Autor Thema: Is de ecos in staat alles in zijn eentje te besturen  (Gelesen 4513 mal)

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Is de ecos in staat alles in zijn eentje te besturen
« am: 20. März 2014, 22:14:34 »
hallo medeverforummers,

In de Duitse stammtisch heeft iemand mij verteld dat hij problemen ondervond bij het volledig alleen laten besturen van zijn baan door een Ecos.

volgens hem werd het ding zo langzaam, dat het niet meer ging lukken. Hij had het over een baan met 45 wissels en 7 loks.

heeft iemand hier ervaring mee ? 

Ik meen dat hij er een TAMS had bijgekocht enkel en alleen voor de wissels. ik zou indien dit echt zo is liever een kleine IB erbij zetten.

zelf heb ik alleen mijn testbaantje met 12 wissels 7 seinpalen en 5 loks en kan dit dus niet echt testen.

iemand ?

grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

jlt

• Gast
Re: Is de ecos in staat alles in zijn eentje te besturen
« Antwort #1 am: 20. März 2014, 22:46:18 »
Hallo Eric,

Als men alleen met de Ecos2 gaat werken zoals op de Duitse Forum al werd vermeld ligt het momenteel bij de Update versie. (nu is het 4.0). Daar heeft WDP niets van doen.
Naar ik het begrepen te hebben heeft dat met de interne dataoverdracht.
En (maar dat denk ik ook dat het dat doet) Rijden en schakelen/Melden gescheiden houden.
Er wordt naar ik begrepen te hebben aan een nieuwe Update. 

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
« Antwort #2 am: 21. März 2014, 10:48:39 »
Beste Eric,

Mijn centrale is de Central station van Märklin, door tante "M" aan de kant gezet, maar door ESU verder ontwikkeld als de "Reloaded", en is gelijk aan de ECOS. " Hij bestuurd bij mij ongeveer 70 wissels en seinen, en er rijden soms 6 treinen/ loc's tegelijk. De wissels gaan wel via een booster. maar ik heb geen centje pijn, alles gaat vlot. Er komen geregeld updat's, gratis, dus er wordt steeds wat verbeterd of uit gebreid. Je kan tegenwoordig ook rechtstreeks met een tablet of smartfone de ECOS bedienen.

Met groet, Henk

• Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #3 am: 21. März 2014, 12:22:34 »
hallo Henk,

bedankt voor je berichtje. Dat geeft de burger moed !

ik heb meerdere boosters en aan stroom capaciteit zal het niet liggen.

Tijdens de stammtisch beweerde men dat bij veel opdrachten de processor capaciteit van de ecos zou afnemen en het dus niet meer kon bijhouden.

maar gezien jouw samenstelling ben ik wel weer positief gestemd.

grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #4 am: 27. März 2014, 10:30:49 »
Zoals ik al vermelde in een andere thread....

Afgelopen week is Esu met een nieuwe update gekomen. Het is welliswaar een open beta, maar als je hun veranderingen leest moet het nogal wat zijn.

Het besturingssysteem is aangepast en de bootloader wat enorme opstart en afsluit tijdwinst moet geven. Ook het schakelen en dergelijke is flink aangepast. Eenmaal opgestart met de nieuwe update zie je niet verschil, maar hij is inderdaad een stuk sneller.

Misschien dat hiermee mijn vraag definitief is opgelost.

WDP loopt bij mij overigens zonder problemen met de nieuwe 4.0 update

Toch zal ik denk ik indien ik iets tegen het lijf loop, een centrale aanschaffen enkel en alleen voor het schakelen. Maar ook daar ga ik eerst mee testen. Op de duitse esu fora, zie je veel gebruikers die zelfs 2 ecos centrales hebben lopen. Apart.

Grtz

Eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #5 am: 29. März 2014, 07:52:13 »
Hallo,

Ik denk dat je je baan beter anders kan indelen en niet iets speciaals voor wissels maar voor de terug melders.

Dus 1x voor het rijden van de loks en besturen voor de wissels en seinen
En 1x een voor het terug meld circuit ( bv een HSI)
Dat is goed kopen en bedrijf zekerder.

Mvrg Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #6 am: 29. März 2014, 12:13:04 »
Hallo,

Ik denk dat je je baan beter anders kan indelen en niet iets speciaals voor wissels maar voor de terug melders.

Dus 1x voor het rijden van de loks en besturen voor de wissels en seinen
En 1x een voor het terug meld circuit ( bv een HSI)
Dat is goed kopen en bedrijf zekerder.

Mvrg Bob

Hallo Bob,

Mijn terugmelding loopt al via een his 88 usb. Dat heb ik gekozen omdat mijn terugmelders allemaal via cat6 kabels onderling zijn verbonden en ik met deze hsi drie strengen kan maken. Iets wat bij mijn M vormige baan heel goed van pas kwam.

Bedankt voor het meedenken !

Grtz

Eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #7 am: 29. März 2014, 18:18:18 »
Dan heb je ook geen 2e centrale nodig

Mvrg bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

• Gast
« Antwort #8 am: 29. März 2014, 18:57:43 »
Hallo Eric,

Wat Bob aangeeft, is een reeds zeer lang bekende fenomeen.
Het wordt en was in de afgelopen jaren altijd de formule geweest om de treinbaan te besturen door de volgende beste oplossing te gebruiken.

Dat is rijden gescheiden van melden en schakelen.

Bob heeft zijn systeem gescheiden zoals het boven is beschreven.
Bij mij idem dito met de Rautenhaus systeem.

De meeste digitale centrales hebben intern al die scheidingen electronisch ingebouwd.
Zo ook de Ecos2.
De meeste denken gelijk aan een tweede centrale neer te zetten, maar beseffen niet dat dit soort digitale centrale al zijn voorzien.!

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #9 am: 29. März 2014, 23:35:25 »
Hallo Jan, hallo Bob,

Het is voor mij duidelijk. Ik ben hierzelf niet meegekomen, maar ik hoorde enkele "stamgasten" hier over praten tijdens de laatste Stammtisch.
Op het Esu forum zag ik heel veel gebruikers die twee of meer centrales hadden.

ik heb het blijkbaar nu optimaal en dus ga ik verder testen met deze configuratie. ik zal komende tijd ook meer banen gaan bekijken bij stamgasten thuis en dan zie ik vanzelf in hoeverre het nodig zou zijn.

Grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #10 am: 30. März 2014, 10:28:35 »
Hallo Eric,

Nog even van mijn kant.

Ik heb in de afgelopen jaar bij verschillende Modelbaanhobbyisten (geen WDP gebruikers) diverse digitale systemen zien staan. Ik schrikt daarvan wat er allemaal daar is aangesloten.
Zo zijn er diverse die er een hobby van maken, om talloze systemen een cockpit van hebben gemaakt.
Als je dan ernaar vraagt wat het doel daarvan is, dan is het antwoord simpel zeggen ze.
Eentje voor de seinen, Eentje voor de wissels, Eentje voor de verlichting, Eentje voor melden, Eentje voor het rijden, Eentje voor de spoorbomen!!??. 6 digitale systemen.?

Nou gaat het mij niet om wat die mensen het willen, of dat ze dat leuk vinden, dat moeten ze zelf uitmaken.
Het is hun hobby en dat is hun motivatie, prima.

Maar het besmettelijke daarvan is, dat een leek die over willen stappen naar de digitale wereld en/of die merken dat een digitale systeem beperkingen afgeven, ineens meerdere systemen aanschaffen. Dat is zo aanstekelijk en verleidelijk dat jezelf later tot de conclusie komt, is dat nou echt wel nodig?.
Terwijl de leveranciers in hun reclame propageren dat een enkel systeem al voldoende is.

Ik heb 1 digitale centrale, daar staat 122 wissels (13 keer per seconden gecontroleerd), 22 treinen, 180 bezetmelders, enz,enz.
En ik kan 100 tot 200 meter snoerlengtes storingsvrij mijn treinbaan laten werken.
Die digitale centrale kost mij nog geen € 190,=

De Ecos2 kost tegenwoordig om en nabij € 600-€ 700.
Ik weet van iemand die een Ecos2 had, en ik was toentertijd bijna overgestapt naar de Ecos2.
Heb bij ESU talloze informatie ingewonnen, en het is eerlijk gezegd een prachtig systeem!
Even afgezien van het feit dat zij verbeteringen aanbrengen in het vertragen van het proces, want daar wordt zeker door hun de oplossing aangedragen.

En als ik dat afweegt tegen de anderen die een scala digitale systemen hebben aangeschaft dan denk ik toch wel dat deze beste hobbyisten voor een slordig bedrag van ongeveer rond €4000,= hebben geïnvesteerd, en dan is dat nog maar een begin.! Dat is exclusief bezetmelders, functie decoders, enz., enz.

Dat is toch echt wel jammer.

Dus ik zou toch checken dat jou Ecos2 meer aankan dan menige denken.
En ze beschikken degelijk onderling elektronisch gescheiden kanalen.
Dat systeem moet toch in prijsverhouding te rechtvaardigen zijn. ;)

« Letzte Änderung: 30. März 2014, 10:34:28 von Jan leendert »

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #11 am: 30. März 2014, 12:27:36 »
Hallo jan,

Dit cockpit fenomeen ken ik ook wel. Laten we eerlijk zijn, de meeste modelbaners zijn mannen en daar speelt heel vaak het mannelijk gedrag mee. Beter weten, beter willen en beter willen zijn :-)

Ik heb de afgelopen jaren niet alleen de verschillende modelbaansoftware, maar ook centrales , loks, decoders , bezetmelders kortom ... alles binnen de hobby Zelf getest.

Noem mij eigenwijs, maar als iemand iets roept, dan test ik dat gewoon. Als het zo is dat ik het zelf uit mijn ervaring wel kan beredeneren is het natuurlijk nog makkelijker.
Vanuit mijn opleiding heb ik een technische scholing gehad. volledig gericht op de digitale techniek. Dus aan de hand van de Ic's een schakeling in elkaar zetten.

Hoe dan ook ...  mijn keuze voor de Ecos was een bewuste keuze :

Het ziet er technisch gezien goed uit
Men ontwikkeld driftig verder aan de software
ze hebben een volledig op elkaar afgestemd programma aan randapparatuur rondom de Ecos
Een kleurenscherm wat zeer overzichtelijk is
Goede kwailteit boosters
Apparaten Manager, dus boosters kunnen visueel getoond worden op de ecos
Ingebouwde programmer
Niet te vergeten een eigen zeer interessante lokdecoder serie

Kortom, alles wat mijn hartje begeerd, en ook al vind ik de centrale erg hoog aan de prijs. Deze hoge prijs is naar mijn mening grotendeels te wijten aan de constant nieuwe firmware. Wij ecos gebruikers hebben een vorm van prepaid gedaan op de nieuwe firmware.

Zoals gezegd is ieders advies en standpunt mij inmiddels duidelijk. Ik ga vrolijk door met testen aan mijn configuratie. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat één Ecos mijn baan aan moet kunnen. Mijn oude baan zat qua aantallen ongeveer ook op jouw grootte van baan. Dus het zal wel allemaal goed komen.

Bedankt voor het meedenken allemaal en voor ieders bijdrage ... !!!

grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #12 am: 12. April 2014, 16:51:59 »
Hoi Eric,

Door toeval en tijdgebrek stuit ik nu op dit zeer interessante draadje. Er is al veel gezegd. Ik werk tot volle tevredenheid tot nu toe met:

De ECoS2 die dient als interface tussen WDP en de baan en/of handmatige besturing van de baan

Een booster die de magneetartikeldecoders voedt;

De HSI van Littfinski voor de terugmeldingen.

Dit functioneert bij mij tot nu toe voor 99,9% storingsvrij.

Hoewel ik van andere gebruikers hoor dat de in omloop gebrachte betaversie van ECoS firmware goed werkt wacht ik liever tot deze officieel is. Ik ben niet zo van het experimenteren en zoals gezegd: bij mij werkt alles storingvrij.

Groet,

Hans

Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.14 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #13 am: 12. April 2014, 17:07:06 »
Hans,

Bedankt, zoals reeds gezegd ...  het geeft de burger moed.

Bij mij loopt deze V4 al enige tijd zonder problemen.

alleen draaischijf gedeelte ben ik zeer ontevreden over.

Grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration: