Autor Thema: Aantal terugmelders per blok  (Gelesen 19590 mal)

Offline Modelspoorbarry

• Senior-Mitglied
  • I just want to celebrate an other day of living...
Aantal terugmelders per blok
« am: 27. April 2014, 12:13:37 »
L.S.

De vraag is al een aantal malen gesteld op dit forum, maar ik doe het toch nog een keer.
Waarom? Een aantal zaken is mij nog niet duidelijk.
Wat is de aanleiding voor mijn vraag?
Ik heb een grotere ruimte ter beschikking gekregen. Daarom is mijn bestaande baan compleet gedemonteerd.
Nu bezig met het ontwerpen van mijn nieuwe baan voor de nieuwe ruimte.

Mijn oude baan bestuurde ik met Koploper. De ontwikkeling daarvan is gestopt en door omstandigheden worden ook geen bugs meer opgelost. Ik ga nu een ander programma gebruiken en wil Win-Digipet Premium Edition aanschaffen.
Hierop vooruitlopend wil ik, bij het ontwerpen van mijn baan, reeds rekening houden met de voorwaarden van WDP om straks volledig automatisch te kunnen rijden.

Ik heb ook het stuk op de website van Bob Vermeulen gelezen. Zoals ik het stuk lees, is mijn beeld, dat er per blok 3 RMK’s in gebruik: een start-contact, een rij-contact en een stop-contact.
Daarbij wordt het voor mij niet duidelijk, of deze indeling alleen bedoeld is voor het rijden in 1 richting.

Op een aantal plaatsen in mijn baan (met name station en omgeving) wil ik sporen in 2 richtingen kunnen berijden. Daarnaast wil ik in mijn station verschillende stopplaatsen hebben om lange en korte treinen evenredig verdeeld voor het perron te kunnen laten stoppen.

Kortom:
-   hoeveel RMK’s per blok heb ik nodig met 1 rijrichting?
-   hoeveel RMK’s per blok heb ik nodig met 2 rijrichtingen?
-   hoeveel RMK’s per stationsblok heb ik nodig met meerdere stopplaatsen en 2 rijrichtingen?

Op voorhand mijn dank voor jullie inspanning.

Groeten,

Barry
N-Spoor / Ep III/IV / ECoS1 (4.0.0) / 2x ESU Booster / HSI88 USB / 11x S88N / 10x ESU Switchpilot / 8x Lenz LS150 / 2x OC32
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
    L-vorm: 4400x1400/2100x1400
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Laptop / W7, 64 bit / AMD Athlon MV40 / 2 Gb / HD 500 Mb / ATI Radeon HD3200 Shared

jlt

• Gast
Re: Aantal terugmelders per blok
« Antwort #1 am: 27. April 2014, 13:23:38 »
Beste Barry,

Van harte welkom in de Nederlandse WDP Forum.

Hier een uitleg.
WDP situatie: versie WDP2012.3

3 bezetmelders wordt gebruikt als Start, Rem en Stop secties.
De Stop secties wordt weer gebruikt als Start sectie voor de volgende traject.

De reden van WDP concept om drie bezetmelders te gebruiken ligt gelegen in het rijgedrag van een Lok/Trein.
Met name om het mooie opstart en afrem karakter te geven.
Echter kun je het ook af met twee bezetmelder, daar is de ruimte om zelf mee te spelen wat je denkt echt nodig te hebben.

Een spoor in twee richtingen te laten rijden (pendeldienst bijv.) is geen probleem, gaat fluitend.
Als je in 1 traject 3 bezetmelder gaat gebruiken, dan is het simpel.
Een rijweg (dat is een WDP term) kun je op dezelfde traject van links naar rechts de Start, Rem en Stop rijweg maken.
Evenredig gaat het ook de andere kant op, dus van rechts naar links en idem als Start, Rem en Stop rijweg.

Voor Station.
In een station gebruik men vaak meerdere bezetmelders, soms zelfs 5 of 6, maar ook 3 waarvan de lengte van een rail langer is dat op andere trajecten..
Dat is afhankelijk wat je precies ermee wilt gaan doen.
Wij hebben altijd voor onze ogen, gebruik niet teveel bezetmelders, als dat niet echt nodig is.

Station met verschillende stop plaatsen.
In WDP wordt in principe op een bezetmelder een ZugNummerFeld geplaatst.
Afgekort ZNF en in die ZNF kent WDP een ander variant de IZNF (Intelligente Zug Nummer Feld)
Binnen die IZNF kan je allerlei stop varianten en lengtes van lok en/of treinen laten stoppen.
En in die IZNF wordt gevraagd hoeveel bezetmelders je wil betrekken bij een traject dat begint af te remmen tot de Stopplaats. (dat kan lang of kort zijn)

Dus samengevat als je bedoelt om hoeveel bezetmelder je wil gaan gebruiken, dan is dit variant over bezetmelders een wijd begrip geworden. Wij zeggen als je het mooi wil doen, 3 bezetmelder per blok.
Als je geen verschil ziet tussen het rijgedrag met 3 bezetmelder en of twee bezetmelder, dan kun je kiezen.
Nog gekker, als je met 1 bezetmelder geen verschil ziet met de bovenstaande regel, dan mag je dat ook voor kiezen. Een voordeel van meerdere bezetmelders kun je ook gebruiken als "elektronische schakelaar", als een lok/trein erover heen rijdt kun je een toeter of een stoomfluit laten activeren. Of met Seinhuiswachter (STW) een bewaking laten uitvoeren.

Een thema die ik zelf gebruik is bijv. 3 bezetmelder dat tezamen een traject heeft van 6 meter, dus elk bezetmelder is 2 mtr).
Daar ik geen treinen langer dan 2.50 meter in een station kan herbergen, wil ik graag dat elke trein van verschillende lengte in die 6 meter traject past, dus kan 2x 2.50 mtr = 5 meter en dan hou ik 1 mtr over.
Ik heb nog een regiotrein van 89 cm en zou dat precies kunnen aansluiten achter die 2 treinen van totaal 5.89 mtr.

Nu komt het, het kan allemaal met WDP deze drie treinen over die drie bezetmelders kunnen worden aangesloten gestopt, en weer wegrijden. Dit thema is wanneer je wat verder bent met WDP.

Dus 2 richtingen kun je met dezelfde aantal bezetmelders op 1 rail gebruiken.
Stationsblok, om het simpel te houden idem dito.

Misschien is het een reden om eens een bezoekje te brengen in De Meern.
Daar staat een Demobaan, waarbij de diverse bezetmelders zijn ingebouwd.

« Letzte Änderung: 27. April 2014, 13:27:43 von Jan leendert »

Offline Modelspoorbarry

• Senior-Mitglied
« Antwort #2 am: 27. April 2014, 15:16:08 »
Hallo Jan,

Bedankt voor de snelle reactie op deze regenachtige middag.
In ieder geval duidelijk, dat ik nog veel kan/moet leren over WDP. Maar ja, dat geldt voor elk besturingsprogramma. Koploper was/is ook niet het simpelste programma.

Mijn uitgangspunt wordt in ieder geval 3 á 4 bezetmelders voor de stationssporen /stationsblokken en omgeving. Voor de overige sporen / blokken ga ik uit van minimaal 2 bezetmelders, maar waarschijnlijk toch 3 per blok. Dat geeft mij de meeste mogelijkheden om zaken in te stellen en om treinen netjes te laten optrekken en stoppen. Ik zit nu nog in de ontwerpfase en kan dit dan allemaal meenemen. In een bestaande baan iets aanpassen is een stuk lastiger (zei hij, als ervaringsdeskundige :) ), zeker als daarna ook nog de gegevens in het besturingsprogramma moeten worden aangepast.

Het totaal aantal bezetmelders voor mijn nieuwe baan vind ik daarom wat minder interessant. Een goede administratie / registratie is wel een eerste vereiste. Ik maak mijn ontwerp en kijk dan hoeveel aansluitingen voor terugmelders ik nodig heb. Anderzijds heb ik reeds 11 stuks S88N-units (met elk 16 aansluitingen liggen), in combinatie met een HSI88 USB, vanuit mijn vorige baan. De eerste 58 blokken met 3 secties kan al invullen. Daarnaast ben ik in de gelukkige omstandigheid, dat extra S88N-units geen echte forse investering zijn. ;D

In dat licht nog een vraagje: kan ik de OC32-units van Leon van Perlo gebruiken in combinatie met WDP?
Deze unit geeft een hoge mate van vrijheid van programmeren en deze kan ook servo’s aansturen.

Ik had de bijeenkomst in De Meern al met potlood in mijn agenda staan. Ik ga mij nog wat verder verdiepen in de materie en heb dan ongetwijfeld nog meer vragen.

Groeten,

Barry

N-Spoor / Ep III/IV / ECoS1 (4.0.0) / 2x ESU Booster / HSI88 USB / 11x S88N / 10x ESU Switchpilot / 8x Lenz LS150 / 2x OC32
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Laptop / W7, 64 bit / AMD Athlon MV40 / 2 Gb / HD 500 Mb / ATI Radeon HD3200 Shared

jlt

• Gast
« Antwort #3 am: 27. April 2014, 17:03:09 »
Hallo Barry,

Anderzijds heb ik reeds 11 stuks S88N-units (met elk 16 aansluitingen liggen), in combinatie met een HSI88 USB, vanuit mijn vorige baan. De eerste 58 blokken met 3 secties kan al invullen. Daarnaast ben ik in de gelukkige omstandigheid, dat extra S88N-units geen echte forse investering zijn. ;D

Daar kan WDP uitstekend mee overweg.

Zitat
In dat licht nog een vraagje: kan ik de OC32-units van Leon van Perlo gebruiken in combinatie met WDP?
Deze unit geeft een hoge mate van vrijheid van programmeren en deze kan ook servo’s aansturen.

Met de OC32-unit heb ik geen ervaring mee.
Maar wie daar meer over weet is Ruben Derks en Jacques Lormans, die in De Meern een OC32-unit hebben staan. Daar waren zij er nog mee bezig om dit unit aan te sluiten en met WDP te kunnen besturen.

Zitat
Ik had de bijeenkomst in De Meern al met potlood in mijn agenda staan. Ik ga mij nog wat verder verdiepen in de materie en heb dan ongetwijfeld nog meer vragen.

Je bent altijd vrijblijvend van harte welkom.

Offline Modelspoorbarry

• Senior-Mitglied
« Antwort #4 am: 27. April 2014, 20:41:00 »
Hai Jan,

Voor de bezetmelders dus geen enkel probleem. Goed om te weten.

Ik kijk of ik de 2 heren kan benaderen met vragen.

De Meern staat genoteerd, maar ik weet nog niet of ik de bijeenkomst in mei ga halen.

Groeten,

Barry
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #5 am: 27. April 2014, 22:45:29 »
Hallo Barry,

Het kan zijn dat de twee heren even afwezig zijn.
Ze komen t.z.t wel weer in het beeld.
« Letzte Änderung: 28. April 2014, 08:02:28 von Jan leendert »

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #6 am: 28. April 2014, 17:16:19 »
Hoi Barry,

Leuk dat je wil gaan werken met WDP. Ik ben helaas niet oz bedreven in het werken met de OC32 als Ruben en Jacques maar ik heb wel een NL handleiding van de OC32. Als je deze nog niet hebt, stuur me dan een PB met je mailadres. Dan stuur ik je deze op!

Gr
Bas...ook deelnemer van de WDP groep De Meern.
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline Modelspoorbarry

• Senior-Mitglied
« Antwort #7 am: 28. April 2014, 18:37:20 »
Hai Bas,

Bedankt voor het aanbod.
De handleiding in NL van de OC32 heb ik al in mijn bezit.
Deze is beschikbaar via de website van Leon van Perlo.
Dus met het programmeren van de OC32 sec kom ik wel uit.

Wat nu vooral interessant wordt, is hoe de koppeling met WDP moet plaatsvinden en wat daar de eventuele consequenties van zijn.
In iTrain (ja, ik weet het: vloeken in de kerk) kan het standaard. Echter ook hier weer: 1ontwikkelaar en als die er mee stopt, is het weer einde programma.
Daarom wil ik in de richting van WDP.

Groeten,

Barry
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #8 am: 28. April 2014, 19:10:57 »
Hallo Barry,

Betreft OC32.
Als dit DCC en via MA (Magneet Artikel) aangestuurd kan worden, dan zie ik daar geen problemen in. ;)

Offline Modelspoorbarry

• Senior-Mitglied
« Antwort #9 am: 28. April 2014, 23:07:20 »
Hai Jan,

De OC32 kan in ieder geval via DCC, dus aangestuurd door de centrale (ECoS).
Ik hoop, dat Ruben en Jacques ook een mogelijkheid hebben om de OC32, via USB, rechtstreeks op de computer aan te sluiten. In analogie naar de HSI88.
Scheelt een heel stuk belasting op de ECoS.

Ik stuur nog een PB naar Ruben en Jacques.

Groeten,

Barry
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
« Antwort #10 am: 29. April 2014, 16:25:14 »
Beste Barry,

Er is voor de OC32, die wij op onze De Meern baan gebruiken een extra aanvulling
gekocht, zodat hij via de computer geprogrammeerd kan worden. Dat is een onderdeel
met een USB aansluiting. Dus ik neem aan, dat wat jij wilt, mogelijk is.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Modelspoorbarry

• Senior-Mitglied
« Antwort #11 am: 29. April 2014, 20:36:16 »
Hai Henk,

Bedankt voor je reactie.
Ik beschik (om alles onder de knie te krijgen) over OC32, zoals jij aangeeft. Die kan zowel via DCC (vanuit mijn ECoS) als via USB (vanuit mijn computer) aangestuurd worden. Nu bezig om alles uit te proberen.

Bij andere besturingsprogramma's kan ik de OC32 op een USB aansluiten en de OC32 door het programma via de USB laten aansturen. Dat ontlast mijn ECoS.
Mijn vraag is, of dat bij WDP ook zo kan functioneren (net zoals bijv. een HSI88 door WDP via de USB kan worden aangestuurd). USB-poorten en rekenkracht van een computer is gemakkelijker te regelen, dan de performance van een centrale verbeteren.

Als ik alle antwoorden goed heb gelezen en geïnterpeteerd, is (nog) niet helder dat WDP een OC32 via USB kan aansturen. Tenzij ik niet goed lees, maar dan hoop ik, dat kenners van WDP mij onmiddellijk corrigeren.

Groeten,

Barry

• Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #12 am: 02. Mai 2014, 10:46:47 »
Beste Barry,

Ik heb je draadje even helemaal doorgelezen omdat ik in het zelfde schuitje heb gezeten.
Allereerst, je vraagt hoeveel bezetmelders ...

Voor mij is dat hetzelfde als vragen hoeveel aardappels je in een aardappelsalade moet doen om een lekkere salade te krijgen.
Je zult in modelspoorland hier nooit een eenkennig gedegen antwoord op krijgen, omdat ieder het opzijn eigen manier doet, en er heel veel manieren zijn.

Ik denk dat je wil je het allemaal zo krijgen als je zelf wilt, je heel eenvoudig overal informatie kunt krijgen, maar je uiteindelijk dit zelf zult moeten testen of het je bevalt.

ik heb hetzelfde gehad en heb me een kleine testbaan gemaakt. hierop staat, ligt, hangt ... alles wat ik straks op mijn "grote" baan ook wil hebben. En alles , maar dan ook alles test ik hierop om te kijken of het is wat ik wil.

kennissen van mij hebben gelachen om mijn kleine baantje, maar nog geen paar maanden verder en de rollen zijn volledig omgekeerd. De eerste beginnen al te roepen dat zij dat ook beter eerst hadden kunnen doen.

Zo kun je ook Wdp op je gemak bekijken, vragen stellen, en weer uit testen. Ook ik heb een volledige versie van Traincontroller gekocht , en was er mee bezig op mijn oude baan tot ik deze moest afbreken.

Van de nood een deugd makende ben ik toen toch weer eens met WDP begonnen en in combinatie met mijn testbaantje, ging er opeens een wereld voor me open.

Ik merk dat ik in een zeer korte tijd, veel meer vooruitgang boek en het plezier stijgt met de dag.

Ook je opmerking op de BZM, je zegt , " Mijn uitgangspunt wordt in ieder geval 3 á 4 bezetmelders voor de stationssporen /stationsblokken en omgeving. Voor de overige sporen / blokken ga ik uit van minimaal 2 bezetmelders, maar waarschijnlijk toch 3 per blok "

ik lees alleen maar , uitgangspunt, 3 a 4 , ga uit , minimaal 2 , waarschijnlijk ...

dat zijn wel heel veel variabelen :-)

Testen, testen en nog eens testen ....  en geloof me ...  ik heb ook op dat punt gezeten. je zult verbaasd zijn wat je met 2 bezetmelders allemaal kunt ...sterker nog , wat je soms met een bezetmelder kunt ...

maar daarvoor moet je weten hoe het werkt ,en dat ....

Moet je zelf testen !

Grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Modelspoorbarry

• Senior-Mitglied
« Antwort #13 am: 03. Mai 2014, 09:10:15 »
Hai Eric,

Je hebt gelijk: "zoveel hoofden, zoveel zinnen".
Eenduidige antwoorden blijft binnen de hobby altijd lastig.

Wat ik vooral probeer te vinden, zijn de minimum voorwaarden voor bepaalde zaken. Dat verschilt soms fors, afhankelijk van de apparatuur en programmatuur, die in combinatie met elkaar wordt gebruikt.
En inderdaad, zelf ook door schade en schande wijs geworden.
Daarnaast, bouw ik misschien iets in, dat niet onmiddellijk nodig, maar waarvan ik weet, dat het in een later stadium "sloopwerk" wordt.

Zit nu in de fase van testen en uitproberen, voordat ik überhaupt het eerste stuk hout voor mijn nieuwe baan ga zagen. En dus zoals jij zegt: "testen, testen, testen..."

Groeten,

Barry

• Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #14 am: 03. Mai 2014, 09:37:30 »
Hallo Barry,

Kijk, dat zijn uitspraken van ervaringsdeskundigen. :D
Een zeer verstandig besluit, en zeker de moeite waard nemen, dat later zich terugverdient en vertaald wordt naar groot plezier.