Willkommen
Gast
. Bitte
einloggen
oder
registrieren
.
1 Stunde
1 Tag
1 Woche
1 Monat
Immer
Einloggen mit Benutzername, Passwort und Sitzungslänge
Übersicht
Forum
Hilfe
Suche
Einloggen
Registrieren
Datenschutz
windigipet.de
»
Win-Digipet Nederlandstalig forum
»
Nederlandstalig Stamtafel
(Moderatoren:
Stefan Lersch
,
H.v.d.Oosterkamp
) »
Soms schakelen de wissels niet
« vorheriges
nächstes »
Seitenanfang
Drucken
Seiten: [
1
]
2
Autor
Thema: Soms schakelen de wissels niet (Gelesen 6290 mal)
Bob Vermeulen
Senior-Mitglied
Soms schakelen de wissels niet
«
am:
15. März 2014, 09:54:13 »
Hallo,
heb nog maar eens weer hulp nodig bij het volgende vraagstuk.
De baan die ik bouw is rond en dus is het WDP tijd veel bouwen en testen.
De laatste dagen heb ik geconstateerd dat soms mijn wissels niet schakelen.
Dan rijd een trein gewoon over het spoor maar niet naar het juiste met als gevolg een botsing.
Het is duidelijk geen WDP probleem want de rijweg (FS) is juist gesteld alleen de wissels zijn niet in de juiste stand gekomen. Als ik dit ontdek dan schakel ik even alle wissels op mijn baan en dan kan ik goed horen dat ze technische allemaal schakelen.
Heeft iemand ook z'n ervaring of weet iemand wat het kan zijn.
mvrg Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group
N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |
Stefan Lersch
Moderator
Senior-Mitglied
Re: Soms schakelen de wissels niet
«
Antwort #1 am:
15. März 2014, 11:25:03 »
Hallo Bob,
welke soort van wisselen zijn dat? Minitrix? Dat heb ik ook. Ik heb ook de oude Roco, nu Fleischmann, wisselen en daar heb ik dit problem niet. Ik koop nu alleen de Roco/Fleischmann wisselen.
Viele Grüße,
Stefan
Win-Digipet-Version:
WDP 2021.x Beta
Anlagenkonfiguration:
N-Anlage im Bau, Minitrix & Co., Tams MC 2.2.3, DCC
Rechnerkonfiguration:
Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm
Eric Baan
Senior-Mitglied
Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
«
Antwort #2 am:
15. März 2014, 11:52:31 »
Meest makkelijke methode om te achterhalen waar de fout ligt is het uitschakelen van dingen die het kunnen zijn.
In jouw geval zou ik :
Zijn het steeds dezelfde wissels waar dit bij is ?
》 eerst de wisselmagneet of servo omruilen met een wissel die het probleem niet vertoond
Kans dat het de software is, is minimaal.
bij electronica is altijd de kans dat 100 keer er geen problemen zijn, en dan opeens wel ...
Eventueel kun je ook nog verder gaan en ook de decoder eens om te ruilen....
Grtz
Eric
Grtz ....
Eric
Win-Digipet-Version:
2015. Latest
Anlagenkonfiguration:
2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 - Roco - Brawa - Esu - Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
Rechnerkonfiguration:
dedicated Quad Core met Windows 10
jlt
Gast
«
Antwort #3 am:
15. März 2014, 13:48:40 »
Hallo Bob,
Ik zit even elders in Nederland.
Vanavond als ik thuis bent dan zal ik je een aantal adviezen geven.
Ronald heeft zijn stroombruggetje van de FL spoel weggehaald, en dat schijnt heel goed te gaan. Alleen
Is het niet meer voor analoge toepassing bruikbaar, en is alleen voor digitale gebruik.
Rob Bogers
Senior-Mitglied
Vriendelijke spoorgroetjes
«
Antwort #4 am:
15. März 2014, 14:45:12 »
Nog een mogelijkheid, liggen de betreffende wissels vlak, dat is het meest voorkomen de euvel dat de wisseltongen niet schakelen omdat ze vastlopen. Ik ga er niet van uit bij jou Bob maar ik geef het toch even aan.
Rob
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers
IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
Win-Digipet-Version:
2012.2
Anlagenkonfiguration:
Fleischmann/Roco/Tweerail
jlt
Gast
«
Antwort #5 am:
15. März 2014, 22:13:51 »
Hallo Bob,
Het meest voor de hand liggende opties zijn:
- Zoals Rob het als voorbeeld heeft aangedragen, een mechanische slecht functionerende wissel tongen.
- Of er sprake is van spanningsverval (dit kan bijv. als een wisseldecoder alle wissels tegelijktijdig worden
geschakeld i.p.v 1 voor 1 schakeling) Dat kan eens goed gaan maar de volgende keer funest.
- Als je een
wisseldecoder hebt waarbij 1 voor 1 wordt geschakeld
en dan toch een wissel weigering
hebt, dan is een optie een trafo te nemen van 24 Volt (Titan 224 80 VA) te gaan gebruiken. Echter moet je
ook realiseren of de wisseldecoder daarvoor geschikt is. Jaap Kramer kan daar meer over vertellen. Aangezien
je een LDT systeem hebt. Ik heb een 1 voor 1 geschakelde wisseldecoder van RH waarbij zei zeggen dat het
alleen voor RH geldt!.
Dus, je kunt dat even bij Jaap informeren of dat bij LDT ook geldt.
- Zoals ik je het al eerder hebt aangegeven dat Ronald zijn Fleischmann wissels heeft gemodificeerd dat alleen
in digitale werking doet. dat is een stroombruggetjes dat verwijderd moet worden en een omleiding draad
wordt aangebracht. Naar Ronald zijn ervaring blijkt dat goed te werken. Als Ronald dit op het forum ziet dan
zal hij ongetwijfeld het documentje neer zetten. Let wel als je dat magneetspoel voor
digitalisering hebt
omgebouwd, dan is die niet meer geschikt voor analoog gebruik.
Maar ja, dat is geen WDP probleem maar een hardware probleem.
Toch kun je niet honderd procent vanuit gaan dat de magneetspoelen goed gaan werken, even uitgezonderd de methode die Ronald heeft gebruikt.
Om botsingen te voorkomen, kun je zoals je het weet een veiligheidsbewaking in WDP inbouwen.
Dat is de Sicherheitskontakt gebruiken, of Stellungsruckmeldung via RMK bewaking, of met STW een Nothalt register inbouwen.
Maar goed, je wil het hardware opgelost hebben.
En natuurlijk wat Rocofan ook aangaf, Servo aandrijving gebruiken.
B.Doorduin
Senior-Mitglied
«
Antwort #6 am:
16. März 2014, 11:24:54 »
Heren,
Ik heb op 19 feb j.l. een onderwerp gestart over, volgens mij, hetzelfde probleem. Div oplossingen zijn toen aangedragen maar helaas het fenomeen doet zich bij mij ook nog steeds voor. Het klinkt precies zoals eht probleem bij de wissels van Bob.
Ik ben dus ook zeer geïnteresseerd naar de oplossingen in WDP zoals Jan die aangeeft. Na wat uitproberen in de "Magnetartikel Erfassung lukt me dit nog steeds niet. Let wel de wissel schakelt met de hand (via WDP) zonder problemen en bij opstart van WDP laat alle wissels heen en weer schakelen via de "Magnetartikel fonctiontest"
Ik zoek dus een instelling dat de schakelpulse verlengt, volgens mij is dit ook Bob's oplossing.
Gr
Bas
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
Win-Digipet-Version:
2009PE
Anlagenkonfiguration:
Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
Rechnerkonfiguration:
Windows10
jlt
Gast
«
Antwort #7 am:
16. März 2014, 11:45:09 »
Zitat von: B.Doorduin am 16. März 2014, 11:24:54
Ik zoek dus een instelling dat de schakelpulse verlengt, volgens mij is dit ook Bob's oplossing.
Hallo Bas,
Dat is ook een oplossing, de Schaltzeit verlengen!
Zie screenshot.
Ga naar Gleisbild -Editor en druk op het knopje MA.
Ga naar de betreffende wissel en dan zie je hetzelfde beeld als bij de screenshot.
In het venstertje linksmidden zie je de Schaltzeit instelling.
Probeer het maar eens of dat lukt.
Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Bob Vermeulen
Senior-Mitglied
«
Antwort #8 am:
16. März 2014, 19:49:30 »
Goede avond heren.
Bedankt voor jullie mee denken.
Een aantal van jullie oplossingen heb ik bekeken maar daar zit niet het gouden antwoord bij
Het is echt niet mechanische de wissels schakelen uitstekend.
Ik heb mijn notities er eens bij gehaald en het valt mijn nu op dat ik dan ook net daarvoor een kortsluiting heb gehad.
(Ik ben de baan aan het inregelen met de iznf af remmen tec etc en dan schiet er nog wel eens een trein door)
Ik denk dat ik het in die hoek moet zoeken. Tevens op het Duitse forum gezocht en daar komt een instelling in de Tams naar voren die ik ook ga controleren.
Houd jullie op de hoogte
Bob
.
«
Letzte Änderung: 16. März 2014, 19:51:02 von Bob Vermeulen
»
N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |
Ronald Meijer
Senior-Mitglied
«
Antwort #9 am:
16. März 2014, 20:18:22 »
Hoi Bob
Bedoel je dat een wissel dan niet geschakeld is doordat er op zo'n moment net kortsluiting is opgetreden en als je daarna weer opstart de trein die al (voor de kortsluiting) onderweg was in een FSZ/ZFA trein verkeerd rijdt want WDP denkt dat er geschakeld is maar dat dat dan niet het geval is tgv de kortsluiting ?
Dat herken ik namelijk, gebeurt heel af en toe bij mij ook. IK ben er inmiddels op getraind om even extra op te letten na een kortsluiting of alles de goede kant op rijdt.
Groet
Ronald
Win-Digipet-Version:
2021.2d premium
Anlagenkonfiguration:
https://www.youtube.com/channel/UCGNRz3JNq5DEbHXvA_fCoVg
Rechnerkonfiguration:
ntel(R) Core(TM) i7-9750H CPU @ 2.60GHz, Windows 11
Bob Vermeulen
Senior-Mitglied
«
Antwort #10 am:
16. März 2014, 21:39:32 »
Hallo Ronald,
Ja, dat is precies wat ik denk dat er gaande is.
Ik hou nl een logboek bij van wat er verkeerd gaat tijdens het rijden en daar in schrijf ik precies op wat er gebeurd.
Na een tijdje rijden kan ik dan de baan stop zetten en die punten eens de revue laten passeren en eventueel actie ondernemen.
Ik heb vandaag overigens 2 uur achter elkaar gereden zonder dat er problemen waren
. Je moet je dan wel voorstellen dat er dan z'n 8 tot 10 treinen rijden. Ik kan je verzekeren dat je geen enkel overzicht meer heb van wat er allemaal al zo gebeurd. Jet grote voordeel is dat je dan wel heerlijk kan genieten van wat er in het station gebeurd en langs komt.
Mvrg Bob
jlt
Gast
«
Antwort #11 am:
17. März 2014, 11:00:11 »
Hallo Bob en Ronald,
Het fenomeen wat jullie hebben is mij niet bekend, althans, ik denk dat het aan de digitale systeem ligt.
Louter gegeven is heel simpel, heb weinig ervaring met de Tams en laat staan de Locobuffer (IB).
Als er bij mij kortsluitingen openbaart dan begint WDP direct de Nothalt knop in.
Aangezien ik met de RH systeem met de bijbehorende software via 0com0 virtuele communicatie tot stand wordt gebracht, onderbreekt WDP die virtuele communicatie en zodoende wordt de Nothalt ingezet.
Wat is daar nu het geval, in mijn situatie.
Wanneer de Nothalt intreedt dan staat alles op Holt.
Ongeacht de wisselstand, FS, treinen, e.d.
Wordt de kortsluiting verholpen, dan start via Nothalt knop op langzaam op te starten.
In mijn situatie wordt de 0com0 geactiveerd, waarbij WDP opnieuw de digitale systeem wordt opgestart met de essentie dat alle wissels en seinen direct naar de grundstelling wordt omgezet!. (je hoort gelijk 86 wissels omklakken).
Daarnaast gebruik ik weinig Zugfahrten en veel meer Anschlussfahrten met het voordeel dat alles vanuit de onwillekeurige plaats waar het laatst wordt gestopt, weer keurig verder gaat.
Ik weet dus ook niet of dat bij jullie zo ook kan!
Na kortsluiting, het digitale systeem opnieuw starten en de wissels worden in de grundstelling gebracht.
(Bob we hebben in De Meern nog over gehad "immer Schalten" naar aanleiding van Bas zijn vraag. We leren het steeds meer
)
Bob Vermeulen
Senior-Mitglied
«
Antwort #12 am:
18. März 2014, 06:13:32 »
Jan,
Bedankt voor je bijdrage.
Kan je het volgende zeer interessante oplossing eens nader toelichten: " waarbij OcomO wordt geactveerd en Wdp het digitale systeem weer opstart waarbij alle magneet artikelen naar de grundstelling gaan."
Als dat zo is dan is dat de oplossing. Dat zou dan inprincipe ook moeten werken voor elk digitaal systeem.
Welke setting in Wdp gebruik je daar voor?
Mvrg Bob
Ronald Meijer
Senior-Mitglied
«
Antwort #13 am:
18. März 2014, 09:17:19 »
Jan, Bob
Ik wil niet eigenwijs zijn maar ik zie niet hoe dat (alle magneetartikelen in grundstelling) helpt voor het correct afwerken (direct na de kortsluiting) van de FS die op het moment van de kortsluiting actief waren/zijn, het gaat toch om de wisselschakelingen die in dat moment (de kortsluiting) verloren gaan.
Als die FS correct afgewerkt zijn en je het systeem daar stopt (zoals jan aangeeft) dan alles op grundstelling zetten om zeker te weten dat alle wissel goed staan snap ik, maar is dat het probleem ?
Groet
Ronald
«
Letzte Änderung: 18. März 2014, 09:28:45 von Ronald Meijer
»
Win-Digipet-Version:
2021.2d premium
Anlagenkonfiguration:
https://www.youtube.com/channel/UCGNRz3JNq5DEbHXvA_fCoVg
Rechnerkonfiguration:
ntel(R) Core(TM) i7-9750H CPU @ 2.60GHz, Windows 11
jlt
Gast
«
Antwort #14 am:
18. März 2014, 12:34:46 »
Hallo Bob en Ronald,
Die 0com0 optie is (althans het voor mij voor zover bekend is) niet voor Tams, IB.
In RH pakket zit een digitale centrale met een software pakket.
Dat software pakket kan direct met de Centrale communiceren met als link via 0com0 virtuele poort kan aanmaken die direct met WDP kan communiceren.
Dus, hiermee kan ik de RH centrale gegevens via PCZ software en direct afleesbaar naar en aan WDP leveren.
Door de tussenkomst van de PCZ programma blijven de
wisselstanden op de laatste ingestelde stand staan
!. Alsmede ook de locomotieven e.d.
Dus, we hebben het dus eigenlijk twee grundstellungen, enerzijds van RH en de tweede is van WDP.
Bij kortsluitingen onderbreekt RH via 0com0 communicatie direct af van de WDP programma.
Met als gevolg dat de Nothalt van WDP in werking treedt.
Dus alles wordt stil gelegd.
Verhelpt je de kortsluiting en je start via WDP-Nothalt het proces op, dan gaat eerst WDP de grundstellung aannemen, en daarna neemt RH de juiste laatste ingestelde wisselstanden in (Je kunt ook met WDP de laatste ingestelde wisselstanden overnemen, is ook een mogelijkheid!!). En dan begint WDP via die geactiveerde Nothalt (waarbij je kiest voor langzaam opstarten) het proces langzaam gaat rijden, met de laatste ingestelde wissels.
Zoals je het weet, gaat dat niet voor Zugfahrten die kijkt van Start naar Ziel en die moet zolang de baan van stroom is voorzien, het ook afmaken. Bij deze stroomonderbrekingen blijven die locomotieven op de plaats staan, die moet je dus manueel bedienen. Daarvoor is de betere optie de Anschlussfahrten, die staan op de bezetmelder en hebben nog hun laatste ingestelde Km/uur stand staan, met als laatste de laatst ingestelde wisselstand.
Dit fenomeen kwam ik eigenlijk later tot de ontdekking, er schijnt meer opties te zijn in WDP.
Dit was naar aanleiding van de vraag van Bas "immer schalten" in het systeem instelling.
Als je daar eens gaat proberen met de laatste ingestelde MA schalten, dan denk ik dat je praktisch hetzelfde mogelijkheid heeft als bij mij (zonder 0com0 virtuele communicatie).
Alleen ik heb dan een dubbele "grundstellung".
Ik ga eens verder uitpluizen of dat nog beter uit te voeren zijn.
Overigens moet ik ook eerlijk in zijn, dat er bij mij ook wel een wissel niet omschakelt.
Maar dat heeft meer mechanisch dan elektronisch, de magneetspoelen werken altijd. (80 VA met Titan trafo)
Als er een vuiligheid in de wisseltongen zitten dan is Fleischmann zo vriendelijk geweest om die dingen van kunststof te maken waardoor lekker troef loopt. In mijn bovenbaan is nu Peco met servomotoren, en met stellungruckmeldung. Gegarandeerd honderd procent als de wissel niet op de juiste stand staat, zegt WDP dat de trein niet vertrekt!. Dat is een luxe en dat gaat zeer ontspannend toe, als jezelf ervaart dat je met 15 treinen haast bijna niet te volgen zijn. Het is wel fijn als er ergens een hardware/ software bewaking aanwezig is. Voorheen maakte ik met mijn oude baan met behulp van STW de bewaking, dat gaat ook erg goed, alleen je bent dan diegene die dat bepaald!.
«
Letzte Änderung: 18. März 2014, 12:38:57 von Jan leendert
»
Drucken
Seiten: [
1
]
2
« vorheriges
nächstes »
Seitenanfang
windigipet.de