat voorkomt een boel ergernis.

Nu kun je het in alle omstandigheden.

Het blijft natuurlijk een vervelend punt, je loopt daar toch regelmatig tegen aan.
Daarnaast lijkt het me onwaarschijnlijk dat het in de software niet aangepast kan worden.
Dit is in de deze wereld een zo banale vanzelfsprekendheid dat ik het niet wil geloven dat dit niet opgelost kan worden. Ik zou dat als leverancier zelfs onacceptabel vinden.

gr. Jacques.
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

• Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
« Antwort #4 am: 19. Februar 2014, 20:53:11 »
Hallo zusammen,

hier ist die offizielle Antwort von Markus und Herrn Peterlin:

Ausschneiden und Einfügen ginge ja noch, aber was ist mit kopieren? Wie soll man sinnvoll behandeln, wenn ein User einen Bahnhof mit 4 Gleisen hat und den dann dupliziert, weil er noch 4 Gleise daneben gebaut hat und dann die Adressen in der Kopie anpasst. Es wurden schon viele Pläne dazu gemacht und wieder verworfen.

Das Thema ist also den Entwicklern bestens bekannt und es wird versucht, für die Version 2015 eine Lösung zu finden.

Falls jemand die Antwort nicht verstanden hat, ist Jan gerne bereit, sie zu übersetzen.
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

jlt

• Gast
« Antwort #5 am: 20. Februar 2014, 00:37:31 »

Dat lang lopen is nog niet zo erg maar als er op een regel een een teller staat dan kan je daar geen tekst bij zetten dus alle tellers zijn dan het zelfde en dus moest ik alle schakelingen weer opnieuw gaan bedenken en nalopen van hoe werkte het dus.

Hallo Bob,

Dat valt mij tegen van jouw.  :D

Hoezo geen tekst?

Kijk even naar de screenshot.
In Gleisbild-Editor ga je naar de MA knopje en zet die op de teller.
Aanklikken en klaar om de tekst in te voeren, dat maakt het zoek functies wat makkelijker. ;)
Ook direct herkenbaar met STW volgen.
En elke MA die je in STW met de muispijl erop legt, wordt met een kader in je Gleis-Bild opgelicht.
Dat hoeft je niet te zoeken, dat vind je zo.

En wat dacht je van je eigen Gleis-Bild verandering met Waarschuwingsteken, het Gleis-Bild "Prufen!!".

Afgezien van het feit dat Peterlin en Markus daar een oplossing gaat zoeken voor versie 2015.
Zoals Stefan Lersch het berichte.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 20. Februar 2014, 00:52:55 von Jan leendert »

Offline Jacques Lormans

• Senior-Mitglied
    • Win-DigipetOpdeRails
« Antwort #6 am: 20. Februar 2014, 08:31:51 »
Hoi Stefan,

Volgens mij is dit niet het antwoord op de probleemstelling.
Het gaat niet om het maken van een kopie maar om het vergroten en verplaatsen van een gedeelte of geheel spoorplan op het scherm.

Wellicht dat Bob dit kan bevestigen.

In geval van kopie begrijp ik inderdaad dat dit een heel andere probleemstelling is en dus anders op geacteerd moet worden. Je kunt in dat geval niet alle eigenschappen klakkeloos overnemen.
De functie die Microsoft daarvoor heeft is "plakken speciaal". Je kunt dan aangeven welke eigenschappen wewl of niet mee genomen worden.

gr. Jacques.
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

• Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

jlt

• Gast
« Antwort #7 am: 20. Februar 2014, 09:17:48 »
Hallo Jacques,

Hoe dan ook, en wat je ook aandraagt, is dit fenomeen niet eenvoudiger op geworden.
Dit fenomeen was al uitgebreid op de Duitse forum neergezet.
Daar heeft Peterlin en Markus ook zeer uitvoerig naar gekeken en hebben dat in het verlanglijstje gezet!!.
Dat is dus al een oud nieuws.

Je weet zelf ook, als programmeur, dat de fysieke eigenschappen van een programmatuur ook zeer diepgaande ingrepen voor nodig zijn.
Kijk maar naar Microsoft, ook niet alles wat je mag verwachten!!.
Maar de WDP Team probeert alle wensen op te nemen , en dit in de nieuwe versie te implanmenteren.
Als de tijd daar toe ons in staat stelt en een zeer consencius opgelost wordt, dan kunnen zij verder uitbouwen. ;)

Offline Jacques Lormans

• Senior-Mitglied
    • Win-DigipetOpdeRails
« Antwort #8 am: 20. Februar 2014, 15:32:43 »
Hoi Jan,

Ik wil er geen halszaak van maken maar inderdaad vanuit mijn achtergrond naar kijken.
Daarbij heb ik er altijd begrip voor dat bepaalde zaken niet meteen opgelost kunnen worden en dus naar een later tijdstip / release verplaatst worden.

Persoonlijk vind ik de aard van deze kwestie wel van dien aard dat het hoog op de prioriteit van "de lijst" zou moeten staan, ik blijf het een ernstige BUG vinden.

Ik draag dit trouwens niet aan om het fenomeen moeilijker te maken maar probeer mee te denken in het kwaliteitsaspect van WDP.
We kunnen het nog tien keer aan de orde stellen en terug vallen op eerdere uitspraken maar daar lost niemand iets mee op.
En juist omdat het "oud nieuws" is denk ik dat er een passende oplossing voor zou moeten komen.

Dit is dan ook het laatste wat ik er op dit forum over zal zeggen.
Als WDP er met me verder van gedachte wil wisselen dan sta ik daar voor open.

gr. Jacques.
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

• Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #9 am: 20. Februar 2014, 16:09:45 »
Jan

Bedankt voor je opmerkingen.

Maar als de coordinaten weg zijn is de tekst ook weg dat is wat ik bedoelde.
Dus zowel al mijn ingegeven teksten by de K84 als bij de tellers zijn verdwenen en dan kan ik je verzekeren dat het moeilijk zoeken is.

mvrg Bob

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Ronald Meijer

• Senior-Mitglied
    • You Tube kanaal Arnhegen
« Antwort #10 am: 20. Februar 2014, 19:19:37 »
Hoi Bob,

Ja dit aspect van WDP heb ik ook via de harde weg mogen ervaren toen ik leuk mijn Gleisbild had aangepast werkte niets meer zoals ik verwachtte.

Tegenwoordig maak ik heel selectief aanpassingen of in kleine stapjes zodat ik met de prufung de fouten kan opsporen en weer oplossen maar gebruikersvriendelijk is het zeker niet.

Sterkte er mee

Ronald

jlt

• Gast
« Antwort #11 am: 20. Februar 2014, 19:23:43 »
Hallo Bob,

Ik heb zelf getest en uitgeprobeerd.
In de bijgaande screenshot kan je zien wat er met de Teller-tekst gebeurd.

Het is altijd van gewisse dat je in het Gleisbild-Editor de tellers van teksten voorzien.
Dus een spoortje aangemaakt met een tellertje en vervolgens naar STW de teller functie configureren.
Dat is wanneer je in het aller begin een spoorplan gaat maken.

Nu heb ik dat spoortje op een religieuze manier het gehele spoor verticaal naar beneden verplaatst, inclusief de teller.

Heb dat gewijzigde spoortje opgeslagen en vervolgens naar STW gekeken.
Dat is wat ik mee bedoeld te zeggen is het volgende.

Je ziet in de screenshot 1 een grijs kadertje staan, dat is het oorspronkelijke plaats geweest waar de teller heeft gestaan. De rest van het spoor wordt keurig de RMK, ZNF en de seinen overgenomen.
En beneden zie je de teller met de tekst die is meegenomen naar de nieuwe plaats!.
Zelfs is het verplaatste spoortje in FS nog actief! Daar hoef ik niet aan te wijzigen.
Kijk maar naar de tweede screenshot Start en Ziel en de ZNF blijven staan.
Door die gewijzigde teller is het in principe eenvoudig de verplaatste teller met de muis slepend naar de STW, en dan is die gecorrigeerd.

Ik heb het vermoeden dat in jou spoorplan aan het begin van jou ontwerp niet de teksten van de teller zijn aangebracht. Dat kan de reden zijn geweest dat jou zoek functies wordt bemoeilijkt.

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 20. Februar 2014, 19:32:18 von Jan leendert »

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #12 am: 20. Februar 2014, 23:13:02 »
Beste Jan,

Je mag van mij proberen wat je wilt om mij te vertellen dat ik iets fout gedaan heb. ;) daar gaat het niet om.
In je eerste afbeelding laat je dan ook pressies het probleem zien daar kan je toch zien dat bij de teller staat =000 Zahler = 00 en dat er ergens een vierkantje oplicht.
Dan weet je toch niet meer welke teller het is (daar staat toch geen tekst in de STW.
Dan kan er best in de gleisbild tekst staan bij een teller maar die tekst komt niet meer terug in de STW en dus weet je niet welke teller het is en zo is het ook met K84
Tevens is het zo dat je eerst met je muis over de teller moet gaan (langzaam) even moet prutsen om het vierkante klokje zo ver te krijgen dat hij blijft oplichten. Dan met de cursor naar de echte teller onder in ga en dan pas licht de tekst op bij de teller. Het is dus niet zo dat als je in de STW op de teller sta met je cursor dat zowel het vierkantje komt en tegelijk de tekst bij de teller.

Een tweede is dat de teller gewoon niet werkt.
Als ik het zo bekijk dan staat de trein nu op rmk900 en gaat hij naar rmk901 immers je moet de trein nog starten met stellen+Faheren. Dan klopt het dat de teller op 00 staat. Dat geeft nog geen 3 als hij op 901 komt want er is geen link meer tussen de teller en de teller symbool boven in figuur 1

Mijn verhaal was ook niet om een discussie over welles of nietes te krijgen mijn verhaal heb ik gedaan om andere te waarschuwen voor de gevolgen. En natuurlijk kan je aan de positie van het vierkantje zien waar de huidige teller staat. Dat is een kwestie van de coordinaten met elkaar te vergelijken. ;)

mvrg Bob

jlt

• Gast
« Antwort #13 am: 20. Februar 2014, 23:38:44 »
Beste Jan,

Je mag van mij proberen wat je wilt om mij te vertellen dat ik iets fout gedaan heb. ;) daar gaat het niet om.
In je eerste afbeelding laat je dan ook pressies het probleem zien daar kan je toch zien dat bij de teller staat =000 Zahler = 00 en dat er ergens een vierkantje oplicht.

Hoi Bob,

Nee, dat probeer ik je niet te vertellen. :D
Daar ben je mans genoeg voor om het te weten. :D
Dat laat ik je dat ook zien!

Zitat
Dan weet je toch niet meer welke teller het is (daar staat toch geen tekst in de STW.
Dan kan er best in de gleisbild tekst staan bij een teller maar die tekst komt niet meer terug in de STW en dus weet je niet welke teller het is en zo is het ook met K84

Klopt, maar dat is ook de reden dat je met de muis de plek kunt vinden.

Zitat
Tevens is het zo dat je eerst met je muis over de teller moet gaan (langzaam) even moet prutsen om het vierkante klokje zo ver te krijgen dat hij blijft oplichten. Dan met de cursor naar de echte teller onder in ga en dan pas licht de tekst op bij de teller. Het is dus niet zo dat als je in de STW op de teller sta met je cursor dat zowel het vierkantje komt en tegelijk de tekst bij de teller.

Nee, daar heb je gelijk in, maar de tekst is een hulpmiddel om iedergeval gecombineerd met de muislocatie terug te vinden.

Zitat
Een tweede is dat de teller gewoon niet werkt.
Als ik het zo bekijk dan staat de trein nu op rmk900 en gaat hij naar rmk901 immers je moet de trein nog starten met stellen+Faheren. Dan klopt het dat de teller op 00 staat. Dat geeft nog geen 3 als hij op 901 komt want er is geen link meer tussen de teller en de teller symbool boven in figuur 1

Dat heb je goed opgemerkt. ;)
En daarmee had ik op de vorige screenshot ook niet die gecorrigeerde teller op de STW verplaatst!!.
Corrigeer ik dat, dan zie je direct dat de teller op 3 staat. :D

Zitat
Mijn verhaal was ook niet om een discussie over welles of nietes te krijgen mijn verhaal heb ik gedaan om andere te waarschuwen voor de gevolgen. En natuurlijk kan je aan de positie van het vierkantje zien waar de huidige teller staat. Dat is een kwestie van de coordinaten met elkaar te vergelijken. ;)

Dat is ook niet de bedoeling om een welles en nietes verhaal te ontsteken.
Nee, wat ook in jouw geval is, dat het zeker in zulke situaties aandacht moet besteden, daar ben ik geheel met je eens!. Ik heb dezelfde situaties bij Ronald ook aangegeven, en hij heeft dat ook als minpunt van deze ongelukkige wijze van corrigeren. En precies wat je zegt "Dat is een kwestie van de coördinaten met elkaar te vergelijken".

Je weet, ze weten het ;).
« Letzte Änderung: 20. Februar 2014, 23:52:44 von Jan leendert »