Autor Thema: Aantal terugmelders per blok  (Gelesen 19596 mal)

Offline Modelspoorbarry

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 70
  • Ort: Zwolle Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • I just want to celebrate an other day of living...
Re: Aantal terugmelders per blok
« Antwort #15 am: 03. Mai 2014, 12:12:41 »
@Jan,

Inderdaad, goed nadenken en proberen te anticiperen op zaken.
Vele valkuilen zal ik kunnen vermijden door testen en uitproberen.
Ik besef ook, dat er weer nieuwe valkuilen en hobbels zullen opduiken.
Maar dat maakt de hobby zo leuk.

Sinds begin deze maand heb ik meer tijd beschikbaar gekregen: ik mag voltijd van mijn pensioen genieten.
De baan, die ik wil bouwen, is een project voor de komende jaren.
En de hobby is bij mij net als de vakantie: de lol begint al bij de voorbereidingen.
Goede voorbereidingen kunnen ook een hoop ergernis en kosten besparen. 😊😊

Je zullen mij zeker nog terugzien op het het forum en waarschijnlijk ook in de De Meern.

Groeten,

Barry
N-Spoor / Ep III/IV / ECoS1 (4.0.0) / 2x ESU Booster / HSI88 USB / 11x S88N / 10x ESU Switchpilot / 8x Lenz LS150 / 2x OC32
  • Win-Digipet-Version:
    2012.3 Demo-versie
  • Anlagenkonfiguration:
    L-vorm: 4400x1400/2100x1400
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Laptop / W7, 64 bit / AMD Athlon MV40 / 2 Gb / HD 500 Mb / ATI Radeon HD3200 Shared

Offline GuusJ

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 132
  • Ort: De Lutte, Nederland Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Aantal terugmelders per blok
« Antwort #16 am: 05. Mai 2014, 10:20:33 »
Graag wil ik op dit topic even inhaken  :D

Ik ben bezig met een nieuwe modelbaan gebaseerd op een artikel wat ik in een MM tegenkwam.
Voor de geïnteresseerden zie ook : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50037.0

Ik ben momenteel bezig met de opbouw van de baan, het eerste wat ik wil gaan doen is de opbouw
van het eerste schaduwstation. Dit bevat 7 blokken met een opstellengte van 162 cm, waarvan 1 vrije baan.
Ik rij op Märklin K-rail. Per blok van 162 cm wil ik 3 bezetmelders gaan toepassen.
(binnenkomst-remmen-stoppen)
De rails zijn 18 cm lang of een veelvoud daarvan. Ik had de verdeling zo voor ogen:

- binnenkomst 18 cm
- remmen 108 cm
- stoppen 36 cm


Alternatief:
- binnenkomst 18 cm
- remmen 126 cm
- stoppen 18 cm


Met deze indeling hoef ik geen rails door te slijpen.
De blokken op de schaduwstations worden in 1 richting bereden.

Kom ik met deze verdeling in de problemen ? Welke heeft jullie voorkeur ?

met groet,

Guus  8)






Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 05. Mai 2014, 10:25:47 von GuusJ »
WinDigipet Premium 2012 NL, Märklin 3-rail,
Märklin h0 NS, Artitec NS
  • Win-Digipet-Version:
    2012 Premium Edition NL
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 8.1 Pro

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: Aantal terugmelders per blok
« Antwort #17 am: 05. Mai 2014, 10:39:05 »
hallo Guus,

ik neem aan dat deze lengtes gebasseerd zijn op de lengte van je railstukken.

In het schaduwstation , werk ik met 1 melder per FS :-)
dit omdat de loks minimaal rijden en doorschieten met de huidige techniek ook minimaal is ...

maar ik zit nog in testfase ...  zo ben ik nu aan het testen met "overlappende" bezetmelding ...

zoals je kunt lezen in dit topic ....  Testen :-)  wat een eenduidig antwoord zal uitblijven.

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline B.Doorduin

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Bergen op Zoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Aantal terugmelders per blok
« Antwort #18 am: 05. Mai 2014, 10:54:31 »
Heren,

Ik lees nu net nog even de reactie van Eric... helemaal mee eens!

Even een reactie op de vraag van Guus. Ik heb de tekening gezien en ik zou idd kiezen voor de 1e optie (als ik zou moeten kiezen tussen de twee aangegeven opties).
Maar er zijn nog div andere opties, die wil ik je niet onthouden (daarmee blijf ik in dit topic, want er zijn meer wegen naar Rome....... en die bepaal je zelf)

Ik zelf zou rekening houden met het aanrijden naar het schaduwstation... in werkelijkheid remmen de treinen daar al af omdat men de wissels met aangepaste snelheid moet passeren. Dus de remsectie is in dat geval wel heel lang.

Je kunt bv ook de remsectie nog opsplitsen in twee secties, dit heeft natuurlijk invloed op je budget maar het heeft enkele voordeeltjes. Je ziet je trein meer in detail rijden want schaduwstation is visueel niet zichtbaar (ga ik even voor het gemak van uit). dus bij problemen weet je beter waar deze zich bevindt.
Ik heb langere rijwegen (FS) verdeeld in 3 maar soms 4-5 secties, mn de schaduwstations zijn verdeeld in 4-5 secties. Dit heb ik al op mijn baan geïmplementeerd en ik zie idd daar de voordelen van.

Maar, ach het maakt allemaal eigenlijk niet uit, het is wat je er zelf van wilt maken. Je eigen keus daar gaat het om. Jij bent baas over je eigen baan.

Veel bouwplezier

Gr
Bas ;)


Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline GuusJ

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 132
  • Ort: De Lutte, Nederland Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Aantal terugmelders per blok
« Antwort #19 am: 05. Mai 2014, 14:55:29 »
LS,

bedankt voor jullie reacties in deze  ;D
De samenstellingen lopen via een gebogen railsegment via een van de wissels het
eerste schaduwstation in. Een spoor (blok) blijft ALTIJD vrij als vrije baan.
Vanaf het laatste blok (dus voordat de trein daadwerkelijk het schaduwstation inrijdt
verdwijnt dit blok in een tunnel. Deze sectie is ongeveer 355 cm lang. Deze sectie wil
ik splitsen in twee blokken van elk ~175 cm lang. Lang genoeg dus om een trein van
maximaal 160 cm te kunnen beschermen. Op deze twee secties kan ik de snelheid al
gaan verlagen. Zodat de trein dan met aangepaste (lees lagere) snelheid over de
wissels rijdt.
Hoe bescherm ik deze twee blokken die ook maar in een richting bereden worden ?
Moet ik hier 2 TM's toepassen ?
En wanneer ik deze twee blokken met aangepaste lagere snelheid bereid heb ik dan
nog steeds een stopsectie van 36 cm nodig of kan ik hier ook met 18 cm uit de voeten ?

groeten,

Guus
WinDigipet Premium 2012 NL, Märklin 3-rail,
Märklin h0 NS, Artitec NS
  • Win-Digipet-Version:
    2012 Premium Edition NL
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 8.1 Pro

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 540
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Aantal terugmelders per blok
« Antwort #20 am: 05. Mai 2014, 15:22:47 »
Beste Guus,

Je kan dan met een sectie van 18 cm volstaan.
Met profielen kun je dat uitstekend regelen.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline GuusJ

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 132
  • Ort: De Lutte, Nederland Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Aantal terugmelders per blok
« Antwort #21 am: 05. Mai 2014, 15:35:48 »
Beste Henk,

bedankt voor je reactie. Maar wat doe ik met de voorgaande blokken ?

groet,

Guus
WinDigipet Premium 2012 NL, Märklin 3-rail,
Märklin h0 NS, Artitec NS
  • Win-Digipet-Version:
    2012 Premium Edition NL
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 8.1 Pro

jlt

  • Gast
Re: Aantal terugmelders per blok
« Antwort #22 am: 05. Mai 2014, 15:36:38 »
Beste Guus,

De schaduwstation concept die je als screenshot hebt toegevoegd, is wel heel erg oud en achterhaalt.
Sorry, dat ik dat zo zegt, maar dat stamt uit de periode vanuit 1985.
Die "ruitvormige" schaduw station was zo geconstrueerd dat je altijd 7x dezelfde lengte van spoor kunt wegwerken. Uitgevonden door een Duitser die erg goed was met "Meetkundige achtergrond)

Later werd dit tot een zeer succesvolle schaduw station, en door de verdere ontwikkelingen van treinbesturingsprogramma werd er allerlei spoor bezetmelders gebruikt.
Het concept wat je nu laat zien, stamt uit de periode uit 1985, toen had men nog niet locomotief en treinlengte mogelijkheid.

Welnu, wat je hier laat zien is het volgende.
We gaan hier een praktische analyse van maken.
Je neemt het eerste spoor van het schaduwstation.
Dat spoor is in de eerste stukje als "Start" gedefineerd.
Mijn vraag is dan ook, hoezo "Start".
Die Start is toch vooraf de schaduw station.?
Dus blijft er twee bezetmelders over!.

Ten tweede:
Waarom of heeft het zin om een lange Remweg te nemen.
Als je met WDP de IZNF gaat gebruiken, dan heeft dat geen invloed.
Omdat de IZNF het aantal fysieke bezetmelder opneemt van het eerste totale spoorlengte.
Dus, de lengte van die Remweg kan achterwege gelaten worden.

Ten derde:
Ook hier de korte laatste "Stop" sectie.
Ik weet in het verleden dat er locomotieven zijn die niet nauwkeurig kunnen stoppen vanwege de zogenaamde "doorschieten", waar Eric het over had.
Dat was om een stukje "Stop" sectie neer te zetten, m.a.w. een kort stukje bezetmelder te plaatsen.
Nu zijn op de markt al meer dan 450 type lok-decoders die dit "Stop" euvel zijn verholpen.
Dus, dit korte "Stop" sectie is principieel verwaarloosbaar.
(Ook hier is dit in WDP via IZNF geheel opgevangen) 

En dan even in de rijverkeer gedrag, een algemeen overzicht van het schaduwstation eerste spoor.
Als goed kijkt en je neemt het in ogenschouw dat een lok aankomt rijden in de eerste spoor.
De lok zal tot het eind van de eerste spoor in de korte Stop spoor stoppen.
Dan komt een tweede lok, die zal niet verder gaan tot het eind van de remspoor stoppen.
Met het gevolg dat achter die tweede lok een enorme gat is ontstaan aan lengtes in de Remsectie gedeelte
En dan komt een derde lok aanrijden, die stopt direct op de plek van de Start positie.
Wat je dan gaat zien, is dat er onregelmatige onderlinge afstanden voor terug krijgt.
En ook ogenschouw,  je kunt met deze eerste spoor een lange trein herbergen, over een onregelmatige Bezetmelder gebieden.?

Mijn vraag is dan ook, is dat effectief omgaan met bezetmelder waarvan het concept "Bezetmelder" vraagstuk realistisch verantwoord. Mijn antwoord is, Nee.  Maar ook niet te spaarzaam met bezetmelder omgaan, maar effectief gebruiken waar het echt voor nodig is.

Dus,
Wat zou ik dan doen om in het schaduwstation in de eerste spoor de bezetmelders effectief inbouwen.

Maak gebruik van gelijke lengtes aan Bezetmelders, en dan zo, dat er minimaal een loc erin past.
Kies dan in 1 spoor het aantal bezetmelder die je denkt van toepassing te kunnen zijn.
Belangrijk is, welke treintypes ga je gebruiken, wil je een hele lange Heinrich laten rijden en als je die altijd op dezelfde spoor wil gaan rangeren, dan is 1 bezetmelder al voldoende.
Wil je vier korte Regio-treinen op een spoor onderbrengen, dan kun je af met 4 bezetmelders.

Maar, zoals Eric het al vermelde, kan WDP ook gebruikmaken van overlap FS.
Dat is een trukkie voor gevorderde.

Stel, je neemt in die eerste spoor 3 bezetmelders, dus in principe kun je 3 locomotieven rangeren, of 3 korte regio-treinen, en/of een hele lange "Heinrich" vanaf het begin tot het eind van de eerste spoor in rangeren.
In deze optie kan WDP met IZNF geheel opnemen en verwerken.
Als je daarna in diezelfde spoor 6 locomotieven wil gaan rangeren, maar je beschikt slecht over 3 bezetmelders, dan kun je met virtuele rmk als "masker" over de fysieke rmk, met hun eigen IZNF.

Dus, hou het simpel met elk spoor in gelijke delen verdelen.
WDP vangt het op met de IZNF waar je ongebreidelde diverse stop secties kunt programmeren. En nog veel meer opties die dat ondersteunen, zoals Profile en STW.

Maar, nogmaals je moet ermee spelen en testen met een klein testbaantje, zodat je het begrip "Bezetmelders" beter kunt begrijpen. Want dat is wat we willen, begrijpen hoe dat in elkaar zit.
« Letzte Änderung: 05. Mai 2014, 15:48:21 von Jan leendert »

Offline GuusJ

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 132
  • Ort: De Lutte, Nederland Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Aantal terugmelders per blok
« Antwort #23 am: 05. Mai 2014, 15:54:54 »
Beste Jan,

bedankt voor je uitvoerige betoog. Het ontwerp van de spoorbaan komt uit een Märklin Magazine van mei 2012.
Dus actueel. Het plan paste bijna 1 op 1 op mijn zolder en heb ik door een kennis laten aanpassen in een ontwerp met deels standaard- en deels slanke wissels.

Bijgaand de afbeelding van het ontwerp van het onderste schaduwstation. De treinen rijden tegen de wijzers van de klok in.
De blokken heb ik ingekleurd. Van groen via geel naar rood. Dus binnenkomst, remmen en stoppen.
Is de stopsectie van 18 cm in jou ogen te kort ?
Wat doe ik met de voorliggende blokken ? Deze worden ook maar in een richting bereden en daar mag niet
worden gestopt. Daar voldoen toch twee bezetmelders (bezet & vrij).

groeten,

Guus

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 05. Mai 2014, 16:05:04 von GuusJ »
WinDigipet Premium 2012 NL, Märklin 3-rail,
Märklin h0 NS, Artitec NS
  • Win-Digipet-Version:
    2012 Premium Edition NL
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 8.1 Pro

jlt

  • Gast
Re: Aantal terugmelders per blok
« Antwort #24 am: 05. Mai 2014, 16:11:07 »

Het ontwerp van de spoorbaan komt uit een Märklin Magazine van mei 2012.
Dus actueel.


Beste Guus,

Het mag dan wel actueel zijn, maar het schaduwstation ontwerp is oud.
Dat hebben ze gewoon gekopieerd, omdat dit praktisch in de afgelopen jaren de meest toegepaste schaduwstation is.
Bij elke treinhobbyisten zit precies hetzelfde schaduwstation overal te vinden.
Het is ook de meest populaire schaduwstation die er is.!!!

Wat je nu in de screenshot laat zien, dat elk spoor uit drie onregelmatige lengtes van sporen zijn.
Wat heb je dan gelezen met welke besturingsprogramma zij gebruiken?
Staat dat er dan bij?.
 

jlt

  • Gast
Re: Aantal terugmelders per blok
« Antwort #25 am: 05. Mai 2014, 16:23:54 »

Dus binnenkomst, remmen en stoppen.


Beste Guus,

Dat binnenkomst, wat eerst Start was geweest.

Wat is daar de functie van?
In WDP kennen we geen thermen van binnenkomst.

 

Offline GuusJ

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 132
  • Ort: De Lutte, Nederland Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Aantal terugmelders per blok
« Antwort #26 am: 05. Mai 2014, 16:35:18 »
Jan,

akkoord. Het wordt dus < start-remmen-stoppen >
Dit is mijn eigen indeling, dus geen kopie van iemand.

Zoals al in een ander topic aangegeven heb ik de laatste maanden regelmatig contact met Rob Bogers.
Maar zoals jullie weten is hij onlangs helaas overleden.
De mails die ik van Rob kreeg heb ik allemaal bewaard en ben bij deze indeling ook uitgegaan van zijn ideeën
hierover. Dus ook een korte stopsectie.

Maar ik sta voor alle ideeën open. Dus als het anders moet/kan dan hoor ik dat graag.
De treinen in de blokken zijn allemaal ongeveer 155 cm lang.
Op het tweede schaduwstation komen ook treinen met dezelfde lengte. Maar daar wil ik twee blokken
vrijhouden voor korte treinen zoals bijv. De Lint.

groeten,

Guus





WinDigipet Premium 2012 NL, Märklin 3-rail,
Märklin h0 NS, Artitec NS
  • Win-Digipet-Version:
    2012 Premium Edition NL
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 8.1 Pro

jlt

  • Gast
Re: Aantal terugmelders per blok
« Antwort #27 am: 05. Mai 2014, 17:19:40 »
Beste Guus,

Oh, maar dat is een heel ander verhaal.!

Je hebt mijn vraag over "Binnenkomst c.q Start" nog niet beantwoord.
Wat is daar de functie van.!!

Dat korte Stop secties, is en was, een typisch Marklin fenomeen.
Ook hier was dat in WDP versie 8.5, 9.0 tot ProX van toepassing.
Daarna kwamen er veranderingen in.
Je eerder al bericht i.v.m. de IZNF in WDP.

Niets moet, alles mag, is mijn optiek. :D

Ik denk dat het beste is, dat je naar De Meern moet gaan.(10 mei is geen bijeenkomst.!)
Met die groep kun je daarover discussiëren. ;)

Zelf heb ik met Eric de laatste tijd zijn twee schaduwstations op simulatie laten werken.
Als je dan ziet hoe de bezetmelders zijn verdeelt die Eric voor ogen heeft, dan is dat het meest flexibelere schaduwstation waar je de meeste trein varianten kunt rangeren. 

Ook hier heeft Ronald een prachtig voorbeeld van zijn (ver ontwikkelde) schaduwstations waarbij hij ook diverse trein varianten kan rangeren.

Prefereer een flexibeler schaduwstations, door kleine testbaantje te maken en begrijpen hoe dat werkt met de bezetmelders.

 
 

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: Aantal terugmelders per blok
« Antwort #28 am: 05. Mai 2014, 20:07:39 »
Hallo Guus,

Als ik er nog even op mag inhaken ...

Als ik je reaktie lees op het "pleidooi" van Jan, denk ik dat je niet duidelijk is wat hij probeert uit te leggen.
Ik denk dat dit een typisch " het muntje moet even vallen" is.

Jan haalt heel duidelijk de IZNF aan, daar moet je zeer zeker niet al te licht overheen stappen. Ik heb ondervonden dat in dat ene kleine dingetje ... nu net het grote geheim zit.

Jij blijft praten over START, REMMEN,STOPPEN en Jan zijn vraag was , waarom deze START ?

Als een Lok een SHBF in gaat rijden , dan doet hij dat door te gaan afremmen, en op zijn toegedeelde plekje dan stil te gaan staan.

Binnen WDP spreekt men over ( vertaald)  START en DOEL.Je start de Lok op een bepaalde plaats, hij rijdt, rijdt en rijdt ... en daar waar je hem wilt hebben , gaat hij eerst afremmen en dan stilstaan.

Jan zegt dus geheel terecht ... Wat moet je dan met een START..... Ik denk dat dit komt omdat jij nog op de " oude " manier denkt, waarop sommige modelspoorders het " hele, hele , hele , hele zekere" voor het onzekere nemen dat een lok ook precies stopt waar zij willen. Jan's stelling dat dit tijdperk al heel ver achter ons ligt , deel ik met hem.

Ik heb op mijn testbaan vlaggetjes gemaakt en ik kan je uit ervaring zeggen, dat ik elke lok op de MM nauwkeurig kan laten stoppen , met behulp van het IZNF, met slechts 1 , jawel , 1 bezetmelder.

Mijn mening is dat dit komt door het IZNF, hierin kun je lengtes en bezetmelders opgeven die niet in een zoals jij gemaakt hebt , START, REMMEN, STOPPEN sectie zitten,maar zelfs in een sectie die naar het SHBF toe gaat.

Oftewel , het is net als vroeger op school bij een aftreksom , het is als het lenen van een cijfertje om weer tien te maken ...
Hier leen je een willekeurige Melder van een voorgaand spoor waarop de lok al weet hoe lang hij heeft om af te remmen. Tel daarbij op dat je voor elke lok de lengte opgeeft ... en de LOK stopt MM nauwkeurig.

Maar nogmaals ... dit moet je zelf testen op een testbaantje.

Mijn simulatie dat ik met Jan samen gemaakt heb, gebruikt dit systeem ook en daarbij heb ik een opschuif systeem in mijn SHBF.

Waarom ?  omdat ik van PIUS Locher geleerd heb dat de oude SBHF systemen toch echt wel achterhaald zijn en daarbij ook nog eens belachelijk duur. Dat is wat Jan bedoeld met een SHBF van 1985

om een klein vergelijk te maken, mijn SHBF heeft een lengte van 10 meter, hierin liggen elk 4 sporen. dus 1 SHBF heeft een lengte van 40 meter, en daarbij gebruik is slechts  6 wissels ...

Ook ik had in mijn oude baan ongeveer een 45 wissels enkel voor mijn SHBF deel .... ik heb er niet echt lang over hoeven slapen om ook zoals ik het noem "het Pius Locher SHBF" te gaan gebruiken.
Hierbij het "overlappen" en het 1 melder per sectie , en ik ben zo blij als een lammetje in de wei.

nu na enkele maanden testen, en alles uitgewerkt op de simulator , zo blij als 5 lammetjes in de wei. want het werkt gewoon allemaal super .. 

Maar , probeer eerst het IZNF te begrijpen ...  en dat "lenen" van melders...

dan stopt Jan met vragen wat je met dat "start" ding moet , en heb je veel meer geld over voor rollend materiaal ..  :-)

op de foto mijn vlaggetjes en mijn 2 schaduwstations in WDP waar ik momenteel mee bezig ben met Jan.

Ik adviseer je mocht het nog steeds duizelen , je de moeite te nemen naar een bijeenkomst in de meern te gaan... daar zullen je vele lampjes gaan branden.  Voor mij was het in totaal 450 Km rijden, maar dat is niets tov wat het allemaal oplevert.

Deze mannen hebben mij zo " begeistert" dat ik inmiddels mijn 3e Stammtisch hier net over de grens in duitsland in het vooruitzicht heb. enkel omdat  dit voor mij maar 80 km rijden is ...

Want ik mis de mannen nog elke maand :-)

eric
   
PS : voor de volledigheid ...  Het Pius Locher SHBF ;  http://www.heerlensebaan.nl/download/Locher.zip
uitpakken en kijken maar ...





Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 05. Mai 2014, 20:17:17 von rocofan »
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Aantal terugmelders per blok
« Antwort #29 am: 05. Mai 2014, 21:57:29 »
Hallo,

Er is niets verkeerd met dat schaduwstation.
Ik heb er zelf 3 van op mijn baan.
Als elk spoor 1 trein kan bevatten met een bepaalde lengte dan is dat perfect en goed overzichtelijk.
Als je veel kleine en losse loks hebt dan is de oplossing van Jan de beste maar als rijd met lekkere lange slepen de lengte van de sporen in het SBhf komt ongeveer overeen met de trein lengtes dan is dit uitstekend.

Wat ik in de discussie mis de volgende uitleg: "het start contact is het stop contact van het vorige blok"
Het groene getekende rail sectie kan dus gewoon geel zijn.
Dan houd je dus 2 rmks over die tezamen 1 "blok vormen " als je dan dat 1ne blok ook nog als IZNF maak werkt het uitermate goed. Niet gecompliceerd en zeer betrouwbaar.

Mvrg Bob


Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |