Hallo Eric,
Nog even van mijn kant.
Ik heb in de afgelopen jaar bij verschillende Modelbaanhobbyisten (geen WDP gebruikers) diverse digitale systemen zien staan. Ik schrikt daarvan wat er allemaal daar is aangesloten.
Zo zijn er diverse die er een hobby van maken, om talloze systemen een cockpit van hebben gemaakt.
Als je dan ernaar vraagt wat het doel daarvan is, dan is het antwoord simpel zeggen ze.
Eentje voor de seinen, Eentje voor de wissels, Eentje voor de verlichting, Eentje voor melden, Eentje voor het rijden, Eentje voor de spoorbomen!!??. 6 digitale systemen.?
Nou gaat het mij niet om wat die mensen het willen, of dat ze dat leuk vinden, dat moeten ze zelf uitmaken.
Het is hun hobby en dat is hun motivatie, prima.
Maar het besmettelijke daarvan is, dat een leek die over willen stappen naar de digitale wereld en/of die merken dat een digitale systeem beperkingen afgeven, ineens meerdere systemen aanschaffen. Dat is zo aanstekelijk en verleidelijk dat jezelf later tot de conclusie komt, is dat nou echt wel nodig?.
Terwijl de leveranciers in hun reclame propageren dat een enkel systeem al voldoende is.
Ik heb 1 digitale centrale, daar staat 122 wissels (13 keer per seconden gecontroleerd), 22 treinen, 180 bezetmelders, enz,enz.
En ik kan 100 tot 200 meter snoerlengtes storingsvrij mijn treinbaan laten werken.
Die digitale centrale kost mij nog geen € 190,=
De Ecos2 kost tegenwoordig om en nabij € 600-€ 700.
Ik weet van iemand die een Ecos2 had, en ik was toentertijd bijna overgestapt naar de Ecos2.
Heb bij ESU talloze informatie ingewonnen, en het is eerlijk gezegd een prachtig systeem!
Even afgezien van het feit dat zij verbeteringen aanbrengen in het vertragen van het proces, want daar wordt zeker door hun de oplossing aangedragen.
En als ik dat afweegt tegen de anderen die een scala digitale systemen hebben aangeschaft dan denk ik toch wel dat deze beste hobbyisten voor een slordig bedrag van ongeveer rond €4000,= hebben geïnvesteerd, en dan is dat nog maar een begin.! Dat is exclusief bezetmelders, functie decoders, enz., enz.
Dat is toch echt wel jammer.
Dus ik zou toch checken dat jou Ecos2 meer aankan dan menige denken.
En ze beschikken degelijk onderling elektronisch gescheiden kanalen.
Dat systeem moet toch in prijsverhouding te rechtvaardigen zijn.